Gå til innhold

Nesten-voldtekt? Hvor går grensen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Okei.. Jeg vil helst ikke høre at jeg er paranoid eller dramaqueen, for jeg sier ikke at dette er en "nesten-voldtekt", men lurer veldig på hvilken kategori dette kan settes under.

Måtte bli med en kompis hjem etter en fest da jeg hadde null muligheter for å komme meg hjem, vi var helt klare mot hverandre før jeg ble med at dette var kun for å vente og ikke noen andre grunner, da vi også har hatt et fint vennskaplig forhold lenge. Trodde virkelig vi hadde et godt vennskap og han hadde respekt for meg. Han vet også at jeg er interessert i kompisen hans. Han har alltid hatt full forståelse for meg og vårt vennskap og har tidligere påpekt at han aldri ville gjøre noe upassende.

Så når vi kom til han lå han der plutselig i trusa. Ba meg ta av meg klærne, men jeg skyldte på at jeg frøs og beholdt de på. Videre begynte han å mase på meg om å gjøre ting med han. Han begynte å ta på meg, men jeg tok bort hånden. Ellers latet jeg som jeg sov etterhvert som han ikke sluttet å mase når jeg sa nei. Fikk høre allslags setninger om hvor kåt han var og at jeg måtte gjøre noe med det. 

Dette syns jeg var så utrolig ekkelt! Våknet med hjertebank og skikkelig vond følelse i kroppen, og løp ut av leiligheten så fort første buss nærmet seg!

Hva kan dette kalles? Og hva mener dere om dette?

Anonymkode: 4f2c9...01e

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sa nei og tok bort hånden og han rørte deg ikke mer. Nei, det er ikke en nesten-voldtekt. Han prøvde seg bare, og det gjør de fleste fyrer :) 

Anonymkode: 7c1d7...fa0

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj. Skjer med at alle gutter oppfører seg som creeps?

Anonymkode: 3537b...2d6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hadde jeg hold meg unna, han respekterte ikke at du sa nei og masete og prøvde og prøvde

, neste gang kan han gå lengre,

Aldri sov eller vær alene med den fyren igjen.

Anonymkode: 0e0d9...806

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Så når vi kom til han lå han der plutselig i trusa. Ba meg ta av meg klærne, men jeg skyldte på at jeg frøs og beholdt de på. 

Du velger å lyve framfor å si hva du egentlig vil eller ikke vil? Det var nok her du skulle sagt på en bestemt måte at sex er utelukket. 

Ellers har du vel bare opplevd å bli mast på om å gjøre noe du ikke har lyst til. Jeg synes ikke du skal kalle dette "nesten-voldtekt". 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Smultring skrev:

Du velger å lyve framfor å si hva du egentlig vil eller ikke vil? Det var nok her du skulle sagt på en bestemt måte at sex er utelukket. 

Ellers har du vel bare opplevd å bli mast på om å gjøre noe du ikke har lyst til. Jeg synes ikke du skal kalle dette "nesten-voldtekt". 

 

Sier meg enig i dette, og skjønner å lyve ikke er rett. Men sånn det startet var at han faktisk sa jeg kunne sove i undertøy fordi vi egentlig var gode venner og at det var greit ettersom vi tidligere har friendzonet hverandre, men følte det likevel ubehagelig, derfor valgte jeg å sove med de på. Det var før jeg ante han ville prøve seg på noe mer.

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sa nei og tok bort hånden og han rørte deg ikke mer. Nei, det er ikke en nesten-voldtekt. Han prøvde seg bare, og det gjør de fleste fyrer :) 

Anonymkode: 7c1d7...fa0

Tok bort hånden fler ganger fordi den kom tilbake fler ganger enn jeg kan telle på en hånd etter jeg fjernet den..

 

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han hadde jeg hold meg unna, han respekterte ikke at du sa nei og masete og prøvde og prøvde

, neste gang kan han gå lengre,

Aldri sov eller vær alene med den fyren igjen.

Anonymkode: 0e0d9...806

Takk for svar. Aldri mer, skal jeg love deg.

Anonymkode: 4f2c9...01e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Voldtekt er enten eller. Null eller hundre. Du kan ikke bli 50% voldtatt. Grensen for voldtekt er voldtekt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bekymringsverdig at du i det hele tatt tror at dette grenser til voldtekt. 

Kanskje vi trenger en opplæring på skolen om hva en voldtekt egentlig er. Så slipper vi slike tilfeller. TS er bare en av mange som tydeligvis bruker V ordet alt for lett. 

Anonymkode: 50114...fca

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Stiani skrev:

Voldtekt er enten eller. Null eller hundre. Du kan ikke bli 50% voldtatt. Grensen for voldtekt er voldtekt.

Føler det er viktig å poengtere at selv om noe ikke er voldtekt trenger det ikke å være lov. De fleste ting som er forbudt med lov er ikke voldtekt.

Det finnes selvsagt lover mot å berøre noen på seksuelle måter utpå klær og også mot å berøre folk mot deres vilje selv om det ikke er seksuelt motivert.

Noe det er liten tvil om er at vennen til TS er en kødd som sannsynligvis bør unngås, makan til ufyselig oppførsel.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet AKKURAT hvordan du har det. Ekkel følelse av å ikke bli respektert, som om meningene dine ikke teller, som om det er en selvfølge at du skal tilfrefstille hans behov (som om du ikke har egne).

