Gå til innhold

Forkastelig at vi sender ut familier tilbake til krigsherjede land


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er det denne regjeringen driver med?

Dette er så inhumant at jeg har ikke ord. Jeg har selv sett dette på nært hold; familier fra Irak, Afghanistan og andre land hvor krigene og urolighetene herjer, som blir sendt tilbake.

De sendes tilbake til en en helt uholdbar situasjon, ofte hvor det ikke er noe mer igjen å returnere til. De har mistet jobb og hjem. Hvordan kan man med god samvittighet sende et barn tilbake til noe slikt? Jeg blir helt matt.

Jeg har selv vært veldig innvandringskritisk, men etter å ha sett hvordan det påvirker mennesker jeg kjenner, merker jeg at jeg snur litt i holdningene mine. Spesielt når det handler om barn. Stakkars, små barn som er helt uskyldige.

Har fått en spesiell situasjon tett innpå kroppen. En gutt fra et av disse landene (husker ikke hvilket, tror det er Irak) må reise hjem med sin familie. Han fungerer utmerket på skolen, og har fått mange venner trass i språkutfordringer. Jeg jobber med denne gutten på skolen, og får ofte en klump i halsen ved å tenke på at han snart må hjem til et krigsherjet område.. Men han er like blid, dag etter dag. Han får litt ekstra omsorg om meg om dagen.

Jeg skjønner bare ikke hvordan vi kan gjøre dette mot mennesker i nød. Det er en ting at ikke alle kan få opphold i landet vårt, men det må da finnes andre måter enn å sende de tilbake.. Jeg vet ikke hvordan lover og regler er og fungerer, men de har vel vært innom en del land på sin ferd til Europa. Hvorfor kan de ikke få opphold i et annet europeisk land?

Anonymkode: c8065...f16

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må jo skjønne at det ikke er vår feil at vi, våre våpen og våre allierte har bombet og kriget slik at landene er ustabile og utrygge. Dessuten er det viktig å huske på at dersom vi tilbyr noen trygghet kan vi ende opp med å måtte tilby trygghet til en brøkdel av ofrene av våre forkastelige handlinger i regionen og det vil sette en farlig presedens, kanskje ville vi måtte slutte å bombe vilkårlige land ut av frykt for å måtte betale for en ubetydelig del av skadene, nei, det skulle tatt seg ut?

I tillegg vil jeg bemerke at det er vi som er ofrene her, vi kan jo ingenting for at vi har bombet og kriget i regionen, hvordan kunne vi vite at krig og elendighet fostrer krig og elendighet og ikke demokrati, fred og menneskeverd? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange steder som er trygge i Irak, Afghanistan og Somalia. Faktisk så er det flere som reiser på ferie til Somalia.

https://www.tripadvisor.com/Tourism-g294439-Somalia-Vacations.html

Jeg tror vi vil kollapse fort om hvert eneste folkerike land med uroligheter skal føre til at vi må ta i mot alle som kommer.

 

De som alt har fått asyl er i alle fall ikke redde for å reise hjem på ferie.

Får innvilget asyl – drar til hjemlandet på ferie

 

 

Anonymkode: f887b...a80

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Man klager når man tar imot flyktinger

Man klager når man kaster ut flyktninger

 

Jeg tror folk bare liker og klage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn rent praktisk, hvor skal vi gjøre av alle de millionene som er preget av sult, krig og forfølgelse? Hvordan skal vi forsørge mange av dem? 

Anonymkode: 8cd0d...f8c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som svarer her har tydeligvis ikke sett slike menneskers skjebne på nært hold. Det hadde ikke jeg heller, inntil nå nylig.

Har heller ikke sagt at vi skal ta imot alle; bare at det er inhumant å sende dem tilbake, spesielt barnefamilier, til krigsherjede områder.

De som har mistet alt de hadde, hva skal dem tilbake til?

Anonymkode: c8065...f16

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Du må jo skjønne at det ikke er vår feil at vi, våre våpen og våre allierte har bombet og kriget slik at landene er ustabile og utrygge. Dessuten er det viktig å huske på at dersom vi tilbyr noen trygghet kan vi ende opp med å måtte tilby trygghet til en brøkdel av ofrene av våre forkastelige handlinger i regionen og det vil sette en farlig presedens, kanskje ville vi måtte slutte å bombe vilkårlige land ut av frykt for å måtte betale for en ubetydelig del av skadene, nei, det skulle tatt seg ut?

I tillegg vil jeg bemerke at det er vi som er ofrene her, vi kan jo ingenting for at vi har bombet og kriget i regionen, hvordan kunne vi vite at krig og elendighet fostrer krig og elendighet og ikke demokrati, fred og menneskeverd? 

Liker ironien din:)

Anonymkode: c8065...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dere som svarer her har tydeligvis ikke sett slike menneskers skjebne på nært hold. Det hadde ikke jeg heller, inntil nå nylig.

Har heller ikke sagt at vi skal ta imot alle; bare at det er inhumant å sende dem tilbake, spesielt barnefamilier, til krigsherjede områder.

De som har mistet alt de hadde, hva skal dem tilbake til?

