Gå til innhold

Hvem sitt etternavn får barnet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis han ikke lytter så sier du greit, da sender dere ikke inn noe og barnet vil automatisk få ditt navn. Skal han være så barnslig og steil så kan du være det også. Nå har du tilbudt han et kompremiss, og så bare avfeier han det? Da hadde jeg blitt passe sur. 

Anonymkode: 27b67...1a4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han ikke lytter så sier du greit, da sender dere ikke inn noe og barnet vil automatisk få ditt navn. Skal han være så barnslig og steil så kan du være det også. Nå har du tilbudt han et kompremiss, og så bare avfeier han det? Da hadde jeg blitt passe sur. 

Anonymkode: 27b67...1a4

Takk. 
Føler faktisk jeg har inngått et kompremi til han. 

Anonymkode: 3e45e...687

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

her har alle barna mitt etternavn, og mannens etternavn som mellomnavn. for meg var noe annet aldri ett alternativ, og det har jeg sagt siden jeg var tenåring, siden navnet mitt er sjeldent, og det er få gutter i min generasjon, så hvis bare guttene skulle bringe navnet videre ville det ganske fort død ut :( (vi er bare 17-18 stykkersom har det navnet da...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Coolaid skrev:

Hvor gammel er dere forresten? 

Det er veldig rart at dere voksne? mennesker ikke klarer å bli enig i noe så enkelt. Tenk på alle de andre tingene som er langt viktigere som dere må bli enig om som familie. 

Du har rett i at du er barnslig når det gjelder dette. Tipper også at det gjelder mannen din. Slutt med det begge to er det beste rådet vi kan gi dere her inne. 

 

Vi er voksne.

Og ja, det er større verdensproblemer og sultne barn i Afrika også. 

Vi har ingen store krangler, uenigheter om dette. Det blir ikke skilsmisse, men det er et tema som blir tatt opp og som vi ikke er enige på. Jeg ville høre om andre har hatt samme greia. Men jeg ser de fleste "føyer" seg etter mannen. 
Det er hans navn og sånn det "alltid har vært". Vi må nok gi det noen år til før det blir annen automatikk i det.

Ja, han er også barnslig når det kommer til navnebytte. Så vi er helt lik der. 
Jeg føler bare at jeg inngår et komprimiss når jeg sier vi kan ta mitt til mellomnavn og han fortsatt ikke har lyst. Jeg blir sta!

Anonymkode: 3e45e...687

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, lunamuna skrev:

Det får bli hver deres sak - ikke skift etternavn, du da, om du ikke vil det om han ikke gjør det samme. 

Hvems navn som kommer først og sist, avhenger av hvordan de klinger sammen. Det er som med fornavn; Jan Erik klinger bra, Erik Jan, eh? Her må dere bare føle dere frem, men det kan kanskje vært lurt, om dere er uenige, å få flere med på å avgjøre hva som klinger best. 

Begge klinger bra sammen. Så rekkefølgen har ikke noe å si. 
Dette har mer å si på fornavn som du nevner. Etternavn kan man fint mikse mer om på etter min personlige mening. 

Som nevnt tidligere Bonde Tusvik og Tusvik Bonde.... Vi er mer vant til å høre første versonen, men jeg synes begge to fungerer fint. 

Anonymkode: 3e45e...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, jupiter_c skrev:

her har alle barna mitt etternavn, og mannens etternavn som mellomnavn. for meg var noe annet aldri ett alternativ, og det har jeg sagt siden jeg var tenåring, siden navnet mitt er sjeldent, og det er få gutter i min generasjon, så hvis bare guttene skulle bringe navnet videre ville det ganske fort død ut :( (vi er bare 17-18 stykkersom har det navnet da...)

