Gå til innhold

Jo gjør ting hun (kanskje) ikke kan..


Joe12

Anbefalte innlegg

Så.. Prøverdagbok! Dette er skummelt :P 

Navnet er da Josefine, men har vært Jo siden en eller annen gang på barneskola. Merkelig nok ble det hengende med, og henger fremdeles på selv om jeg nå nærmer meg 30 med stormskritt! Så høres "Josefine" merkelig nok ut som et lite barn (eventuelt en liten kanin..?), så Jo funker egentlig mye bedre.  Legg på en E fra mellomnavn + et par fine tall som tilfeldigvis var vært hverandre, og vips var Joe12 født :)

Så ja. Jeg er samboer på 4. året med en flott mann som også snart bikker de magiske 30, begge ferdig utdanna og leilighet ble kjøpt i fjor sommer. Vi er ikke egentlig prøvere. Eller er vi det? Vi er uforsiktige hvertfall :P Som 17-åring fikk jeg beskjed om at jeg hadde PCOS, og jeg har opptil flere leger/gynekologer/spesialister som har sagt at jeg aldri kan få barn uten hjelp hvertfall, og selv da vil det bli vanskelig. Jeg var i et fast forhold fra 17-23, og med unntak av et par forsøk på p-piller (det var legens løsning på PCOS) som ikke fungerte for meg, brukte vi aldri noen prevensjon. Ble aldri noen barn av den grunn. Så gikk det forholdet over, jeg gikk ned 55 kg, og på denne tiden i fjor var jeg nok en gang hos en gynekolog, som den gang friskmeldte meg! Eggstokkene mine var fine hvertfall, alt så normalt ut. Så ble det tatt noen blodprøver, for å sjekke om jeg faktisk har eggløsning, og de kom tilbake litt mystiske i grunn. Venter fremdeles på at legen skal forklare meg hva de betyr :P 

Men ja. Vi har vært sammen i noe over 3 år, og har vært gjennom de fleste stadier av diskusjon om barn. Jeg trodde vel egentlig at ting var avgjort i og med at alle disse legene var veldig enige om at jeg ikke kunne få, og hadde en ganske lang  periode hvor jeg heller ikke ville ha. Men nå plutselig for om lag et halvt år siden begynte lysten å melde seg. Jeg har faktisk fått litt lyst på barn! Og kanskje det faktisk er mulig å få noen og? Samboeren var veldig imot barn, han er kronisk redd for alt som heter forpliktelser og det å bli eldre, men nå har han plutselig endra. Det bare gled over i at vi har oss uten beskyttelse, selv på de dagene vi antar det er eggløsning :P Jeg har en ganske nøyaktig menstruasjon, 28 dager, alltid hatt på tross av PCOS, så hvis det er noe der så har vi hvertfall prøvd. Den har selvfølgelig hoppa litt, fra 27-34 omtrent, men ifølge gynekologen var dette helt normalt og hun var i grunn ganske imponert over nøyaktigheten som vanligvis finner sted. Jeg er litt på den at siden vi nå begge nærmer oss 30, er det jo bare å prøve. Hvis det viser seg at vi trenger hjelp så har vi hvertfall prøvd det året vi trenger først, og hvis det funker av seg selv så er jo det bare fantastisk :D 

Så dette er da PP1. Vi prøver ikke fryktelig hardt, men vi prøver. Vi har vært uforsktige en stund, men da holdt oss unna de "farligste" dagene. Men nå skipper vi det. Jeg har ikke noe ekstrautstyr for å hverken tempe eller teste eller noe, så her går det mest i å bare ha seg :P. Eneste jeg har er PinkPad, hvor jeg registrerer mensen, og har gjort det de siste 3 årene, så har god oversikt der.  

Ønsk oss lykke til :)

 

PP1: IKM 27.05, TR 28.05

PP2: IKM 25.06 TR 25.06

PP3: IKM 22.07 TR 22.07

PP4: IKM 19.08 TR 19.08

PP5: IKM 16.09 TR 16.09

PP6: IKM 14.10 TR 15.10

PP7: IKM 12.11 TR 11.11

PP8: IKM 09.12 TR 09.12 (og varte i 14 dager..)

