Gå til innhold

Politiet får se alt du gjør - i sanntid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det er rart at de skal bruke ressurser på overvåking når kriminalitet som allerede er filmet og som kan bevises bare blir henlagt likevel (f.eks organisert dieseltyveri). Synes det er ubehagelig med all denne overvåkingen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, tussi680 skrev:

Nei, liker heller ikke at politiet skal få innsyn av hver enkelt person, det er et brudd på menneskrettighetene. Noe privatliv bør en ha. Tenker som så at en får skru av tlf. nettet og holde oss til hustlf. Jeg har heller ikke noe kriminelt hengende over meg, eller noe jeg har gjort før, men at andre skal sitte og lese, følge med på det en gjør i dagliglivet synes jeg er å gå for langt. Det har blitt til den boka som het: Storebror ser deg. en gang i tida på 80 tallet. Den lo alle av da.

Ville du heller ikke "likt" det om det kunne forhindre at du eller dine fikk en bombe i trynet på torget neste år?

Anonymkode: f94b4...938

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette argumentet dukker opp i alle sånne diskusjoner. Overvåkning av folks privatliv er ikke greit selv om man har "ingenting å skjule". 

Anonymkode: 5bfe5...e2e

Da har du ikke helt forstått hva dette tvangsmidlet går ut på. Politiet har ikke lov til å overvåke folk som ikke har noe å skjule. Det er krav til politiet også. Jeg regner med at når det kommer til overvåking er kravene rimelig høye. Så det er ikke slik at de kommer til å overvåke alle og enhver. Det blir i enkelte tilfeller bare. Jeg vet ikke hva kravet er. Men når det kommer til telefonavlytting for eksempel, er det veldig strengt. Det skal mye til før politiet får lov til å benytte seg av dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville du heller ikke "likt" det om det kunne forhindre at du eller dine fikk en bombe i trynet på torget neste år?

Anonymkode: f94b4...938

Jeg er for at de overvåker kriminelle, og jeg er for at de "nye" kriminelle også overvåkes, men at mannen i gata skal bli fulgt med på overalt så også hjemme er jeg ikke for. Og av det du skriver, så stiller jeg spm: Ville de rukket å nå fram i tide?

Sånt vet man aldri selv om en overvåkes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting kriminellt, men det betyr ikke at jeg vil at mine nærmeste eller nabo får vite mine sære interesser. Men jeg er for å avdekke all kriminalitet i samfunnet, så om det gjør det lettere for politiet så får de gjøre det.

Anonymkode: 4834b...a2f

Det er jo ikke snakk om å overvåke uskyldige mennesker...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville du heller ikke "likt" det om det kunne forhindre at du eller dine fikk en bombe i trynet på torget neste år?

Anonymkode: f94b4...938

Dette pleier også å komme. "Er du mot overvåkning betyr at du er for terrorisme!".

Husk at det er befolkningen som skaper landet, ikke politikerne. Om samfunnet ikke vil ha overvåkning og er villige til å akseptere en høyere risiko, er dette helt greit uten at noen "vil" bli bombet. 

 

Anonymkode: f78fc...85c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Taklampe skrev:

Da har du ikke helt forstått hva dette tvangsmidlet går ut på. Politiet har ikke lov til å overvåke folk som ikke har noe å skjule. Det er krav til politiet også. Jeg regner med at når det kommer til overvåking er kravene rimelig høye. Så det er ikke slik at de kommer til å overvåke alle og enhver. Det blir i enkelte tilfeller bare. Jeg vet ikke hva kravet er. Men når det kommer til telefonavlytting for eksempel, er det veldig strengt. Det skal mye til før politiet får lov til å benytte seg av dette.

Heldigvis har vi ærlige folk som Snowden. Han sa "Its worse than people think" . De overvåker alle.

Anonymkode: 9fb13...e3d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis har vi ærlige folk som Snowden. Han sa "Its worse than people think" . De overvåker alle.

Anonymkode: 9fb13...e3d

Da prater du om ting du ikke vet noe om. Tror du virkelig politiet har ressurser til å overvåke tilfeldige personer? Folk er fryktelig paranoide her..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tussi680 skrev:

Jeg er for at de overvåker kriminelle, og jeg er for at de "nye" kriminelle også overvåkes, men at mannen i gata skal bli fulgt med på overalt så også hjemme er jeg ikke for. Og av det du skriver, så stiller jeg spm: Ville de rukket å nå fram i tide?

Sånt vet man aldri selv om en overvåkes.

Om de hadde rukket frem en eneste gang i tide, er det verdt det. For meg, iallefall.

Anonymkode: f94b4...938

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ikkegjestlenger skrev:

Er du så radikal og provoserende her at du vil skjule det da?

Men jeg skjønner hva du mener, bare at du kanskje har et litt naivt syn på de historiske fellene man har gått i når man har tillatt overvåkning som dette. Sier ikke at det vil gå galt, men det er et første skritt i en potensielt farlig retning. 

