Gå til innhold

Rar mat...


Jerry Lee

Anbefalte innlegg

Gjest Elnah
1 minutt siden, Jerry Lee skrev:

Ingen. Mår er ikke mat...for mennesker. Aner ikke hva det smaker. 😜 

Det sagt... har lest eller hørt at rev smaker piss. Altså bokstavelig talt.

Revekjøtt (fritt for trikiner vel og merke) kunne jeg faktisk tenkt meg å smakt, men nå vet jeg ikke lengre hvis det stemmer at det smaker urin. 

 

Blodmat må være det eneste jeg kommer på som er rar mat for min del. Stekt blodpudding kan jeg godt spise men det er ikke alltid det smaker like godt. Like-ens med lever, det ser veldig godt ut men den smaken takler jeg ikke :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, Elnah skrev:

Revekjøtt (fritt for trikiner vel og merke) kunne jeg faktisk tenkt meg å smakt, men nå vet jeg ikke lengre hvis det stemmer at det smaker urin. 

 

Blodmat må være det eneste jeg kommer på som er rar mat for min del. Stekt blodpudding kan jeg godt spise men det er ikke alltid det smaker like godt. Like-ens med lever, det ser veldig godt ut men den smaken takler jeg ikke :ph34r:

Jeg hadde turt å prøve om det var risikofritt. Og IKKE smakte urin. ☺

Siste avsnittet ditt.   Veldig lite begeistret for det jeg, også. Men rart syns jeg ikke det er.

Og til det kjedsommelige : Fattigdom=lag mat av ALT.  ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hest da, folkens? 😉

Hånda i været fra de som har spist/smakt hest.

Og..er hest RAR mat?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Jerry Lee skrev:

Andre rare retter? ☺

 

Smalahove....! Der ligger det et halvt sauehode med øye og glor på deg på tallerkenen....

Min mor er fra Vestlandet, og synes smalahove er snaskens. Hjemme nektet vi imidlertid rett og slett å ha den retten i hus, og bare hun ville spise den, så da pleide hun istedet å dra på venninnebesøk og spise smalahove med andre likesinnede :- )

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Million skrev:

Smalahove....! Der ligger det et halvt sauehode med øye og glor på deg på tallerkenen....

Min mor er fra Vestlandet, og synes smalahove er snaskens. Hjemme nektet vi imidlertid rett og slett å ha den retten i hus, og bare hun ville spise den, så da pleide hun istedet å dra på venninnebesøk og spise smalahove med andre likesinnede :- )

 

Jada. Vet hva det er. ☺ ...men har dessverre aldri smakt det. Aldri vært i min østlandsfamilie. 

Men vil gjerne prøve.

Takk for interessen. ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som nevnt i innlegget over vokst opp med en mor fra Vestlandet, og har derfor fått innført litt av den typiske maten derfra i barndommen.

Mange ville vel kanskje si at raspeballer er en merkelig ting å spise, og ikke ser de grå, litt slimete ballene særlig appetittvekkende ut for en "nybegynner" heller.

Men jeg er vokst opp med dette og det beste jeg vet er raspeballer, med rømme og Nordfjordkjøttpølse til og kålrabistappe (kålrot)....! Åh, det er sååå digg! En gang vi hadde det til middag hjemme, kom bestevenninnen min innom på besøk. Vi ba henne på middag, og satte oss til å spise. Jeg kikket opp på venninnen min, og forventet vel å se et like fornøyd fjes som mitt, der jeg satt og gomlet i meg livretten. Men nei.... venninnen min satt med en lett grønntone i fjeset og prøvde desperat å svelge dette avskyelige hun hadde fått i munnen. Jeg forbarmet meg over henne og sa at det holdt at hun smakte, hun trengte ikke spise opp, stakkar....:-)

Hun sa etterpå, da vi var utenfor mammas hørevidde, at det var det verste hun hadde smakt. Merkelig nok. Det er jo bare lagd av poteter og mel.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hahaha. Takk for gøyal mathistorie. 😀

Alle kan ikke like alt.  Derfor jeg syns dette er artig å diskutere og få innspill og anekdoter. Tusen takk.

Det sagt..vil gjerne prøve den maten, jeg. ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jerry Lee skrev:

Hest da, folkens? 😉

Hånda i været fra de som har spist/smakt hest.

Og..er hest RAR mat?

En plusset. Som jeg tar som  smakt og likt...  

Andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, EvaLena skrev:

:daane:Jeg nekter å smake på noe jeg ikke vet hva er. Trur jeg nærmest kunne drept en person som lurte i meg noe "drittmat" som feks hjerne osv

Jeg syns det er gøy å leve litt farlig matmessig :ler:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Brunhilde skrev:

Jeg syns det er gøy å leve litt farlig matmessig :ler:

Så lenge vi er sikre på at det ikke er dødelig. 😜

Den der giftige fisken som japanske kokker må ha "tusen" års utdannelse og trening for å kunne tilberede uten å drepe kunder.

Den er forbudt ved lov for Keiseren å spise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elnah
4 timer siden, Jerry Lee skrev:

Hest da, folkens? 😉

Hånda i været fra de som har spist/smakt hest.

Og..er hest RAR mat?

