Gå til innhold

Lyst på hund men jobber turnus...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har tenkt lenge på å kjøpe meg en hund. Har planer om å flytte fra storbyen til landet grunnet jobb til høsten. Da vil hunden ha større plass å boltre seg på og det er mye natur og mark. Men jeg jobber i 3-delt turnus og er bekymret over at hunden blir mye alene. Dag og kveld kan vel gå, men hva med nesten 12 timer på natt? Noen som har erfaringer med dette? Jeg tenkte jeg skulle vente med å kjøpe meg hund til jeg fikk samboer, men har ikke lyst å utsette drømmen bare fordi jeg er singel. Min familie bor på landet og mor og far har også en hund. Jeg tenkte kanskje at hunden kunne være der når jeg jobbet mye natt?

Noen tips eller tanker fra dere?:)

Anonymkode: 8580f...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest HappyWaffle

12 timer er alt for lenge for en hund. Du skal ikke ha hund for din del men for hundens del. Enten får du ha hunden hos foreldrene dine hver gang du blir borte i mer en 8 timer ellers så får du la vær å skaffe hund. Hva med valpetiden? Det er lenge å være alene for en liten valp. 

Å hva med når foreldrene dine skal bort? Skal du da blåse i rådet om å ikke ha hunden alene i 12 timer og la den være alene allikevel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å høre så kritisk ut, får det til å høres ut som om jeg skal vannskjøtte hunden. Jeg skal ikke ha hund for min del? Det er jo også for min egen del jeg ønsker hund, men JA, jeg vil jo at den skal ha den bra. Skjønner jo at 12 timer lenge, derfor jeg skrev at den kan være hos familie. Min mor og far reiser sjelden bort, kan isåfall ha den hos min søster, bestemor, onkel osv. Jeg regner med det er vanlig å ha en hund hjemme alene opptill 6-9 timer. Folk må jo komme seg til og fra jobb. Min ekssamboer hadde hund, den var vant til å være hjemme opptill 9 timer. Jeg har heller ikke sagt noe om at jeg skal skaffe meg en valp, det går an å kjøpe seg voksne hunder også.

Anonymkode: 8580f...161

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer er alt for lenge. Og med turnusen du jobber så har du ikke noe annet valg enn en voksen hund. Men snakk med foreldrene dine o.l Ta høyde for at en voksen hund kommer med sine egne utfordringer, som f.eks at de ikke går overens med andre hunder. Er mye å tenke på og ta hensyn til.

Anonymkode: 02d02...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 12 timer vet jeg er for lenge. Hvordan gjør andre folk det med valper når de jobber 8 timer hver dag? Ja, har snakket med mine foreldre, de passer gjerne. Voksne hunder kan da vel gå overens med andre hunder? Men skjønner at man ikke får formet dem slik man ønsker.

Anonymkode: 8580f...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgperioden er krevende.

Men en omplassert hund på 1-2 år som kan være hos foreldrene dine når du er borte mer enn 8 timer, så skal det ikke være noe stort problem 😊

Bare bli enig med foreldrene dine om at det er greit først.

Anonymkode: 943ca...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Valgperioden er krevende.

Men en omplassert hund på 1-2 år som kan være hos foreldrene dine når du er borte mer enn 8 timer, så skal det ikke være noe stort problem 😊

Bare bli enig med foreldrene dine om at det er greit først.

Anonymkode: 943ca...42e

Glemte å skrive noe: hvis du er flink til å velge ut riktig hund når du tar over en ved omplassering, så er det ikke noe problem at den er med andre hunder og at den allerede klarer å være alene hjemme en arbeidsdag (8 timer) osv. Så vær kritisk når du velger.

Snakker av erfaring og her går det helt fint 👍🏻 

Anonymkode: 943ca...42e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, HappyWaffle skrev:

12 timer er alt for lenge for en hund. Du skal ikke ha hund for din del men for hundens del. Enten får du ha hunden hos foreldrene dine hver gang du blir borte i mer en 8 timer ellers så får du la vær å skaffe hund. Hva med valpetiden? Det er lenge å være alene for en liten valp. 

Å hva med når foreldrene dine skal bort? Skal du da blåse i rådet om å ikke ha hunden alene i 12 timer og la den være alene allikevel? 

De fleste skaffer seg vel hund for sin egen del? Med mindre man tar til seg en hjemløs hund...

 Jeg skaffet meg i hvertfall hund fordi jeg selv ønsket selskapet og kjærligheten en hund gir. Samtidig som jeg elsker å ha en tur-partner.

Forøvrig er jeg enig i at 12 timer alene er alt for lenge for en hund. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å skrive noe: hvis du er flink til å velge ut riktig hund når du tar over en ved omplassering, så er det ikke noe problem at den er med andre hunder og at den allerede klarer å være alene hjemme en arbeidsdag (8 timer) osv. Så vær kritisk når du velger.

Snakker av erfaring og her går det helt fint 👍🏻 

Anonymkode: 943ca...42e

Takk for råd:) Ja, må tenke en del på hvilken type hund jeg bør velge. Jeg regner med at de nattevaktene ikke er så ofte, kanskje et par stykk i mnd. Mamma er uføretrygded, så hun elsker selskap av dyr og passer gjerne. Vi har vokst opp på en liten gård, hele familien er egentlig veldig glad i dyr. Men det er mye som må tenkes igjennom før jeg bestemmer meg:)

Anonymkode: 8580f...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer er nok litt lenge ja. De flese tar vel ut ferie i valpeperioden ellr har med hunden på jobb. Selv hadde keg med min hund på jobb til hun var sirka 1 år og tok hjemme alene treningen gradvis. Nå klarer hun fint 10 timer alene, men det er maks for min del. 

