Gå til innhold

Hest: Dere som leier stallplass


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg vurderer å kjøpe meg hest igjen etter en lang pause. Da hadde jeg hester hjemme, og kjenner at det ikke er aktuelt nå med tanke på at jeg omtrent må være hjemme hele tiden (alle foringer, stell, trening, passe på at de har vann, osv.). Klart det er en del av det å eie hest, og det fungerte i nærmere 8år. Men når jeg bor en halv time unna jobb og sentrum blir tiden knapp. Samtidig kommer jeg nok til å savne den "friheten" av å være sin egen sjef og lage egne regler. Men det er jo bare å tilpasse seg :) 

Derfor vurderer jeg å leie stallplass. Det er flere staller i nærheten her som leier ut, det er bare å finne den rette.

Jeg vil derfor høre deres erfaringer om å leie stallplass!

Anonymkode: 0fd55...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har leid stallplass i "alle år" frem til jeg flyttet inn på mannens gård. Det er mye enklere enn å ha hest hjemme, man slipper å ha alt ansvaret alene. Jeg trivdes godt, men jeg skal innrømme at det beste er å ha hesten hjemme der jeg slipper å forholde meg til folk til alle døgnets tider, inn og utslipp av andres hester, meninger og mange jenter samlet på en plass. 

Jeg har gjort det veldig enkelt hjemme da, hestene har en dør fra boksen og inn i luftegården der de har en høyball som står under tak. Så jeg slipper de ut på morgenen og inn igjen på kvelden, da kan jeg ta stallarbeidet og ri når det passer seg i løpet av dagen. 

Anonymkode: f5fee...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har leid stallplass i 17 år på forskjellige staller og jeg trives best på små staller for mest mulig ro, ekte vennskap og lite drama, og også mindre skaderisiko for hesten og ingen kø på ridebanen å ta hensyn til. Store staller er fint med fancy faciliteter men man blir kjent med andre veldig på overflaten,  det er mye dritt snakk og drama,  saboteringer fordi noen mener man bruker ridebanen for mye osv. 

Og til deg over, gah så heldig du er som fant deg mann med gård!  Min drøm også <3 

Anonymkode: e8909...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leide stallplass før, og har eget sted nå. Jeg synes absolutt fordelene ved å ha sitt eget er flere enn fordelene ved å leie. Vi savner fra tid til annen fasiliteter som ridehus (men bare når det er drittvær!), og selvfølgelig det å ha friheten til å reise bort når det passer oss, men det er alt.

Skulle jeg leid plass igjen ville jeg helt klart valgt et lite sted, hvor det ikke var så mange meninger om alt. Ville valgt et mindre sted med gode og varierte rideveier framfor et stort et med bane/hus. Er det et stort sted får man ikke særlig glede av ridebane/hus uansett, fordi det "alltid" er opptatt. Jeg ville også helt klart valgt et sted hvor hesten min kunne stått i flokk på utegang, med innemuligheter etter eget behov, som vi har her hjemme. Og jeg ville sett veldig an stalleier/de andre oppstallørene. Kjemi er viktigst for hesten i flokken, men også viktig for folk som skal samhandle. :)

Anonymkode: 90da4...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg leier stallplass. Det passer meg best. Dog er det vanskelig å finne den rette og det er umulig å finne en som oppfyller "alle krav".

Så må man prioritere. Jeg har prioritert:

- Voksent miljø

- Ridehus

- Ridebane

- Skrittemaskin

- Ordnede forhold. Kvalitet på for

- Relativt store padokker

Minus:

- Ikke mulighet for å stå ute hele døgnet ved godt vær

- For lite utetid

 

Betaler 4500 kr mnd, innkl. 10 kg høy. Tilkjøper ekstra høy, kraftfor kjøper jeg selv. Hestene fores 3 ganger om dagen og slippes ut. Vi tar selv hestene inn, møkker og blander for.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, dansk1 skrev:

Jeg leier stallplass. Det passer meg best. Dog er det vanskelig å finne den rette og det er umulig å finne en som oppfyller "alle krav".

