Gå til innhold

Når har men rett til å kalle seg kristen? (kun seriøse svar)


Anbefalte innlegg

Dette er kanskje litt for personlig å skrive her på forumet, dette er ikke lett for meg men jeg tar sjangsen alikevel. Vit derfor at det vil overhodet ikke føles komfortabel å få sarkastiske, fornærmende og useriøse tilbakesvar. Ja, jeg innser dette kan virke utrolig "eksotisk"
og sinnsykt for en ateist, men vær så snill vær seriøs, for en gangs skyld. Helst vil jeg ha svar fra kristne

Når det kommer til kristendom, har jeg en identitetskrise. Av og til kan det presse frem tårer. Jeg liker Kristendommen og det er mange elementer med religionen som betyr mye for meg. Jeg føler jeg ønsker å tilhøre den, men likevel føler jeg det er noe jeg mangler for å kunne kvalifiseres som kristen.

Jeg vet at alle Kristne synder og at ingen er fri fra det. Men grunnen til at jeg er så forvirret er fordi jeg synder utrolig frekvent, jeg klarer ikke la vær. Jeg liker å være menneskelig, men samtidig vet jeg at dette fører også til brudd på det kristendommen står for. Og jeg føler heller ikke stor anger eller sorg etter å ha syndet. Hvor lei seg, eller hvor mye må en angre på sine synder, for å kunne be om tilgivelse og fortsatt ha rett til å kalle seg en kristen? Jeg føler at om jeg skulle kalt meg for Kristen, ville rett og slett Gud bare ledd seg ihjel av meg og stemplet meg som tilbakestående (vet det kan høres humoristisk ut men jeg er litt seriøs også). Jeg klarer heller ikke å lese bibelen, jeg har prøvd, men jeg mister interessen med en gang. Men likevel, så dumt som det kan virke, ønsker jeg fortsatt å tilhøre denne religionen. Men hvordan kvalifiseres jeg da, når alt failer?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at man ikke kan kalle seg kristen om man ikke gidder lese bibelen eller leve etter det som står i den. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest margrit

Jeg er ateist så sikkert dumt av meg å svare men likevel:

Jeg er en del av et kristent livsgrunnlag med kristne verdier, men jeg tror ikke. Jeg er forholdsvis godt opplest i forholdt til kristendom(har studiepoeng og greier😂) og tenker at en kristen er en som tror på treenigheten og det er det som trengs. I tillegg så er du født med synd i og med at Eva spiste eplet så det spiller ikke all verdens rolle hva du gjør, men så kasta jo Jesus seg på korset for alle fremtidige synder du måtte begå. Så, er du døpt er du herved tilgitt, akkurat som ateisten meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, WubWub skrev:

BJeg tenker at man ikke kan kalle seg kristen om man ikke gidder lese bibelen eller leve etter det som står i den. 

Ikke enig. Veldig få kristne i Norge er fundamentalister og lever etter det som står i bibelen(særlig GT hvor pedofili og det som verre er er en del av greia). Det handler om å tro på Gud, Jesus og den hellige ånd.

Anonymkode: 289d1...335

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ikke enig. Veldig få kristne i Norge er fundamentalister og lever etter det som står i bibelen(særlig GT hvor pedofili og det som verre er er en del av greia). Det handler om å tro på Gud, Jesus og den hellige ånd.

Anonymkode: 289d1...335

Og jeg mener at de ikke kan kalle seg kristne. Kristendommen her til lands er vannet ut av sekulære, humanistiske og politiske krefter. Det er mye av grunnen til at flere og flere blir sekulære for kristendommen her til lands har ikke noe særlig å tilby. 

Etter min mening bør minstekravet for en kristen være at man leser bibelen jevnlig så prøve følge budskapet som blir presentert. 