Anonymkode: c8065...f16

Hva skal nordmenn gjøre når disse folkene suger oss tomme for ressurser? 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som svarer her har tydeligvis ikke sett slike menneskers skjebne på nært hold. Det hadde ikke jeg heller, inntil nå nylig.

Har heller ikke sagt at vi skal ta imot alle; bare at det er inhumant å sende dem tilbake, spesielt barnefamilier, til krigsherjede områder.

De som har mistet alt de hadde, hva skal dem tilbake til?

Anonymkode: c8065...f16

Ifølge FN har verden aldri vært fredeligere enn idag. Årsaken til at vi får denne bølgen er at de har fått bedre råd. Nå kan de selge Toyotaen sin og betale smuglere for å komme hit. De som ikke har penger kommer ikke.

Det bor 30 millioner i afghanistan, 29 millioner i Irak, 181 millioner i Pakistan. De fleste har de kjipere der enn i Norge, men de kan leve der. At de ikke ser for seg noen fremtid og vil ha det bedre er betimelig.  Det finnes to milliarder mennesker i verden som har det værre enn de 10% fattigste i Norge.

Hvis kun 1% av disse kommer til Norge så kan DU glemme frihet, velferd, fred, toleranse, tillit og gratis helsetjenester osv.

De værste er egentlig at disse flyktningene ikke ser at egen kultur er årsaken til at hele regioner går til helvete. Ikkemuslimer er fra før marginalisert og etnisk renset ut. Kulturen og religionen har de med seg i bagasjen, og den krever de respekt for?!

På toppen av det hele skal vi, etter de har kommet hit, jobbe febrilsk for at de ikke skal radikaliseres og ønsker å ta livet oss!!

Anonymkode: f2015...0a1

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, uranus skrev:

Hva skal nordmenn gjøre når disse folkene suger oss tomme for ressurser? 

De som suger oss tomme for ressurser er rikinger som gjemmer pengene sine i Panama og andre steder. Folk som tjener seg rike på det samfunnet vi har bygget opp, men som ikke vil bidra tilbake. Kostnadene med flyktningene er en brøkdel av de skattepengene som er gjemt unna.

De pengene som brukes på flyktningene forsvinner ikke. De bidrar til virksomhet og aktivitet. På sikt vil også flyktningene bidra mange ganger mer til samfunnet. 

Om du er så innmari bekymret for ressursene våre bør du heller se hva de rike og mektige i samfunnet gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at de drar tilbake til krigsherjede områder?

Bare i Afghanistan og Irak så bor det over 60 millioner mennesker. Det er ikke sånn at disse lever i krig. Det samme med Syria. Det er bare deler av Syria hvor det er krig. 

Det er ingen fin ting å gjøre. Det er jeg enig i. Men sånn er det når folk drar halve jordkloden for å søke ly hos oss - da må vi ha strenge regler. 

Anonymkode: b9516...ee6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, stan skrev:

De som suger oss tomme for ressurser er rikinger som gjemmer pengene sine i Panama og andre steder. Folk som tjener seg rike på det samfunnet vi har bygget opp, men som ikke vil bidra tilbake. Kostnadene med flyktningene er en brøkdel av de skattepengene som er gjemt unna.

De pengene som brukes på flyktningene forsvinner ikke. De bidrar til virksomhet og aktivitet. På sikt vil også flyktningene bidra mange ganger mer til samfunnet. 

Om du er så innmari bekymret for ressursene våre bør du heller se hva de rike og mektige i samfunnet gjør.

Du har slukt venstresidens propaganda skjønner jeg. Det at det unndras penger er jo ikke en grunn for å bruke MER penger, det er en grunn for å stramme inn siden vi rett og slett ikke har råd. Tror du virkelig disse menneskene vil bidra? Følger du ikke med på tall og statistikk? En ikke-vestlig innvandrer koster i snitt 4 millioner. Tror du disse slumområdene i Sverige noensinne vil bli produktive? De som kommer hit er i stor grad analfabeter, hvordan skal disse bidra i høymoderne land som Norge og Sverige? Det er allerede stort press på jobber som ikke krever formell kompetanse, bare se hvor mange søknader butikkjobber får. Hvor skal arbeidsplassene komme fra? Vi ser jo bare tendenser til at ufaglærte jobber vil erstattes av roboter og annen teknologi, det finnes jo allerede mulighet for å betale uten å møte noen i kassen. Så det vi trenger er folk med høy kompetanse som kan videreutvikle Norge. Det å ta inn analfabeter med et forskrudd verdenssyn og med lav IQ er ikke en suksessoppskrift på nettopp det

Endret av uranus
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Du må jo skjønne at det ikke er vår feil at vi, våre våpen og våre allierte har bombet og kriget slik at landene er ustabile og utrygge. Dessuten er det viktig å huske på at dersom vi tilbyr noen trygghet kan vi ende opp med å måtte tilby trygghet til en brøkdel av ofrene av våre forkastelige handlinger i regionen og det vil sette en farlig presedens, kanskje ville vi måtte slutte å bombe vilkårlige land ut av frykt for å måtte betale for en ubetydelig del av skadene, nei, det skulle tatt seg ut?

