Gå til innhold

Fått tilbud om blind omplasseringshund


Gjest ClickB4it

Anbefalte innlegg

Gjest ClickB4it

Det er snakk om en 14 år gamel bichon frisé som egentlig bare trenger et hyggelig hjem i sine siste levedager. Bortsett fra at hun er blind er hun i fin form.

Er det noen her som har hatt ansvar for en blind hund? Hvordan blir hverdagen? Hva bør man tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser for meg det vil bli en utfordring til hunden blir vant. Eneste jeg vet er at man bør ikke ommøblere, slik at hunden vet hvor ting er og står. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

😢   Fikk vondt bare av trådtittel!

Føler du deg i stand til VIRKELIG å ta deg av en så gammel hund som i tillegg er blind? Klarer du å gi den trygghet og ro den lille tiden den har igjen? Hvis ja, beundrer jeg deg. Hvis du har den minste tvil lar du det være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ClickB4it
2 minutter siden, Jerry Lee skrev:

😢   Fikk vondt bare av trådtittel!

Føler du deg i stand til VIRKELIG å ta deg av en så gammel hund som i tillegg er blind? Klarer du å gi den trygghet og ro den lille tiden den har igjen? Hvis ja, beundrer jeg deg. Hvis du har den minste tvil lar du det være.

Det er det jeg prøver å sette meg inn i :)

Skal jeg ta den imot så blir det med både sjefen og naboen på "mitt" lag, sånn at hun kan være med meg til enhver tid, eventuelt ha noen som ser etter henne hjemme. For øyeblikket er hun på en kennel, og jeg kan ikke tenke meg noe annet enn at det må være en stressende opplevelse. Hjemme hos meg vil det bare være oss to, et stille og rolig område der vi kan ta heisen rett ned i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, ClickB4it skrev:

Det er det jeg prøver å sette meg inn i :)

Skal jeg ta den imot så blir det med både sjefen og naboen på "mitt" lag, sånn at hun kan være med meg til enhver tid, eventuelt ha noen som ser etter henne hjemme. For øyeblikket er hun på en kennel, og jeg kan ikke tenke meg noe annet enn at det må være en stressende opplevelse. Hjemme hos meg vil det bare være oss to, et stille og rolig område der vi kan ta heisen rett ned i hagen.

Da har du et hjerte av gull❤

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du kanskje har denne hunden i flere år, kanskje så mye som 5-6 år til. Noen av småtassene blir veldig gamle.

Et tips er å småsaker mye med hunden, så den vet hvor du er, og gjerne noen "kommandoer" som indikerer at du feks skal løfte hunden.

Ellers er det viktigere for blinde hunder enn andre hunder at det er forutsigbart i forhold til hvor møbler og slikt står. + sikre unna skarpe hjørner/kanter og slikt, pluss at trapper Bør være avstengt med grind.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Jerry Lee skrev:

...og nå gråter jeg...fordi jeg har vært der.

Det er så ufattelig vondt å se en gammel venn...og familiemedlem...begynne å sjangle, og gå på møbler og vegger. Og vise åpenbar fortvilelse og forvirring!!!  😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Tekopper skrev:

Husk at du kanskje har denne hunden i flere år, kanskje så mye som 5-6 år til. Noen av småtassene blir veldig gamle.

Et tips er å småsaker mye med hunden, så den vet hvor du er, og gjerne noen "kommandoer" som indikerer at du feks skal løfte hunden.

Ellers er det viktigere for blinde hunder enn andre hunder at det er forutsigbart i forhold til hvor møbler og slikt står. + sikre unna skarpe hjørner/kanter og slikt, pluss at trapper Bør være avstengt med grind.

En hund på 14 blir ikke 5-6 år eldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ClickB4it
36 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Det er så ufattelig vondt å se en gammel venn...og familiemedlem...begynne å sjangle, og gå på møbler og vegger. Og vise åpenbar fortvilelse og forvirring!!!  😢

Det høres veldig vondt ut, ja. Betyr det at du har en blind hund nå, eller at du har hatt?

