Gå til innhold

Kjøttdeig...


Jerry Lee

Anbefalte innlegg

51 minutter siden, Haugenjenta skrev:

Jeg og kjæresten brukte lenge kyllingkjøttdeig (Prior og Kyllinggården),
men vi begge reagerte etterhvert på at det alltid var litt sånne harde biter..
Vi har gått over til svinekjøttdeig (Folkets hittil), og syns ikke det var store forskjellen å bytte.
Jeg personlig syns kylling og svin smaker mer enn vanlig kjøttdeig/karbonadedeig,
men nå bruker vi det i hovedsak til taco eller pastaretter.

Takk for innspill. ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, TøydukkeAnna skrev:

Jeg bruker stort sett bare karbonadedeig :)

Hvorfor? ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jerry Lee skrev:

Rå kjøttdeig med egg?

Oh yes! Med eggeplomme, løk, rødbeter, sylteagurk, loffskive. NAMNAM

Vet ikke hvorfor jeg ble anonym.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mellimassi skrev:

Oh yes! Med eggeplomme, løk, rødbeter, sylteagurk, loffskive. NAMNAM

Vet ikke hvorfor jeg ble anonym.

Egget er rått, og?

Høres fantastisk ut. ☺

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Jerry Lee skrev:

Egget er rått, og?

 

Ja :)

Man kan ha annet tilbehør til, jeg liker saltbakte poteter, noen foretrekker pommes frites. Mange muligheter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, mellimassi skrev:

Ja :)

Man kan ha annet tilbehør til, jeg liker saltbakte poteter, noen foretrekker pommes frites. Mange muligheter. 

Pokker! Dette har jeg hørt om siden tidenes morgen, men aldri spist. Dette bare må jeg prøve. ☺ Løk, rødbeter og sylteagurk hadde holdt for meg. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Jerry Lee skrev:

Løk, rødbeter og sylteagurk hadde holdt for meg. Tusen takk!

Ikke'no problem :)

Første gangen jeg skulle spise rå kjøttdeig i kombinasjon med rått egg var jeg ganske skeptisk. Men jeg tror du vil like det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, mellimassi skrev:

Ikke'no problem :)

Første gangen jeg skulle spise rå kjøttdeig i kombinasjon med rått egg var jeg ganske skeptisk. Men jeg tror du vil like det :)

Det tror jeg, og. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke anbefalt å lage tartar av ferdigpakket kjøttdeig pga bakterieinnholdet. Du bør kverne egen biff eller gå til slakter/ferskvare som kan gjøre det for deg samme dag du skal bruke den. :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, onyx skrev:

Det er ikke anbefalt å lage tartar av ferdigpakket kjøttdeig pga bakterieinnholdet. Du bør kverne egen biff eller gå til slakter/ferskvare som kan gjøre det for deg samme dag du skal bruke den. :)

Takk for info. ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, onyx skrev:

Det er ikke anbefalt å lage tartar av ferdigpakket kjøttdeig pga bakterieinnholdet. Du bør kverne egen biff eller gå til slakter/ferskvare som kan gjøre det for deg samme dag du skal bruke den. :)

Er det nå jeg skal pirke litt og påpeke at biff tartar lages av skrapet kjøtt, ikke av kvernet kjøtt ? ;)

- jada jeg vet hva som er vanlig og jeg vet hva det skal være. Skrapet kjøtt får (min personlige mening) bedre konsistens siden det ikke blir 'glatt' slik kvernet kjøtt blir.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Er det nå jeg skal pirke litt og påpeke at biff tartar lages av skrapet kjøtt, ikke av kvernet kjøtt ? ;)

- jada jeg vet hva som er vanlig og jeg vet hva det skal være. Skrapet kjøtt får (min personlige mening) bedre konsistens siden det ikke blir 'glatt' slik kvernet kjøtt blir.

 

Særs på sin plass, faktisk. ;) 

Anonymkode: 13a7a...ac9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Jerry Lee skrev:

Takk. ☺

Ååeeh..kålruletter!! Det er så godt. Og nesten motbydelig lenge siden jeg har spist.

PS. Hva er egentlig Biff ala Lindstrøm? Broren til Ku ala Lumpur? 😉

:ler:

Ikke helt. Kan funke dersom du serverer rødsprit til kjøtt og whitesprit til fisk ;)

Så til Lindström og biffen hans:

500 gram kjøttdeig (eller karbonadedeig)

oppskriften sier 1 ts salt, jeg bruker ikke riktig så mye (bruker veldig lite salt)

1/4 tsmalt  pepper

2 kokte, moste poteter (kok 2 ekstra poteter til middag dagen i forveien så er klare)

1 egg

1 snau dl vann (jadda.... oppskriften sier 1-2 dl vann. Det er for mye synes jeg)

1 dl finhakkede syltede rødbeter

2 ss revet løk (jeg bruker 1 hel revet løk og kutter altså drastisk ned på vannet siden saften fra revet løk erstatter vann)

2 ss kapers

 

Bland kjøttdeigen godt med salt og pepper. Ha i moste poteter og egg. Spe med vann.

