Gå til innhold

Barn og hull i tennene. Hvor mange har deres barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mann har et barn som nå er 7 år som er hos oss annenhver helg. Hun har flere hull i tennene og har til nå borret i en av dem. Ett er lokalisert i en av de nye tennene ( :( ) og et annet er halve tanna knekt av fordi hullet har råtner bort deler av den. 

Når hun kommer til oss og vi skal pusse tennene hennes har hun tidligere flere ganger sagt at hun ikke trenger å gjøre dette hver kveld og om vi ikke minner henne på om det, glemmer hun det. Rett og slett fordi det ikke virker som om dette er rutine hos hennes mor. Om hun spiser godteri o.l her, skal hun pusse etterpå. Det er hun IKKE vant til og unngår om hun kan. 

Så! Er det vanlig at barn har flere hull i tennene i en alder av syv år? Eller kommer dette direkte av dårlig rutine fra mor sin side? Utrolig vondt å se på tennene, spesielt at hun har hull i en av de nye, som hun faktisk skal ha resten av livet! 

Anonymkode: 9a695...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ricecrispies

Er ikke vanlig,dessverre. Det er uvanlig pga bruk av fluortannkrem og fluortabletter/skyll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva!? Dra til tannlegen med henne sporenstreks.

Anonymkode: 844af...7c4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannpuss var noe min mor gav blaffen i når jeg var liten. Jeg husker at når jeg begynte i første klasse og fikk innkalling så hadde jeg 7 hull, det var bare to gutter i klassen som hadde mer, vi var 23. Det var rundt en tre fire som ikke hadde noen hull. Av de andre så var det snakk om et hull eller to. Jeg måtte jo selv lære meg og bry meg om tannhygiene og dette har jeg vært litt bitter for i og med at jeg mener det var hennes ansvar som min mor å passe på. Min mor har skyldt på at jeg har svake tenner når jeg har pratet om det, men når jeg har tatt det opp med tannlegen min så sier han jeg har gode og sterke tenner som faktisk tåler en del. Så få tatt tak i jentungen tidligst mulig slik at hun får seg gode rutiner. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å ikke pusse umiddelbart etter å ha spist, spesielt dersom man har spist/drukket noe syrlig. Men ut fra det du beskriver, høres det ut som moren rett og slett driter i ungens tannhelse. 

Tannleger varsler rutinemessg barnevernet dersom unger kommer med råtne tenner. Om dette er ille nok til at det blir sendt bekymringsmelding vet jeg ikke, men jeg skal ærlig innrømme at jeg håper barnevernet kunne ha kommet og snakket litt vett inn i skallen til den moren.

https://www.nrk.no/rogaland/stygge-tenner-tyder-pa-omsorgssvikt-1.11077694

Anonymkode: 04d43...fb1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg hadde i alle fall aldri noen som helst hull i tennene som barn / ungdom.

 Men jeg drakk vel aldri brus, spiste godteri / søtsaker hver eneste dag heller da...

Anonymkode: df3b4...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Karies smitter fra foreldre til barn, hvis foreldrene har mye bakterier og putter smokken i munnen sin før de gir den til babyen. Babyer og små barn har ikke like sterkt forsvar, og slik blir det problemer. Så det handler ikke bare om tannpuss. 

70 prosent av kariestilfellene hos spedbarn stammer fra mor - http://www.klikk.no/foreldre/barn-tannhelse-1444152.ece 

Anonymkode: 74e9d...e0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt barn er 6,5 år gammelt og har aldri hatt hull i tennene. Pusser tennene hver dag, og får en fluortablett per dag.

Anonymkode: a4afc...e08

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer på barneskolen, og i dag er det vanlig at barn ikke har hull i tennene. De aller fleste barn i dag går gjennom hele barndommen og ungdomstiden med 0 hull. 

Synes det er omsorgssvikt dersom det går dager uten at barnet pusser tenner. Alle bør pusse tenner to ganger daglig.  

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Listen for omsorgssvikt har vel aldri vært så lav som her, eller???? Ring barnevernet, liksom.....

Enig i at tannstell er viktig, men vi trenger ikke oppmuntre nok en stemor til å få ammunisjon mot mor.... FAR og MOR kan ta seg av dette. 

Anonymkode: ea470...974

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt på 8 år, har aldri hatt hull.

 

Vi pusser tennene hans hver morgen og kveld, og drikker så og si aldri brus eller juice.

