Gå til innhold

Barnefamilie, pendler og el-bil - hva skal man velge?


Gjest Sunhands

Anbefalte innlegg

Gjest Sunhands

Vi ønsker å gå over til mer miljøvennlige biler. Samtidig er det veldig dårlige lademuligheter på jobben min..

I dag har samboer en gammel stasjonsvogn fra 2003, mens jeg kjører en liten, gjerrig bensinbil fra 2011. Han har kort reisevei og gode muligheter for lading, jeg har lang reisevei. Han synes samtidig at det er greit å beholde bilen sin siden han vil "bruke den opp" og at den har hengerfeste. Begge bilene er nedbetalte. Hjemme går det greit å lade.

Hva i all verden skal vi gå for? En elbil (f.eks. Golf) til ham og en Prius med hengerfeste til meg? Er egentlig de gamle hybridene mer miljøvennlige enn gjerrige bensinbiler? Glad for alle råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Regnestykket avhenger jo også av om det er bompenger å spare. Mulighet for å bruke kollektivfelt er også interessant. 

Avstandene det er snakk om er jo og av betydning . Er det  mulig å kjøre til og fra din jobb med en elbil? 

Umiddelbart tenker jeg at dere selger 2011 bilen, den er enda litt verdt. Han kjører elbil til sin jobb. Du kjører den gamle inntil videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hybrid lønnet seg kun ved bykjøring. På langkjøring øker forbruket av at man drasser rundt på det tunge batteriet og likevel kjører på bensin.

Jeg synes den mest praktiske og familievennlige el-bilen for tiden er Kia Soul. Billig er den også, og Kia har som regel bedre kvalitet enn Nissan også.

Anonymkode: ecce6...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands
1 time siden, stan skrev:

Regnestykket avhenger jo også av om det er bompenger å spare. Mulighet for å bruke kollektivfelt er også interessant. 

Avstandene det er snakk om er jo og av betydning . Er det  mulig å kjøre til og fra din jobb med en elbil? 

Umiddelbart tenker jeg at dere selger 2011 bilen, den er enda litt verdt. Han kjører elbil til sin jobb. Du kjører den gamle inntil videre. 

Hm.. Men jeg har ikke lyst til å bruke den gamle dieselbilen hans til langkjøring til jobben. Tenker at den bør kjøres minst mulig siden den også forurenser mest. På sommeren kjører han motorsykkel. Nei, så lenge de ikke har satt opp ladere i nærheten av jobb, er det ikke mulig å kjøre el-bil til jobb. Da må det bli Tesla liksom, og vi er for lite bilinteresserte til at vi vil bruke så mye penger på en bil. På sikt vil det bli bompenger å spare både for ham og meg. Men som sagt tenker vi ikke så mye økonomi, mest hva som blir det mest miljøvennlige valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hybrid lønnet seg kun ved bykjøring. På langkjøring øker forbruket av at man drasser rundt på det tunge batteriet og likevel kjører på bensin.

Jeg synes den mest praktiske og familievennlige el-bilen for tiden er Kia Soul. Billig er den også, og Kia har som regel bedre kvalitet enn Nissan også.

Anonymkode: ecce6...0ff

Ja, det er det inntrykket jeg også har av hybrid.. At min gjerrige bensinbil med 1,2 liter er vel så ålreit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sunhands skrev:

Hm.. Men jeg har ikke lyst til å bruke den gamle dieselbilen hans til langkjøring til jobben. Tenker at den bør kjøres minst mulig siden den også forurenser mest. På sommeren kjører han motorsykkel. Nei, så lenge de ikke har satt opp ladere i nærheten av jobb, er det ikke mulig å kjøre el-bil til jobb. Da må det bli Tesla liksom, og vi er for lite bilinteresserte til at vi vil bruke så mye penger på en bil. På sikt vil det bli bompenger å spare både for ham og meg. Men som sagt tenker vi ikke så mye økonomi, mest hva som blir det mest miljøvennlige valget.

I så fall er det den gamle som bør avhendes. Kjøp en liten elbil til hans bruk. Mas, kjeft og på andre måter påvirk arbeidsplassen din for å få lade mulighet der. I mens øker rekkevidden på elbiler og du kan bytte ut din om et par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sunhands
4 minutter siden, stan skrev:

I så fall er det den gamle som bør avhendes. Kjøp en liten elbil til hans bruk. Mas, kjeft og på andre måter påvirk arbeidsplassen din for å få lade mulighet der. I mens øker rekkevidden på elbiler og du kan bytte ut din om et par år.

Takk, det er liksom det jeg tenker også. Vi er en veldig liten arbeidsplass med bare 6 ansatte, så jeg tror ikke det kommer med det første, men det er snakk om at de skal satse på mer kollektivt i kommunen der.. Så jeg krysser fingrene for at jeg på sikt bare trenger å kjøre til stasjonen.. Men har sett at blant annet Chevrolet skal komme med en bil med rekkevidde på 30 mil innen et par år, ja. Blir sikkert enda flere på sikt.

Hvilken el-bil tror dere kan dekke våre behov da? Som familiebil og gjerne med hengerfeste? De kan kanskje ikke trekke henger? Tenker at det er en latterlig greie, men samboer skal absolutt kjøre med henger 1 gang i året, og må derfor ha hengerfeste pga det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Sunhands skrev:

Ja, det er det inntrykket jeg også har av hybrid.. At min gjerrige bensinbil med 1,2 liter er vel så ålreit. 

Absolutt! På begynnelsen av 90-tallet fantes en bil som het Citroën AX diesel. Brukte 0,3 liter på mila og veide 700 kilo...det var nok tidenes mest miljøvennlige. Vi har siden gått bort fra dette fordi alle biler skal være trygge, sexy og eksklusive...

