Gå til innhold

Ferie ble avlyst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk idag beskjed fra arbeidsgiver at jeg ikke vil kunne ta ut ferie i år slik vi hadde planlagt, 6 uker før vi drar.

Jeg, mannen, våre 3 unger og besteforeldre hadde hotell og flybilletter klare til Mallorca, men slik det blir nå, må jeg dra hjem etter en uke. De andre drar hjem til tidligere oppsatt tid, dvs etter tre uker.

Jeg diskuterte dette med noen kolleger som jobber i en annen avdeling og der har de løst sitt bemanningsproblem ved at de er på vakt fra utlandet dersom noe skulle skje.

Flere mente at jeg kunne ha bedt arbeidsgiver om å dekke ekstrakostnader til returbillett ++,  men er dette mulig?

Dette er vel noe man kun kan kreve om ferien allerede var påbegynt?

Det hjelper lite at jeg kan ta ut resterende ferie senere. Mannen har jo fremdeles ingen flere betalte dager igjen. Og det er jo ikke bare-bare å måtte punge ut flere tusen kroner en gang til til ny ferie senere i år.

Noen tips? Råd? Vært borti tilsvarende før?

Anonymkode: f5a22...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette hadde jeg søren meg ikke funnet meg i.

Du har fått innvilget ferie, og du har kjøpt og betalt en tur. Da er det arbeidsgiver sitt problem, og han får leie inn vikar for den uka. 

Anonymkode: ed82b...630

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du først fått innvilget ferie og så ble den trukket tilbake? Eller sjangset du, bestilte billetter, uten å ha avklart ferietidspunktet med arbeidsgiver?

Anonymkode: 6e911...3fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at du ikke får ferie som planlagt? Det skal være sterke grunner for å endre ferie etter 1 april

Anonymkode: 616f0...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en arbeidsgiver som truer med å dra inn hver jævla ferie. Har lest en del om det og ja, arbeidsgiver skal da betale for DINE tapte reiseutgifter. Ikke hele familiens men dine. Innvolver den tillitsvalgte og les deg opp på loven. Står mye på nettet. 

Anonymkode: 854f6...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. 

Vi hadde alle sjangset slik vi har gjort i alle år. Men ingen hadde hørt noe om ferien før igår og vi var flere som fikk beskjed om at pga noen må være der å dekke opp, så kan ikke alle ta ferie på likt de første ukene i juli. 

Tidligere har vi løst dette ved at folk fra andre avdelinger har gjort de daglige oppgavene mens det som krever mer ekspertise har krevd at noen er på vakt og får betalt for det om de plutselig blir ringt opp på ferie (jobber med IT og sikkerhet) for å ta det videre med leverandører. 

Dette ble det tydeligvis slutt på i år. 

Vi har lært leksa vår og kommer i det minste nå til å søke neste års ferie allerede ganske snart. Men akkurat nå var dette skikkelig surt da dette spolerer så utrolig mye for oss, spesielt ungene. 

Anonymkode: f5a22...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 

Vi hadde alle sjangset slik vi har gjort i alle år. Men ingen hadde hørt noe om ferien før igår og vi var flere som fikk beskjed om at pga noen må være der å dekke opp, så kan ikke alle ta ferie på likt de første ukene i juli. 

Tidligere har vi løst dette ved at folk fra andre avdelinger har gjort de daglige oppgavene mens det som krever mer ekspertise har krevd at noen er på vakt og får betalt for det om de plutselig blir ringt opp på ferie (jobber med IT og sikkerhet) for å ta det videre med leverandører. 

Dette ble det tydeligvis slutt på i år. 

Vi har lært leksa vår og kommer i det minste nå til å søke neste års ferie allerede ganske snart. Men akkurat nå var dette skikkelig surt da dette spolerer så utrolig mye for oss, spesielt ungene. 

Anonymkode: f5a22...1ac

Så lenge du ikke har søkt om, og fått invilget ferien, men bare har antatt at det skulle gå greit å ta ferie da så er dette helt og holdent 100% på din egen kappe, og arbeidsgiver har dermed selvsagt heller ikke noen plikt til å betale for dine flybiletter.

Anonymkode: 705f0...b05

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Du har ingen rettigheter når du ikke følget reglementet for innvilget ferie. 

Hos oss må alle levere inn sine ferieønsker innen et visst tidspunkt og så får de svar når ferieplanene er satt opp. Dette er i god tid, men ikke et år i forveien.

Arbeidsgiver er helt innenfor regelverket her, så du har lite å fare med juridisk. Men det går an å snakke med dem og spørre om noe kan gjøres. Og så har du lært for fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei TS, arbeidsgiver har ikke gjort noe galt her. I det første innlegget ditt gir du inntrykk av at arbeidsgiver har trukket tilbake en avtalt ferie, men realiteten er altså at du ikke fikk oppfylt ferieønsket ditt denne gangen på grunn av bemanning og arbeidets karakter. Noe som er helt vanlig på de fleste arbeidsplasser.