Så må man prioritere. Jeg har prioritert:

- Voksent miljø

- Ridehus

- Ridebane

- Skrittemaskin

- Ordnede forhold. Kvalitet på for

- Relativt store padokker

Minus:

- Ikke mulighet for å stå ute hele døgnet ved godt vær

- For lite utetid

 

Betaler 4500 kr mnd, innkl. 10 kg høy. Tilkjøper ekstra høy, kraftfor kjøper jeg selv. Hestene fores 3 ganger om dagen og slippes ut. Vi tar selv hestene inn, møkker og blander for.

 

 

Jeg mener ikke å være stygg nå, bare et forsøk på å bevisstgjøre: de to minusene du nevner er jo noen av de aller viktigste for hesten. Av de seks punktene du lister opp som har høyest prioritet, er det kun ett som er viktig for hesten: kvalitet på for. Hvorfor prioriterer du sånn? Hesten din skal bo der, du skal kun være der noen timer daglig?

Jeg forstår meg generelt lite på prioriteringer og holdninger hos de som velger tradisjonell oppstalling for hestene sine. De tenker ut ifra egne behov, ikke hestens. Hvilken hest har behov for ridehus og skrittemaskin? Stor paddock - helt for seg selv? En hest er et utpreget flokkdyr, som lever aller best utendørs, ikke i en "stor" paddock helt for seg selv. (En paddock kan aldri bli stor for en hest.) En hest vil bevege seg i terrenget, ikke i en skrittemaskin. Den driter i om det regner, og tar gjerne en tur i skogen da også, fremfor i ridehus.

Jeg ser virkelig fram til den dagen det blir ulovlig å holde hest i paddock for seg selv på dagtid, og i en boks (eller bur, som jeg ser det som) om natten. (Og ikke si at hesten blir kjempeglad for å komme inn i boksen på ettermiddagen/kvelden. Den er bare glad for å få litt forandring, men mest av alt for maten som ligger der klar til ham. Når den er spist har han ikke lenger noen grunn til å stå der, og lengter intenst etter å få komme ut igjen, aller helst i en flokk.)

Anonymkode: 90da4...375

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg har alltid leid stallplass. Betaler 4000,- i måneden og da får jeg inkludert grovfor, kraftfôr, flis, utslipp, foring 3 ganger daglig. Eneste jeg trenger å gjøre selv er å møkke og ri. (Pleier å la han stå ute et par timer når jeg er i stallen også, fordi stallen lufter bare hver hest 2 timer daglig og det syns jeh er altfor lite). Har også tilgang til ridebanen, terrengløype og ridehus. Stortrives med å leie og slippe å tenke på ting. Stallen tar seg også av ormkur høsten og våren 

Anonymkode: f47b8...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid leid stallplass. Betaler 4000,- i måneden og da får jeg inkludert grovfor, kraftfôr, flis, utslipp, foring 3 ganger daglig. Eneste jeg trenger å gjøre selv er å møkke og ri. (Pleier å la han stå ute et par timer når jeg er i stallen også, fordi stallen lufter bare hver hest 2 timer daglig og det syns jeh er altfor lite). Har også tilgang til ridebanen, terrengløype og ridehus. Stortrives med å leie og slippe å tenke på ting. Stallen tar seg også av ormkur høsten og våren 

Anonymkode: f47b8...82a

Hvorfor i all verden kan du la hesten din leve under slike forhold??

Anonymkode: 90da4...375

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i all verden kan du la hesten din leve under slike forhold??

Anonymkode: 90da4...375

Med 50 hester å lufte om dagen og kanskje 15 luftegårder så blir det sånn... Er absolutt ikke fornøyd med det og derfor setter jeg han ut selv når jeg kommer i stallen og lar han stå ute et par-tre timer til. De ansatte i stallen kan heller ikke jobbe døgnet rundt så jeg fortstår at det er derfor det må bli sånn. Så lenge jeg tar ansvar og lufter han selv så er det ikke et problem for min del iallefall. Har også 4 gode venninner i stallen hvor vi har en avtale om at den som kommer først i stallen på ettermiddagen slipper ut alle våre 5 hester ;) så hesten min har det greit han 