Hest er veldig godt, og høyst undervurdert. Koteletter av hest på grillen med sitronsaft over, det er mat det :)

For 10-12 år siden vet jeg Meny solgte hest som påleggskjøtt, men når folk spurte hva "røkt dyrekjøtt" egentlig var så måtte de slutte, folk vil bare ikke spise hest :fnise:

 

Om hest er rar mat kommer an på, i Italia har de for eksempel egne gårder som avler opp hest til menneske-mat, mens i Norge blir du omtrent uglesett om du våger å innrømme at hestekjøtt smaker bedre enn noe annet kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir mer og mer kresen av denne tråden.

jeg har ikke smakt hest, smalahove, rev og mår. Kommer ikke til å gjøre det heller, iallefall ikke frivillig.

En kollega av meg er gift med ei fra Thailand og der hun kommer fra så aler de opp rotter som visstnok er like vanlig å spise som vi spiser gris okse osv. Han viste meg noen bilder fra en tur de hadde hatt dit og da hadde de hatt bbqparty og grilla rotter. Fy f... så kvalmt det så ut, med halen og alt 😳

Spiser ikke engang sushi jeg da. Fisk spiser jeg ikke rå. 

Jeg er kresen og trur seriøst jeg ville valgt å sulte sakte ihjel før jeg ville smakt på noe av det jeg har nevnt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått servert jur en gang. Prøvde virkelig å smake på det, men fy søren noe så gyselig. 

Dette var et helt kujur, som var flådd og kokt/trukket i melk med krydder i. Visstnok en delikatesse. For meg var det bare en enorm soggy fettkladd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elnah
1 minutt siden, Kvist skrev:

Jeg har fått servert jur en gang. Prøvde virkelig å smake på det, men fy søren noe så gyselig. 

Dette var et helt kujur, som var flådd og kokt/trukket i melk med krydder i. Visstnok en delikatesse. For meg var det bare en enorm soggy fettkladd.

NÅ ble jeg kvalm!  Det høres nesten litt spennende ut men jeg har ei grense og den tror jeg går ved jur. 

Hørtes ut som en klassisk rett fra Mongolia eller noe sånn :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
34 minutter siden, Kvist skrev:

Jeg har fått servert jur en gang. Prøvde virkelig å smake på det, men fy søren noe så gyselig. 

Dette var et helt kujur, som var flådd og kokt/trukket i melk med krydder i. Visstnok en delikatesse. For meg var det bare en enorm soggy fettkladd.

Dette var ikke tilfeldigvis i Tyskland? Jeg ble nemlig fortalt en gang at jur visstnok er urgammel husmannskost her til lands. 

Kan forøvrig meddele forsamlingen om at å lese denne tråden samtidig som man spiser dürüm döner (kebab i "tortillalefse" ikke akkurat er smart ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lafemmemauvaise skrev:

Dette var ikke tilfeldigvis i Tyskland? Jeg ble nemlig fortalt en gang at jur visstnok er urgammel husmannskost her til lands. 

Kan forøvrig meddele forsamlingen om at å lese denne tråden samtidig som man spiser dürüm döner (kebab i "tortillalefse" ikke akkurat er smart ...

Italia ;)

Men tipper det er urgammel husmannskost alle steder folk har vært fattige, sultne og har hatt dyr med jur. Er man sulten og har vært det lenge er vel fett kjempegodt tenker jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Zeitgeist
4 minutter siden, Kvist skrev:

Italia ;)

Men tipper det er urgammel husmannskost alle steder folk har vært fattige, sultne og har hatt dyr med jur. Er man sulten og har vært det lenge er vel fett kjempegodt tenker jeg.

Kanskje det blir ekstra godt hvis man bacon på :fnise:

Jeg har jo store planer om å ta for meg innmat i år (hjerte, nyre, brissel, lever) men jur tror jeg at jeg utsetter noen år ... evt. til jeg må spise det for å overleve. Takk og pris er jeg glad i ymse viltvoksende salatingredienser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abalone og (glass)manet er merkelige greier som jeg ikke helt skjønner at noen gidder å spise. Abalone smaker viskelær (slike grå skoleviskelær) og har samme konsistensen. Glassmanet smaker ingenting, men har også konsistens som viskelær. Rare greier...

Ellers skal jeg innrømme at jur og kumage ikke er noe som frister, men i hvert fall sistnevnte er vanlig i butikkene her. Hestekjøtt også, men jeg kjenner jeg får litt vondt i sjela ved tanken på å spise hest selv om jeg rent teoretisk tenker det ikke er annerledes enn annet kjøtt vi spiser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elnah
12 minutter siden, Kvist skrev:

Italia ;)

 

Spennende, jeg tror jeg skal kikke ekstra nøye på menyene i sommer og se om noen har det. Uansett hvor vemmelig det høres ut så frister det å prøve det kun for å ha prøvd det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Elnah skrev:

Hest er veldig godt, og høyst undervurdert. Koteletter av hest på grillen med sitronsaft over, det er mat det :)

For 10-12 år siden vet jeg Meny solgte hest som påleggskjøtt, men når folk spurte hva "røkt dyrekjøtt" egentlig var så måtte de slutte, folk vil bare ikke spise hest :fnise:

 

Om hest er rar mat kommer an på, i Italia har de for eksempel egne gårder som avler opp hest til menneske-mat, mens i Norge blir du omtrent uglesett om du våger å innrømme at hestekjøtt smaker bedre enn noe annet kjøtt.

Har blitt servert grillet hest to ganger og syns det var helt fantastisk. ☺

PS. Han som serverte var både slakter og (grill)kokk

Endret av Jerry Lee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...