Gå til innhold

Hvorfor blir hun ikke tynnere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hun spiser for lite. Fordøyelsen fungerer ikke med et par knekkebrød og noe saft. Det er helt vanvittig! Man må ha rent kjøtt, fisk, egg, ost, grønnsaker, og masse grønnsaker og kutte ut brød, ris, potet, all ferdigmat med innholdsfortegnelse, ikke noe juice, saft, fun light etc. Man må spise for å gå ned i vekt. Slikt tull hun driver med er helseskadelig!

Anonymkode: d41f3...5e2

Brød, ris og potet er anbefalt av helsedirektoratet. Man trenger karbohydrater for dannelsen av ATP. Man kan få det fra protein og fett og, men det er mer energikrevende for kroppen og det er derfor viktig med karbohydrater faktisk. Trege karbohydrater er selvsagt best. Villris for eksempel i stedet for vanlig, hvit ris. 

Anonymkode: 3b90e...d00

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aspartam og kunstig søtning er ren gift. Hjerneskade kan man få også. Det er jo anbefalt som maurmiddel fremfor å kjøpe annen insektgift i butikken.

Anonymkode: d41f3...5e2

Helt ærlig. Det bryr meg faktisk ikke at kunstig søtning ikke er sunt. Så lenge det ikke er kalorier i det velger jeg heller pepsi max enn pepsi.

Anonymkode: 498d2...b92

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett kunstige søtningsstoffer eller ei, stoffskifteproblematikk eller ei, metabolisme og kalorier osv: Den personen TS omtaler får i seg sånn ca 5-600 kalorier daglig, dersom hun bare spiser det som TS oppgir. Det sier seg selv at denne sultedietten medfører vekttap på sikt. Ikke et sunt vekttap, og sikkert heller ikke sunt for forbrenningen hennes, men vekttap blir det, med mindre hun spiser i skjul. Man opprettholder ikke vekten med det kaloriinntaket der. 

Anonymkode: b612b...a5b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starvation mode finnes ikke. Det går ikke an. Kroppen trenger energi for å fungere. Det foregår alle slags prosesser i kroppen hele tiden som trenger konstant energi. Denne energien kommer fra mat eller kroppsfett (evt. muskler) som brytes ned. Det _må skje. Hvis kroppen plutselig skal stanse forbrenningen og du ikke går ned av å spise flere hundre kalorier under din basalmetabolisme (det kroppen bruker av energi når du ligger helt stille!) måtte den ha pauset flere prosesser i kroppen for å få det til. Hva skulle det ha vært? At hjertet slutter å slå? Bevegelser ikke blir utført? Det er ikke mulig.

 

Ja, stoffskiftesykdommer kan gjøre at man bruker mindre energi enn andre, men det er fysisk umulig å veie f. eks 120 kg og ikke gå ned i vekt på 1500 kalorier. En kropp på 120 kg bruker mer enn 1500 kalorier dagen bare på å holde deg i live.

Anonymkode: 39c0d...d9f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Snuppi skrev:

Du har 2 stoffskiftesykdommer og kroppen din oppfører seg likt friske menneskers kropper? Jeg har en stoffskiftesykdom og kan fortelle deg at prosessen med å bli bedre har vært lang og helt for jævlig. Frisk blir jeg aldri, men jeg fungerer meget godt i hverdagen og holder kroppen i form. Du er på ingen måte fasiten. Skjerp deg og slutt å komme å komme med slike bastante ytringer om et tema du tydeligvis ikke har nok kunnskap om. Det blir rett og slett for dumt.

Jeg reguleres jo selvsagt av medisiner. Og derfor oppfører kroppen min seg normalt. Men det hadde vært en ganske god unnskyldning dersom jeg ikke hatt disiplin til å ta vare på kroppen min 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Starvation mode finnes ikke. Det går ikke an. Kroppen trenger energi for å fungere. Det foregår alle slags prosesser i kroppen hele tiden som trenger konstant energi. Denne energien kommer fra mat eller kroppsfett (evt. muskler) som brytes ned. Det _må skje. Hvis kroppen plutselig skal stanse forbrenningen og du ikke går ned av å spise flere hundre kalorier under din basalmetabolisme (det kroppen bruker av energi når du ligger helt stille!) måtte den ha pauset flere prosesser i kroppen for å få det til. Hva skulle det ha vært? At hjertet slutter å slå? Bevegelser ikke blir utført? Det er ikke mulig.

