Gå til innhold

Hvem sitt etternavn får barnet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er utdatert og tull ja. Like tullete som at mor automatisk skal ha barna ved brudd.

Statens slektsforskere fortrekker at man brukers mors etternavn. 

Anonymkode: 40d32...980

Tåpelig sammenligning. Det er jo ikke slik.

Anonymkode: 3fe4a...959

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge var enig om at barnet bare skal ha ett etternavn, og ingen av de to var "mer verdt" enn det andre (pent/sjeldent e.l.) Mannen foreslo at vi lot kjønnet på baby bestemme, og så lenge OUL var riktig blir det bare mitt etternavn. Han beholder sitt eget. 

Anonymkode: 26bba...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var fast bestemt på at barnet skulle ha mitt etternavn. Om mannens ble mellomnavn eller droppet helt var mindre viktig. Nå tok han mitt etternavn da vi giftet oss, så da slapp vi problemstillingen.

Anonymkode: fcad5...34f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker forresten at mannen min en gang tilbød meg at jeg kunne velge barnas fornavn hvis de og jeg tok hans etternavn. Så det er jo mulig, at man gir og tar litt. Men for meg ble det litt rart, da jeg ønsket at vi var enige om noe så viktig som et fornavn. Så vi bestemte det sammen, men siden jeg hadde tatt hans navn, var han helt klar på at jeg kunne ha siste ordet i valg av fornavn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tåpelig sammenligning. Det er jo ikke slik.

Anonymkode: 3fe4a...959

Nei det er ikke slik. Poenget er at dersom fedrene vil likestilles bør det gå på navn også. 

Anonymkode: 40d32...980

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde få mannens etternavn.

Anonymkode: 29800...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Burde få mannens etternavn.

Anonymkode: 29800...944

Hvorfor?

Anonymkode: aca06...13b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor?

Anonymkode: aca06...13b

Tradisjon så klart,  hvorfor gifter folk seg? Tradisjon. Og så høres det mindre ut som mor er alenemor.

Anonymkode: 29800...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tradisjon så klart,  hvorfor gifter folk seg? Tradisjon. Og så høres det mindre ut som mor er alenemor.

Anonymkode: 29800...944

Tradisjon er ikke noen god grunn. Ikke alle gifter seg heller, selv om det er "tradisjon".

Du er mann, går jeg utifra.

Anonymkode: aca06...13b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tradisjon så klart,  hvorfor gifter folk seg? Tradisjon. Og så høres det mindre ut som mor er alenemor.

Anonymkode: 29800...944

Før i tiden hadde man ikke noe valg. Da sa loven at man måtte skifte navn. Så om vi drar det videre er det "tradisjon".
Den loven er borte for maaaaaange år siden, men tydeligvis ikke lenge nok siden, siden enkelte tror det er slik enda. 
Og høres ut som alenemor, dummeste argumentet noen sinne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klopp
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, sånn har det ikke alltid vært.

Hva med mennene som krangler om at barnet skal ha hans etternavn. Barnehagebarn han også da.

Anonymkode: aca06...13b

Det har alltid vert flest som har farens etternavn. Mange har morens navn som mellom navn. Men skjønner faen meg ikke hva barn skal med så mange etternavn! Jeg er glad for at jeg har bare et. Ville aldri hatt to! Kun for foreldrene ikke blir enige og damene er så desperat etter at barnet må ha hennes navn! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde en del diskusjoner rundt dette. Vi er gift, ingen av oss byttet navn, har begge relativt uvanlige etternavn og begge ønsket sitt etternavn på barna. Vi lot det ligge en stund og ble til slutt enige om at barna har mitt navn som etternavn og mannens som mellomnavn. '

Hvis dere ikke blir enige kan dere jo trekke lodd, sette sammen navnene med bindestrek (hvis dere blir enige om rekkefølge da)  eller ha én kombinasjon på første barn og omvendt på neste. Det vanligste er fremdeles å bruke fars navn, men det er ingen grunn til at det skal være slik. Tradisjon bør ikke være et argument her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, NasseNøff skrev:

Dere voksne holder deres navn - barna får begge. 

 

Problemet er at man kan ikke ha mer enn ett etternavn. Så selv om barna får begge navn er det bare det ene som er etternavn og det andre er da mellomnavn. Skal barna få begge navn som etternavn må man bruke bindestrek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
Arkana skrev (På 4.5.2016 den 16.52):

 

Problemet er at man kan ikke ha mer enn ett etternavn. Så selv om barna får begge navn er det bare det ene som er etternavn og det andre er da mellomnavn. Skal barna få begge navn som etternavn må man bruke bindestrek.