Om man ikke har lest bibelen så vet man ikke hva gud eller den hellige ånd er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er medlem av statskirken, og tror på Gud og Jesus, da må du få lov til å kalle deg kristen, synes jeg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er Buddhist og kan kalle meg det, fordi jeg praktiserer Buddhisme. Tenker det er noenlunde likt når det kommer til Kristendommen. På samme måte som jeg mediterer på en daglig basis, synes jeg en kristen person burde be. På samme måte som de fire edle sannheter, den åttedelte vei og de ti løftene er viktige for meg, burde en kristen person også følge punkter Kristendommen mener er riktig og viktig. For meg er religion mer enn å bare tro - det er en levemåte. Det er en del av din hverdag, og en del av deg.

Anonymkode: 69f3e...e7a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke i kirken eller leser bibelen. Men jeg er allikevel kristen fordi jeg tror på Jesus, selv om jeg aldri har sett eller følt han. Vil nå si at du kan kalle deg kristen så sant at du tror på det nye testamentet. Jeg har lest bibelen før, men har den ikke med meg over alt og kan den såklart ikke utenat. Jeg tror at Jesus vil komme tilbake for å dømme levende og døde og ta alle som har tatt i mot ham, med seg til paradis. 

Tro og aksept er nok det viktigste føler da jeg, men det finnes jo ingen fasit svar.

Anonymkode: fd135...bcf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The White Wolf

For å være kristen må man tro på Jesus at Jesus er verdens frelser, At Jesus er Guds sønn en del av treenigheten osv.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Haru skrev:

Dette er kanskje litt for personlig å skrive her på forumet, dette er ikke lett for meg men jeg tar sjangsen alikevel. Vit derfor at det vil overhodet ikke føles komfortabel å få sarkastiske, fornærmende og useriøse tilbakesvar. Ja, jeg innser dette kan virke utrolig "eksotisk"
og sinnsykt for en ateist, men vær så snill vær seriøs, for en gangs skyld. Helst vil jeg ha svar fra kristne

Når det kommer til kristendom, har jeg en identitetskrise. Av og til kan det presse frem tårer. Jeg liker Kristendommen og det er mange elementer med religionen som betyr mye for meg. Jeg føler jeg ønsker å tilhøre den, men likevel føler jeg det er noe jeg mangler for å kunne kvalifiseres som kristen.

Jeg vet at alle Kristne synder og at ingen er fri fra det. Men grunnen til at jeg er så forvirret er fordi jeg synder utrolig frekvent, jeg klarer ikke la vær. Jeg liker å være menneskelig, men samtidig vet jeg at dette fører også til brudd på det kristendommen står for. Og jeg føler heller ikke stor anger eller sorg etter å ha syndet. Hvor lei seg, eller hvor mye må en angre på sine synder, for å kunne be om tilgivelse og fortsatt ha rett til å kalle seg en kristen? Jeg føler at om jeg skulle kalt meg for Kristen, ville rett og slett Gud bare ledd seg ihjel av meg og stemplet meg som tilbakestående (vet det kan høres humoristisk ut men jeg er litt seriøs også). Jeg klarer heller ikke å lese bibelen, jeg har prøvd, men jeg mister interessen med en gang. Men likevel, så dumt som det kan virke, ønsker jeg fortsatt å tilhøre denne religionen. Men hvordan kvalifiseres jeg da, når alt failer?

Kristen betyr å være en etterfølger av Kristus, Jesus. Hverken mer eller mindre. Jesus søkte å følge budene i kjærlighet til Gud og vår neste.

Å kalle katolikker kristne som tilber paven og Maria, Blir meningsløst Da det strider mot det 1 bud. (ingen andre Guder)

Om en bekjenner sin synd er Gud trofast og renser oss fr all uretferdighet. 1 Joh 1.9.

Gud er Ånd og sanne tilbedere er det i ånd og sannhet. Les bibelen (en god oversettelse), og la den forme deg.

God bless!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du blir døpt i kirken. Er du per definisjon kristen. Til å med helt til du enten melder deg ut av den norske kirke.

Eller konverterer til en annen tro. Det hjelper ikke at du tror på noe annet når du ikke formelt sett har konvertert.

