Gå til innhold

Hijab til bunaden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Tigress

Det mest vettuge ville jo vere å finne ein bunad som har eit hovudplagg som dekkjer håret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sier at om du fargekombinerer riktig, kan alt passe :) Kanskje ikke en hijab med paljetter, glitter og stas, da :P Hehe

Velg bunad først, så går du for hijab. Synes at du skal gå for bunaden som hører til der du er bosatt, eller et sted der du har en tilknytning til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra overskriften så tenket jeg at problemstillingen var om man kan ha hijab til bunad. Min mening er ja. Men del to av spørsmålet liker jeg ikke. Jeg er så konservativ at jeg mener at man ikke bare velger en bunad. Man bør ha en tilknytning til landsdelen der den kommer fra, enten ved slekt eller ved at man selv er bosatt der. 

Anonymkode: 3cd57...f66

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Aldri slått deg at det finnes etnisk norske muslimer?

Anonymkode: 98891...636

Dessverre.

Anonymkode: 85105...9ed

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks, den er jeg ikke med på. Det blir stilkræsj. Skal du bruke hijab så passer ikke den med bunad.

Jeg foreslår at du enten bruker nasjonaldrakten til ditt "opprinnelsesland" der hijaben er sannsynligvis en naturlig del av drakten, eller at du vurderer en norsk bunad med skaut som dekker hodet tilstrekkelig til at den ivaretar samme funksjon som hijaben ellers ville hatt. Men jeg synes dessuten at du bør velge en bunad fra et sted du har tilknytning til, så det kan komme i konflikt med "skauttradisjonen". Det er som kjent ikke alle bunader som har skaut. 

En tredje mulighet kan være å velge en festdrakt. Den likner jo en bunad i konstruksjonen, men er mindre formell i sammensetningen. Der kan det nok gå med hijab. Kan f.eks. se for meg at det ville gått greit sammen med en drakt i samme stil som den jeg har linket til. 

grey_3_7.jpg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, peppermyntete skrev:

Finnes det bunader der man viser hud? :klo: Har aldri sett en eneste bunad der noe annet enn ansikt og hender synes 

Ikke jeg heller, det er jo norges svar på burka. :fnise:

Forøvrig synes jeg hijab er stygt til bunad.  Bær hodeplagget som hører til bunaden eller ta på deg noe annet. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags bunad bruker folk der du bor? Og har den bunaden et passende hodeplagg? Festdrakt kan være et godt alternativ. Du kan endog få noen til å designe en unik festdrakt som passer din smak og stil dersom du ønsker det, da er d jo fritt frem å bruke hva du vil til den.

Anonymkode: 764ca...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kvinneguide skrev:

 

Du kan ikke gå med bunad og hijab. ( jeg lurer oppom spørsmålet bare er for å provosere) Men for eksempel Øst Telemarks bunaden har hodeplagg som dekker håret. 

Hadde vært fint om du viste til hvilken lov dette er nedfelt i? :)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hijab til bunad? Det blir som å gå med hijab til singlet og miniskjørt.

Kan du ikke bruke medfølgende hodeplagg til din bunad? Mange av de dekker håret totalt.

Anonymkode: 41d38...6e6

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen.

Anonymkode: f6b53...631

Synes det er flott med hijab til bunaden jeg. Det eneste kriteriet jeg har, er at den plukker opp fargen i skjørtet

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det synes jeg ikke.

Anonymkode: e3826...e85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, peppermyntete skrev:

Hadde vært fint om du viste til hvilken lov dette er nedfelt i? :)

Det står ikke i Norges lover men det er skikk og bruk, og av respekt for nasjonaldrakten og norsk kultur. Det gjelder forøvrig ikke bare norsk drakt og norsk kultur. Hvis du skal ha på nasjonaldrakt fra et annet land så gjør det skikkelig! 

Men det høres ut som TS og du bare er ute etter å krangle. En nasjonaldrakt (hvilket som helst land) bør bæres med respekt for landet. Det er ikke bare et plagg men et symbolsk plagg for kulturen det hører til. Jeg tror en som ønsker å gå i bunad er såpass integrert at vedkommende vil gå uten hijab. En som ønsker å gå med hijab vil fronte egen kultur, da ønsker nok ikke vedkommende å bruke bunad. 