Nei, langt ifra. Jeg er ofte her inne, og vet godt at tema som dette er sårt for de fleste trollene at jeg gjør det klokt i å holde sånne type meninger under ab for å unngå å bli satt i bås. At jeg støtter overvåkning, betyr ikke at jeg er naiv. Jeg støtter en slik ordning, men ikke for enhver pris. 

 

Anonymkode: 4834b...a2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis har vi ærlige folk som Snowden. Han sa "Its worse than people think" . De overvåker alle.

Anonymkode: 9fb13...e3d

Politiet har ikke ressurser til å overvåke alle og enhver. 

Det jeg ser på problemet er hva som kan kvalifisere til overvåkning om 50 år - tenk om alle som var registrerte medlemmer i enkelte parti blir satt på "lista". 

Hva som Stalin hadde hatt disse verktøyene da han var sjef. 

Anonymkode: f78fc...85c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Om de klarer å ta EN terrorist pga dette, er det såå verdt det. Jeg gir blaffen i om politiet overvåker det jeg skriver. Jeg har ikke fb, twitter, insta, eller noe slikt. men sender en del epost.

Her finner de neppe noe interessant, så det er bare å overvåke:-). Om folk syns dette er så fælt, har de nok noe å skjule. Hvorfor skulle de ellers bry seg?

Anonymkode: f94b4...938

Folk bryr seg fordi de ikke aner hva dette handler om. Dataovervåkning er et tvangsmiddel som vil bli brukt for å avverge eller forebygge alvorlig kriminalitet. Ikke for å overvåke uskyldige folk som ikke har noe å skjule.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Taklampe skrev:

Det er jo ikke snakk om å overvåke uskyldige mennesker...

Jeg svarte bare de som er skeptisk til ordningen. Les tråden, så gjør det kanskje lettere å følge med😉

Anonymkode: 4834b...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Taklampe skrev:

Da prater du om ting du ikke vet noe om. Tror du virkelig politiet har ressurser til å overvåke tilfeldige personer? Folk er fryktelig paranoide her..

Hva med Angela Merkel da? Hun hadde heller ikke noe å skjule

 

The German government summoned the US ambassador on 24 October - a very unusual step - after German media reported that the NSA had eavesdropped on Chancellor Angela Merkel's mobile phone.

 

A total of 38 embassies and missions have been the "targets" of US spying operations, according to a secret file leaked to the Guardian.

 

The Guardian later reported that the NSA had monitored the phones of 35 world leaders after being given their numbers by another US government official. Again, Edward Snowden was the source of the report.

 

The scandal broke in early June 2013 when the Guardian newspaper reported that the US National Security Agency (NSA) was collecting the telephone records of tens of millions of Americans.

 

Later in August, the Washington Post reported that US spy agencies had a "black budget" for secret operations of almost $53bn in 2013.

 

kilde: http://www.bbc.com/news/world-us-canada-23123964

Anonymkode: 9fb13...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Taklampe skrev:

Folk bryr seg fordi de ikke aner hva dette handler om. Dataovervåkning er et tvangsmiddel som vil bli brukt for å avverge eller forebygge alvorlig kriminalitet. Ikke for å overvåke uskyldige folk som ikke har noe å skjule.

Kanskje. Men hvem bestemmer hva som er alvorlig kriminalitet? Det er ikke lenge siden homofili var ulovlig. 

Alltid greit å se litt i historien før man gir myndighetene mer makt. 

Anonymkode: f78fc...85c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarte bare de som er skeptisk til ordningen. Les tråden, så gjør det kanskje lettere å følge med😉

Anonymkode: 4834b...a2f

åja, beklager :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje. Men hvem bestemmer hva som er alvorlig kriminalitet? Det er ikke lenge siden homofili var ulovlig. 

Alltid greit å se litt i historien før man gir myndighetene mer makt. 

Anonymkode: f78fc...85c

Du kan ikke gå tilbake i tid og se hva som var kriminelt før og nå. Skal man da straffe dagens homofile fordi det var ulovlig før?? 

Anonymkode: 4834b...a2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med Angela Merkel da? Hun hadde heller ikke noe å skjule

 

The German government summoned the US ambassador on 24 October - a very unusual step - after German media reported that the NSA had eavesdropped on Chancellor Angela Merkel's mobile phone.

 

A total of 38 embassies and missions have been the "targets" of US spying operations, according to a secret file leaked to the Guardian.

 

The Guardian later reported that the NSA had monitored the phones of 35 world leaders after being given their numbers by another US government official. Again, Edward Snowden was the source of the report.

 

The scandal broke in early June 2013 when the Guardian newspaper reported that the US National Security Agency (NSA) was collecting the telephone records of tens of millions of Americans.

 

Later in August, the Washington Post reported that US spy agencies had a "black budget" for secret operations of almost $53bn in 2013.

 

kilde: http://www.bbc.com/news/world-us-canada-23123964

Anonymkode: 9fb13...e3d

Hva har det med saken å gjøre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Taklampe skrev:

Hva har det med saken å gjøre?

At vanlige folk blir overvåket.

Anonymkode: 9fb13...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

At vanlige folk blir overvåket.

Anonymkode: 9fb13...e3d

Det er i USA? Du kan ikke sammenlikne Norge med USA... Spesielt ikke politiet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...