Gå til innhold

Hvordan er det å bo i drammen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

27 minutter siden, Marikken skrev:

Sommerfryd (Bragernesåsen)

Litt off topic, men sånn ca hvor stopper Sommerfryd mot øren? Jeg bor jo i Sanatorieveien og det er garantert kortere vei til sentrum enn fra Toppenhaug, så ble litt usikker på hvor jeg egentlig bor nå. For meg bor jeg jo bare på Bragernes, for det er ikke helt Toppenhaug, for lavt til Underlia, og for nærme byen til Øren :P Ikke er det Hamborgstrøm heller, for det er jo skogen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vokst opp rett utenfor Drammen, bodd der i 25år. Jeg vokste opp i et trygt miljø men det er som alle andre steder. Hverken mer eller mindre kriminalitet. Du skal vite at de voksne som bor i Drammen er inkluderende mennesker, ikke som andre steder jeg har bodd der "du ikke er en av oss". Det er utrolig ,lett å få venner i Drammen, det er mennesker fra alle mulige samfunnslag.

Det er mange fritidstilbud for både voksne og barn, det er mange parker og lekeplasser. Konnerud er et fint sted å bosette seg. Men Lier rett utenfor byen er også fint. 

Lykke til! :)

Anonymkode: 045fc...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.6.2016 at 22.42, Ann Christin skrev:

Litt off topic, men sånn ca hvor stopper Sommerfryd mot øren? Jeg bor jo i Sanatorieveien og det er garantert kortere vei til sentrum enn fra Toppenhaug, så ble litt usikker på hvor jeg egentlig bor nå. For meg bor jeg jo bare på Bragernes, for det er ikke helt Toppenhaug, for lavt til Underlia, og for nærme byen til Øren :P Ikke er det Hamborgstrøm heller, for det er jo skogen ;)

Hehe, godt spørsmål. Spør du eiendomsmeglerstanden så er vel Toppenhaug snart hele Bragernessiden, det samme med Bragernesåsen (sukk, så en boligannonse her om dagen hvor Brakerøya var blitt til "Nedre Bragernesåsen" :rolleyes: ). 

Uansett Sommerfryd er vel avgrenset av området for gamle Sommerfryd Gård, vanskelig å finne kart som viser det på nettet (mulig jeg er dårlig til å lete). "Retning Øren" er vel Sommerfryd avgrenset av Frydensal som starter med Frydensalstien - strengt tatt langt unna Øren på alle vis. Men hvor Frydensal stopper er jeg mer usikker på -  noen ting skulle man nok spurt besteforeldrene nærmere om mens de levde...Det strekker seg uansett ikke forbi sykehuset/innkjøringen til Spiralen, det er jeg rimelig sikker på!

Bragernes er jo uansett et relativt trygt begrep - der bor vi jo alle som holder til på den siden av byen :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.6.2016 at 22.42, Ann Christin skrev:

Litt off topic, men sånn ca hvor stopper Sommerfryd mot øren? Jeg bor jo i Sanatorieveien og det er garantert kortere vei til sentrum enn fra Toppenhaug, så ble litt usikker på hvor jeg egentlig bor nå. For meg bor jeg jo bare på Bragernes, for det er ikke helt Toppenhaug, for lavt til Underlia, og for nærme byen til Øren :P Ikke er det Hamborgstrøm heller, for det er jo skogen ;)

Ser du har fått svar om Sommerfryd. Sommerfryd ligger på andre siden av Bergstien for Bergstien tannlegesenter.

Hamborgstrøm ligger langs elven ved Øvre sund. Skogen ovenfor heter Hamborgstrømskogen.

Det blir vel mer riktig å si at Bragernes grenser mot Øren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎06‎.‎06‎.‎2016 at 9.02, lillemy02 skrev:

Tja jeg har bodd mange år i Drammen her er mine innspill:

 

-konnerud: langt å kjøre mye kø i rushen lite kollektiv traffikk, ligger opp i høyden alltid kaldere mye snø. Langt utenfor sentrum og ingen togtrafikk. 

Nå har jeg bodd på Konnerud i 6 år, bussen går hvert 10. minutt. Synes ikke det er dårlig kollektiv trafikk. Du nevnte åskollen med bedre kollektiv, men der går da bussen mye sjeldnere. Og nå er det ikke mye kaldere her oppe, på vinteren så er det gjerne 1 grad kaldere her oppe, da det er mildt. Er det veldig kaldt, er det gjerne 1-2 grader varmere her oppe. Men snø er det mye av. Og uansett så blir Konnerud feil for trådstarter grunnet bakken ned. Men bussen er i byen på 15 min.

