Gå til innhold

Nasking og politiattest for studie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og hvilke andre sammenhenger er avdekket i denne tråden som gjør dette eksemplet "stort"?

Statistisk er kriminalitet likt fordelt i alle samfunnslag. Alt fra nasking til å legge på litt ekstra i selvangivelsen eller kjøre for fort på E18. Men det er samtidig uskyldige forhold som ikke gjør at man er usikker til yrket sitt. 

Du skrev det selv, "i det store bildet er det ikke en stor ting", og jeg forseslår at TS kun tar med seg den setningen fra innlegget ditt. Ingen grunn til å revurdere yrkesvalget sitt på grunn av denne hendelsen. Og ihvertfall ingen grunn til å forsøke å skremme henne. 

Anonymkode: 05b00...e04

Er det ikke du som er TS? Hvis hun fortsetter naskingen i jobb kan det bli en veldig stor sak og hun kan miste autorisasjonen. 

Anonymkode: 1053a...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke du som er TS? Hvis hun fortsetter naskingen i jobb kan det bli en veldig stor sak og hun kan miste autorisasjonen. 

Anonymkode: 1053a...493

Vet du i det hele tatt hva nasking er? 

Anonymkode: 979b6...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du i det hele tatt hva nasking er? 

Anonymkode: 979b6...b43

Hvorfor er du frekk?

Anonymkode: 1053a...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du frekk?

Anonymkode: 1053a...493

Jeg spør av nysgjerrighet ettersom det du skriver åpenbart ikke henger på greip. I tilfeller der autorisasjonen står i fare er det et mer alvorlig lovbrudd enn nasking som er med i bildet.

TS skriver uansett at hun ikke kommer til å gjøre dette noe mer, så hvorfor du skriver dette er helt meningsløst. TS er ikke den eneste som har nasking i fortiden sin blant helsepersonell. 

Anonymkode: 979b6...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør av nysgjerrighet ettersom det du skriver åpenbart ikke henger på greip. I tilfeller der autorisasjonen står i fare er det et mer alvorlig lovbrudd enn nasking som er med i bildet.

TS skriver uansett at hun ikke kommer til å gjøre dette noe mer, så hvorfor du skriver dette er helt meningsløst. TS er ikke den eneste som har nasking i fortiden sin blant helsepersonell. 

Anonymkode: 979b6...b43

Jeg tviler ikke på at det finnes flere helsepersonell med nasking i bagasjen for å si det sånn. Det jeg prøver å si her som tydeligvis går deg hus forbi er at nasking i voksen alder viser personlighetstrekk som kan være uforenelige med det å jobbe med mennesker. Jeg har selv jobbet med ei som falt for fristelsen og rundstjal en bruker og ble tatt, derfor er jeg veldig kritisk for å være ærlig. 

Anonymkode: 1053a...493

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke du som er TS? Hvis hun fortsetter naskingen i jobb kan det bli en veldig stor sak og hun kan miste autorisasjonen. 

Anonymkode: 1053a...493

Det er jeg som er TS, og jeg skrev ikke innlegget du siterte til, nei. 

Jeg har absolutt ikke tenkt å naske igjen. Verken under studiene eller når jeg senere kommer ut i jobb. Jeg kunne heller aldri funnet på å rundstjele en person, verken "privat" eller i jobbsammenheng. Jeg nasket fordi jeg per dags dato har utrolig dårlig råd, og tok derfor flere "småvarer" fra matbutikken slik at totalsummen skulle bli litt billigere. Det er ingen unnskyldning, men en forklaring, da det uansett grunn ikke er ok å naske/stjele. Jeg kommer ALDRI til å gjøre det igjen. Jeg liker godt å jobbe med mennesker, og mener selv at jeg ikke har personlighetstrekk som er uforenlig med dette. Jeg gjorde en feil, og lærte av det. Det kommer ikke til å skje igjen.

Kanskje fortjener jeg at denne ene gangen med nasking skal ødelegge fremtiden min, men likevel håper jeg jo at jeg skal få studere og jobbe med det jeg vil, kunne ta meg deltidsjobb/sommerjobb i matbutikk i nærområdet, og feks. reise til USA i fremtiden. Derfor er jeg redd for at denne hendelsen og anmeldelsen skal komme i veien for noe av dette. 

Jeg forstår at du er kritisk, men selv om en annen helsepersonell har rundstjålet en bruker, så betyr ikke det at jeg kommer til å gjøre noe sånt "bare" fordi jeg ble tatt for nasking én gang. Jeg lover deg, hvis noen som kjenner meg hadde blitt fortalt at jeg ble tatt for nasking, ville de aldri trodd på det, fordi jeg er egentlig ikke en sånn person overhodet. 