Anonymkode: f47b8...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Med 50 hester å lufte om dagen og kanskje 15 luftegårder så blir det sånn... Er absolutt ikke fornøyd med det og derfor setter jeg han ut selv når jeg kommer i stallen og lar han stå ute et par-tre timer til. De ansatte i stallen kan heller ikke jobbe døgnet rundt så jeg fortstår at det er derfor det må bli sånn. Så lenge jeg tar ansvar og lufter han selv så er det ikke et problem for min del iallefall. Har også 4 gode venninner i stallen hvor vi har en avtale om at den som kommer først i stallen på ettermiddagen slipper ut alle våre 5 hester ;) så hesten min har det greit han 

Anonymkode: f47b8...82a

Hvorfor må det bli sånn?  Hva har antall hester og luftegårder med saken å gjøre? Er det ikke plass til alle ute samtidig, eller hva? :klo: Og om du setter hesten din ut et par-tre timer til, så blir det jo uansett ikke mer enn totalt fem timer ute pr dag, og det er ikke bra i det hele tatt. 

Jeg forstår at du gjør så godt du kan, altså, men det er jo egentlig ikke noe problem å legge til rette for bedre hestevelferd? Jeg har selv stått på stor stall tidligere, med rundt 40 hester, og de ble sluppet ut mellom halv åtte og åtte om morgenen av stalleier og en av hennes ansatte. Man satte inn hestene selv på kvelden, og kunne man ikke komme avtalte man gjerne seg imellom, og hjalp hverandre så hestene skulle få minst 12 timer utetid pr dag. I helgene gikk ut- og innslipp på rundgang blant oppstallører. For oss betydde det 4 helger i året eller noe slikt, og det var virkelig ikke noe problem. Jeg skjønner jo godt at stalleier hos dere ikke har kapasitet til å ta inn 50 hester hver kveld, men det er da helt vanlig at man gjør det selv/på rundgang? Hvem slipper hestene ut på morgenen? (Jeg anklager deg ikke, altså, jeg bare prøver å forstå.)

Anonymkode: 90da4...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.8.2016 at 9.27, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke å være stygg nå, bare et forsøk på å bevisstgjøre: de to minusene du nevner er jo noen av de aller viktigste for hesten. Av de seks punktene du lister opp som har høyest prioritet, er det kun ett som er viktig for hesten: kvalitet på for. Hvorfor prioriterer du sånn? Hesten din skal bo der, du skal kun være der noen timer daglig?

Jeg forstår meg generelt lite på prioriteringer og holdninger hos de som velger tradisjonell oppstalling for hestene sine. De tenker ut ifra egne behov, ikke hestens. Hvilken hest har behov for ridehus og skrittemaskin? Stor paddock - helt for seg selv? En hest er et utpreget flokkdyr, som lever aller best utendørs, ikke i en "stor" paddock helt for seg selv. (En paddock kan aldri bli stor for en hest.) En hest vil bevege seg i terrenget, ikke i en skrittemaskin. Den driter i om det regner, og tar gjerne en tur i skogen da også, fremfor i ridehus.

Jeg ser virkelig fram til den dagen det blir ulovlig å holde hest i paddock for seg selv på dagtid, og i en boks (eller bur, som jeg ser det som) om natten. (Og ikke si at hesten blir kjempeglad for å komme inn i boksen på ettermiddagen/kvelden. Den er bare glad for å få litt forandring, men mest av alt for maten som ligger der klar til ham. Når den er spist har han ikke lenger noen grunn til å stå der, og lengter intenst etter å få komme ut igjen, aller helst i en flokk.)

Anonymkode: 90da4...375

Da jeg hadde hest sto den ute på beite, i flokk og med fri tilgang på mat ca 12 t om dagen. På sommeren sto han på utegang, men da hendte det at han fikk en natt inne i boks nå og da fordi han ble så fryktelig sliten av å stå ute hele døgnet, og da var det fint for han å komme inn noen timer og sove litt. Jeg er veldig for at hester(og andre dyr forøvrig) skal få leve et så naturlig liv som mulig, men jeg tror ikke nødvendigvis at det beste for alle hester er at de går ute hele døgnet hver eneste dag. Jeg prøvde forskjellige staller med min, en der han sto i paddock alene (der ble vi bare i to mnd, han taklet det dårlig), en der han sto på utegang i flokk på heltid, og en der han var inne på natten, men ute 12-ish timer i flokk på dagen. Det stedet jeg syntes han var mest harmonisk og virket som han hadde det best var der han kunne være med flokken sin på dagtid, men kunne komme inn på natten og slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, FriCol skrev:

Da jeg hadde hest sto den ute på beite, i flokk og med fri tilgang på mat ca 12 t om dagen. På sommeren sto han på utegang, men da hendte det at han fikk en natt inne i boks nå og da fordi han ble så fryktelig sliten av å stå ute hele døgnet, og da var det fint for han å komme inn noen timer og sove litt. Jeg er veldig for at hester(og andre dyr forøvrig) skal få leve et så naturlig liv som mulig, men jeg tror ikke nødvendigvis at det beste for alle hester er at de går ute hele døgnet hver eneste dag. Jeg prøvde forskjellige staller med min, en der han sto i paddock alene (der ble vi bare i to mnd, han taklet det dårlig), en der han sto på utegang i flokk på heltid, og en der han var inne på natten, men ute 12-ish timer i flokk på dagen. Det stedet jeg syntes han var mest harmonisk og virket som han hadde det best var der han kunne være med flokken sin på dagtid, men kunne komme inn på natten og slappe av.

Men da lå det vel noe grovfor og evt litt godt kraftor og ventet på ham der inne også? ;) 

Jeg sier ikke at det ikke finnes regler uten unntak, altså, men hester flest vil helst leve som nettopp hester. Og en natt inne i ny og ne, særlig for en gammel hest, er utvilsomt veldig greit, men det er himmelvid forskjell på dét og f.eks 2 timer utetid som andre forteller om her. Dét er bare trist. :( 

Anonymkode: 90da4...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da lå det vel noe grovfor og evt litt godt kraftor og ventet på ham der inne også? ;) 

Jeg sier ikke at det ikke finnes regler uten unntak, altså, men hester flest vil helst leve som nettopp hester. Og en natt inne i ny og ne, særlig for en gammel hest, er utvilsomt veldig greit, men det er himmelvid forskjell på dét og f.eks 2 timer utetid som andre forteller om her. Dét er bare trist. :( 

Anonymkode: 90da4...375

Det er jeg veldig enig i, at den lovpålagte minstetiden for utegang er 2 timer om dagen er helt hårreisende. Dessverre finnes det flere staller rundt om som ikke lar hestene gå ute stort lenger enn det, enten fordi de er redde for skader eller fordi det er for få paddocker og hestene ikke kan stå sammen (fordi de er for små eller fordi man er redd for skader)... :icon_frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da lå det vel noe grovfor og evt litt godt kraftor og ventet på ham der inne også? ;) 

Jeg sier ikke at det ikke finnes regler uten unntak, altså, men hester flest vil helst leve som nettopp hester. Og en natt inne i ny og ne, særlig for en gammel hest, er utvilsomt veldig greit, men det er himmelvid forskjell på dét og f.eks 2 timer utetid som andre forteller om her. Dét er bare trist. :( 

Anonymkode: 90da4...375

Det er jeg veldig enig i, at den lovpålagte minstetiden for utegang er 2 timer om dagen er helt hårreisende. Dessverre finnes det flere staller rundt om som ikke lar hestene gå ute stort lenger enn det, enten fordi de er redde for skader eller fordi det er for få paddocker og hestene ikke kan stå sammen (fordi de er for små eller fordi man er redd for skader)... :icon_frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da lå det vel noe grovfor og evt litt godt kraftor og ventet på ham der inne også? ;) 

Jeg sier ikke at det ikke finnes regler uten unntak, altså, men hester flest vil helst leve som nettopp hester. Og en natt inne i ny og ne, særlig for en gammel hest, er utvilsomt veldig greit, men det er himmelvid forskjell på dét og f.eks 2 timer utetid som andre forteller om her. Dét er bare trist. :( 

