Gå til innhold

Marielle skal ha en mini-me


rainbow_dash

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

I dag er A 3 måneder :nordvesta: Allerede! Tida går fort altså!

Nå har hun oppdaga hendene sine, og ligger i babynestet og spreller og stirrer på dem mens hun gliser :rodmer:

I morgen skal vi på 3-månederskontroll, og jeg er spent på vekt og høyde og sånn. Hun er ikke en rund baby, akkurat, men har jo nok våte bleier og fin allmentilstand, så regner med at vekta er ok. Jeg antar hun ikke blir så rund fordi hun er ekstremt aktiv. Hver gang jeg legger henne ned er det sprelling for alle penga. Legger jeg henne på magen sparker hun alt hun kan med beina og vil framover. Eller ruller over på ryggen og spreller videre. Det er kjempegøy å bli støtta opp så hun kan stå selv, da gliser hun kjempebredt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var jeg på barseltreff og, siden vi var så få som møtte opp i den egentlige gruppa mi (mai-babyene) har vi blitt slått sammen med neste gruppe, så nå var vi sju stykker som møtte opp, og det virka som en koslig gjeng. Vi har allerede ordna facebook-gruppe og sånn, så dette blir fint :) Kjenner det er litt godt å få litt mer nettverk her, jeg er jo innflytter og kjenner ikke sånn kjempemange i utgangspunktet, og enda færre i samme situasjon. Så nå kan jeg kanskje bli litt mer sosial framover haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Beccy87 skrev:

3 måneder allerede! 
Hurra! :nordvesta:
Blir spennende på kontroll, du må komme med oppdatering. ;) 

Takk :) Oppdatering følger!

---------

Kontroll overstått! A er 58 cm lang og 4585 gram. Lang og slank! Hun følger laveste kurve på vekt, men på vekt vs lengde er kurven litt flat. Men hs var ikke bekymra, hun er en sterk og veldig aktiv baby, og da var det normalt at de ikke ble helt michelin :Nikke: Så vi fortsetter å amme, og ser heller an å begynne med fast føde om en måneds tid.

Vaksiner var ikke gøy, men hun roa seg heldigvis etter en stund. Også sovna hun som en stein i bæresjalet da vi gikk hjem fra helsestasjonen. 

Nå blir det straks tur med hunden. Jeg er flink på hverdagsmosjonen nå, i gjennomsnitt 15000 skritt hver dag siste uka! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, _marielle_ skrev:

Kontroll overstått! A er 58 cm lang og 4585 gram. Lang og slank! Hun følger laveste kurve på vekt, men på vekt vs lengde er kurven litt flat. Men hs var ikke bekymra, hun er en sterk og veldig aktiv baby, og da var det normalt at de ikke ble helt michelin :Nikke: Så vi fortsetter å amme, og ser heller an å begynne med fast føde om en måneds tid.

Høres ut som om vi har veldig like snupper! L var 59 cm og 4690 gram.

Jeg så til helsesøster at he vil fullamme så lenge det går og siden jeg faktisk har melk nå! Så om hun følger kurven sin til neste kontroll blir det nok til at jeg avventer smaksprøver :) Med storesøster begynte vi med smaksprøver dagen hun var 4 mnd, men siden hun fikk mme var det andre anbefalinger enn de som fullammes mener jeg å huske :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var jo en kjempe flott kontroll da! 
Håper dere ikke merker så mye til vaksinene etterpå. :) 

Så flink du er til å gå! 
Går du alene/med hund eller sammen med andre med barn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Småkjekset skrev:

Høres ut som om vi har veldig like snupper! L var 59 cm og 4690 gram.

Jeg så til helsesøster at he vil fullamme så lenge det går og siden jeg faktisk har melk nå! Så om hun følger kurven sin til neste kontroll blir det nok til at jeg avventer smaksprøver :) Med storesøster begynte vi med smaksprøver dagen hun var 4 mnd, men siden hun fikk mme var det andre anbefalinger enn de som fullammes mener jeg å huske :klo:

Ca like store ja! Retningslinjene sier fullamming til 6 mnd tror jeg ja. Jeg begynner i jobb igjen når A er 7,5 måneder, så jeg vil gjerne at faste måltider er godt etablert innen da, men det er jo et hav av av tid til. Vi får se an litt! Så lenge de følger kurven er jo alt fint :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Beccy87 skrev:

Det var jo en kjempe flott kontroll da! 
Håper dere ikke merker så mye til vaksinene etterpå. :) 

Så flink du er til å gå! 
Går du alene/med hund eller sammen med andre med barn? 