Jeg ønsker å flytte mer sentralt da minste barnet skal på videregående. Og kommer da til å velge, Gulskogen, Strømsø eller Bragernes. Gulskogen ligger en ca 3 km unna sentrum, men det er flatt, så det går fort å sykle.

Anonymkode: cb5f1...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg bodd på Konnerud i 6 år, bussen går hvert 10. minutt. Synes ikke det er dårlig kollektiv trafikk. Du nevnte åskollen med bedre kollektiv, men der går da bussen mye sjeldnere. Og nå er det ikke mye kaldere her oppe, på vinteren så er det gjerne 1 grad kaldere her oppe, da det er mildt. Er det veldig kaldt, er det gjerne 1-2 grader varmere her oppe. Men snø er det mye av. Og uansett så blir Konnerud feil for trådstarter grunnet bakken ned. Men bussen er i byen på 15 min.

Jeg ønsker å flytte mer sentralt da minste barnet skal på videregående. Og kommer da til å velge, Gulskogen, Strømsø eller Bragernes. Gulskogen ligger en ca 3 km unna sentrum, men det er flatt, så det går fort å sykle.

Anonymkode: cb5f1...091

Tusen takk til alle som har svart. Vi ble veldig sikre på Konnerud , til vi ble veldig usikre rett og slett fordi det er mange andre fine områder også. Vi er avhengig av å bo litt sentralt hvis vi skal komme oss fram og tilbake til jobb og skole fordi 2 biler blir uaktuelt den første tiden. Heldigvis har vi litt tid nå, og kan se på flere av de nevnte områdene. Du som nevner Gulskogen. Der er det få hus til salgs syns jeg. Eller havner de under et annet navn? Heter området bare Gulskogen? 

Anonymkode: b5e0b...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk til alle som har svart. Vi ble veldig sikre på Konnerud , til vi ble veldig usikre rett og slett fordi det er mange andre fine områder også. Vi er avhengig av å bo litt sentralt hvis vi skal komme oss fram og tilbake til jobb og skole fordi 2 biler blir uaktuelt den første tiden. Heldigvis har vi litt tid nå, og kan se på flere av de nevnte områdene. Du som nevner Gulskogen. Der er det få hus til salgs syns jeg. Eller havner de under et annet navn? Heter området bare Gulskogen? 

Anonymkode: b5e0b...c41

Det var ikke mange ledige nå, nei. En er:

http://m.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=77467156&fks=77467156

ligger ikke på Gulskogen men rett ved Strømsgodset kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk til alle som har svart. Vi ble veldig sikre på Konnerud , til vi ble veldig usikre rett og slett fordi det er mange andre fine områder også. Vi er avhengig av å bo litt sentralt hvis vi skal komme oss fram og tilbake til jobb og skole fordi 2 biler blir uaktuelt den første tiden. Heldigvis har vi litt tid nå, og kan se på flere av de nevnte områdene. Du som nevner Gulskogen. Der er det få hus til salgs syns jeg. Eller havner de under et annet navn? Heter området bare Gulskogen? 

Anonymkode: b5e0b...c41

Er ikke så ofte hus til salgs på Gulskogen, og de selges ofte raskt. Men er bare å følge med, for det dukker opp jevnlig hus til salgs der.

