Gå til innhold

Voksne barn på ferie "hjemme" - uten bil...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her,

Barna er 23 og 20. 

Utfordringen er jo nettopp at både far og studenter forventes at bilene fritt skal kunne disponeres. Far setter glatt alle sine behov til side på kvelds- og helgetid, og han mener at jeg er vanskelig når jeg ikke gjør det samme. 

Men godt å se at jeg ikke nødvendigvis er ei skikkelig hurpe om jeg mener at de må tenke litt annerledes😊

Anonymkode: 79f38...52f

Vet ikke om jeg har bladd forbi, men er den ene bilen din altså? Isåfall er det jo bare å la dem låne fars bil også la din stå.

Anonymkode: 3b522...af3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dere ikke bor sammen og det er din bil så er det jo direkte frekt å forvente at døtrene hans fritt skal kunne disponere den!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er din bil forsikret slik at du er dekket hvis et av barna bulker den? Dvs sjåfør under 25 år? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt hadde jeg latt barna låne bilen min så mye de ønsket i disse tilmålte ferieukene. Skulle da bare mangle..... så egoistisk hadde jeg aldri fått meg til å bli - men jeg er ikke stemor heller da.

Anonymkode: 311a3...cbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt hadde jeg latt barna låne bilen min så mye de ønsket i disse tilmålte ferieukene. Skulle da bare mangle..... så egoistisk hadde jeg aldri fått meg til å bli - men jeg er ikke stemor heller da.

Anonymkode: 311a3...cbe

Hva er egoistisk med å ønske å disponere egen bil om sommeren? Det er ikke bare 20-åringer som har behov for å komme seg rundt. "Barna" er unge og spreke og klarer fint å ta buss, eventuelt kan de bytte på å låne fars bil, de er dessuten mer enn gamle nok til å skjønne at de er ikke alene i verden. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har noe å gjøre med å sette barnas behov foran sine egne. Og tross alt er de kun hjemme noen uker...

Anonymkode: 311a3...cbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har noe å gjøre med å sette barnas behov foran sine egne. Og tross alt er de kun hjemme noen uker...

Anonymkode: 311a3...cbe

Det er ikke snakk om barn her, men unge voksne som er mer enn gamle nok til å ta hensyn til andre. Å disponere hver sin bil om sommeren kan dessuten sent kalles "behov" når man har god tilgang til offentlig kommunikasjon. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt hadde jeg latt barna låne bilen min så mye de ønsket i disse tilmålte ferieukene. Skulle da bare mangle..... så egoistisk hadde jeg aldri fått meg til å bli - men jeg er ikke stemor heller da.

Anonymkode: 311a3...cbe

Så du sitter pent hjemme og venter til det passer barna å dukke opp med bilen i disse tilmålte ferieukene? Vet du hva? Det tror jeg ikke noe på! Ingen gidder det. Stemor eller ikke. Foreldrene mine gadd i hvert fall ikke.

Forresten er man vel ikke stemor en gang hvis man ikke bor sammen med/er gift med barnas far? I dette tilfelle er det vel forresten ikke snakk om barn lenger. De er voksne mennesker som må regne med å klare seg selv og ta lån av bil som en hyggelig "bonus".

Endret av Leo
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da vil jeg tro dere har forsikret bilene med betingelse om at ingen over 26 år skal bruke dem? Skjer det noe, så står dere uten forsikring, smart. 

Anonymkode: 2c3aa...f4c

Liten digresjon: Nå er det vel flere selskap som har grense på 23år. Og skulle 20åringen kjøre bil med begrensning så er det ikke slik at man står uten forsikring dersom noe skulle skje, hvor har du det fra? Man risikerer avkortning på erstatning, som så klart er sure penger, men så lenge forsikringen er betalt for så er bilen også forsikret uansett hvem som kjører den.

Anonymkode: c4fe3...ed4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det DIN bil de da også tar uten å spørre deg, eller er begge bilene fars?

Anonymkode: cbb09...891

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv i studentenes situasjon (hjemme for sommeren og det er også min søster med lappen), men forventer så klart ikke at bilen skal stå tilgjengelig for meg hele tiden. Vi får stort sett disponere den ene bilen - med mindre foreldrene våre trenger begge. Vi gjør avtaler oss i mellom og klarerer med foreldrene våre om det er greit. Det er sjelden noe problem, dersom jeg skal på jobb og noen andre trenger bilen, blir jeg kjørt til og fra dersom tidene til bussen ikke passer.

 

Ville tatt dette opp med studentene og forklart dine behov. Ser de ikke ut til å skjønne det, tenker jeg det er mulig å gjøre seg vanskelig. Løsningen vi har krever litt fleksibilitet fra alle parter, i din situasjon ser det ut som det blir veldig skjevt.

Anonymkode: 3e7fd...0ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvorfor i all verden skal hans barn låne din bil - uten en gang å spørre om det passer? Dette er jo helt på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke faren deres hjelpe dem til å kjøpe en råbillig bil som de kan disponere når de er hjemme? Det er faktisk mulig å få tak i billig bruktbil som er kjørbar og PKK-godkjent. Men det blir jo ikke nødvendigvis noen pen bil da, men det er vel heller ikke nødvendig.

Det er slett ikke egoistisk å ønske å disponere sin egen bil. Det koster penger å ha bil og slett ikke alle har forsikret bilen for sjåfører under 23/25 år. Skal kjæresten betale det du taper dersom det skjer noe med bilen din? Er han klar for det? Når man bare er kjæresten til en mann med voksne barn er det ingenting som tilsier at man skal låne ut bilen i tide og utide. Greit å låne den bort av og til hvis man likevel ikke skal bruke den (såfremt forsikringen er i orden da), men å stille den disponibel til fritt bruk på ungdommenes vilkår er bare å gjøre voksne mennesker en stor bjørnetjeneste. Snakker om å sy puter under armene på voksne, myndige mennesker.