Skulle ønske det var tilfelle her også... 
Har også alltid ønsket mitt etternavn videre. Vi er 18 stk som heter mitt navn. 
Og det er 20 stk som heter hans navn. Så jeg kan ikke akkurat bruke det som argument at mitt etternavn er 2 stk mer sjelden :P vi er også bare jenter i familien, har ingen guttesøskenbarn på den siden av familien. Så det at gutta fører videre gjør eventuelt at navnet forsvinner her ja. Men er jo det jeg mener bør være en utdødd regel. 

Da jeg var ung var jeg sammen med en Olsen, han var den "siste" gutten i sin familie til å føre navnet videre. Vi snakket jo om fremtiden og barn og sånn. og for han var det viktig å få navnet sitt videre. DA slo jeg i bordet og sa at det ikke var aktuelt ;)
Nå ble det ikke noe Olsen-barn eller giftemål på meg. Det er en helt annen mann jeg er sammen med i dag ;) 

TS

Anonymkode: 3e45e...687

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begge klinger bra sammen. Så rekkefølgen har ikke noe å si. 
Dette har mer å si på fornavn som du nevner. Etternavn kan man fint mikse mer om på etter min personlige mening. 

Som nevnt tidligere Bonde Tusvik og Tusvik Bonde.... Vi er mer vant til å høre første versonen, men jeg synes begge to fungerer fint. 

Anonymkode: 3e45e...687

Så det du sier, er at dere heller ikke vil klare å bli enige om hvilket etternavn som kommer først og sist? DEN kampen mener jeg ikke er verdt å ta. Du føler dere inngår et kompromiss ved å ha begge etternavnene på barna (riktig?) - han føler det som et tapt slag. Jeg ville derfor gitt ham valget om hvilket navn som skulle først og sist, rett og slett så han også kan føle at han har hatt noe å si i denne saken. 

For deg er det jo ikke egentlig et stort kompromiss - du sier jo selv at du skulle ønske alle kunne hett det samme, derfor begge etternavnene ettersom ingen av dere vil gi slipp på sitt eget. Han er jo totalt uenig i dette, så her mener jeg du kanskje bør legge den barnslige staheten til sides, og inngå et kompromiss basert litt mer på hans ønsker. Så blir det vinn-vinn på dere begge, på et vis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. 
Føler faktisk jeg har inngått et kompremi til han. 

Anonymkode: 3e45e...687

Kompremi?

Kompromiss heter det...........

Anonymkode: ec926...556

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det viktigste er at begge får brukt sitt etternavn så kan dere kanskje gjøre som Sigrid Bonde Tusvik og hennes mann Martin Jøndahl har gjort? 
De har nå to barn: 
Jenny Tusvik Jøndahl
og 
Jens Jøndahl Tusvik 

Altså, to voksne mennesker med ulike etternavn og to barn med begge etternavnene men i ulik rekkefølge i en fin liten familie. :) 

Anonymkode: bbc3c...97c

Vi har gjort det sånn også. Funker fint.

Anonymkode: aca06...13b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna våre har mitt navn som etternavn og mannens navn som mellomnavn. 

Så lenge det er jeg som må gjennom et svangerskap, jeg som kaster opp i 5 måneder, får smertefullt bekkenløsning, halsbrann, holde meg unna alkohol og salami, kroppen min som gjennomgår alle forandringene og ikke minst fødsel, etterrier og renselse. Og alle våkennettene når barnet er født. For meg var det en selvfølge at barnet skulle få mitt etternavn sist. 

Jeg ba mannen komme med at argument om hvorfor han skulle få sitt etternavn sist, det eneste han kom på var at det var tradisjon. En tullete tradisjon i mine øyne

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begge relativt sjeldne etternavn, så når vi giftet oss beholdt jeg mitt og mannen tok mitt som mellomnavn. Barnet fikk kun mitt - ville ikke ha så langt og det var penest med fornavnet :-)

Anonymkode: 7bc2f...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klopp

Farens etternavn så klart. Hva er dette med at kvinner begynner å krangle om at barnet skal ha hennes etternavn? Som barnehagebarn som vil ha viljen sin. Er bare et etternavn. Vanlig å bruke farens etternavn. Sånn har det alltid vert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt barn skal ha mitt etternavn og farens etternavn som mellomnavn. Grunnen til det er at jeg synes holdninger som brukeren over har er direkte usjarmerende, diskrimerende og gammeldags. Heldigvis synes pappaen også at det var greit. Så lenge din mann er ikke engang vil ta ditt etternavn som mellomnavn ville jeg stått på mitt og gitt barnet ditt etternavn.