 

Ja, stoffskiftesykdommer kan gjøre at man bruker mindre energi enn andre, men det er fysisk umulig å veie f. eks 120 kg og ikke gå ned i vekt på 1500 kalorier. En kropp på 120 kg bruker mer enn 1500 kalorier dagen bare på å holde deg i live.

Anonymkode: 39c0d...d9f

Sultemodus finnes og er vitenskapelig bevist. 

Anonymkode: 3b90e...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sultemodus finnes og er vitenskapelig bevist. 

Anonymkode: 3b90e...d00

Det som er bevist er vel at en mindre kropp forbrenner mindre enn en større kropp. Gi meg gjerne en kilde som viser at et menneske kan spise langt under sin basalmetabolisme uten å gå ned i vekt. Dette er jo i grunn enkel fysikk. 

Hvis et menneske slutter å forbrenne kan de jo liksågodt slutte å spise, så er problemet løst. Hvorfor ha i seg mat når kroppen ikke lenge rhar bruk for det, tydeligvis?

Anonymkode: 39c0d...d9f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aspartam og kunstig søtning er ren gift. Hjerneskade kan man få også. Det er jo anbefalt som maurmiddel fremfor å kjøpe annen insektgift i butikken.

Anonymkode: d41f3...5e2

Hvis aspartam er ren gift så er melk, kornprodukter, kjøtt og grønnsaker det også. Aspartam blir brutt ned til de samme stoffene som finnes i melk, korn, kjøtt og grønnsaker i kroppen vår. Studier har vist at det er så og si ingen økt risiko ved å drikke noe med aspartam i. Når jeg sier så og si så er det fordi det finnes noen få mennesker som har fått sykdommer av det, men det er svært, svært få og tenk så mange som har i seg produkter med aspartam i verden over. 

Anonymkode: 3b90e...d00

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
1 minutt siden, Cyrus skrev:

Jeg reguleres jo selvsagt av medisiner. Og derfor oppfører kroppen min seg normalt. Men det hadde vært en ganske god unnskyldning dersom jeg ikke hatt disiplin til å ta vare på kroppen min 😄

Jeg reguleres også av medisiner, men det er ingen selvfølge at kroppen vil fungere normalt. Du vet tydeligvis alt for lite om dette tema og hvordan en sykdom kan opptre forskjellig i kroppen til hver enkelt, da det er induviduelt. Jeg synes at du opptrer smakløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det som er bevist er vel at en mindre kropp forbrenner mindre enn en større kropp. Gi meg gjerne en kilde som viser at et menneske kan spise langt under sin basalmetabolisme uten å gå ned i vekt. Dette er jo i grunn enkel fysikk. 

Hvis et menneske slutter å forbrenne kan de jo liksågodt slutte å spise, så er problemet løst. Hvorfor ha i seg mat når kroppen ikke lenge rhar bruk for det, tydeligvis?

Anonymkode: 39c0d...d9f

Jeg har lest ernæringsbøker for helsepersonell som sier dette med sultemodus, så ja, det er vitenskapelig bevist.

https://en.wikipedia.org/wiki/Starvation_response

Du vet forresten at basalmetabolisme er det samme som hvileforbrenning? Så de fleste har altså en forbrenning mye høyere enn hvileforbrenningen. Jeg kan uansett ikke gi deg en kilde på at man kan spise langt under det man forbrenner (inkludert basalmetabolismen) fordi det ikke er sant. Men man kan spise 25% mindre enn det man forbrenner uten å gå ned i vekt dersom  man er i sultemodus. Du slutter ikke å forbrenne bare fordi du forbrenner 25% mindre. Herlighet, jeg blir helt forvirra av hele deg! Først skriver du et ord du tydeligvis ikke vet hva betyr (basalforbrenning) og så tror du tydeligvis i tillegg at noen her har hevdet at sultemodus er når kroppen ikke forbrenner noe. 