Dette er bare nok en fiktiv problemstilling noen satt igang for å provosere. 

 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kvinneguide skrev:

Det står ikke i Norges lover men det er skikk og bruk, og av respekt for nasjonaldrakten og norsk kultur. Det gjelder forøvrig ikke bare norsk drakt og norsk kultur. Hvis du skal ha på nasjonaldrakt fra et annet land så gjør det skikkelig! 

Men det høres ut som TS og du bare er ute etter å krangle. En nasjonaldrakt (hvilket som helst land) bør bæres med respekt for landet. Det er ikke bare et plagg men et symbolsk plagg for kulturen det hører til. Jeg tror en som ønsker å gå i bunad er såpass integrert at vedkommende vil gå uten hijab. En som ønsker å gå med hijab vil fronte egen kultur, da ønsker nok ikke vedkommende å bruke bunad. 

Dette er bare nok en fiktiv problemstilling noen satt igang for å provosere. 

 

En fiktiv problemstilling :klo: Jeg har da vitterlig sett jenter med hijab til bunad hvert år, og faktisk synes jeg de ser ut til å ha stor respekt for plagget. Minst like stor som meg, som velger å ikke bruke hodeplagget som er obligatorisk til min bunad (men det er jeg ikke akkurat alene om, da).

Anonymkode: e79f7...ca6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, kvinneguide skrev:

Det står ikke i Norges lover men det er skikk og bruk, og av respekt for nasjonaldrakten og norsk kultur. Det gjelder forøvrig ikke bare norsk drakt og norsk kultur. Hvis du skal ha på nasjonaldrakt fra et annet land så gjør det skikkelig! 

Men det høres ut som TS og du bare er ute etter å krangle. En nasjonaldrakt (hvilket som helst land) bør bæres med respekt for landet. Det er ikke bare et plagg men et symbolsk plagg for kulturen det hører til. Jeg tror en som ønsker å gå i bunad er såpass integrert at vedkommende vil gå uten hijab. En som ønsker å gå med hijab vil fronte egen kultur, da ønsker nok ikke vedkommende å bruke bunad. 

Dette er bare nok en fiktiv problemstilling noen satt igang for å provosere. 

 

Hvorfor kan man ikke respektere nasjonaldrakten med hijab på? Og norsk kultur? Kristendommen er norsk kultur, må jeg slutte å bruke bunad da siden jeg ikke er kristen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til bunad velger man enten det hodeplagget som hører til drakten, eller så går man barhodet. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En fiktiv problemstilling :klo: Jeg har da vitterlig sett jenter med hijab til bunad hvert år, og faktisk synes jeg de ser ut til å ha stor respekt for plagget. Minst like stor som meg, som velger å ikke bruke hodeplagget som er obligatorisk til min bunad (men det er jeg ikke akkurat alene om, da).

Anonymkode: e79f7...ca6

Okei, aldri sett det selv. Eneste som provoserer meg er sånne svar som "hadde vært fint å vite hvilken lov det er nedfelt i, smilefjes" Det er så teit. kan godt være raus og si at alt er greit. For meg har dette ingenting med religiøst hodeplagg å gjøre. Jeg synes bare at nasjonaldrakta kødder man ikke med, uansett hvilken land den er fra, gjør det skikkelig. Det er ikke samme diskusjon som brune støvletter og sort bukse, liksom

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, Chiubi skrev:

Til bunad velger man enten det hodeplagget som hører til drakten, eller så går man barhodet. 

 

4 minutter siden, peppermyntete skrev:

Hvorfor kan man ikke respektere nasjonaldrakten med hijab på? Og norsk kultur? Kristendommen er norsk kultur, må jeg slutte å bruke bunad da siden jeg ikke er kristen?

Fordi hijaben tilhører ikke norsk kultur. Hadde tatt seg ut om jeg begynte å gå med bunadkyse til et annet lands nasjonaldrakt

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe i mot at folk bruker hijab til bunad, selv om jeg helst skulle vært foruten. Det viktigste for min del er derimot at du ikke bare velger deg en bunad ut fra hvilken du liker best. Velg for guds skyld en som du har en eller annen form for tilknytning til, f.eks. i området der du bor.

Anonymkode: b8911...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...