Syns det høres ut som en god plan å la hunden være hos foreldrene dine :) Men da ville jeg kanskje skaffet en voksen hund siden du blir mye borte og går kanske glipp av mye av valpetreningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jobber jeg på et sykehus, så kan nok ikke ta med hunden på jobb. Vet ikke om jeg blir mer borte enn den normale befolkning, har 75 prosent stilling, så jeg har jo noen fridager imellom. 10 timer jo ganske lenge det også? Har lest litt rundt på nett og ser at folk har hunden hjemme alene alt fra noen timer til 12 timer. Men 12 timer er uaktelt for meg, det har jeg ikke hjerte til.

Anonymkode: 8580f...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Tvist skrev:

Synes det høre ut som en god plan, så lenge foreldrene dine gjerne hjelper.

Enig:)

Anonymkode: 8580f...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, 12 timer vet jeg er for lenge. Hvordan gjør andre folk det med valper når de jobber 8 timer hver dag? Ja, har snakket med mine foreldre, de passer gjerne. Voksne hunder kan da vel gå overens med andre hunder? Men skjønner at man ikke får formet dem slik man ønsker.

Anonymkode: 8580f...161

Fikk valp i begynnelsen av sommerferien da hadde jeg to mnd med ham. Etter to mnd kunne han fortsatt ikke være alene en hel dag så da fikk jeg meg hundevakt.

 

Ikke alle voksne hunder går overens med andre hunder. Oftest er det hannhunder som ikke går ihop.

Anonymkode: 02d02...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fikk valp i begynnelsen av sommerferien da hadde jeg to mnd med ham. Etter to mnd kunne han fortsatt ikke være alene en hel dag så da fikk jeg meg hundevakt.

 

Ikke alle voksne hunder går overens med andre hunder. Oftest er det hannhunder som ikke går ihop.

Anonymkode: 02d02...740

Ja, valper er svært krevende. Nei, skjønner at ikke alle hunder går overens. ikke alle mennesker som går overens heller. Sånn er det bare:)

TS

Anonymkode: 8580f...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de tolv timene er på natta vil jo hunden sove mesteparten av tida, når den er voksen. Problemet er jo å komme seg igjennom valpeperioden, så hvis du får avlastning da kan det la seg gjøre. 

Anonymkode: 513a0...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns det høres ut som en god plan jeg. At hunden er hos foreldrene dine er jo topp. Jeg får inntrykk av at du forstår at hunden krever mye av tiden din når  du ikke er på jobb-:)Helt topp forøvrig at foreldrene dine har hund, jo før jo bedre at hunden din treffer den. Masse sosialisering fra tidlig alder er optimalt for hundens helse , glede og sikkerthet for deg som eier, så hunden ikke blir skeptisk/nervøs etc.. Husk at det er mange hunder som du kan adoptere

Anonymkode: b075a...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo ikke være noen som jobber fulltid som kan ha en hund visst. Hva gjør dere med hunden når den må være alene. Mange sier at 8 timer er maks grensen for at dn hund kan være alene, helst kortere. Men en fulltid stilling er jo 8 timer hver dag som regel. I tillegg til dette er det jo også å komme seg fram og tilbake til jobb. Så det går jo alt fra 8, 5 til 10 timer før man er hjemme igjen. Så hva gjør folk? Fordi jeg skjønner ikke hvordan tiden kan strekke til. Jeg vet om folk som har hund som går tur med hunden Før jobb, så blir de borte 9 til 10 t pga jobb, de lufter hunden med engang de er hjemme.. samt en gang før de legger seg. Hundene har det bra og lider ingen nød. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, tussi84 skrev:

Det kan jo ikke være noen som jobber fulltid som kan ha en hund visst. Hva gjør dere med hunden når den må være alene. Mange sier at 8 timer er maks grensen for at dn hund kan være alene, helst kortere. Men en fulltid stilling er jo 8 timer hver dag som regel. I tillegg til dette er det jo også å komme seg fram og tilbake til jobb. Så det går jo alt fra 8, 5 til 10 timer før man er hjemme igjen. Så hva gjør folk? Fordi jeg skjønner ikke hvordan tiden kan strekke til. Jeg vet om folk som har hund som går tur med hunden Før jobb, så blir de borte 9 til 10 t pga jobb, de lufter hunden med engang de er hjemme.. samt en gang før de legger seg. Hundene har det bra og lider ingen nød. 

Men hva er poenget med å ha hund når du ikke har tid til den. Hvis du er borte 10 timer, og du sover 8 timer på natten, da har du seks timer på dagtid. Da er det middagstid, slappe litt av, kanskje være litt med venner. En hund trenger mye mere aktivisering og selskap enn kun noen turer ut iløpet av en hel dag.

Anonymkode: 02d02...740

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er poenget med å ha hund når du ikke har tid til den. Hvis du er borte 10 timer, og du sover 8 timer på natten, da har du seks timer på dagtid. Da er det middagstid, slappe litt av, kanskje være litt med venner. En hund trenger mye mere aktivisering og selskap enn kun noen turer ut iløpet av en hel dag.

Anonymkode: 02d02...740

Var egentlig ikke det jeg spurte etter. Jeg bare stiller spm i hvordan noen som er heltidsansatte har tid til en hund. For ifg hva mange mener så kan man jo da ikke ha hund hvis man er heltidsansatt fordi det blir for liten tid til hunden. Men mange har jo hund all like vel..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...