Gå til innhold

Nasking og politiattest for studie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og vil dette ses som en dom på politiattesten min (selv om det ikke vises på den jeg leverer i forbindelse med studiene)? Men denne vil slettes etter to år? Det er jo dumt at det kan ta lang tid før nasking-saken behandles av politiet, fordi da vil det jo ta lengre tid før de to årene har gått. Vil jo ikke ha noe på rullebladet generelt, og ønsker jo å kunne dra til USA uten problemer. 

 

Det spiller jo ingen rolle om boten kommer på rullebladet ditt, det er jo ingen du skal levere uttømmende politattest til.

Anonymkode: 53fea...b24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fant noe om politiattest her:

 

Kan ikke dere som svarer om politiattest skjønne at TS ikke skal levere en uttømmende attest?

Nasking, narkotika, vold - jeg har alt dette på vandelen og jeg har også levert en slik attest det er snakk om i TS' tilfelle. Det er kun sedelighet og slikt som kommer frem.

Anonymkode: 53fea...b24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spiller jo ingen rolle om boten kommer på rullebladet ditt, det er jo ingen du skal levere uttømmende politattest til.

Anonymkode: 53fea...b24

Men jeg tenker hvis jeg skal gjøre andre ting enn det som er relatert til studier og fast jobb.

Feks. reise til USA? Og så lurer jeg veldig på dette med om det deles internt mellom flere butikker at "h*n er blitt tatt for nasking i min butikk, så vær obs"? Vil jo ikke føle meg beglodd hver gang jeg går inn i hvilken som helst matbutikk. Og i tillegg kunne jeg tenke meg å søke jobb i en matbutikk i nærområdet litt senere, da jeg kommer til å trenge jobb, og har jobbet i matbutikk før så tror jeg kan passe til en slik jobb igjen. Kommer heller aldri til å naske igjen, men skjønner jo hvis sjefen blir skeptisk dersom hun som søker jobb er en som har nasket i en annen butikk i nærheten for noen uker siden. Hvis dette er noe sjefer i ulike butikker samarbeider om? 

Anonymkode: c1a29...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Okei, skjønner. Men det forsvinner fra rullebladet etter to år, slik at jeg ikke kan få problemer med å reise til USA eller studere der senere? Men hva er egentlig den store forskjellen mellom forelegg og forenklet forelegg? 

Jeg skal jo bli fysioterapeut, og politiattesten jeg skal levere nå i begynnelsen av første studieår viser kun om jeg er blitt straffet for saker angående seksuelle forbrytelser, vold, ran og lignende. Men jeg vet ikke om fremtidige politiattester for videre studieår krever at det vises noe mer enn det :(

Så politiet kan ikke lenger se noe sted at jeg fikk et forenklet forelegg i 2012? 

Anonymkode: c1a29...04b

Fra rullebladet forsvinner det vel aldri. Mulig det kun vises på uttømmende politiatest. Men forsvinne vil det faktisk aldri gjøre. Så som sagt boten er skjeldent det værste du får.

Men hvis fysioterapi kun gjelder de saker du nevner her skal det ikke være noe problem for deg og utdanne deg til fysioterapaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Kjetil E skrev:

Fra rullebladet forsvinner det vel aldri. Mulig det kun vises på uttømmende politiatest. Men forsvinne vil det faktisk aldri gjøre. Så som sagt boten er skjeldent det værste du får.

Men hvis fysioterapi kun gjelder de saker du nevner her skal det ikke være noe problem for deg og utdanne deg til fysioterapaut.

Jeg vet at det ikke er selve boten som er verst, du trenger ikke gni det inn :( Det er jo positivt at det ikke vises på noen politiattest som er relatert til studier og jobb innenfor fysioterapi. Men det kan jo være at jeg ønsker å reise til USA. Og jeg ønsker jo også å kunne søke meg deltids- eller sommerjobb i matbutikker i nærheten, noe jeg sikkert bare kan glemme hvis det går et rykte om mitt navn og nasking. 

