Gå til innhold

Vekten står stille selv om trener ekstremt mye


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I julen gikk jeg dessverre opp nesten fire kilo. Tenkte det skulle være greit å bli kvitt de igjen. Men nei. Vekten min står bom stille på 65 kilo. Trener seks dager i uken og er 1.70. Føler jeg burde veie 59/60 og er så lei meg. Hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: 3111f...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva trener du da? Og hvordan spiser du?

Hvis du trener mye styrke så kan det være at du får mer muskler, og de veier mer enn fett på samme volum. Finn frem målebandet heller, så får du en indikasjon på om du blir mindre/fastere :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett løping. Bygger jo muskler det og? Bare føler vekten er så stor i forhold til hva den burde være for min høyde?

Anonymkode: 3111f...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er nettopp dét, Runforit! Spiser ikke en gang fulle middager :/ 

 

Anonymkode: 3111f...017

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stress og økt kortisolnivå!

Spis mer, tren som vanlig, slapp av, og finn roen.  Da vil vekten justere seg.

Anonymkode: 6389b...a45

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftig innspill! Takk!! :)

Anonymkode: 3111f...017

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er nettopp dét, Runforit! Spiser ikke en gang fulle middager :/ 

 

Anonymkode: 3111f...017

Hva er ekstremt mye trening? 

Hva er en full middag for deg? 

Poenget er at de fleste ikke aner hva de faktisk putter i seg og de fleste overvurder hvor mange kalorier de faktisk brenner på trening.

Så; vær dønn ærlig og logg alt du spiser på MyFitnesspal i en uke samt hva og hvor mye du trener så ser du raskt hvor du feiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener 5-6 ganger uken. Løper minst 40 km. Spiser aldri en full porsjon middag etc. (f.eks. aldri en hel kyllingfilet for å ta et enkelt eksempel). Men stå på ditt, og at jeg overspiser.

Litt trist at ingen i tråden mener 65 er en bra vekt, forresten.

Anonymkode: 3111f...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trener 5-6 ganger uken. Løper minst 40 km. Spiser aldri en full porsjon middag etc. (f.eks. aldri en hel kyllingfilet for å ta et enkelt eksempel). Men stå på ditt, og at jeg overspiser.

Litt trist at ingen i tråden mener 65 er en bra vekt, forresten.

Anonymkode: 3111f...017

Men altså, hvis du virkelig mener at du trener ekstremt mye og spiser lite og likevel ikke går ned i vekt så er jo det en sak for legen din, og ikke folk på et forum.

Det mest vanlige i slike tilfeller er faktisk at folk undervurderer hvor mye de spiser og overvurderer effekten av treningen (mtp kaloriforbruk)

Anonymkode: dcd8c...5cd

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stort sett løping. Bygger jo muskler det og? Bare føler vekten er så stor i forhold til hva den burde være for min høyde?

Anonymkode: 3111f...017

Nei, det bygger ikke muskler. 

Anonymkode: d4c79...3cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er nettopp dét, Runforit! Spiser ikke en gang fulle middager :/ 

 

Anonymkode: 3111f...017

Hva spiser du i løpet av en dag, da? Du kan jo prøve å loggføre og veie all maten du spiser på en vanlig dag, da vet du i alle fall hvor mye du faktisk får i deg. Sauser, drikker, dressinger og søtsaker er for eksempel veldig energitette. 

Anonymkode: d4c79...3cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det bygger ikke muskler. 

Anonymkode: d4c79...3cb

Hahaha!!

Anonymkode: 3111f...017

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endaen
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Trener 5-6 ganger uken. Løper minst 40 km. Spiser aldri en full porsjon middag etc. (f.eks. aldri en hel kyllingfilet for å ta et enkelt eksempel). Men stå på ditt, og at jeg overspiser.

Litt trist at ingen i tråden mener 65 er en bra vekt, forresten.