 

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, NasseNøff skrev:

Joda men folk forstår jo at en person ikke heter Ola Hansen. Altså hansen som et del av fornavnet. 
Aldri måtte forklart at det som er teknisksett mellomnavn ikke er et vanlig mellomnavn. 

Hva mener du her? Hansen er et vanlig mellomnavn. Heter man Ola Henry Hansen Olsen så er Ola Henry fornavnet (Henry vil aldri være et mellomnavn selv om mange tror det er slik, men man kan ha så mange fornavn man vil), Hansen er mellomnavnet og Olsen er etternavnet. I tilfeller hvor man skal skrive navnet på et skjema uten egen plass for mellomnavn som skal Hansen stå sammen med fornavnet, fordi man kan bare ha ett etternavn, uansett. 

Og det er jo hele poenget for de som diskuterer hvilket etternavn barnet skal ha. For selv om Ola har Hansen som mellomnavn er det like fullt Olsen som er selve etternavnet. Det er under O han vil bli plassert og i mange tilfeller droppes mellomnavnet, evt skrives det kun H. For mange er det en bagatell, men for noen betyr det noe og det er da ikke opp til hverken deg eller meg å kritisere hva som er viktig for andre. Men ja, de må selvsagt bli enige om noe, evt bare ikke gjøre noe som helst så får barnet automatisk morens etternavn. 

Endret av Arkana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
Arkana skrev (På 4.5.2016 den 17.17):

Hva mener du her? Hansen er et vanlig mellomnavn. Heter man Ola Henry Hansen Olsen så er Ola Henry fornavnet (Henry vil aldri være et mellomnavn selv om mange tror det er slik, men man kan ha så mange fornavn man vil), Hansen er mellomnavnet og Olsen er etternavnet. I tilfeller hvor man skal skrive navnet på et skjema uten egen plass for mellomnavn som skal Hansen stå sammen med fornavnet, fordi man kan bare ha ett etternavn, uansett. 

Og det er jo hele poenget for de som diskuterer hvilket etternavn barnet skal ha. For selv om Ola har Hansen som mellomnavn er det like fullt Olsen som er selve etternavnet. Det er under O han vil bli plassert og i mange tilfeller droppes mellomnavnet, evt skrives det kun H. For mange er det en bagatell, men for noen betyr det noe og det er da ikke opp til hverken deg eller meg å kritisere hva som er viktig for andre. Men ja, de må selvsagt bli enige om noe, evt bare ikke gjøre noe som helst så får barnet automatisk morens etternavn. 

 

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 minutter siden, NasseNøff skrev:

 
Ola Henry Hansen - da er Henry mellomnavn og det vet alle.

[...]

Du kan ha flere fornavn, men det er fortsatt et mellomnavn. Er det bindestrek så er det en del av fornavnet, teknisksett. 

 

Du tar feil på begge disse punkter.  Det er regler for hva som kan være mellomnavn (selv om mange i dagligtale tror at et andre fornavn er et mellomnavn). Ola Henry har to fornavn, ikke et fornavn og et mellomnavn. Et mellomnavn er et slektsnavn/navn som også kan tas som etternavn, ikke ett av flere fornavn.

Setter man bindestrek mellom to etternavn blir de til ett etternavn, ikke et etternavn og et mellomnavn.

 

Ola Hansen heter Ola til fornavn og Hansen til etternavn.

Ola Henry Hansen heter Ola Henry til fornavn og Hansen til etternavn.

Ola Hansen Olsen heter Ola til fornavn, Hansen til mellomnavn og Olsen til etternavn.

Ola Henry Hansen Olsen heter Ola Henry til fornavn, Hansen til mellomnavn og Olsen til etternavn.

Ola Henry Hansen-Olsen heter Ola Henry til fornavn og Hansen-Olsen til etternavn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet får det (etter)navnet mor - i likestillingens navn - trumfer igjennom.

Nå: Krapylet døpes Kasper Hansen Nilsen.

Om 22 år: Kasper innleder et seriøst forhold med Mia Pettersen Gulliksen

De puler og får barn, ei lita prinsesse. Mia trumfer igjennom Michelle Pettersen Gulliksen Hansen Nilsen

Og sånn går no dagan, i verdens mest likestilte land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...