Slutt å hevde så mye tull! Jeg orker ikke diskutere med deg når du er så slitsom. Forhold deg mer til hva du leser og skriv ord du vet hva betyr. 

Anonymkode: 3b90e...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Snuppi skrev:

Jeg reguleres også av medisiner, men det er ingen selvfølge at kroppen vil fungere normalt. Du vet tydeligvis alt for lite om dette tema og hvordan en sykdom kan opptre forskjellig i kroppen til hver enkelt, da det er induviduelt. Jeg synes at du opptrer smakløst.

Ikke like smakløs som all den kjedelige maten jeg spiser hver dag for å holde meg slank 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest ernæringsbøker for helsepersonell som sier dette med sultemodus, så ja, det er vitenskapelig bevist.

https://en.wikipedia.org/wiki/Starvation_response

Du vet forresten at basalmetabolisme er det samme som hvileforbrenning? Så de fleste har altså en forbrenning mye høyere enn hvileforbrenningen. Jeg kan uansett ikke gi deg en kilde på at man kan spise langt under det man forbrenner (inkludert basalmetabolismen) fordi det ikke er sant. Men man kan spise 25% mindre enn det man forbrenner uten å gå ned i vekt dersom  man er i sultemodus. Du slutter ikke å forbrenne bare fordi du forbrenner 25% mindre. Herlighet, jeg blir helt forvirra av hele deg! Først skriver du et ord du tydeligvis ikke vet hva betyr (basalforbrenning) og så tror du tydeligvis i tillegg at noen her har hevdet at sultemodus er når kroppen ikke forbrenner noe. 

Slutt å hevde så mye tull! Jeg orker ikke diskutere med deg når du er så slitsom. Forhold deg mer til hva du leser og skriv ord du vet hva betyr. 

Anonymkode: 3b90e...d00

Jeg vet da helt fint hva basalmetabolisme betyr, det er jo derfor jeg bruker dette ordet. Det er bare for å understreke hvor usannsynlig det er at en person som veier så mye og spiser så lite ikke går ned i vekt -- fordi de forbrenner mer enn de spiser bare i basalforbrenninge, og dermed enda mer med sin hele forbrenning gjennom aktivitet og annet. Les hva jeg skriver selv, du. Du sier jo selv at de fleste har en forbrenning høyere enn basalforbrenningen og understreker her mitt poeng om at folk som veier f. eks 120 kg og spiser 1500 kalorier umulig ikke kan nå ned i vekt, da deres basalforbrenning alene er langt over 1500 kcal, for ikke å nevne fullstendig forbrenning.

Har du en annen kilde enn Wikipedia?

Anonymkode: 39c0d...d9f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest ernæringsbøker for helsepersonell som sier dette med sultemodus, så ja, det er vitenskapelig bevist.

https://en.wikipedia.org/wiki/Starvation_response

Du vet forresten at basalmetabolisme er det samme som hvileforbrenning? Så de fleste har altså en forbrenning mye høyere enn hvileforbrenningen. Jeg kan uansett ikke gi deg en kilde på at man kan spise langt under det man forbrenner (inkludert basalmetabolismen) fordi det ikke er sant. Men man kan spise 25% mindre enn det man forbrenner uten å gå ned i vekt dersom  man er i sultemodus. Du slutter ikke å forbrenne bare fordi du forbrenner 25% mindre. Herlighet, jeg blir helt forvirra av hele deg! Først skriver du et ord du tydeligvis ikke vet hva betyr (basalforbrenning) og så tror du tydeligvis i tillegg at noen her har hevdet at sultemodus er når kroppen ikke forbrenner noe. 

Slutt å hevde så mye tull! Jeg orker ikke diskutere med deg når du er så slitsom. Forhold deg mer til hva du leser og skriv ord du vet hva betyr. 

Anonymkode: 3b90e...d00

Ehh jeg blir veldig forvirret av deg..Hva er det du mener at sultemodus er? For den linken du legger ut, beskriver jo fenomenet slik som den anonyme brukeren du siterer gjør.. Så du motsier jo deg selv eller formulerer du deg bare meget dårlig? Det er ihvertfall klart at du ikke har noen kunnskaper om temaet for da hadde du ikke uttalt deg på den måten

Anonymkode: 50d9a...50f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kroppen må jo si stopp på et eller annet tidspunkt når man lever på yoghurt og knekkebrød. Det er ikke rart at hun ikke går ned i vekt når hun sulter kroppen sin på den måten. 