Anonymkode: 6e9bc...75b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, debatant skrev:

 

Å kalle katolikker kristne som tilber paven og Maria, Blir meningsløst Da det strider mot det 1 bud. (ingen andre Guder)

Skivebom!

Ingen katolikker tilber hverken paven eller jomfru Maria. Det er forbudt etter kirkeretten. Hvis du vil kritisere katolisismen må du sette deg inn i hva det er først, og ikke høre på seiglivede myter og rykter.

(Forøvrig har du nå definert kristendommen som noe som oppstod enten på 1000-tallet med den ortodokse kirke, eller i 1537 med Luther. Var det ingen kristne de første 1000-1500 årene etter Kristi lidelse og død?)

Hilsen katolikk.

Anonymkode: c3d83...fe0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skivebom!

Ingen katolikker tilber hverken paven eller jomfru Maria. Det er forbudt etter kirkeretten. Hvis du vil kritisere katolisismen må du sette deg inn i hva det er først, og ikke høre på seiglivede myter og rykter.

(Forøvrig har du nå definert kristendommen som noe som oppstod enten på 1000-tallet med den ortodokse kirke, eller i 1537 med Luther. Var det ingen kristne de første 1000-1500 årene etter Kristi lidelse og død?)

Hilsen katolikk.

Anonymkode: c3d83...fe0

Kristendom ble definert av Jesus og apostlene. Hallo....

Luthers budskap var at den retferdige skal leve av tro. Hentet fra Romerbrevet. Sansynligvis skrevet av Paulus.

Endret av debatant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, debatant skrev:

Kristendom ble definert av Jesus og apostlene. Hallo....

Ja - men ifølge den jeg svarte, så var det tydeligvis ingen kristne mellom den tiden og Luther....

Ingen kirke, ingen apostolisk suksesjon, ingen kristne......hvem var det egentlig romerne forfulgte, da....?

Anonymkode: c3d83...fe0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja - men ifølge den jeg svarte, så var det tydeligvis ingen kristne mellom den tiden og Luther....

Ingen kirke, ingen apostolisk suksesjon, ingen kristne......hvem var det egentlig romerne forfulgte, da....?

Anonymkode: c3d83...fe0

Luther var jo inspirert av Paulus....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 7/20/2016 at 3.02, Haru skrev:

 Men hvordan kvalifiseres jeg da, når alt failer?

Du kvalifiseres av Jesu død og oppstandelse, ingenting annet. Evangeliet er at Gud allerede har rettferdiggjort deg. Det avhenger ikke av din "verdighet" eller evne til å skjerpe deg. Det er det som gjør evangeliet unikt. Frelsen er ved Guds nåde, ingenting annet. Paulus sa det slik: Kristus ER din rettferdighet. Evangeliet sier at din frelse består av Jesus, ikke Jesus + at du er flink å lese bibelen. Ikke Jesus + at du slutter å synde. Ikke Jesus + at du har en sterk tro. Ikke Jesus + noe som helst annet. Et menneske kan ikke legge noe til eller trekke noe fra. Paulus kaller det også å være Guds barn. Du kan ikke være noens barn den ene dagen, og en annens den neste. Det er hvem du ER - uavhengig av om du oppfører deg deretter eller ikke. Det er din identitet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skivebom!

Ingen katolikker tilber hverken paven eller jomfru Maria. Det er forbudt etter kirkeretten. Hvis du vil kritisere katolisismen må du sette deg inn i hva det er først, og ikke høre på seiglivede myter og rykter.

(Forøvrig har du nå definert kristendommen som noe som oppstod enten på 1000-tallet med den ortodokse kirke, eller i 1537 med Luther. Var det ingen kristne de første 1000-1500 årene etter Kristi lidelse og død?)

Hilsen katolikk.

Anonymkode: c3d83...fe0

Hvilket forhold har dere katolikker til Maria? Om jeg forstår denne teksten riktig, så ber man til Maria, og ber henne om at hun skal be for oss. Hva er poenget med det? Hvorfor går dere ikke direkte til kilden, og ber direkte til Gud/Jesus?