Anonymkode: c1a29...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET ER IKKE NOE SOM HETER Å "NASKE"! DU HAR STJÅLET NOE TS. I det minste kan du stå for det du har gjort...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei :) Men er det vanlig at sjefen i én butikk "varsler" sjefene i andre butikker i nærområdet? Altså informerer hverandre om navnet til noen som nasker i butikker? Da vil jeg jo mest sannsynlig ikke få noen jobb i noen som helst butikk rundt her, siden de sikkert vil kjenne igjen navnet på søknaden. 

Vet du forresten hvor mye en bot for nasking, er på? Leste om en tilfelle hvor noen hadde stjålet for rundt 2000 kr, og boten var på 3000. Jeg tok jo for "bare" i underkant av 200 kr, men det er mulig samme bot gis uansett beløp? 

Mannen fra Securitas spurte om jeg hadde blitt tatt før noe tidligere. Da sa jeg nei, fordi jeg har jo ikke blitt tatt for nasking før nå. Men i ettertid kom jeg på at jeg fikk fartsbot i 2012, som jeg godtok på stedet og betalte med en gang. Fikk brev om prikkbelastning (seks prikker pga. prøvetid), men etter det skjedde ingenting. Prikkene slettes jo etter tre år, ergo de er slettet nå. Men burde jeg nevnt fartsboten til Securitas-mannen? Vet ikke hvor lenge slike ting står i politiets registre? 

Anonymkode: c1a29...04b

Du er jo en kriminell person.

Hvorfor hadde/ har du prøvetid? Er der flere kriminelle hendelser du har "glemt" i farta? 

Anonymkode: 95ddb...41d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo en kriminell person.

Hvorfor hadde/ har du prøvetid? Er der flere kriminelle hendelser du har "glemt" i farta? 

Anonymkode: 95ddb...41d

Kriminell person? Alle har jo førerkortet på prøvetid de to første årene etter at man får det. Og får man prikker i løpet av denne tiden, får man dobbelt så mange som man ellers får. 

Anonymkode: c1a29...04b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.7.2016 at 18.20, Jolene skrev:

DET ER IKKE NOE SOM HETER Å "NASKE"! DU HAR STJÅLET NOE TS. I det minste kan du stå for det du har gjort...

Jo, det er noe som heter å naske. Hvis det man tar er av mindre beløp, så er det nasking. Vet ikke om det er noen eksakt grense, men tror grensen for tyveri er 2000-3000 kr eller noe. Til og med mannen fra Securitas sa at "dette er nasking". 

Anonymkode: c1a29...04b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noen som vet hvor mye bøter for naskeri vanligvis er på? 

Jeg er litt lettere siden det ikke kommer på politiattest jeg må levere i forbindelse med studier og senere jobb. Men det jeg er bekymret for er størrelsen på bota, og om det er vanlig at en som har nasket i en butikk blir stemplet som tyv ved at butikken varsler alle andre butikker i nærområdet. 

Og vil merknaden på en (uttømmende) politiattest fjernes etter to år? 

Anonymkode: c1a29...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg en kriminell person fordi jeg har fått fartsbot en gang i 2012, og nå er blitt anmeldt for nasking? :( Skjønner at det er HELT feil å gjøre slike ting, og jeg kommer aldri til å gjøre det igjen. Har aldri i mitt liv kjørt over fartsgrensa etter jeg fikk bot, og kommer heller aldri mer til å naske/stjele fra butikker, eller noe annet jeg vet er ulovlig. 

Anonymkode: c1a29...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 22. juli 2016 at 10.30, chisandra skrev:

For det første må du ikke levere politiattest hvert år. For det andre kommer ikke nasking på en ikke uttømmende politiattest (som er det du leverer på fysioterapi-studie.)

Så slapp av, og lykke til på veien til å bli fysioterapeut. :)

Men man må levere politiattest dersom man ønsker å jobbe med barn eller psykisk utviklingshemmede selv om man er utdannet f.eks fysioterapeut. Jeg har selv levert attest da jeg fikk jobb med psykisk utviklingshemmede og med barn. Nasking er ganske alvorlig for helsepersonell, men kanske ikke like mye for fysioterapeuter som for sykepleiere. 