PP9: IKM 18.01 TR 18.01

PP10: IKM 12.02 TR 12.02

PP11: IKM 12.03 TR 15.03

PP12: IKM 14.04

Endret av Joe12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lykke til! Så godt å blir friskmeldt fra PCOS. Ned 55 kg. høres ut som litt av en jobb, som du bør være stolt av, også :) Jeg tror nok det går helt fint uten ekstrautstyr som termometer og tester. Det er lett å bli litt for oppslukt av prøveprosjektet (det kan visst jeg skrive under på nå :sjenert:). Men det skal jo være en fin tid, hvor man koser seg, har masse god sex, og ser om det ikke skjer noe etter hvert :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Illy skrev:

Lykke til! Så godt å blir friskmeldt fra PCOS. Ned 55 kg. høres ut som litt av en jobb, som du bør være stolt av, også :) Jeg tror nok det går helt fint uten ekstrautstyr som termometer og tester. Det er lett å bli litt for oppslukt av prøveprosjektet (det kan visst jeg skrive under på nå :sjenert:). Men det skal jo være en fin tid, hvor man koser seg, har masse god sex, og ser om det ikke skjer noe etter hvert :) 

Takk for det Illy :D 

Vekttapet var heftige saker.. Har i ettertid gått opp 10 igjen da, men de jobbes det til stadighet med :)

Jeg har sniklest på KG i et par måneder, men aldri vært her inne i prøveravdelingen før nå. Nytt og spennende alt, selv om vi ikke prøver så alt for hardt. Fin tid for forholdet hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen dagbok!

Samtidig som denne prøvinga starta, har vi også litt større fokus på sunn hverdag i heimen. Dvs, jeg har det, siden jeg innså jeg har gått opp 10 kg siden vi ble sammen, men mannen er like tynn som da vi møttes. Dette til tross for at han gjerne spiser en storplate sjokolade og en brus til frokost. Det går hardt i snus og sjokolade der i gården, likevel er han både tynn og i bedre form enn meg 😛

Det er nå fire dager igjen til IKM, jeg har ikke den helt store trua i grunn. Litt for mange leger sa det aldri kom til å gå, så hvis det går blir jeg eget forundret. Prøver å ikke lete etter tegn heller, for hvis man leter så skal det godt gjøres å ikke finne. Så selv om jeg har vært mystisk kvalm de siste dagene, vil jeg tro det bare er den mystiske tarmen min som tuller igjen. Ingen grunn til å få for høye forventninger 😛

 

men en ja, prøver å være sunnere, og går tur hver morgen før frokost. Prøver smått å jogge litt, men blir mest gange. Formen er totalt ubrukelig 😛   Turen er på 3,5 km, og i dag brukte jeg 47 minutter. Da dette starta brukte jeg 55, så det går framover 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så hyggelig at han snudde han også når du begynte å få lyst på små. Det er gjerne sånn at de har litt biologiske klokker disse mannfolk også. :)

Lykke til, prøving er gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Havrekjeksen 😃 Jeg vet ikke helt hvor klar han faktisk er, han er litt opp og ned på det der. Han er redd for å miste friheten til å gjøre det vi vil, som ting er nå kan vi jobbe når vil vil, reise når vi vil osv. Og leiligheten er ikke akkurat klar for barn heller, selv om de som bodde her før fikk barn mens de bodde her. Jeg skjønner ikke hvordan de holdt ut, siden leiligheten sårt trenger litt hjelp. Men de holdt jammen ut til ungen var halvannet år, jeg skjønner ikke at de ikke gjorde noe som helst for å fikse litt opp her. Ikke minst kunne de ha prøvd å gjøre den tett, sånn som det er nå er trekken helt ekstrem, tidvis så man ser rett ut gjennom sprekker 😛 Men det skal vi fikse i sommer, hvertfall begynne 😃 