Sitat

 

The Hail Mary is a well-loved and beautiful basic Catholic prayer. It's one of the essential prayers to Virgin Mary. It combines two lines from Scripture (Lk 1:28 and Lk 1:42) with a humble request for Mary to pray for us.

Hail Mary, full of grace, the Lord is with thee. Blessed art thou among women, and blessed is the fruit of thy womb, Jesus. Holy Mary, Mother of God, pray for us sinners, now and at the hour of our death. Amen.

 

 

Anonymkode: 8dab6...d55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎20‎.‎07‎.‎2016 at 3.08, WubWub skrev:

Jeg tenker at man ikke kan kalle seg kristen om man ikke gidder lese bibelen eller leve etter det som står i den. 

Å jeg tenker at du ikke burde uttalte deg i denne tråden i det hele...

 

 

Til TS

Klart du kan kalle deg kristen. Gud dømmer ingen, så lenge du ønsker å følge han - kan du kalle deg kristen. Alle synder, men vi kan be om tilgivelse.  Trenger ikke å lese i bibelen jevnlig for å være kristen. " Så lenge du tror er det håp"

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.7.2016 at 3.02, Haru skrev:

Dette er kanskje litt for personlig å skrive her på forumet, dette er ikke lett for meg men jeg tar sjangsen alikevel. Vit derfor at det vil overhodet ikke føles komfortabel å få sarkastiske, fornærmende og useriøse tilbakesvar. Ja, jeg innser dette kan virke utrolig "eksotisk"
og sinnsykt for en ateist, men vær så snill vær seriøs, for en gangs skyld. Helst vil jeg ha svar fra kristne

Når det kommer til kristendom, har jeg en identitetskrise. Av og til kan det presse frem tårer. Jeg liker Kristendommen og det er mange elementer med religionen som betyr mye for meg. Jeg føler jeg ønsker å tilhøre den, men likevel føler jeg det er noe jeg mangler for å kunne kvalifiseres som kristen.

Jeg vet at alle Kristne synder og at ingen er fri fra det. Men grunnen til at jeg er så forvirret er fordi jeg synder utrolig frekvent, jeg klarer ikke la vær. Jeg liker å være menneskelig, men samtidig vet jeg at dette fører også til brudd på det kristendommen står for. Og jeg føler heller ikke stor anger eller sorg etter å ha syndet. Hvor lei seg, eller hvor mye må en angre på sine synder, for å kunne be om tilgivelse og fortsatt ha rett til å kalle seg en kristen? Jeg føler at om jeg skulle kalt meg for Kristen, ville rett og slett Gud bare ledd seg ihjel av meg og stemplet meg som tilbakestående (vet det kan høres humoristisk ut men jeg er litt seriøs også). Jeg klarer heller ikke å lese bibelen, jeg har prøvd, men jeg mister interessen med en gang. Men likevel, så dumt som det kan virke, ønsker jeg fortsatt å tilhøre denne religionen. Men hvordan kvalifiseres jeg da, når alt failer?

Man kan kalle seg en kristen om en tror Jesus var Guds sønn som døde for å frelse deg. I Bibelen står det; For av nåde er dere frelst, ved tro. Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal rose seg. Slapp av med det med synd. Alle synder hele tiden. Synd er ikke noe vi først og fremst gjør, men noe vi er. Det var jo nettopp derfor han måtte dø på korset. 

I Bibelen snakker en om rettferdiggjørelse og helliggjørelse. Å bli rettferdiggjort blir en ved å ville være en kristen. Helliggjørelse er det livet som kommer etter en har sagt ja. Ved å leve nær Jesus, vil han hjelpe deg med livet som kommer etter en har tatt i mot. 

Jeg er kristen, og har studert kristendom, men leser lite i Bibelen, har ikke så store problemer med homofile, tar meg en øl eller to. Er vel omtrent like syndig som de fleste andre rundt , men jeg tror på Jesus og at han døde for meg på korset, at han en dag kommer tilbake.meg

Anonymkode: 432b9...f22

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...