Anonymkode: d571e...89c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikkje felles barn eller er gift med samboer enno, men vi har snakka om å ta begge sine navn med bindestrek mellom når vi gifter iss. På den måten blir begge etternavn, og ingen av dei mellomnavn. Har ikkje sjekka om det går i praksis enno, men synest det er ein fin måte å gjere det på.

Det er nok ingen anna utvei enn at dåke må bli enige. Du kan jo sei at om ikkje han vil bytte navn så får babyen ditt navn? Så må han bare velge....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi får barn så får barnet begge etternavn. Jeg beholdt mitt etternavn når vi giftet oss. Så vi velger et fornavn og så to etternavn med bindestrek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Klopp skrev:

Farens etternavn så klart. Hva er dette med at kvinner begynner å krangle om at barnet skal ha hennes etternavn? Som barnehagebarn som vil ha viljen sin. Er bare et etternavn. Vanlig å bruke farens etternavn. Sånn har det alltid vert. 

Nei, det er faktisk ganske nymoderne at barna har fars etternavn.

Anonymkode: c83f2...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, Klopp skrev:

Farens etternavn så klart. Hva er dette med at kvinner begynner å krangle om at barnet skal ha hennes etternavn? Som barnehagebarn som vil ha viljen sin. Er bare et etternavn. Vanlig å bruke farens etternavn. Sånn har det alltid vert. 

Nei, sånn har det ikke alltid vært.

Hva med mennene som krangler om at barnet skal ha hans etternavn. Barnehagebarn han også da.

Anonymkode: aca06...13b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Klopp skrev:

Farens etternavn så klart. Hva er dette med at kvinner begynner å krangle om at barnet skal ha hennes etternavn? Som barnehagebarn som vil ha viljen sin. Er bare et etternavn. Vanlig å bruke farens etternavn. Sånn har det alltid vert. 

"Grøss"

Anonymkode: ab64a...9d2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken jeg eller mannen min har endret etternavn, men barna fikk begges navn, med bindestrek mellom. Og relativt korte fornavn. Så navnene til barna er etter denne modellen: Tore Renberg-Olsen og May Renberg-Olsen

Synes det er ryddig og greit. Jeg var ikke interessert i å bytte ut mitt etternavn og få et av norges vanligste -sen-etternavn i retur...

 

Anonymkode: e718b...356

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tok vi denne beslutningen før vi fikk barn, så når barnet kom var det heldigvis allerede bestemt, men jeg husker disse diskusjonene. Hos oss ønsket jeg veldig at alle i familien skulle ha samme navn, men han ønsket ikke å bytte til mitt navn, fordi han syns navnet mitt var mindre pent (og det hadde han rett i). Å bruke begge var ikke et alternativ, siden de var litt like, à la Hansen Nilsen. Han syns det var helt greit at barna fikk mitt navn, mens jeg syns det var stusselig at han skulle hete noe annet enn oss andre. Så jeg valgte da å bytte til hans navn, og barna fikk da også hans navn.

Så det spørs vel hvor viktig det er for deg med samme navn på alle. Hvis det er viktigst for deg å hete det du heter nå, og han ikke er opptatt av hva barna heter, ville jeg bare gitt barna mitt navn og ferdig med det. Hvis begge vil ha sine navn på barna, ville jeg rett og slett trukket lodd. Denne problemstillingen oppstår jo uansett om barna får begge navnene, siden det som står sist ofte blir brukt mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...