A fikk feber av vaksina, så i går kveld var hun helt slått ut stakkars liten. Lå helt i ro på fanget, det skjer jo aldri ellers. Så da vi målte 38,9 ga vi henne paracet, som hjalp fint. I dag er hun i godt slag igjen, gliser og stirrer på hendene sine :) 

Jeg går tur med hunden! Han er stor (40 kg tror jeg) og trenger mye mosjon! Også maser han hver morgen, for han vet vi skal ut :fnise: Men nå som jeg har fått barselgruppe blir det nok litt turer med andre og etterhvert håper jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi påmeldt babysvømming med oppstart 28. august. Det er sammen med tre andre fra mammaprat-gruppa, så det blir koslig :) Jeg bare håper A liker å svømme, hun har vært litt så som så med bading i det siste.. :riste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ble hunden dårlig på kvelden, han kasta opp sikkert ti ganger på en halvtime og skalv og skumma fra munnen. Så da ble det tur til dyrlegevakta i 11-tida. Jeg og A ble med, siden hunden misliker bilkjøring og kan være vanskelig. Dyrlegen konkluderte med at han sikkert har fått i seg noen råtne delikatesser fra grøfta eller lignende, og at det bare var å vente og sørge for at han får i seg vann. Godt vi har dyreforsikring iallefall!

Hunden er heldigvis bedre i dag, men både jeg og A vært litt grinete på grunn av søvnmangel. Så nå har vi lagt oss :sove: Planen var egentlig å begynne å innføre leggerutine og se om hun kan sove litt alene på kvelden (nå sover hun bare inntil meg). Kjenner at det hadde vært fint med en time eller to voksentid! Men ikke i dag, jeg er dautrøtt selv!

Noen som har gode tips angående legging? Jeg tenkte å få en koseklut til å lukte mamma (meg), samt legge en varmeflaske i senga hennes og ta det derifra. Så håper jeg hun kan sove noen timer i egen seng før vi samsover resten av natta! (Jeg er superfan av å sove meg gjennom nattamminga, bare koble på babyen og sove videre :Nikke: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå sovna A mens jeg bar henne rundt på armen, og jeg la henne ned i babynestet, og hun fortsatte å sove :hoppe: Det har ikke skjedd siden hun var 3 uker eller noe! Kanskje hun kan sove en dupp på dagen for seg selv framover, det hadde vært noe!

Ellers så er det morsomste som fins å bli dratt opp etter armene til sittende stilling, og så helt opp å stå. Når hun ligger på ryggen og jeg tar tak i armene hennes løfter hun hodet og beina for å rulle opp, også planter hun føttene godt i bakken og sparker fra for å komme opp og stå. Også gliser hun fra øre til øre :nigo: Jeg har på følelsen at denne ungen kommer til å gå tidlig.

Neste lørdag skal vi ha navnefest, bare nærmeste familie her hjemme, men jammen blir vi 18 stykker pluss hedersgjesten da. Hele min familie skal bo hos oss, så vi må på IKEA til uka å kjøpe litt dyner og sengetøy, samt nytt servise (det trengte vi uansett, så god unnskyldning). Også har jeg bakt iskake, og tenkte å lage noen nøttebunner å fryse, så mesteparten av kakene blir enkle å få ferdig på dagen. Tror det blir veldig kjekt, og litt stressende. Men mest kjekt! :)

Nå har jeg begynt å strikke en ulldress til A, etter inspirasjon fra en jeg så på pinterest. Klarte ikke finne oppskrifta, så da tok jeg likegjerne mål av babyen og kjører frihånd. Så langt ser den ut til å bli veldig fin da :tekola: Hvis det blir suksess tror jeg jammen jeg skal skrive ned oppskrifta å legge ut på ravelry eller noe!