Anonymkode: 90da4...375

Det er jeg veldig enig i, at den lovpålagte minstetiden for utegang er 2 timer om dagen er helt hårreisende. Dessverre finnes det flere staller rundt om som ikke lar hestene gå ute stort lenger enn det, enten fordi de er redde for skader eller fordi det er for få paddocker og hestene ikke kan stå sammen (fordi de er for små eller fordi man er redd for skader)... :icon_frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, FriCol skrev:

Obs, pc-en min hang seg opp, det var ikke meningen å poste samme innlegg tre ganger... :)

Men det understreker hvor enig du er, da! :jepp: 

:fnise: 

Anonymkode: 90da4...375

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må det bli sånn?  Hva har antall hester og luftegårder med saken å gjøre? Er det ikke plass til alle ute samtidig, eller hva? :klo: Og om du setter hesten din ut et par-tre timer til, så blir det jo uansett ikke mer enn totalt fem timer ute pr dag, og det er ikke bra i det hele tatt. 

Jeg forstår at du gjør så godt du kan, altså, men det er jo egentlig ikke noe problem å legge til rette for bedre hestevelferd? Jeg har selv stått på stor stall tidligere, med rundt 40 hester, og de ble sluppet ut mellom halv åtte og åtte om morgenen av stalleier og en av hennes ansatte. Man satte inn hestene selv på kvelden, og kunne man ikke komme avtalte man gjerne seg imellom, og hjalp hverandre så hestene skulle få minst 12 timer utetid pr dag. I helgene gikk ut- og innslipp på rundgang blant oppstallører. For oss betydde det 4 helger i året eller noe slikt, og det var virkelig ikke noe problem. Jeg skjønner jo godt at stalleier hos dere ikke har kapasitet til å ta inn 50 hester hver kveld, men det er da helt vanlig at man gjør det selv/på rundgang? Hvem slipper hestene ut på morgenen? (Jeg anklager deg ikke, altså, jeg bare prøver å forstå.)

Anonymkode: 90da4...375

Det er ikke jeg som driver ridesenteret så jeg er ikke den rette personen til å svare på det. Det eneste jeg sier er at min hest ikke lider noen nød ved å ikke stå ute hele døgnet. Han får 5 gode timer om dagen, og når jeg kommer ut mot paddockene etter mange timer, så kommer han til porten, vrinsker mot meg og vil inn. I tillegg så rir jeg kun i ridehuset når det plask regner. Om vinteren har jeg snøsåler og brodder på, og utebanen blir brøytet med traktor så jeg rir han ute så og si hele året. Noe som han også stortrives med. I vår stall er det en familie som driver, og de har ansatte som tar seg av utslipp og fòring, og derfor gjør vi det ikke på rundgang. Skal èn person alene gå å lufte 50 hester og fore tre ganger daglig hver vår uke liksom? Det blir veldig mye å be om med såpass høy leie. Min hest og hesten til den ene venninnen min klarer greit å stå i samme paddock, men det er det langt i fra alle hestene som kan. Samt har vi 5 hingster i stallen, som også skal ha sine timer ute og de er unghester. Dermed kan det ikke stå noen hopper ute sammen med dem, fordi det har skjedd at de har hoppet over gjerdet. Og ridesenteret ligger 100m fra hovedveien, så det er ganske skummelt dersom de klarer å komme seg ut og løper ut i veien. 

Anonymkode: f47b8...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke jeg som driver ridesenteret så jeg er ikke den rette personen til å svare på det. Det eneste jeg sier er at min hest ikke lider noen nød ved å ikke stå ute hele døgnet. Han får 5 gode timer om dagen, og når jeg kommer ut mot paddockene etter mange timer, så kommer han til porten, vrinsker mot meg og vil inn. I tillegg så rir jeg kun i ridehuset når det plask regner. Om vinteren har jeg snøsåler og brodder på, og utebanen blir brøytet med traktor så jeg rir han ute så og si hele året. Noe som han også stortrives med. I vår stall er det en familie som driver, og de har ansatte som tar seg av utslipp og fòring, og derfor gjør vi det ikke på rundgang. Skal èn person alene gå å lufte 50 hester og fore tre ganger daglig hver vår uke liksom? Det blir veldig mye å be om med såpass høy leie. Min hest og hesten til den ene venninnen min klarer greit å stå i samme paddock, men det er det langt i fra alle hestene som kan. Samt har vi 5 hingster i stallen, som også skal ha sine timer ute og de er unghester. Dermed kan det ikke stå noen hopper ute sammen med dem, fordi det har skjedd at de har hoppet over gjerdet. Og ridesenteret ligger 100m fra hovedveien, så det er ganske skummelt dersom de klarer å komme seg ut og løper ut i veien. 