Hvis hun vil gå ned i vekt og stramme kroppen, må hun faktisk begynne å spise ordentlig. La oss si at hvileforbrenningen er på 1500 kcal, og når hun jogger forbrenner hun 600 kcal - fire dager i uka. Da bør hun spise, tja, la oss si rundt 1700 kcal på hviledager (regner med hun har litt bevegelse på de dagene) og kanskje 2000 kcal på treningsdager, for å gå ned i vekt. Dessuten ha et kosthold med nok fiber, frukt og grønnsaker for å få fart på fordøyelsen, nok fett (kjenner ei som spiste alt for lite fett over lang tid; hun begynte å miste hår, fikk helt livløs hud, hadde vansker for å konsentrere seg etc.), nok proteiner, nok karbohydrater, nok mineraler og vitaminer. 

Uansett: Venninnen din bør kontakte en kostholdsveileder som kan sette opp en matplan til henne, da det virker som hun virkelig ikke har peiling på kosthold. Vi på KG kan ikke komme med gode råd til venninnen din.

Anonymkode: 0465c...514

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet da helt fint hva basalmetabolisme betyr, det er jo derfor jeg bruker dette ordet. Det er bare for å understreke hvor usannsynlig det er at en person som veier så mye og spiser så lite ikke går ned i vekt -- fordi de forbrenner mer enn de spiser bare i basalforbrenninge, og dermed enda mer med sin hele forbrenning gjennom aktivitet og annet. Les hva jeg skriver selv, du. Du sier jo selv at de fleste har en forbrenning høyere enn basalforbrenningen og understreker her mitt poeng om at folk som veier f. eks 120 kg og spiser 1500 kalorier umulig ikke kan nå ned i vekt, da deres basalforbrenning alene er langt over 1500 kcal, for ikke å nevne fullstendig forbrenning.

Har du en annen kilde enn Wikipedia?

Anonymkode: 39c0d...d9f

Nå driver du med denne stråmannsargumentasjonen din igjen. Jeg har sagt, og jeg sier igjen at ved sultemodus går forbrenningen ned 25%. Forstår du dette? Les det 10 ganger så slipper du å hevde at jeg har sagt noe annet en eneste gang til. Ok? Denne forbrenningen er ikke bare hvileforbrenningen, men forbrenningen man har hele dagen med de aktivitetene man har. Så hvis jeg for eksempel som trenger kanskje 2000-2500 kalorier om dagen spiser 500-1000 kalorier om dagen i noen uker vil forbrenningen min gå ned 25%, så hvis jeg da går opp til å spise like mye som jeg egentlig i teorien normalt sett forbrenner vil jeg legge på meg i flere uker igjen fordi det tar flere uker med å spise normalt før dette normaliserer seg. Forbrenningen går altså ned 25%. 

Med mindre du ligger helt i ro i koma så har du en forbrenning høyere enn hvileforbrenningen, men forbrenningen går ned i sulteperioder. Dette er for at kroppen fra naturens side skal klare å overleve i perioder med svært lite mat. 

Og ja, hvis en person spiser mindre enn disse 25% mindre enn det forbrenningen normalt er, altså om personen f.eks spiser 50% mindre enn det forbrenningen normalt er, vil personen gå ned i vekt. Selvsagt er det usannsynlig at personen ikke spiser så lite, men det er fortsatt feil å hevde at sultemodus ikke finnes, for det er derfor jeg svarte deg. Det finnes. 

Når du er vanskelig og driver med stråmannsargumentasjon så er straffen at du får finne kildene dine selv. Tips: wikipedia har også kilder. Jeg orker ikke bruke mer tid på å diskutere dette velkjente fenomenet noe mer enn nødvendig. 

Anonymkode: 3b90e...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Kroppen må jo si stopp på et eller annet tidspunkt når man lever på yoghurt og knekkebrød. Det er ikke rart at hun ikke går ned i vekt når hun sulter kroppen sin på den måten. 