Anonymkode: c1a29...04b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke du som er TS? Hvis hun fortsetter naskingen i jobb kan det bli en veldig stor sak og hun kan miste autorisasjonen. 

Anonymkode: 1053a...493

Hvis TS skriver et nytt innlegg om et år etter å ha blitt anmeldt en rekke ganger kan vi fortsette på det argumentet. 

Men akkurat nå ligger det en eneste anmeldelse på TS og hun er bekymret for om denne vil påvirke studiet. Og svaret er et klart NEI. Da trenger man ikke konstruere mulige scenario for å skremme henne nå. 

Anonymkode: 05b00...e04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis TS skriver et nytt innlegg om et år etter å ha blitt anmeldt en rekke ganger kan vi fortsette på det argumentet. 

Men akkurat nå ligger det en eneste anmeldelse på TS og hun er bekymret for om denne vil påvirke studiet. Og svaret er et klart NEI. Da trenger man ikke konstruere mulige scenario for å skremme henne nå. 

Anonymkode: 05b00...e04

Som jeg har skrevet flere ganger, så kommer jeg aldri i hele mitt liv til å naske igjen. Ikke noe annet ulovlig heller. Derfor er det, som du sier, ingen problemstilling angående at jeg er anmeldt flere ganger. 

Godt å høre at dette ikke vil påvirke studiene og jobb senere :) Nå er jeg bare spent på hva boten blir på, hvor lenge dette kommer til å stå på rullebladet (altså den uttømmende politiattesten) og om jeg har sjanse til å få meg jobb i en av matbtuikkene i nærheten. Vet faktisk ikke om jeg tør å søke, i tilfellet jeg nærmest blir "kastet ut" fordi jeg våger å søke jobb når jeg har nasket i en butikk tidligere. 

Anonymkode: c1a29...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎22‎.‎07‎.‎2016 at 10.30, Kjetil E skrev:

Enten sa han feil eller så hørte du feil, da forenklet forelegg som sagt kun gis til enklere trafikk og tollforseelser. Da du kjørte for fort fikk du typisk forenklet forelegg.

Det vil stå på rullebladet ditt, om det vil hindre deg i å bli fysioterapaut vet jeg ikke. Men det vil ihvertfall hindre deg i for eks bli politi, advokat. Det vil kunne hindre deg i å få studere for eks i USA. I utganspunktet vil det og hindre deg i å bruke ESTA hvis du skal på ferie til USA. Strengt tatt skal du da faktisk søke Visum. Så å få et forelegg kan være ganske så mye mer alvorlig enn bare boten du må betale.

Men om det gir problemer i forhold til fysioterapistudier og jobb som fysioterapaut vet jeg faktisk ikke.

At du tidligere har fått forenklet forelegg for å kjøre for fort har ingen ting å si i forhold til svaret du ga. Siden slike forelegg ikke er registrert noe sted.

Godt svart! :) Hadde selv vært svært mye mer bekymret over konsekvensene dette kan gi, enn selve summen på boten!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lykkehjerte skrev:

Godt svart! :) Hadde selv vært svært mye mer bekymret over konsekvensene dette kan gi, enn selve summen på boten!  

Les gjennom tråden, så ser du at jeg absolutt er bekymret for konsekvensene også. 

Anonymkode: c1a29...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les gjennom tråden, så ser du at jeg absolutt er bekymret for konsekvensene også. 