 

IKM i morgen. Føler meg helt normal og hadde ikke de helt store forhåpningene. Etter en kjapp morgenrunde nå i dag kunne mannen fortelle at tante var på vei, så da ble det ikke denne gangen. Kanskje like greit all den tid vi skal på ferie i juni, og det hadde vært kjipt å ikke kunne spise eller drikke det jeg ville. Men litt trist er det jo, frykten for at div leger skal ha rett i at jeg ikke kan få barn ligger jo der og lurer. Men kanskje pp2 blir bedre. Har eggløsning mens vi er på ferie, så kanskje det blir en sydenbebis på oss 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IKM i går, skjedde ingenting da og jeg ante et lite håp., men i dag er det full rulle, med alle de smerter som hører til, så dagen er ganske amputert. Litt kjipt at syklusen ble på 29 dager denne gang, nå som alt var så fint og regelmessig. Det var heller ikke noe eggløsningsslim denne runden, det var det forrige måned. Burde dette være hver måned, eller er det like normalt å hoppe over noen sykluser? 

Nå gleder jeg meg bare til mannen kommer fra butikken med sjokolade til meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at mannen skaffer deg sjokolade :) Er syklusen som regel på 28 dager? I så fall er den fortsatt ganske regelmessig, selv om den ble en dag lenger nå :) Med dette el-slimet vet jeg ikke helt, hos meg varierer det i hvert fall fra måned til måned. Det blir påvirket av hormonnivåene, av ting vi spiser, og ikke minst av om vi drikker nok (mye drikke = bra for slimet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjipt med TR! 

De som virkelig følger med på slim gjennom syklusen pleier vel å "sveipe" på innsiden for å finne resultatet. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Illy Jada, snille mannen :) Syklusen min har vært overraskende regelmessig bestandig, på tross av PCOS. Jeg har fulgt den med app siden 2013, og den er vanligvis 28 dager. Det har vært tilfeller med 29 og 30, men de siste månedene har det vært 28, med helt likt forløp hver gang. Og det har vært ganske praktisk, siden det vanligvis fører til helt ekstreme smerter, og jeg har pleid å starte på fredag :P       

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nautika Hmmm.. Kanskje jeg har hatt det denne syklusen og da? Forrige måned hadde jeg, helt garantert, men det vet jeg bare fordi det kom ut, jeg har aldri sjekka innsiden :P Kanskje jeg må begynne å gjøre det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såh, jeg fikk ikke helt til dette :P Fikk ikke lov til å skrive til flere samtidig, så ja.. Bedre lykke neste gang :P 

Denne runden med tanta er nesten tragisk. Vanligvis graver jeg meg ned i senga og hater meg selv i et par dager, med absurde mengder blod og dritt. Men denne gangen var det bare et par timer med sterkt ubehag, så var det over. Det er første gang på flere år at det har skjedd.. Mengden som har kommet så langt har og vært myyye mindre, så jeg skjønner ingenting av denne kroppen min. 

Men men. Ny syklus på gang, under to uker igjen til ferie og helt syke arbeidsmengder jeg må gjennom før den tid! Skal visst ha en eksamen inni der og, samt en tur til legen, en tur til fysio, forhåpentligvis en tur til frisør, en presentasjon på jobb, tur til svigers, et bursdagsselskap oooog.. det er noe mer, men jeg husker ikke alt i farten. Og jeg må ha med kake på jobb i morgen. Og svigerfar kommer visst i morgen. Og jeg skal visst gi bort telefonen min i morgen, men jeg må ta backup. Blir nesten svett bare av å tenke på alt dette :P 

Og jeg må finne meg en badeshorts. PCOSen har økt hårveksten min noe helt sykt, så det er komplett pels både på lår, hele "området" og hals/hake/kinn. Men hvor finner jeg en god badeshorts? Noen forslag? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Livet rusler og går, det er vel eggløsning nå ganske snart. Hvertfall i teorien :P 