Den der stemor-greia som en annen AB prøver seg på er skrale greier. TS er ingen stemor, hun er kjæresten til en fyr med voksne barn. Hun har ikke noe ansvar for disse voksne menneskene, de er jo voksne og har en far (og kanskje også en mor?) som kan hjelpe dem med å ordne seg egen bil.

Anonymkode: 57323...2f9

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Kattugla skrev:

Det er ikke snakk om barn her, men unge voksne som er mer enn gamle nok til å ta hensyn til andre. Å disponere hver sin bil om sommeren kan dessuten sent kalles "behov" når man har god tilgang til offentlig kommunikasjon. 

Barn vil alltid være barn i foreldrenes øyne (og 20 år er ganske barn i mine øyne i alle fall). Man må jo selvsagt gjøre avtaler på forhånd, og hvis man skal noe så sier man det så alle kan planlegge i tide. Skjønner både far her (alle vil jo gjøre det beste for sine barn), og TS (i alle fall hvis de forventer å låne din bil).

Anonymkode: 311a3...cbe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke at TS har svart på om den ene bilen faktisk er hennes? Eller er jeg blind? 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn vil alltid være barn i foreldrenes øyne (og 20 år er ganske barn i mine øyne i alle fall). Man må jo selvsagt gjøre avtaler på forhånd, og hvis man skal noe så sier man det så alle kan planlegge i tide. Skjønner både far her (alle vil jo gjøre det beste for sine barn), og TS (i alle fall hvis de forventer å låne din bil).

Anonymkode: 311a3...cbe

Jeg var ganske mye barn da jeg var 20 men jeg forventet aldri å få låne bilen når det passet meg. Nå valgte også min far etterhvert å hjelpe meg med å få egen bil så vi slapp denne problemstillinga. En skikkelig gammel skranglekasse med en del feil på, men den var godkjent og i kjørbar stand og jeg slapp å mase på foreldrene for å komme meg rundt.

Anonymkode: 57323...2f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Jacuzzi skrev:

Ser ikke at TS har svart på om den ene bilen faktisk er hennes? Eller er jeg blind? 

Tror ikke hun har svart på det nei. Og det er jo det som teller her. Er begge bilene far sine har hun ingenting hun skulle ha sagt. Er det hennes bil kan hun bare si nei til å låne den ut, og behøver følgelig ikke dra hjem til seg selv for å sture. 

Anonymkode: bb771...9c2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke faren deres hjelpe dem til å kjøpe en råbillig bil som de kan disponere når de er hjemme? Det er faktisk mulig å få tak i billig bruktbil som er kjørbar og PKK-godkjent. Men det blir jo ikke nødvendigvis noen pen bil da, men det er vel heller ikke nødvendig.

Det er slett ikke egoistisk å ønske å disponere sin egen bil. Det koster penger å ha bil og slett ikke alle har forsikret bilen for sjåfører under 23/25 år. Skal kjæresten betale det du taper dersom det skjer noe med bilen din? Er han klar for det? Når man bare er kjæresten til en mann med voksne barn er det ingenting som tilsier at man skal låne ut bilen i tide og utide. Greit å låne den bort av og til hvis man likevel ikke skal bruke den (såfremt forsikringen er i orden da), men å stille den disponibel til fritt bruk på ungdommenes vilkår er bare å gjøre voksne mennesker en stor bjørnetjeneste. Snakker om å sy puter under armene på voksne, myndige mennesker.

Den der stemor-greia som en annen AB prøver seg på er skrale greier. TS er ingen stemor, hun er kjæresten til en fyr med voksne barn. Hun har ikke noe ansvar for disse voksne menneskene, de er jo voksne og har en far (og kanskje også en mor?) som kan hjelpe dem med å ordne seg egen bil.

Anonymkode: 57323...2f9

Hadde aldri i livet latt det kjæreste jeg har kjørt rundt i en råbillig bil, det kan jeg heller gjøre selv. Og de fleste foreldre kjøper ekstra forsikring til bilen den dagene ungene får sertifikat.

Anonymkode: 311a3...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde aldri i livet latt det kjæreste jeg har kjørt rundt i en råbillig bil, det kan jeg heller gjøre selv. Og de fleste foreldre kjøper ekstra forsikring til bilen den dagene ungene får sertifikat.

Anonymkode: 311a3...cbe

Nei men da er det i hvertfall ikke noe problem, da kjøper man en ny og fin bil med ekstra forsikring. Problem løst! :)

Anonymkode: 57323...2f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke hun har svart på det nei. Og det er jo det som teller her. Er begge bilene far sine har hun ingenting hun skulle ha sagt. Er det hennes bil kan hun bare si nei til å låne den ut, og behøver følgelig ikke dra hjem til seg selv for å sture. 

Anonymkode: bb771...9c2

TS igjen her,

Den ene bilen er min, ja. Så du har rett i at jeg ikke behøver å låne den ut. Spørsmålet mitt i HI var egentlig hvordan andre løser dette med studenter som er hjemme på ferie og som stadig har behov for å bruke bil - fordi far her mener at vi skal la dem bruke bilene fritt når de er hjemme.

At jeg er stemor har ingenting med dette å gjøre. 

Jeg fikk også et spørsmål lenger oppe i tråden om jeg har snakket med dem om dette. Det har jeg gjort, ikke minst da de valgte å selge bilene sine fordi de skulle klare seg uten. 

Takker forøvrig for innspill.

Anonymkode: 79f38...52f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...