Anonymkode: c1a29...04b

Svarte bare på og sa meg enig i det ene innlegget! :)  Skjønner at du er bekymret! Og at du er nysgjerrig på hvilken sum boten ca vil komme på. Som noen har sagt, som forhåpentligvis stemmer, så har det nok ikke konsekvenser for det studiet du har valgt? Ang jobb i butikker, vet ikke hva som er reglene for det, hva man evt må fremvise. Jeg kan si at jeg vet at på enkelte steder, er butikker beskyttende ovenfor hverandre, slik at om det ikke "offisielt" sendes rundt skriv med ditt navn, ikke sikkert det er lov en gang, men likevel så er sannsynligheten stor for at du blir pratet om, på enkelte steder. Kanskje på steder flest, så gjør de det ikke, men vet at det skjer. Vet om et eksempel på en unge jenten, myndig, men yngre enn deg, ble tatt for nasking, og fikk ikke jobb senere i noen butikker i området i. Dette var en utadvent, blid, hyggelig jente, serviceinnstilt og med arbeidserfaring fra butikk. Det ble snakket rundt blant de ansatte i butikken, som spredte det videre på privaten. Det ordnet seg senere for denne jenten, da hun flyttet vekk fra det spesifikke stedet.(et ganske lite sted) Tenker at det er så synd at noe slikt kan ødelegge mye for fremtiden, og at det er faktisk forskjell på folk, og jeg tror deg når du sier at du aldri mer vil gjøre noe slikt! :) Må kjennes forferdelig ut mht konsekvenser av å ha gjort seg til "kjeltring" for såpass lite.  Vet at du angrer, og at din situasjon var svært sårbar! Du har lært av dette, og kommer nok aldri til å sette deg i den situasjonen igjen, mest sannsynlig kommer det til å gå bare fint med deg, utdanning og jobb, vil jeg tro! :) Reise til USA hadde bekymret meg litt da, vet ikke de konkrete reglene for det, bare så for meg at ved reise til USA, måtte man ha 100% rent rulleblad? Nå er det ikke alle som ønsker å reise dit heller da. Men hadde bekymret meg personlig! Syns du har fått mange saklige og fine svar i din tråd, av mye av det jeg har lært her på KG, så forventet jeg at det ble mye kjeft, selv om du ba om å slippe det. Det syns jeg var fint å se at ditt ønske ble respektert! :)  Alle kan se at det var en mindre gjennomtenkt handling, og kan lese at du aldri kommer til å gjøre det igjen osv, -det er bra, og svært bra at folk her inne har svart deg saklig etter ønske! :) Håper at du får svaret på saken snart, så du kan få det ut av verden og gå videre! Håper at du er riktig heldig, slik at de setter en strek over det hele, dersom det er mulig. Så at noen i tråden nevnte på det? Om du føler for det, kan du gi butikkeier en blomst/sjokolade, og et beklagerkort, samt forklare hvorfor du gjorde det du gjorde, og at det aldri noen gang kommer til å skje igjen! Kan lette på din samvittighet, slik at du lettere kan få den kjipe følelsen ut av systemet? 22år ingen unnskyldning osv...men hadde rørt ved meg i alle fall dersom du hadde kommet til meg med den forklaringen. Hadde rettet opp mye av inntrykket mitt da, om jeg hadde vært butikksjef. tenker at det uansett hadde vært en fin måte for deg selv å "slippe taket" på dette på! ;) Håper det beste for deg, og håper du gjør din "ugjerning" om til noe positivt for deg selv og kanskje en gang for andre også? Ønsker deg lykke til med både studiene og jobbing! :)    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lykkehjerte skrev:

Svarte bare på og sa meg enig i det ene innlegget! :)  Skjønner at du er bekymret! Og at du er nysgjerrig på hvilken sum boten ca vil komme på. Som noen har sagt, som forhåpentligvis stemmer, så har det nok ikke konsekvenser for det studiet du har valgt? Ang jobb i butikker, vet ikke hva som er reglene for det, hva man evt må fremvise. Jeg kan si at jeg vet at på enkelte steder, er butikker beskyttende ovenfor hverandre, slik at om det ikke "offisielt" sendes rundt skriv med ditt navn, ikke sikkert det er lov en gang, men likevel så er sannsynligheten stor for at du blir pratet om, på enkelte steder. Kanskje på steder flest, så gjør de det ikke, men vet at det skjer. Vet om et eksempel på en unge jenten, myndig, men yngre enn deg, ble tatt for nasking, og fikk ikke jobb senere i noen butikker i området i. Dette var en utadvent, blid, hyggelig jente, serviceinnstilt og med arbeidserfaring fra butikk. Det ble snakket rundt blant de ansatte i butikken, som spredte det videre på privaten. Det ordnet seg senere for denne jenten, da hun flyttet vekk fra det spesifikke stedet.(et ganske lite sted) Tenker at det er så synd at noe slikt kan ødelegge mye for fremtiden, og at det er faktisk forskjell på folk, og jeg tror deg når du sier at du aldri mer vil gjøre noe slikt! :) Må kjennes forferdelig ut mht konsekvenser av å ha gjort seg til "kjeltring" for såpass lite.  Vet at du angrer, og at din situasjon var svært sårbar! Du har lært av dette, og kommer nok aldri til å sette deg i den situasjonen igjen, mest sannsynlig kommer det til å gå bare fint med deg, utdanning og jobb, vil jeg tro! :) Reise til USA hadde bekymret meg litt da, vet ikke de konkrete reglene for det, bare så for meg at ved reise til USA, måtte man ha 100% rent rulleblad? Nå er det ikke alle som ønsker å reise dit heller da. Men hadde bekymret meg personlig! Syns du har fått mange saklige og fine svar i din tråd, av mye av det jeg har lært her på KG, så forventet jeg at det ble mye kjeft, selv om du ba om å slippe det. Det syns jeg var fint å se at ditt ønske ble respektert! :)  Alle kan se at det var en mindre gjennomtenkt handling, og kan lese at du aldri kommer til å gjøre det igjen osv, -det er bra, og svært bra at folk her inne har svart deg saklig etter ønske! :) Håper at du får svaret på saken snart, så du kan få det ut av verden og gå videre! Håper at du er riktig heldig, slik at de setter en strek over det hele, dersom det er mulig. Så at noen i tråden nevnte på det? Om du føler for det, kan du gi butikkeier en blomst/sjokolade, og et beklagerkort, samt forklare hvorfor du gjorde det du gjorde, og at det aldri noen gang kommer til å skje igjen! Kan lette på din samvittighet, slik at du lettere kan få den kjipe følelsen ut av systemet? 22år ingen unnskyldning osv...men hadde rørt ved meg i alle fall dersom du hadde kommet til meg med den forklaringen. Hadde rettet opp mye av inntrykket mitt da, om jeg hadde vært butikksjef. tenker at det uansett hadde vært en fin måte for deg selv å "slippe taket" på dette på! ;) Håper det beste for deg, og håper du gjør din "ugjerning" om til noe positivt for deg selv og kanskje en gang for andre også? Ønsker deg lykke til med både studiene og jobbing! :)    