Det eneste store å melde siden sist er at jeg er offisielt friskmeldt fra PCOS! Jeg oppfyller rett og slett ikke kravene lenger, og sitter igjen med bare en litt overdreven hårvekst. Eggstokkene er friske og ser ut som de skal, hormonene ser ut til å være bra og det er visst ingen grunn til at ikke ting skal fungere. Blodprøvene fra sist mangla noen resultater da, så må ta nye for å dobbeltsjekke at det faktisk er eggløsning til stede. Men legen min er veldig optimistisk, hun mente at her var det stor sannsynlighet for at alt var normalt og jeg kan faktisk bli gravid :)

I morgen reiser vi på ferie. Dersom eggløsningen skulle komme nøyaktig 14 dager etter første dag i syklusen, så er det eggløsning i morgen. Så langt ingen tegn til slim, men legen sa at det hadde ingen betydning. Så vi får se :) Kan jo alltids ha oss før vi drar, siden flyet går om ettermiddagen, men ellers blir det vel neppe før søndag. Ikke all verdens håp til denne prøveperioden altså. Men igjen, jeg vet jo aldri om jeg har eggløsning, eller om jeg har i det hele tatt, så det kan hende jeg tar feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 29.5.2016 at 22.25, Joe12 skrev:

Såh, jeg fikk ikke helt til dette :P Fikk ikke lov til å skrive til flere samtidig, så ja.. Bedre lykke neste gang :P 

Denne runden med tanta er nesten tragisk. Vanligvis graver jeg meg ned i senga og hater meg selv i et par dager, med absurde mengder blod og dritt. Men denne gangen var det bare et par timer med sterkt ubehag, så var det over. Det er første gang på flere år at det har skjedd.. Mengden som har kommet så langt har og vært myyye mindre, så jeg skjønner ingenting av denne kroppen min. 

Men men. Ny syklus på gang, under to uker igjen til ferie og helt syke arbeidsmengder jeg må gjennom før den tid! Skal visst ha en eksamen inni der og, samt en tur til legen, en tur til fysio, forhåpentligvis en tur til frisør, en presentasjon på jobb, tur til svigers, et bursdagsselskap oooog.. det er noe mer, men jeg husker ikke alt i farten. Og jeg må ha med kake på jobb i morgen. Og svigerfar kommer visst i morgen. Og jeg skal visst gi bort telefonen min i morgen, men jeg må ta backup. Blir nesten svett bare av å tenke på alt dette :P 

Og jeg må finne meg en badeshorts. PCOSen har økt hårveksten min noe helt sykt, så det er komplett pels både på lår, hele "området" og hals/hake/kinn. Men hvor finner jeg en god badeshorts? Noen forslag? 

 

Hei! Legger igjen en liten hilsen her :vinke:Jeg sliter også med uønsket hårvekst. Pleier som regel å vokse, men når jeg ikke gidder det så bruker jeg en fin bikiniunderdel fra Lindex, som er svart og som dekker det meste. Den er mer type hipster da, er kanskje ikke det du er ute etter? :klo:

Gratulerer med friskmelding fra PCOS :) Angående EL så trenger den ikke komme 14 dager etter første syklusdag. Det kommer an på hvor lang tid du har mellom EL og mens (lutealfasen). Hvis du har en 28 dagers syklus, men kun 10-11 dager mellom EL og mens, så kommer EL rundt den 17-18 syklusdagen. Hvis du har en lutealfase på 14 dager kommer EL 14 dager etter første syklusdag i en 28-dagerssyklus. Men det visste du kanskje allerede :) Kos deg på ferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk @Snotra og @Havrekjeksen 😃 

@Atziri: Jeg vet det jo ikke sikkert at EL er da, men på tross av mange år med PCOS har jeg hatt veldig regelmessig mens. Jeg har ikke (synlig) slim hver måned, men de månedene jeg har merket slim har det alltid kommet rundt 14 dager ut i syklusen. Ifølge gynekologen og fastlegen er det da veldig sannsynlig at jeg har EL da. Må vente til neste måned for blodprøver, men fram til da satser vi på at det funker å anta EL rundt dag 14 😊 