Hvis hun vil gå ned i vekt og stramme kroppen, må hun faktisk begynne å spise ordentlig. La oss si at hvileforbrenningen er på 1500 kcal, og når hun jogger forbrenner hun 600 kcal - fire dager i uka. Da bør hun spise, tja, la oss si rundt 1700 kcal på hviledager (regner med hun har litt bevegelse på de dagene) og kanskje 2000 kcal på treningsdager, for å gå ned i vekt. Dessuten ha et kosthold med nok fiber, frukt og grønnsaker for å få fart på fordøyelsen, nok fett (kjenner ei som spiste alt for lite fett over lang tid; hun begynte å miste hår, fikk helt livløs hud, hadde vansker for å konsentrere seg etc.), nok proteiner, nok karbohydrater, nok mineraler og vitaminer. 

Uansett: Venninnen din bør kontakte en kostholdsveileder som kan sette opp en matplan til henne, da det virker som hun virkelig ikke har peiling på kosthold. Vi på KG kan ikke komme med gode råd til venninnen din.

Anonymkode: 0465c...514

 

Hvor får folk dette fra? Selvfølgelig vil man gå ned i vekt hvis på man sulter kroppen :balltre:

Anonymkode: 50d9a...50f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvor får folk dette fra? Selvfølgelig vil man gå ned i vekt hvis på man sulter kroppen :balltre:

Anonymkode: 50d9a...50f

Hvorfor har ikke denne venninnen gått ned i vekt da? :P 

Ville forøvring lest litt rundt på dette forumet; http://forum.fitnessbloggen.no/forum/16-vektnedgang-og-matplaner/. Finner mange folk i samme situasjon som venninnen til TS, og så og si alle kommer med samme svar - øk matinntaket og du vil gå ned i vekt. Stoler mer på et forum med flere brukere som har utdannelse innenfor ernæring og trening, enn random besserwissere på KG.

Anonymkode: 0465c...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvor får folk dette fra? Selvfølgelig vil man gå ned i vekt hvis på man sulter kroppen :balltre:

Anonymkode: 50d9a...50f

Ja, man vil det. Jeg har gjort det selv, og gikk raskt ned i vekt for å si det sånn

Anonymkode: 498d2...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lauge skrev:

Hvis du mener at 1000-1500 kcal er "for mye" og gjør at hun fortjener en kropp på 120kg tross alt slitet, så har du vel rett.

Eller. ELLER, så har kroppen hennes bare en helt annen reaksjon på lavt stoffskifte enn hva du har. Synes det gir mer mening.

Jeg beklager å måtte si det, men du er ikke fasiten på livet.

Da teller hun nok feil eller spiser så mye på sine unntaksdager at hun ikke går ned i vekt. Sorry, men kroppen kan ikke magisk alge så mye fett av luft.

Anonymkode: 927af...26f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har ikke denne venninnen gått ned i vekt da? :P 

Ville forøvring lest litt rundt på dette forumet; http://forum.fitnessbloggen.no/forum/16-vektnedgang-og-matplaner/. Finner mange folk i samme situasjon som venninnen til TS, og så og si alle kommer med samme svar - øk matinntaket og du vil gå ned i vekt. Stoler mer på et forum med flere brukere som har utdannelse innenfor ernæring og trening, enn random besserwissere på KG.

Anonymkode: 0465c...514

Fordi det er stor forskjell på å sulte seg og å ha et lite kaloriunderskudd. Kroppen vil ja tilpasse seg et lite kaloriunderskudd og vil også ved en lavere vekt få et lavere kaloribehov. Det er f.eks en grunn til at anorektikere alltid fryser (ikke bare pga mindre fett som isolerer, men kroppen vil prioritere energien til viktigere ting enn temperaturregulering) og at de får mer hår/dun på kroppen. Det er også gang på gang dokumentert at folk som ikke går ned i vekt og mener at de spiser "masse" faktisk spiser mye flere kalorier enn de tror. 

Det er ingen seriøs forskning som på noen som helst måte dokumenterer at noen mennesker ikke "kan" gå ned i vekt. Det er fysisk umulig. 

(jada har lest masse diskusjoner på fitnessbloggen, og det store flertallet av brukerne der har ikke peiling)

Anonymkode: 50d9a...50f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...