Gå til innhold

Nedgiring i motbakke


Marteet

Anbefalte innlegg

Jeg øvekjører nå og har alt klart nesten, det eneste som mangler er at jeg sliter veldig med nedgiring i bratt oppoverbakke, kommer veldig høy lyd fra motoren når jeg girer, og får det rett og slett ikke til.. Gire før eller i bakke, og hvordan? Noen som vil gi en detaljert beskrivelse til en fortvilt kvinne? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut for at du girer ned litt for tidlig, vent til hastighet/turtall er lavere før du girer ett trinn ned. Tar du to trinn ned får du lyden fra motoren du beskriver. 

Eks: Kjører du i 80km/t oppover bakke, og så girer ned fra 4 til 3 gir, vil motor høres litt, men tar du fra 4 til 2 gir, da blir det mye lyd fra motorrommet :) 

Med 5-trinns girkasse vil det å gire ned fra 5 til 4, være liten forskjell på lyden fra motor.

Håpe dette hjelper deg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis kommer lyden du beskriver av at du har tynt motoren på for lavt turtall en stund ved å trykke gassen lengre og lengre inn (samtidig som farten bare minker), så når du tilslutt trykker koplingspedalen inn - for å gå ned i gir, så er gassen så langt inne at du ruser motoren noe helt ekstremt. Ganske vanlig nybegynnerproblem.

Så: Ned i gir tidligere, slipp gasspedalen tidligere når du skal gire, og ekstra følsom i venstrefoten ved tilkobling.

Anonymkode: a3e2a...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...