Hjemme igjen fra ferie, og lider av skikkelig  "end of vacation-blues". Det er vått, tåkete og kaldt her, og jeg savner Spania.. Skulle virkelig ønske vi hadde gått for to uker 😝 Min kjære niese var med på turen, og lysten på barn øker stadig, på tross av diverse treårings-trass. Selv flyturen hjem med intet mindre enn fire gråtende babyer rundt meg på flyet kunne kurere meg 😛 Men på mannen hadde det motsatt effekt, han er plutselig ikke sikker 😳 Så nå vet jeg ikke helt hva som skjer. Hadde plutselig EL-slim på dag 14 og 15, og det ble hjerter i appen både før, under og etter, så vi får se. Med mindre det ble full klaff ser jeg ikke for meg at han vil prøve i juli, såååå... Vi prøvde jo ikke direkte hardt, ingen EL-tester eller temping eller noe, men jeg merker jeg tar det noe mer seriøst enn han. Ikke minst håpet jeg på positiv test og trodde han var med på den 😛 

Og i morgen er det tilbake på jobb. Skal ha litt mer ferie i løpet av sommeren, men blir noen uker med jobb først. Så får det vel bare regne, så lenge det er oppholdt mens jeg går til og fra jobb 😛

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferieslutt er tøft, skjønner godt at du savner Spania. Håper det er rolig og hyggelig på jobb i morra! :)

Skrikende babyer virker på akkurat samme måte på min mann også. Trikset er å få besøk av noen med en baby som er uthvilt, mett og generelt fornøyd. Jeg bruker å prøve å berolige ham med at han ikke kommer til å våkne når babyen skriker om natten, og at jeg ikke skal vekke han og ikke være sur (håper jeg vet hva jeg lover:P).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, håpe mannen bre har midlertidige kilde føtter. Man en min er nå pådriver til nr to, men det var et par prøveperioder hvor han var pessimistisk da vi prøvde førstemann. Jeg tror han ble skuffa selv også så han på min skuffelse også, så det ble tungt rett og slett. 

Håpe det ble klaff denne gangen! Når er IKM? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Illy Takk for det, jeg tror jeg endelig kom i land med et prosjekt jeg har jobbet døgnet rundt med i flere måneder, så i dag blir det spennende å teste det. Så alt er ikke fælt, heldigvis! Skulle bare ønske jeg hadde fått det i orden før ferien, det gikk bort en del tid på tankesurr omkring mine manglende resultater 😝 Angående babytingen så fikk mannen seg en liten knekk da en venninne av oss "plutselig" ble gravid med en ONS, beklageligvis er det ingen som tror at det der var noe annet enn nøye planlagt. Og så å henge med min niese en ukes tid, og så den lett brutale flyturen hjem, så ble det nok litt i overkant.. Men kanskje venninnen vår får en rolig baby 😊 Jeg lover ingenting angående nattevåk, men han sover så innmari tungt uansett st jeg tror ikke han bekymrer seg der 😛

@Havrekjeksen Håper han endrer mening ja! Jeg vil jo ikke tvinge han til noe, og jeg funderer også til tider på om det virkelig er lurt å skaffe seg noe som er totalavhengig av deg en god stund, men samtidig har jeg så lyst på barn at jeg er villig til å gjøre de endringene. Og noen sa noe om at menn ikke er klare før barnet kommer til verden. Det er kanskje litt drøyt spør du meg, vil jo ha  han med på prosjekt baby frivillig 😝 IKM er 25.06 hvis syklusen er normal på 28 dager, forrige runde var den på 29, så jeg drøyer vel til 27. før jeg eventuelt skulle teste. Men jeg føler meg helt normal, eneste forskjellen å spore er at jeg er litt svimmel, men bare hvis jeg ligger eller sitter, det går helt fint å være i bevegelse. Så jeg tror det er bare kroppslig forvirring 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...