Anonymkode: cb5f1...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Nybyen i Drammen ville jeg ikke anbefalt, men så har ikke jeg barn heller. Vet ikke om det hadde gjort saken bedre heller.Jeg har bodd mange steder og vil si at nybyen i Drammen er et særdeles shabby sted. Likte meg ikke der . Dårlig vedlikehold av infrastruktur (f eks, måking, rydding, strøing)og ikke minst at det er vinter mye lenger der enn i resten av byen! sikkert fordi husene står så tett  (man får klaustrofobi av mindre) og sola ikke kommer til.  og mange der tror visst at de er finere enn andre. Avhenger sikkert av hvilken gate du bor i også, men jeg syns det var mye nedenfra og opp holdning.Uten at de har noe som helst grunn til det. Hvis du syns det er for trangt å bo i blokk, vil jeg heller ikke bodd i hus som har en meter mellomrom mellom. Mye gammelt der som burde vært revet og modernisert. Det hjelper ikke med lysekroner i alle rom da. He he. For ikke å snakke om hvor forderfelig  det lukter der pga all trafikken, svevestøv og eksos fra Konnerudgata. Fjell syns jeg det er mest folk som aldri har vært der eller kjenner noen som bor der, som har negative meninger om. Det er fint på fjell; frisk luft, fine turmuligheter med skogen rett ved,mangfold, lite bråk i fht mange steder i Drammen og det blir stadig renovert der . Veldig bra vedlikehold og infrastruktur, mange tilbud , barnehager om man trenger sånt, bibliotek, matbutikk, mye kultur, festivaler, idrett o.s.v. Det er også godt med busser til/fra sentrum. Ja, det er utlendinger der, men folk er lette å komme i kontakt med . Og jeg ville foretrukket det fremfor nordmenn med nesa i været og dårlig vedlikehold, f.eks. Konnerud er for langt opp i skogen for meg. Åssiden er litt "foreldet" og for meg virker store deler der som et sted hvor det er mest pensjonister. Mulig jeg tar feil der. Bragernes siden er mye bedre enn strømsø siden hvis du vil bo i byen. Gulskogen har lite busstilbud på søndager. D.v.s ingenting. Underlia har også veldig lite busser hvis du er avhengig av det. Vel, dette er min mening. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@annyvi - jeg er helt uenig med deg i det du sier om Nybyen. Jeg bor her og dette er det beste stedet jeg har bodd. Jeg har flyttet endel rundtomkring i Drammen og er kjent med Åssiden, Brakerøya, Konnerud, Skoger, Rundtom, Gulskogen.

Her er det så stille og rolig. Det er sjelden noe bråk, og det var en av tingene jeg ble overrasket over da jeg flyttet hit for to år siden, siden det er rett i nærheten av sentrum. Husene er store og fine og verneverdige, ikke skrot som du syns. Og det er plenty med sol. Våknet i dag av at sola bare "strømmet" inn i stua mi. 

Uansett tror jeg neppe TS syns det er relevant lengre, siden denne tråden er fra sommeren i fjor. De har sikkert funnet seg sted å bo for lenge siden. :) 

Anonymkode: 9e902...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drammen er Norges harryby #1. I mens resten av Norge mener at å dra på harrytur, det er å dra på tur til Sverige, så mener Drammensere, med å dra på harrytur, å dra inn til sentrum.

Drammen er så harry at de brukte over 20 millioner kroner på å gjøre om de firkantede betongbeina på broen sin til runde bein i stedet. For firkantede ben var visst ikke fint nok.

Drammenserne går rundt i skjørt og topp som viser magen, selv midt på vinteren, selv når det er under 20 kuldegrader. Drammensdamne er lette på tråden. Den mann som ikke får napp ellers i Norge får alltids napp i Drammen.

Jeg ville ikke bodd der. Damene eier ikke selvrespekt. Mennene er voldelige og drikker hel tiden. Drammen er eneste byen i Norge hvor folk kjører rundt i traktor.

Anonymkode: fd923...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Drammen er Norges harryby #1. I mens resten av Norge mener at å dra på harrytur, det er å dra på tur til Sverige, så mener Drammensere, med å dra på harrytur, å dra inn til sentrum.

Drammen er så harry at de brukte over 20 millioner kroner på å gjøre om de firkantede betongbeina på broen sin til runde bein i stedet. For firkantede ben var visst ikke fint nok.

Drammenserne går rundt i skjørt og topp som viser magen, selv midt på vinteren, selv når det er under 20 kuldegrader. Drammensdamne er lette på tråden. Den mann som ikke får napp ellers i Norge får alltids napp i Drammen.

Jeg ville ikke bodd der. Damene eier ikke selvrespekt. Mennene er voldelige og drikker hel tiden. Drammen er eneste byen i Norge hvor folk kjører rundt i traktor.

Anonymkode: fd923...f6d

Er man ikke som de man omgås? Hvis dette er inntrykket ditt av Drammen så sier det kanskje litt om deg? 

Anonymkode: 8d18c...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym...f6d:

Bodd under en stein de siste 20 årene, og henger igjen på 90-tallet du eller? Jeg kan fortsatt huske hvordan det så ut langs elva på Bragernes den gang det var parkering der Skutebrygga og Glass ligger nå. Drammen nå kontra hva den var den gang kan ikke sammenlignes. Jeg er stolt av byen min! Jenter med magetopper og skjørt på vinterstid finner man overalt, samme med voldelige menn som drikker og.

Må ikke skjære alle over en kam vet du ;) 

Anonymkode: 06b5f...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...