Anonymkode: f47b8...82a

Der jeg sto gikk 2 personer (stalleier og ansatt) og slapp ut 40 hester hver morgen. De samme to foret da frokost og lunsj, som alle eiere veide opp og satte klart utenfor boksene kvelden før. Kvelds foret man selv, i forbindelse med møkking av egen boks og innslipp. Det er virkelig ikke noe problem. Ca 4 helger i året gjorde jeg dette alene, og det gjorde også alle de andre oppstallørene, for da hadde stalleier og den ansatte fri. Det er da ganske vanlig på store staller at det foregår sånn? Synes man at det er for mye jobb, så burde man kanskje finne seg en hobby som ikke involverer dyr med behov man ikke gidder eller klarer å oppfylle?

Hvis det er sånn at disse 50 hestene må "luftes" på rundgang fordi de ikke kan gå sammen, så har de jo faktisk ikke plass til 50 hester..!?

Og jo, vet du hva, jeg vil absolutt si at hesten din lider nød. At han vrinsker og kommer mot deg når du skal hente ham betyr ikke at han gleder seg til endelig å få stå inne i boksen sin igjen, det betyr at han forbinder deg med at det skal skje noe positivt, som en ridetur, artig trening, mat, osv. Han greier ikke å se for seg at han etterpå skal stå i den trange lille boksen uten en dritt å foreta seg i timesvis, etter at maten er spist opp. Hester lever her og nå. Han har kun fokus på den maten som ligger der. 

Spesielt når det gjelder hester har vi mennesker en tendens til å tenke ut ifra menneskeperspektivet. Vi projiserer våre behov over på hesten. Være tørr, inne, sove om natten, osv. Og det som er enda verre, er at vi har en lei tendens til å legge opp dyrenes liv etter hva som er praktisk for oss. Jeg synes flere burde gå grundig i seg selv og sitt eget dyrehold.

Anonymkode: 90da4...375

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, JEG BESTEMMER IKKE!  Slutt å legg det over som om at det er min skyld at de har det systemet de har på ridesenteret. Og min hest har faktisk den største boksen i stallen, fordi da jeg fikk stallplass var det kun èn igjen i stallen til rideskolehestene, og det var en dobbel boks som var beregnet til hoppe og føll. Jeg har stått på stall der hvor han sto ute hele dagen også, men det var altfor mye jobb. Der var vi 5 oppstallører som måtte bytte på fòring, utslipp og innslipp HELE UKA. Ikke bare helg. Og når jeg da gikk på videregående inne i byen og bussen min gikk kl 07:00, og jeg skulle da stå opp hver femte uke halv 5 hver morgen for å gå til stallen, slippe ut og fore alle hestene, gå hjem og stelle meg, dra på skolen, komme hjem og rett i stallen for å fòre middag til hestene, møkke, ri og så fore kvelds igjen? En hel uke? Det sier seg selv at det er UTMATTENDE for en tenåring. I tillegg var det faktisk dyrere å stå der, enn på ridesenteret når man måtte holde fór og flis selv. Og derfor flyttet vi til ridesenteret. Jeg har hatt han i 7 år, og aldri før har han vært en så lykkelig og tilfreds hest som han er nå. er man flinke til å aktivisere hesten og viser kjærlighet og omsorg så syns jeg det er viktigere enn at de står ute døgnet rundt. Heller viser han aldri tegn til å kjede seg. Skolestallen er mye gamlere enn de to privat stallene, og dermed har han ikke gitter foran boksen og står rett ved døren og står stadig og følger med på det som skjer. Ikke kom her og fortell meg at min hest har det helt jævlig for det har han absolutt IKKE. 

Anonymkode: f47b8...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...