I tillegg vil jeg bemerke at det er vi som er ofrene her, vi kan jo ingenting for at vi har bombet og kriget i regionen, hvordan kunne vi vite at krig og elendighet fostrer krig og elendighet og ikke demokrati, fred og menneskeverd? 

Det er vel ingen norske partier som har programfestet at de ønsker å bombe andre land. Jeg mener derfor blir feil å bruke betegnelsen "vi". USA ønsket å bombe, og da blir det sånn. Lederne som stod for denne bombingen burde på en eller annen måte blitt straffet. Muligens kan de som stemte på partiene som uten forbehold støtter USA og NATO i alt de gjør, føle seg skyldig. 

Det overordnende målet var vel heller ikke å skape fred og demokrati. Det var vel heller andre interesser som lå bak. 

Anonymkode: b9516...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som svarer her har tydeligvis ikke sett slike menneskers skjebne på nært hold. Det hadde ikke jeg heller, inntil nå nylig.

Har heller ikke sagt at vi skal ta imot alle; bare at det er inhumant å sende dem tilbake, spesielt barnefamilier, til krigsherjede områder.

De som har mistet alt de hadde, hva skal dem tilbake til?

Anonymkode: c8065...f16

Jada, det er trist å se slike skjebner på nært hold, men hva er løsningen mener du? Å sende de til andre land så de kan ta seg av problemet?

Anonymkode: bcfa1...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, uranus skrev:

Du har slukt venstresides propaganda skjønner jeg. Det at det unndras penger er jo ikke en grunn for å bruke MER penger, det er en grunn for å stramme inn siden vi rett og slett ikke har råd. Tror du virkelig disse menneskene vil bidra? Følger du ikke med på tall og statistikk? En ikke-vestlig innvandrer koster i snitt 4 millioner. Tror du disse slumområdene i Sverige noensinne vil bli produktive? De som kommer hit er i stor grad analfabeter, hvordan skal disse bidra i høymoderne land som Norge og Sverige? Det er allerede stort press på jobber som ikke krever formell kompetanse, bare se hvor mange søknader butikkjobber får. Hvor skal arbeidsplassene komme fra? Vi ser jo bare tendenser til at ufaglærte jobber vil erstattes av roboter og annen teknologi, det finnes jo allerede mulighet for å betale uten å møte noen i kassen. Så det vi trenger er folk med høy kompetanse som kan videreutvikle Norge. Det å ta inn analfabeter med et forskrudd verdenssyn og med lav IQ er ikke en suksessoppskrift på nettopp det

Du snakker om å sluke propaganda. Blå-blå-svart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, stan skrev:

Du snakker om å sluke propaganda. Blå-blå-svart. 

Hvor er dine argumenter? Nå vil jeg at du svarer på hvor disse arbeidsplassene skal komme fra og hvorfor det er en god ide å ta inn analfabeter når statistikken viser at de koster langt mer enn de bidrar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste av oss vil bare ha fred og hjelpe andre til å kunne leve i fred og harmoni. Men konsekvensen av å ta imot flyktninger blir at det ikke lenger blir fred her heller. Til slutt blir det et krigsherjet sted dette også. 

Grusomt med krig og sult i verden. Det skulle vært fred overalt. Men bedre å bevare freden noen steder, enn at uroen bare sprer seg.Dessverre virker det sånn dersom man hjelper å ta veldig mange inn i landet.

En balansegang er det beste, men vanskelig å finne.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må sende tilbake barnefamilier så vi har plass til alle enslige "mindreårige" gutter/menn. Det er da bare rett og rimelig :ironi:

11 år gamle Neda får ikke asyl fordi hun kom sammen med familien, hadde hun kommet uten familien hadde hun fått asyl.

Er det rart asylinstituttet mister støtte i befolkningen i hele Europa? Europas og Norges evne til å ta i mot flyktninger er ikke i nærheten av å være mettet. Det er viljen det står på. Og viljen vil aldri bedre seg så lenge vi har et så idiotisk asylinstitutt.

Enig med UDI-direktør Forfang. Vi må kaste hele asylinstituttet på skraphaugen og tenke nytt. Den må tilpasses migrasjon. Og det må være moralsk og juridisk akseptabelt at mottakerland velger å prioritere sårbare grupper, som kvinner, jenter og barnefamilier. Og slutte med dette tullete første-mann-til-mølla-prinsippet. For deretter å stenge helt når det er fullt.

Anonymkode: 3de3b...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange steder som er trygge i Irak, Afghanistan og Somalia. Faktisk så er det flere som reiser på ferie til Somalia.

https://www.tripadvisor.com/Tourism-g294439-Somalia-Vacations.html

Jeg tror vi vil kollapse fort om hvert eneste folkerike land med uroligheter skal føre til at vi må ta i mot alle som kommer.

 

De som alt har fått asyl er i alle fall ikke redde for å reise hjem på ferie.

Får innvilget asyl – drar til hjemlandet på ferie

 

 

Anonymkode: f887b...a80

Nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...