Du kan ikke kreve noe som helst her, da bommerten er din egen feil. Ikke bestill tur før du har fått tilbakemelding på ferieønsker. Dette trodde jeg da var normalt?

Det er heller ikke vanlig å søke om ferie ett år i forveien.

Anonymkode: 38f5f...bba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke kreve ferie som ikke er innvilget. Likevel har du krav på, med hjemmel i ferieloven, tre uker sammenhengende ferie i fellesferien. Får du det nå? 

Anonymkode: c15c2...926

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 6.Feriefastsetting, endring og erstatning

(1) (Hvem som bestemmer tiden for ferie)

Arbeidsgiver skal i god tid før ferien drøfte fastsetting av feriefritid og oppsetting av ferielister med den enkelte arbeidstaker eller vedkommendes tillitsvalgte. Oppnås ikke enighet, fastsetter arbeidsgiver tiden for ferien innenfor de grenser som følger av §§ 7-9.

Arbeidstaker over 60 år bestemmer selv tiden for avvikling av ekstraferien, med mindre annet er avtalt. Ekstraferien kan tas samlet eller med en eller flere dager om gangen.

(2) (Underretning)

Arbeidstaker kan kreve å få underretning om feriefastsettingen tidligst mulig og senest 2 måneder før ferien tar til, såfremt ikke særlige grunner er til hinder for dette.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21

Får alltid høre at hvis jeg ikke har hørt noe 2 måneder før feriestart, så er den ønskede ferie å betrakte som innvilget og arbeidsgiver må betale merkostnader for endring av billetter.

Anonymkode: c8eec...d15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke kreve ferie som ikke er innvilget. Likevel har du krav på, med hjemmel i ferieloven, tre uker sammenhengende ferie i fellesferien. Får du det nå? 

Anonymkode: c15c2...926

Ikke i fellesferien nei. I tidsrommet juni til september, i hht ferieloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

§ 6.Feriefastsetting, endring og erstatning

(1) (Hvem som bestemmer tiden for ferie)

Arbeidsgiver skal i god tid før ferien drøfte fastsetting av feriefritid og oppsetting av ferielister med den enkelte arbeidstaker eller vedkommendes tillitsvalgte. Oppnås ikke enighet, fastsetter arbeidsgiver tiden for ferien innenfor de grenser som følger av §§ 7-9.

Arbeidstaker over 60 år bestemmer selv tiden for avvikling av ekstraferien, med mindre annet er avtalt. Ekstraferien kan tas samlet eller med en eller flere dager om gangen.

(2) (Underretning)

Arbeidstaker kan kreve å få underretning om feriefastsettingen tidligst mulig og senest 2 måneder før ferien tar til, såfremt ikke særlige grunner er til hinder for dette.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21

Får alltid høre at hvis jeg ikke har hørt noe 2 måneder før feriestart, så er den ønskede ferie å betrakte som innvilget og arbeidsgiver må betale merkostnader for endring av billetter.

Anonymkode: c8eec...d15

Har arbeidstaker spurt om ferie? Eller har arbeidstaker tatt seg til rette? Uansett TS: her er arbeidsgivers svake punkt og det er at ferien er fastsatt og varslet for sent. Det kan selvfølgelig ende med at du ikke får noen uker med familien din siden de da må utsette ferien med to uker for å overholde varslingsplikten. Dette vil i såfall gjelde samtlige ansatte som er uenig med feriefastsettelsen og bety at ingen kan få ferie de to første ukene av juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke kreve ferie som ikke er innvilget. Likevel har du krav på, med hjemmel i ferieloven, tre uker sammenhengende ferie i fellesferien. Får du det nå? 

Anonymkode: c15c2...926

Haha, shit. Tenk om alle hadde hatt krav på tre uker sammenhengende ferie i fellesferien. Det hadde vært Texas! 

Anonymkode: 7166e...e84

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Blondie65 skrev:

Ikke i fellesferien nei. I tidsrommet juni til september, i hht ferieloven.

Hovedferien er 3 uker sammenhengende. Fellesferien utgjør en stor del av hovedferien. Var bare en skrivefeil. Jeg bruker sjelden fellesferie som begrep, da fler og fler tar ferie andre tidspunkter enn den. 

En annen ting;  Hvis arbeidstaker og arbeidsgiver ikke blir enige, har arbeidsgiver siste ord i saken. 

Forstår ikke at folk tør å bestille, betale og planlegge en relativt dyr ferie før de vet sikkert at de får dette tidsrommet. Selv er jeg heldig som jobber i en bedrift som har stillstand i juli og vet da at jeg enkelt kan ta ferie da. Det som er kjipt med det er at jeg ikke trenger ferien i juli, men kanskje etter skolestart når reisene er billigere. 