"Fordelen" i min situasjon vil jo være at hunden allerede er blind, jeg har aldri truffet den som noe annet enn gammel og litt funksjonsnedsatt. Men jeg rekker nok fort å bli glad i den, og den dagen man må velge at livet ikke er verdt å leve lenger, så vil det gjøre veldig vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overtok familiehund fra min mor. Ikke noe galt i det, vi vokste opp sammen, og elsket hverandre.Men hun var gammel, og bl.a. syn og fysikk begynte å skrante. Det knuste meg å se henne bare forsvinne. Men...og et viktig men...hun hadde aldri vondt. 

Hun døde med hodet på brystet mitt tidlig en morgen i en trang seng...hun som hatet å ligge så tett med noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jerry Lee skrev:

En hund på 14 blir ikke 5-6 år eldre. 

Kjenner til flere som motbeviser det. Sier ikke at det er vanlig, men at man ikke bør regne med at hunden bare lever noen måneder til. Noen av de blir faktisk 18-20 år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Tekopper skrev:

Kjenner til flere som motbeviser det. Sier ikke at det er vanlig, men at man ikke bør regne med at hunden bare lever noen måneder til. Noen av de blir faktisk 18-20 år gamle.

Det er VELDIG uvanlig, og det vet du. Hunder blir ikke så gamle.

Krangler du kun for kranglingens skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Det er VELDIG uvanlig, og det vet du. Hunder blir ikke så gamle.

Krangler du kun for kranglingens skyld?

Det er vanlig nok til at jeg syntes TS burde ta det med i beregningen at hunden kan leve i flere år til. Jeg syns alltid at man bør tenke seg til de mest ekstreme scenariene når man skaffer seg dyr, og i det minste vurdere hvordan man løser/innfinner seg med det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Burde ikke en fjorten år gammel hund (som i tillegg er blind) egentlig få slippe snart?

Anonymkode: 2d5aa...833

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest ClickB4it
1 time siden, Tekopper skrev:

Det er vanlig nok til at jeg syntes TS burde ta det med i beregningen at hunden kan leve i flere år til. Jeg syns alltid at man bør tenke seg til de mest ekstreme scenariene når man skaffer seg dyr, og i det minste vurdere hvordan man løser/innfinner seg med det.

Jeg er helt enig med deg! :)

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Burde ikke en fjorten år gammel hund (som i tillegg er blind) egentlig få slippe snart?

Anonymkode: 2d5aa...833

Nja, ikke nødvendigvis. Så lenge den er frisk og rask ellers ser jeg ikke på blindheten som en automatisk grunn til avliving. Som noen er inne på over her, så kan de jo bli opp til 20 år gamle. Det er klart at dersom dyrlege sier at hunden ikke har det godt lenger, så skal den ikke pines.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.5.2016 at 20.22, AnonymBruker skrev:

 Burde ikke en fjorten år gammel hund (som i tillegg er blind) egentlig få slippe snart?

Anonymkode: 2d5aa...833

Automatisk avliving av eldre og svekkede dyr er en uting, med mindre det dreier seg om smerter. Dyr er utrolig flinke til å håndtere skrantende helse. Jeg hadde en gammel katt som fikk leve så lenge det var liv i ham, til han til slutt sovnet stille inn av seg selv uten dramatikk.

Anonymkode: 6b075...3ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Automatisk avliving av eldre og svekkede dyr er en uting, med mindre det dreier seg om smerter. Dyr er utrolig flinke til å håndtere skrantende helse. Jeg hadde en gammel katt som fikk leve så lenge det var liv i ham, til han til slutt sovnet stille inn av seg selv uten dramatikk.

Anonymkode: 6b075...3ce

Ikke når omplassering er alternativet. Det er en stor belastning for et eldre dyr i utgangspunktet og når hunden faktisk er blind er det enda mer stress for den å bytte hjem flere ganger (den bor allerede i kennel, så til ts, altså minst to ganger). 

Anonymkode: c58cd...f4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5/2/2016 at 8.07, Jerry Lee skrev:

En hund på 14 blir ikke 5-6 år eldre. 

Joda  ! De kan bli opptil 20 år.  

Og selvsagt klarer TS å skape et godt senior liv for denne hunden,  null problem med rette innstilling!. Jeg kjenner flere som har har adoptert /er foster- foreldre for opptil 4/5 hunder(mishandlede,  amputerte lemner etc - og klarer det med glans! -:) 

Anonymkode: ee285...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...