Tusen takk for fint svar! :)

Mest sannsynlig vil jo ikke dette ha konsekvenser for studier og jobb etter endt utdannelse, med mindre noen sladrer på meg til ledelsen, slik at jeg "ikke er skikket" til å bli og jobbe som fysioterapeut. Jeg prøver å ikke bekymre meg mer for dette, og krysser fingrene for at det går fint. 

Det er egentlig dette med deltidsjobb/sommerjobb i butikk som bekymrer meg mest. Jeg bor i en relativt stor by, men i et slags "utkantområde" hvor det er flere matbutikker på ganske lite areal. Noen av dem er innenfor samme kjede (blant annet kjeden jeg nasket i). Jeg har flere ganger jobbet i matbutikk tidligere, og kunne absolutt tenke meg å søke ekstrajobb om feks. noen måneder. Hvis butikksjefen da har sladret på meg til andre butikksjefer, er vel sjansen for å få jobb lik null. 

Selv om de vet navnet mitt, vet de jo ikke hvordan jeg ser ut? Butikksjefen var ikke der da jeg ble tatt for nasking, det var bare to av de ansatte + securitasen. Så jeg kan jo handle i andre butikker uten at de som jobber der, og sjefen, vet at jeg er hun som nasket i en butikk i nærheten (gitt at butikksjefen har sendt ut varsel). Det er jo først når jeg søker, og man ser navnet mitt på søknaden, at det kan kobles opp mot "hun som nasker". Utrolig flaut å bli sett på som veldig dum fordi jeg våger å søke butikkjobb når jeg har nasket i nærområdet. 

Dette med å unnskylde meg til butikksjefen vet jeg ikke om kanskje bare gjør vondt verre. Hvis han sender ut varsel til andre butikker, har han vel allerede gjort det, og da er det for sent å komme med unnskyldninger som kan forhindre å bli gjenkjent som "hun som nasker". Jeg orker egentlig ikke å vise meg der igjen, eller gjøre noe mer ut av greia. Vet jo ikke hvordan alvorlig har ser på dette, siden han som sagt ikke var til stede da jeg ble tatt. 

Og igjen, jeg mener absolutt ikke at nasking er greit, men jeg synes det er urettferdig hvis en sånn feil skal ødelegge for meg angående studier og jobb i fremtiden. Jeg har absolutt lært av mine feil, og jeg vet at jeg egentlig ikke er en kjeltring. Jeg angrer veldig. Jeg vil jo prøve å legge dette bak meg, men det er veldig vanskelig å slappe helt av. Grunnen til det er jo at jeg faktisk ikke har peiling på om rykter sprer seg. Hvem som helst kunne jo sett det, og ikke minst de ansatte i butikken kan jo fortelle det til noen, og så er ryktene i gang. Selv om jeg kanskje ikke får høre om det nå, så kan det dukke opp i fremtiden. Som sagt så har han ene ansatte i butikken flere felles venner med meg, og han kan jo si det til dem, som sier det videre, og så får plutselig veldig mange vite om det. Slik greier jeg ikke å slappe helt av angående dette :(

Anonymkode: c1a29...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...