Siste uka har jeg gått 14000 skritt i gjennomsnitt hver dag! Vekta er tilbake på før gravid-nivå, men jeg har fortsatt maaange kilo jeg vil ha bort (samboerkilo som kom før jeg ble gravid :fnise:). Amming ser ikke ut til å være en superslankekur her akkurat, så jeg må nok bare være flink (mye lettere med mosjon enn med kostholdet, de har store plater melkesjokolade til 20 kr på nærbutikken her nå, jeg har kanskje spist et par... :rolleyes:)

A sover fortsatt! Ah-mazing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var vi på babysvømming for første gang. A syns det var knall... i ca 10 minutter :rolleyes: Så varierte det fra småsutring til vræling helt til vi var ferdig påkledd og hun fikk spist. Det ble nok litt mye nytt for stakkars lille, hun sovna som en stein i bæresjalet på veien hjem. Satser på at det blir bedre når vi blir litt mer vant! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så koselig å høre om hverdagen til deg og mini :) Håper vi får se bilde av strikkedressen! Jeg hadde håpt at amming skulle være skikkelig slankekur, og gravidkiloene her og er borte for lengst. Men resten sitter jammen bom fast, og den matlysten (og sjokoladelysten) man får gjør jo ikke saken noe lettere.... :ler: 

 

Blir sikkert enda bedre neste gang med babysvømming! Jeg skulle også gjerne vært på det, men her var det fullt :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Marimba said:

Det er så koselig å høre om hverdagen til deg og mini :) Håper vi får se bilde av strikkedressen! Jeg hadde håpt at amming skulle være skikkelig slankekur, og gravidkiloene her og er borte for lengst. Men resten sitter jammen bom fast, og den matlysten (og sjokoladelysten) man får gjør jo ikke saken noe lettere.... :ler: 

 

Blir sikkert enda bedre neste gang med babysvømming! Jeg skulle også gjerne vært på det, men her var det fullt :( 

Bilde av dressen kommer når jeg blir ferdig :Nikke: Jeg har allerede kommet på en del ting jeg egentlig vil endre på, men det får bli neste dress i en størrelse opp! Den blir skikkelig søt da :mrgreen:

Ikke lett med den vekta altså, litt godt å høre at det ikke bare er meg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er som baker og strikker og alt mulig da! :nordvesta:
Vil også gjerne se dressen når den er ferdig, jeg er ikke noen strikker selv men kanskje jeg kan vise den som inspo til alle bestemødrene vi har som elsker garn :lur:

Sjokolade burde egentlig forbys.. Tror det er den eneste måten jeg vil klare å slutte. :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke ta dette som noe negativt, men bare en liten morsomhet. Hver gang jeg ser tittelen på denne tråden, så tenker jeg på skytevåpenet "minimi", hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Beccy87 said:

Så flink du er som baker og strikker og alt mulig da! :nordvesta:
Vil også gjerne se dressen når den er ferdig, jeg er ikke noen strikker selv men kanskje jeg kan vise den som inspo til alle bestemødrene vi har som elsker garn :lur:

Sjokolade burde egentlig forbys.. Tror det er den eneste måten jeg vil klare å slutte. :dry:

Takk, føler at jeg til tider er skikkelig husmoremne altså! :fnise: (ingen planer om å bli husmor på fulltid altså). Jeg og sliter med sjokoladen, alt anna snop er liksom meh i forhold. Tror ikke jeg kommer til å slutte noen gang! :sjokolade:

4 hours ago, Drikkeflaska said:

Ikke ta dette som noe negativt, men bare en liten morsomhet. Hver gang jeg ser tittelen på denne tråden, så tenker jeg på skytevåpenet "minimi", hehe.

Nå måtte jeg google hva en minimi er, ikke så dreven på skytevåpen jeg :fnise:

-------------------

To dager til navnefest og masse å ordne! Det blir Ikea seinere i dag, også må huset vaskes ordentlig. Et visst pelsdyr har gjørmebada ute for så å dra alt inn i stua, så golvet er en smule skittent! Men det går seg til, og jeg gleder meg masse til at hele familien samles, det skjer veldig sjelden :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnefest vel overstått, og det gikk over all forventing! Hedersgjesten var smørblid, sov et par gode dupper i bæresjalet, og ville helst spise da vi hadde pauser uansett. Sola skinte, maten og kakene var knallgode, og alt bare gikk på skinner :sol: Fornøyd!

I dag skal vi slappe av og rydde opp (og spise kakerester :sikle:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, _marielle_ skrev:

Navnefest vel overstått, og det gikk over all forventing! Hedersgjesten var smørblid, sov et par gode dupper i bæresjalet, og ville helst spise da vi hadde pauser uansett. Sola skinte, maten og kakene var knallgode, og alt bare gikk på skinner :sol: Fornøyd!

I dag skal vi slappe av og rydde opp (og spise kakerester :sikle:)

Hørtes ut som en bra dag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...