Anonymkode: c15c2...926

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Blondie65 skrev:

Har arbeidstaker spurt om ferie? Eller har arbeidstaker tatt seg til rette? Uansett TS: her er arbeidsgivers svake punkt og det er at ferien er fastsatt og varslet for sent. Det kan selvfølgelig ende med at du ikke får noen uker med familien din siden de da må utsette ferien med to uker for å overholde varslingsplikten. Dette vil i såfall gjelde samtlige ansatte som er uenig med feriefastsettelsen og bety at ingen kan få ferie de to første ukene av juli.

Kjenner ikke saken, men velger å tro at ferieønske er levert inn i god tid og at det er arbeidsgiver som ikke har behandlet listene for sent.

Anonymkode: c8eec...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hovedferien er 3 uker sammenhengende. Fellesferien utgjør en stor del av hovedferien. Var bare en skrivefeil. Jeg bruker sjelden fellesferie som begrep, da fler og fler tar ferie andre tidspunkter enn den. 

En annen ting;  Hvis arbeidstaker og arbeidsgiver ikke blir enige, har arbeidsgiver siste ord i saken. 

Forstår ikke at folk tør å bestille, betale og planlegge en relativt dyr ferie før de vet sikkert at de får dette tidsrommet. Selv er jeg heldig som jobber i en bedrift som har stillstand i juli og vet da at jeg enkelt kan ta ferie da. Det som er kjipt med det er at jeg ikke trenger ferien i juli, men kanskje etter skolestart når reisene er billigere. 

Anonymkode: c15c2...926

Fellesferien er tre uker i juli, så det går ikke an å si det og mene tre uker sammenhengende i hht ferieloven. 

Jeg forstår det heller ikke. Jeg har i alle år kunnet ta ferie når jeg vil fordi jeg ikke tok ferie i juli. Skal man ha ferie i juli når alle andre har det må man selvsagt få den godkjent før man bestiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Blondie65 skrev:

Fellesferien er tre uker i juli, så det går ikke an å si det og mene tre uker sammenhengende i hht ferieloven. 

Jeg forstår det heller ikke. Jeg har i alle år kunnet ta ferie når jeg vil fordi jeg ikke tok ferie i juli. Skal man ha ferie i juli når alle andre har det må man selvsagt få den godkjent før man bestiller.

Joda, det kan jeg både si og mene ;) Tre uker sammenhengende i hovedferien, det kan man som arbeidstaker kreve. Og det var det jeg egentlig skrev, det var tastaturet som "oversatte" det til fellesferien :sjokk:. I gamle da'r anså man fellesferien for å "starte" ved St.Hans/skoleslutt. Men husker godt at vi aldri dro noen steder før i juli, det var først da foreldrene mine fikk ferie. Mange bedrifter stenger også helt i juli, slik at folk må ta ferien da. 

Anonymkode: c15c2...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

§ 6.Feriefastsetting, endring og erstatning

(1) (Hvem som bestemmer tiden for ferie)

Arbeidsgiver skal i god tid før ferien drøfte fastsetting av feriefritid og oppsetting av ferielister med den enkelte arbeidstaker eller vedkommendes tillitsvalgte. Oppnås ikke enighet, fastsetter arbeidsgiver tiden for ferien innenfor de grenser som følger av §§ 7-9.

Arbeidstaker over 60 år bestemmer selv tiden for avvikling av ekstraferien, med mindre annet er avtalt. Ekstraferien kan tas samlet eller med en eller flere dager om gangen.

(2) (Underretning)

Arbeidstaker kan kreve å få underretning om feriefastsettingen tidligst mulig og senest 2 måneder før ferien tar til, såfremt ikke særlige grunner er til hinder for dette.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21

Får alltid høre at hvis jeg ikke har hørt noe 2 måneder før feriestart, så er den ønskede ferie å betrakte som innvilget og arbeidsgiver må betale merkostnader for endring av billetter.

Anonymkode: c8eec...d15

Men da må man vel informere om ønset. Og det virker det ikke som TS har gjort

Anonymkode: 616f0...3bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Joda, det kan jeg både si og mene ;) Tre uker sammenhengende i hovedferien, det kan man som arbeidstaker kreve. Og det var det jeg egentlig skrev, det var tastaturet som "oversatte" det til fellesferien :sjokk:. I gamle da'r anså man fellesferien for å "starte" ved St.Hans/skoleslutt. Men husker godt at vi aldri dro noen steder før i juli, det var først da foreldrene mine fikk ferie. Mange bedrifter stenger også helt i juli, slik at folk må ta ferien da. 

Anonymkode: c15c2...926

Jeg aner ikke hvilke gamle dager du sikter til, men jeg er 51 år og har aldri hørt om noe annet enn at fellesferien er i juli. Fellesferie er når produksjonsbedrifter stenger dørene og legger ned driften for å avvikle ferie. Noen gjør dette i hele juli og andre gjør det tre uker i juli - vanligvis uke Nr 2 i juli og 3 uker fremover.

Hovedferien er ikke et begrep jeg kjenner til, men skoleferien pleier å være ca 15. Juni til 15. August. Ferieloven har utvidet dette til å være 1. juni til 1. September og i denne perioden kan man kreve å få tre uker sammenhengende ferie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...