Anonymkode: 5fc0d...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er jeg en kriminell person fordi jeg har fått fartsbot en gang i 2012, og nå er blitt anmeldt for nasking? :( Skjønner at det er HELT feil å gjøre slike ting, og jeg kommer aldri til å gjøre det igjen. Har aldri i mitt liv kjørt over fartsgrensa etter jeg fikk bot, og kommer heller aldri mer til å naske/stjele fra butikker, eller noe annet jeg vet er ulovlig. 

Anonymkode: c1a29...04b

Jeg vil tro at personen som skrev det misforstod dette med prøvetid, og trodde du hadde en betinget dom eller var ute på prøvetid etter soning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For å få politiattest må du sende inn et dokument, dette dokumentet inneholder alle lovhjemlene de sjekker.

Du burde ikke sagt noe som helst annet enn personalia til Securitasen, ingenting annet er du pliktig til å opplyse, hvis noen skal avhøre deg skal det være politiet, og da med advokat til stede.

Aldri ta juridiske råd fra politi eller vektere, de er ikke dine venner, de er dine fiender når du er anklaget for noe kriminelt. Spør en advokat, og aldri svar på noen spørsmål uten om personalia (navn, fødselsdato og personnummer, folkeregistrert adresse, yrke - type butikkmedarbeider ikke hvor du jobber). Når du har svart på det sier du at du ikke er komfortabel med å svare på flere spørsmål og at du ønsker å dra. Hvis en vekter nekter deg å dra ber du vedkommende ringe politiet, eller foreslår at du selv ringer politiet. 

Du må også vise legitimasjon dersom du har det på deg.

Hvis du ikke har mottatt forelegget en gang er det stor sannsynlighet for at saken blir henlagt og at ingenting skjer videre. Dog ville du hatt langt bedre odds dersom du hadde holdt kjeft når vekteren stilte deg spørsmål. Politiet bruker ikke ressurser på å ta noen som har nasket for 200 kroner, du ville aldri blitt innkalt til avhør engang. 

En ting til: Det er ikke slik at en butikkjobb vanligvis ikke ber om vandel, det er spesifikt forbudt. Det er ikke lov for dem å be om vandelsattest, og du vil heller ikke få vandelsattest fra politiet for å jobbe på butikk.

Endret av amativeReflection
la til et avsnitt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men man må levere politiattest dersom man ønsker å jobbe med barn eller psykisk utviklingshemmede selv om man er utdannet f.eks fysioterapeut. Jeg har selv levert attest da jeg fikk jobb med psykisk utviklingshemmede og med barn. Nasking er ganske alvorlig for helsepersonell, men kanske ikke like mye for fysioterapeuter som for sykepleiere. 

Anonymkode: 5fc0d...171

Fysioterapeuter er jo helsepersonell? Men på politiattesten man leverer om man skal jobbe med psykisk utviklingshemmede eller barn, det er ikke en uttømmende politiattest, men en begrenset politiattest som kun viser om man er straffet for forhold som er relevant for arbeidet man skal gjøre gjennom jobben/studiene. Dermed vil ikke nasking vises på denne, men kun om man er straffet for feks. vold, seksuell mishandling, ran og lignende. Så jeg skjønner ikke helt hva du mener her? :) Vil tro nasking er like alvorlig for en fysioterapeut som for en sykepleier, hvis det vises i politiattesten man leverer. 

Anonymkode: c1a29...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, amativeReflection skrev:

For å få politiattest må du sende inn et dokument, dette dokumentet inneholder alle lovhjemlene de sjekker.

Du burde ikke sagt noe som helst annet enn personalia til Securitasen, ingenting annet er du pliktig til å opplyse, hvis noen skal avhøre deg skal det være politiet, og da med advokat til stede.

Aldri ta juridiske råd fra politi eller vektere, de er ikke dine venner, de er dine fiender når du er anklaget for noe kriminelt. Spør en advokat, og aldri svar på noen spørsmål uten om personalia (navn, fødselsdato og personnummer, folkeregistrert adresse, yrke - type butikkmedarbeider ikke hvor du jobber). Når du har svart på det sier du at du ikke er komfortabel med å svare på flere spørsmål og at du ønsker å dra. Hvis en vekter nekter deg å dra ber du vedkommende ringe politiet, eller foreslår at du selv ringer politiet. 

Du må også vise legitimasjon dersom du har det på deg.