Anonymkode: ecce6...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt! På begynnelsen av 90-tallet fantes en bil som het Citroën AX diesel. Brukte 0,3 liter på mila og veide 700 kilo...det var nok tidenes mest miljøvennlige. Vi har siden gått bort fra dette fordi alle biler skal være trygge, sexy og eksklusive...

Anonymkode: ecce6...0ff

Oi, det var jo faktisk ekstremt lite. Min veier ca. 900, og jeg synes den er liten.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sunhands skrev:

Vi ønsker å gå over til mer miljøvennlige biler. Samtidig er det veldig dårlige lademuligheter på jobben min..

I dag har samboer en gammel stasjonsvogn fra 2003, mens jeg kjører en liten, gjerrig bensinbil fra 2011. Han har kort reisevei og gode muligheter for lading, jeg har lang reisevei. Han synes samtidig at det er greit å beholde bilen sin siden han vil "bruke den opp" og at den har hengerfeste. Begge bilene er nedbetalte. Hjemme går det greit å lade.

Hva i all verden skal vi gå for? En elbil (f.eks. Golf) til ham og en Prius med hengerfeste til meg? Er egentlig de gamle hybridene mer miljøvennlige enn gjerrige bensinbiler? Glad for alle råd. 

Prius får du ikke hengerfeste til. Mulig du får på de nyere utgavene, men da er det visst bare 350kg totalvekt du kan ha på hengerfestet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.5.2016 at 19.12, Sunhands skrev:

Vi ønsker å gå over til mer miljøvennlige biler. Samtidig er det veldig dårlige lademuligheter på jobben min..

I dag har samboer en gammel stasjonsvogn fra 2003, mens jeg kjører en liten, gjerrig bensinbil fra 2011. Han har kort reisevei og gode muligheter for lading, jeg har lang reisevei. Han synes samtidig at det er greit å beholde bilen sin siden han vil "bruke den opp" og at den har hengerfeste. Begge bilene er nedbetalte. Hjemme går det greit å lade.

Hva i all verden skal vi gå for? En elbil (f.eks. Golf) til ham og en Prius med hengerfeste til meg? Er egentlig de gamle hybridene mer miljøvennlige enn gjerrige bensinbiler? Glad for alle råd. 

Gjerrige bensinbiler er mye mer miljøvennlige enn en Prius. Priusen er ikke miljøvennlig i det hele tatt.

Om du virkelig vil være miljøvennlig er det beste å ikke kjøpe noen ny bil i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands
3 timer siden, StineN skrev:

Gjerrige bensinbiler er mye mer miljøvennlige enn en Prius. Priusen er ikke miljøvennlig i det hele tatt.

Om du virkelig vil være miljøvennlig er det beste å ikke kjøpe noen ny bil i det hele tatt.

Så du tenker at det er mer miljøvennlig å beholde diesel-bilen fremfor å bytte den ut med en el-bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ha to elbiler ihvertfall! En av de må dere kunne kjøre langtur med. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Sheltay Retrac skrev:

Ikke ha to elbiler ihvertfall! En av de må dere kunne kjøre langtur med. :)

Ikke noe galt med 2 elbiler bare man planlegger litt.

En langtur med dagens leaf er ikke noe stort problem, snakk om en stopp på 20-30 minutter ca hver 20'ende mil.

Evnt om man har en tesla i bilparken blir det stopp hver 40ende mil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest miljøvennlige må være å beholde bilene dere har nå, og heller vurdere på nytt når dieselbilen må vrakes. Spesielt siden mannen din kjører MC store deler av året.

 

Anonymkode: 78b25...a1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Sunhands skrev:

Så du tenker at det er mer miljøvennlig å beholde diesel-bilen fremfor å bytte den ut med en el-bil?

Selvfølgelig. Produksjon av bil er vanvittig forurensende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, aerox skrev:

Ikke noe galt med 2 elbiler bare man planlegger litt.

En langtur med dagens leaf er ikke noe stort problem, snakk om en stopp på 20-30 minutter ca hver 20'ende mil.

Evnt om man har en tesla i bilparken blir det stopp hver 40ende mil..

Lykke til på vinteren! Skikkelig koselig å lade hver time, blir ikke kald i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands
Den 21. mai 2016 at 9.05, AnonymBruker skrev:

Mest miljøvennlige må være å beholde bilene dere har nå, og heller vurdere på nytt når dieselbilen må vrakes. Spesielt siden mannen din kjører MC store deler av året.

 

Anonymkode: 78b25...a1a

Hadde selvsagt ikke tenkt til å kjøpe bil ny fra produsent. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.5.2016 at 23.07, Sheltay Retrac skrev:

Lykke til på vinteren! Skikkelig koselig å lade hver time, blir ikke kald i det hele tatt.

Kommet selvsagt ann på hvordan folk benytter seg av bil på lange turer.

Jeg personlig er på veldig få lange turer. (over 30mil) Skal man på 1 - 2 lange turer i året er det ikke noe problem å benytte seg feks nabobil.no👍

Det er heller ikke kaldt å hurtiglade en elbil,varmeapparatet virker😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører mye elbil, vinter etter vinter. Det er kaldt å kjøre elbil i vintermånedene hvis du skal lengre enn 7-8 mil.

Skal du ha en elbil idag så bør du vurdere Tesla eller minimum den nye i3 med større batteri og 3-fase lader. 27 kWh Leaf er så liten oppgradering til 280 000 at man kan heller kjøpe en 21 kWh brukt Leaf til halvparten av prisen.

Anonymkode: c0c30...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...