Tilsett rødbeter, løk og kaper og arbeid deigen godt sammen.

Form 8  store, ca 2 cm høye biffer og stek i varm panne med smør (eller margarin, fritt valg) i ca 2-3 minutter på hver side. De trenger ikke være helt gjennomstekt, men kan etterstekes i pannen som er trukket fra platen.

Ta opp biffene og kok ut pannen med litt vann og eventuelt litt buljong.

Biffene serveres med stekt egg, stekte poteter og syltede rødbeter. Skysausen helles over.

Lettkokte brekkbønner og/eller broccoli er snadder til. Eventuelt salat.

- det er min gamle oppskrift :)

Endret av Mis(s)Understood
Pannen skal være varm. En bokstav hadde falt ut og 1 dl vann ble 1 del... sukk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 30. april 2016 at 1.01, Katten.2.0 skrev:

Dårlig råd -> kyllingkjøttdeig

Greit med penger -> karbonadedeig

Samme her :laugh: Evt: Dårlig råd -> vanlig kjøttdeig av storfe, om jeg bare er litt fattig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

:ler:

Ikke helt. Kan funke dersom du serverer rødsprit til kjøtt og whitesprit til fisk ;)

Så til Lindström og biffen hans:

500 gram kjøttdeig (eller karbonadedeig)

oppskriften sier 1 ts salt, jeg bruker ikke riktig så mye (bruker veldig lite salt)

1/4 tsmalt  pepper

2 kokte, moste poteter (kok 2 ekstra poteter til middag dagen i forveien så er klare)

1 egg

1 snau del vann (jadda.... oppskriften sier 1-2 dl vann. Det er for mye synes jeg)

1 dl finhakkede syltede rødbeter

2 ss revet løk (jeg bruker 1 hel revet løk og kutter altså drastisk ned på vannet siden saften fra revet løk erstatter vann)

2 ss kapers

 

Bland kjøttdeigen godt med salt og pepper. Ha i moste poteter og egg. Spe med vann.

Tilsett rødbeter, løk og kaper og arbeid deigen godt sammen.

Form 8  store, ca 2 cm høye biffer og stek i var panne med smør (eller margarin, fritt valg) i ca 2-3 minutter på hver side. De trenger ikke være helt gjennomstekt, men kan etterstekes i pannen som er trukket fra platen.

Ta opp biffene og kok ut pannen med litt vann og eventuelt litt buljong.

Biffene serveres med stekt egg, stekte poteter og syltede rødbeter. Skysausen helles over.

Lettkokte brekkbønner og/eller broccoli er snadder til. Eventuelt salat.

- det er min gamle oppskrift :)

Første setning....pissa på meg litt. 😂

Resten... tusen takk for flott info. Elsker deg litt nå. 😉

Hvor fabelaktig dette høres ut. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mis(s)Understood skrev:

Er det nå jeg skal pirke litt og påpeke at biff tartar lages av skrapet kjøtt, ikke av kvernet kjøtt ? ;)

- jada jeg vet hva som er vanlig og jeg vet hva det skal være. Skrapet kjøtt får (min personlige mening) bedre konsistens siden det ikke blir 'glatt' slik kvernet kjøtt blir.

 

Eller finhakket for hånd, noe de færreste gidder. Skrapet har jeg aldri vært borti, sikkert noen som gjør det også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Mis(s)Understood skrev:

Er det nå jeg skal pirke litt og påpeke at biff tartar lages av skrapet kjøtt, ikke av kvernet kjøtt ? ;)

- jada jeg vet hva som er vanlig og jeg vet hva det skal være. Skrapet kjøtt får (min personlige mening) bedre konsistens siden det ikke blir 'glatt' slik kvernet kjøtt blir.

 

Dette om tartar er interessant. Noe jeg vet lite om.

*følge nøye med*   😀

5 timer siden, mellimassi skrev:

Ikke'no problem :)

Første gangen jeg skulle spise rå kjøttdeig i kombinasjon med rått egg var jeg ganske skeptisk. Men jeg tror du vil like det :)

Tro om du kunne poste bilde...? ☺

Anonymkode: 7b526...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh... ble noe galt med siteringsgreia. Dere vet likevel hva, hvem og hvor. ☺

Anonymkode: 7b526...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Fireball skrev:

Samme her :laugh: Evt: Dårlig råd -> vanlig kjøttdeig av storfe, om jeg bare er litt fattig.

Sender 2 pakker av verdens dyreste kjøttdeig i posten.

Men vær klar over at billigmerkene her er like bra. 😉

Anonymkode: 7b526...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i hæwlete ble jeg anonym??? Er da aldri det, jeg. .. 😠

Anonymkode: 7b526...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...