Hvis du ikke har mottatt forelegget en gang er det stor sannsynlighet for at saken blir henlagt og at ingenting skjer videre. Dog ville du hatt langt bedre odds dersom du hadde holdt kjeft når vekteren stilte deg spørsmål. Politiet bruker ikke ressurser på å ta noen som har nasket for 200 kroner, du ville aldri blitt innkalt til avhør engang. 

En ting til: Det er ikke slik at en butikkjobb vanligvis ikke ber om vandel, det er spesifikt forbudt. Det er ikke lov for dem å be om vandelsattest, og du vil heller ikke få vandelsattest fra politiet for å jobbe på butikk.

Sende inn et dokument? Hva mener du? 

Jeg sa jo ikke noe mye mer enn personalia til Securitasen? Han spurte om legitimasjon, og jeg ga det. Så spurte han om postnummer og sted, samt telefonnummer. Ellers spurte jeg han om hva som kom til å skje videre, og da sa han at politiet vil ta saken, men det kan ta litt tid. Han sa jeg mest sannsynlig får et forenklet forelegg, og at det kommer på rullebladet. Noe mer snakket vi egentlig ikke om. Jeg fikk ikke noe forelegg der og da, men jeg skrev under på at jeg tilsto, og så blir det anmeldt, sa han. Hva er det jeg skulle gjort annerledes? 

Jeg skjønner at jeg ikke må levere politiattest for å jobbe i butikk, men det jeg er redd for er at sjefen i butikken jeg nasket i skal utgi navnet mitt til butikker i nærheten (slik at de er obs på at "hun er en tyv, følg med henne"), og dermed er det jo umulig å få jobb når en sjef i en annen butikk ser navnet mitt på søknaden og kobler det opp mot navnet han fikk på en nasker i nærområdet for en stund siden. 

Anonymkode: c1a29...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sende inn et dokument? Hva mener du? 

Jeg sa jo ikke noe mye mer enn personalia til Securitasen? Han spurte om legitimasjon, og jeg ga det. Så spurte han om postnummer og sted, samt telefonnummer. Ellers spurte jeg han om hva som kom til å skje videre, og da sa han at politiet vil ta saken, men det kan ta litt tid. Han sa jeg mest sannsynlig får et forenklet forelegg, og at det kommer på rullebladet. Noe mer snakket vi egentlig ikke om. Jeg fikk ikke noe forelegg der og da, men jeg skrev under på at jeg tilsto, og så blir det anmeldt, sa han. Hva er det jeg skulle gjort annerledes? 

Jeg skjønner at jeg ikke må levere politiattest for å jobbe i butikk, men det jeg er redd for er at sjefen i butikken jeg nasket i skal utgi navnet mitt til butikker i nærheten (slik at de er obs på at "hun er en tyv, følg med henne"), og dermed er det jo umulig å få jobb når en sjef i en annen butikk ser navnet mitt på søknaden og kobler det opp mot navnet han fikk på en nasker i nærområdet for en stund siden. 

Anonymkode: c1a29...04b

Når du søker om politiattest må du sende inn et dokument som bekrefter at du har oppfylt lovhjemmelen for å få en. Dette er et system for å hindre at arbeidsgivere og utleiere, osv skal kunne be om politiattest. I dette dokumentet bruker det å stå alle paragrafene som de er ute etter. 

Jeg ville droppet å spørre han hva som skjedde og sannsynligvis avstått fra å signere tilståelsen. Hvis de har bevis trenger de ikke tilståelsen, hvis de ikke har bevis er det ikke mitt problem. Dog vet jeg ikke helt hvordan du ble tatt eller hva som skjedde så det er vanskelig å si. Men det lønner seg aldri å tilstå før avhøret med politiet.

De har ikke lov til å be om politiattest, og du får ikke politiattest for å jobbe i butikker. Det er godt mulig det blir fortalt til andre i nærområdet, butikksjefer kjenner ofte hverandre, og det er godt mulig de utveksler informasjon. Internt i en kjede kan det også være de deler informasjon om slikt. Men det kan du uansett ikke gjøre noe med, så det er jo bare å prøve og se. Uansett blir det vel glemt etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...