Anonymkode: 3111f...017

Du skrev jo selv at du ville ned, da er det jo ikke så rart at folk forholder seg til det i stedet for å si at 65 kg er greit. Det er umulig for oss å vite om 65 kg er mye for deg eller ikke, det kommer an på muskel/fett-ratio. Og det er jo ingen som har sagt at du overspiser! Det virker som om du har piggene litt ute her og leser vrangt.
Når det er sagt, jeg løper også mye og blir (dessverre) ikke nødvendigvis noe særlig tynnere av det pga det er maten det kommer an på. Og jeg blir fort mer sulten av jogging. Bytt ut noe av joggingen med styrketrening, det gir ikke like mye matlyst og da merker man fort at kroppen blir strammere og at man får bedre kroppsholdning. Det er bra for løpinga også, som jo ikke bygger muskler men bryter dem ned. Litt styrketrening på beina er altså bra både for løpinga og kroppssammensettingen.
Ellers stemmer jeg i de andre her om at du må gå igjennom kostholdet ditt og sjekke, kanksje du får i det mye gjennom drikke etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løping bygger ikke muskler. Man kan ha sjukt god kondisjon, og allikevel fremstå som dvask. En kombo (Løping+styrke) er bedre for alt. Jeg løp 5-6 mil i uken uten å forandre kosthold, og gikk ikke ned ett gram. Løp på meg tretthetsbrudd i lårhalsen, og gikk deretter over til å kardio som oppvarming, styrke som hovedfokus, og så kroppen forandre seg. Fast, fin, men med nøyaktig samme vekt.  Man forbrenner mye mer ved hard styrke, enn seig løping!

Endret deretter kosthold, telte kalorier og sluttet å trene. For å se om kostholdet mitt var så tragisk. Lagde tross alt all mat fra bunnen. Gikk ned 20kg på 6mnd. Kun av å endre mat. Fikk sjokk av hva som er av kalorier i små snacks, sauser, pinjekjerner (!!!) i salaten, osv.  Du vil ikke tro det, før du ser det.

 

og 65kg er ikke ille, men nå var det engang du selv som synes det var 5 for mye.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Endaen
1 minutt siden, Monky6 skrev:

Løping bygger ikke muskler. Man kan ha sjukt god kondisjon, og allikevel fremstå som dvask. En kombo (Løping+styrke) er bedre for alt. Jeg løp 5-6 mil i uken uten å forandre kosthold, og gikk ikke ned ett gram. Løp på meg tretthetsbrudd i lårhalsen, og gikk deretter over til å kardio som oppvarming, styrke som hovedfokus, og så kroppen forandre seg. Fast, fin, men med nøyaktig samme vekt.  Man forbrenner mye mer ved hard styrke, enn seig løping!

Endret deretter kosthold, telte kalorier og sluttet å trene. For å se om kostholdet mitt var så tragisk. Lagde tross alt all mat fra bunnen. Gikk ned 20kg på 6mnd. Kun av å endre mat. Fikk sjokk av hva som er av kalorier i små snacks, sauser, pinjekjerner (!!!) i salaten, osv.  Du vil ikke tro det, før du ser det.

 

og 65kg er ikke ille, men nå var det engang du selv som synes det var 5 for mye.

 

Ja, dette er veldig mye av de samme erfaringene som jeg har gjort meg.Elsker å løpe, liker ikke styrke, men presser meg til det for jeg ser hvor bra det er. Men en liten presisering, styrke forbrenner jo ikke mer enn løping, da. I hvert fall ikke for meg, har alltid på pulsklokke så får sjekket dette godt. 
Opplever for øvrig at jeg får fine bein av å jogge, men magefettet blir jeg ikke så lett kvitt, da må det core-styrke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forbrenner faktisk mer hos meg, men jeg pusher da maks minst 2 ggr i uken. Man er sterkerer enn man tenker, og ikke blir man svær heller. Bare mer tona.  Det er ingen oppskrift, man må først og fremst finne en treningsform som funker, og man liker. Man skal jo bli glad av alt dette tullet :) 

magen min vil visst være mjok har jeg skjønt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange andre skriver her; trening får deg ikke ned i vekt. Rett kosthold gjør det. Loggfør kostholdet ditt for å få en høyere selvbevissthet om hva du putter i munnen. Så fremt det ikke er en medisinsk årsak til at du ikke går ned så er det ganske enkelt. En kvinne trenger ca 2000 kalorier om dagen. Sett deg så ned og regn litt på det. Tar du en kaffe latte om dagen? 150 - 200 kcal. (Uten sukker) Dvs en tiendepart av det du trenger. Drikker du sportsdrikk istedet for vann etter trening? Yt inneholder ca 200 kcal. Etc etc.

En helt annen sak er om vekt egentlig er så viktig. Er ikke kroppsfasong mye mer vesentlig? Hard styrketrening gir deg flott kropp og er vel bevist den viktigste type trening du kan bedrive.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...