Anonymkode: fa582...838

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 7-åring har svekket emalje på flere tenner, men vi har klart å unngå hull ved å alltid pusse godt morgen og kveld + fluor kveld. Tannlegen sier tennene er svekket pga jeg var forkjølet/syk i svangerskapet da tennene ble dannet. Barnet går til tannlegen hvert halvår, får der superfluor og har en gang også lagt på hvit fylling på toppen for å beskytte tannen. Men altså - null hull!!

Jeg synes ikke man skal akseptere hull hos 7-åringer. Da må man koble inn tannlege og gå over rutiner hos familievernkontoret. Når vi klarer det, så kan andre klare det også.

Anonymkode: 8513b...b40

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å pusse tennene rett etter å ha spist godteri er vel skadelig? Har hørt du ikke skal pusse før eller etter juice.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva!? Dra til tannlegen med henne sporenstreks.

Anonymkode: 844af...7c4

Vel, nå har hun borret et hull, og vi regner med at tannlegen har satt opp nye timer for de andre hullene? Har ikke barn selv, så vet ikke om det er vanlig å borre melketenner? 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Listen for omsorgssvikt har vel aldri vært så lav som her, eller???? Ring barnevernet, liksom.....

Enig i at tannstell er viktig, men vi trenger ikke oppmuntre nok en stemor til å få ammunisjon mot mor.... FAR og MOR kan ta seg av dette. 

Anonymkode: ea470...974

Jaha... Nå ønsket jeg vel mer å høre om dette er noe vi burde ta opp med mot generelt, eller om det er vanlig at barn har hull. Er glad i barnet og blir jo selvsagt bekymret når hun har flere hull, ja, og at n av tennene faktisk mangler halvparten fordi den har råtne bort! 

Lar tannlegen melketenner være?

Anonymkode: 9a695...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, nå har hun borret et hull, og vi regner med at tannlegen har satt opp nye timer for de andre hullene? Har ikke barn selv, så vet ikke om det er vanlig å borre melketenner? 

Jaha... Nå ønsket jeg vel mer å høre om dette er noe vi burde ta opp med mot generelt, eller om det er vanlig at barn har hull. Er glad i barnet og blir jo selvsagt bekymret når hun har flere hull, ja, og at n av tennene faktisk mangler halvparten fordi den har råtne bort! 

Lar tannlegen melketenner være?

Anonymkode: 9a695...625

Tannlegen borrer melketenner også :). Gjorde ihvertfall det når jeg var liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med foreldre som aldri lærte meg noe om tannhelse. Det var slettes ikke uvanlig for meg å få påvist godt over 10 hull etter hvert tannlegebesøk. Jeg trodde dette var vanlig, og fikk tannlegeskrekk pga. det. Så vidt jeg vet om ble det aldri kontaktet barnevern e.l..

Nå som jeg er voksen skulle jeg ønske noen tok tak og sa ifra da jeg var barn. Jeg har aldri fått tannhygiene inn som en rutine og sliter fortsatt med tennene mine den dag idag. Jeg er 24 år og har allerede en tann som var i så dårlig forfatning at den bare brakk av og har nå en falsk tann der den sto. Jeg må være forsiktig med hva jeg spiser og hvilken side jeg tygger på, og tanken på at jeg må leve med dette resten av livet er veldig, veldig bittert.

Nå sier jeg ikke at du burde løpe til barnevernet fordi barnet har ett eller to hull, men det kan være lurt å følge litt med. Det skader iallefall ikke å holde et øye med hvordan tannhelsen hennes blir når hun blir litt eldre. Hva sier mannen din om dette? Synes han det er et problem eller ikke? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde masse!!! hull i tennene som barn. Etter at jeg flyttet i fosterhjem som 12 åring har jeg ikke hatt ett eneste ett. Dom barn trodde jeg det var vanlig,  i dag ser jeg på det som omsorgssvikt. 

Anonymkode: d7b20...f54

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste har hadd hull en gang, som 23 åring. Elles har vi alltid vært nøye på tannhygiene.

Trenger ikke å være dårlig tannhygiene hos mor, man kan ha svake tenner, jeg mangler emalje på mine som gjør at jeg enklere får hull. 

Mitt tips er at du holder deg unna dette, så får mor og far selv fikse det, uten at du blander deg inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3 barn, 14,11 og 4 år. Ingen har hatt, eller har hull i tennene sine 😃😃😃

Anonymkode: e998b...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde masse hull når jeg vokste opp pga foreldre som ikke brydde seg. Håper dere gjør noe med det. Det skal være naturlig å huske tannpuss hver kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...