 

For ikke lenge siden skjedde akkurat det samme for meg. "måtte" overnatte hos en venn, han insisterte på at begge sov på soverommet hans selvom jeg sa sex var utelukket og at jeg kun ville sove. Han begynnte å kysse meg, også sa jeg "hva er vitsen med det her, du vet jeg ikke vil ha sex med deg", så ble han dritsur og hadde nervene til å si "du kan ikke bare snu deg nå da får jeg jo ikke sove!! Vi kommer til å ha en dårlig dag imorgen fordi jeg ikkekommer til å få sove pga deg, og da blir jeg gretten"

Jeg bare "øh ta en kald dusj da, sex skjer på mine prinsipper, blir dårlig stemning også når du prøver å presse meg til sex"

Noen/mange mannfolk er griser, blir rett og slett kvalm av sånn type oppførsel.

Anonymkode: b419d...d48

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, ambivalentReaction skrev:

Føler det er viktig å poengtere at selv om noe ikke er voldtekt trenger det ikke å være lov. De fleste ting som er forbudt med lov er ikke voldtekt.

Det finnes selvsagt lover mot å berøre noen på seksuelle måter utpå klær og også mot å berøre folk mot deres vilje selv om det ikke er seksuelt motivert.

Noe det er liten tvil om er at vennen til TS er en kødd som sannsynligvis bør unngås, makan til ufyselig oppførsel.

Uavhengig om det han gjorde var ulovlig eller ikke er det fortsatt ikke voldtekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Stiani skrev:

Uavhengig om det han gjorde var ulovlig eller ikke er det fortsatt ikke voldtekt.

Selvsagt ikke, men en gjennomsnittsperson klarer jo ikke å forstå forskjellen mellom bedrageri, tyveri og underslag, så det er ikke så rart at en ung jente ikke har evnen til å klassifisere lovbrudd riktig. 

Hun bruker nok voldtekt som synonym for alle seksuelle krenkelser, som i og for seg ikke er så veldig merkelig. Folk innbiller seg jo at mange lovbrudd som ikke er voldtekt er voldtekt, og handlinger som på folkemunne er voldtekt er ikke juridisk voldtekt (sex uten samtykke for eksempel) så det fort gjort å snuble. Man må virkelig holde tunga rett i munnen og være bevisst på bruken av terminologi for å ikke bomme.

Amnesty bruker en langt videre definisjon på voldtekt enn det straffeloven bruker, og det har vært foreslått at loven bør endres. 

Men å bli maset på og å bli tafset på utpå klærne er ikke voldtekt, det er vi alle enige om.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, ambivalentReaction skrev:

Selvsagt ikke, men en gjennomsnittsperson klarer jo ikke å forstå forskjellen mellom bedrageri, tyveri og underslag, så det er ikke så rart at en ung jente ikke har evnen til å klassifisere lovbrudd riktig. 

Hun bruker nok voldtekt som synonym for alle seksuelle krenkelser, som i og for seg ikke er så veldig merkelig. Folk innbiller seg jo at mange lovbrudd som ikke er voldtekt er voldtekt, og handlinger som på folkemunne er voldtekt er ikke juridisk voldtekt (sex uten samtykke for eksempel) så det fort gjort å snuble. Man må virkelig holde tunga rett i munnen og være bevisst på bruken av terminologi for å ikke bomme.

Amnesty bruker en langt videre definisjon på voldtekt enn det straffeloven bruker, og det har vært foreslått at loven bør endres. 

Men å bli maset på og å bli tafset på utpå klærne er ikke voldtekt, det er vi alle enige om.

Jeg går utifra at hun bruker en praktisk definisjon for voldtekt. Kjønnslig kontakt uten tilatelse.
Det hadde vært rart om hun brukte en juridisk definisjon.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er seksuell trakassering.

Og er selvsagt straffbart.

I tillegg til at han har vist sitt sanne ansikt.

 

Anonymkode: eb0bb...7f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt du synes det var en ubehagelig opplevelse, men voldtekt - eller "nesten-voldekt" - var det ikke. Det betyr dog ikke at den type oppførsel er ok av den grunn. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er seksuell trakassering.

Anonymkode: eb0bb...7f0

Ikke hetl presist.

 

TS: Dette er seksuell handling uten samtykke og er straffbart etter starffeloven § 297.

 

Loven deler seksuelle overgrep inn i tre hovedkategorier:

1. Seksuell omgang (voldtekt)

2. Seksuell handling (beføling uten samtykke o.l.)

3. Seksuell krenkende adferd. (blotting o.l)

Anonymkode: 6355a...2be

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er så langt unna voldtekt det er mulig å komme. At du i det hele tatt tenker på ordet voldtekt i denne sammenheng er meget spesielt. Husk at ved å slenge ut slike bemerkninger til venninner kan det ødelegge noens liv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan i så fall kalle det sexpress, eller seksuell trakassering. Det hørtes ikke ut som "nesten-voldtekt", nei. Det er 100 % forståelig at du følte deg truet og ukomfortabelt, men jeg håper du kan si i fra om dette til han. Det var ikke greit, og det må han vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, eksentrisk skrev:

Dette er så langt unna voldtekt det er mulig å komme. At du i det hele tatt tenker på ordet voldtekt i denne sammenheng er meget spesielt. Husk at ved å slenge ut slike bemerkninger til venninner kan det ødelegge noens liv.

Dette stemmer overhodet ikke. Som en over her skrev, "seksuell handling uten samtykke" er tvert i mot svært nært beslektet med voldtekt i strafferettslig forstand. Faktisk er det bare voldtektsforsøk som ligger nærmere voldtekt.

Begrepet "seksuell handling uten samtykke" er ikke alminnelig kjent og brukes ikke i dagligtale, derfor er det ikke rart at TS ikke fant fram til riktig begrep. 

Anonymkode: eb0bb...7f0

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vite at det han gjorde mot deg er straffbart etter straffeloven § 297.

Det han gjorde er ikke greit, verken moralsk eller juridisk. Og ikke noe du skal måtte finne deg i.

 

Anonymkode: eb0bb...7f0

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...