Gå til innhold

Vi skal selge huset vårt og første visning gikk ikke så bra 🙈


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi hadde første visning og dagen etter startet budrunden. Den varte så å si hele dag. Det var fire stk i budrunden og alle bud lå under takst. Siste budet som kom var med forbehold; alle møbler skulle følge med, alle lamper, tvbenk, klokke på veggen. Det avslo vi. Og megler satte ut ny visning, til helgen. Her går husene fort, når de først blir satt ut, så går de som regel etter første visning, og over takst. Vi har bestemt oss at vi ikke kan godta under takst. 

Jeg har vært så lei meg, siden det ikke gikk så bra. Og er spent til neste visning, masse tanker strømmer gjennom hodet. Alle sier at jeg må tenke positivt, det var jo trossalt første visning bare. 

Vi har ikke kjøpt noe enda, siden vi først vil selge og kjøpe senere, så sånn sett har vi ikke noe som presser oss. Men allikevel så kan jeg ikke slappe helt av.

hva tenker dere?

Ts

Anonymkode: 372b4...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fantasifullt! Det skal du ha for. 

Anonymkode: c0374...b1a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gjøre noen selgertrikst? Som å bake kanelboller slik at det lukter nybakst i huset, sette ut fruktfat osv. Når noen i familien slet med å selge så fikk de det som tips, og det ga hvertfall større interesse.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fantasifullt! Det skal du ha for. 

Anonymkode: c0374...b1a

Hva mener du med det?

Anonymkode: 372b4...3bf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, KaDust skrev:

Hva med å gjøre noen selgertrikst? Som å bake kanelboller slik at det lukter nybakst i huset, sette ut fruktfat osv. Når noen i familien slet med å selge så fikk de det som tips, og det ga hvertfall større interesse.

Mhmm..det var et godt tips, tusen takk!

Anonymkode: 372b4...3bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fantasifullt! Det skal du ha for. 

Anonymkode: c0374...b1a

Hva mener du med det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde første visning og dagen etter startet budrunden. Den varte så å si hele dag. Det var fire stk i budrunden og alle bud lå under takst. Siste budet som kom var med forbehold; alle møbler skulle følge med, alle lamper, tvbenk, klokke på veggen. Det avslo vi. Og megler satte ut ny visning, til helgen. Her går husene fort, når de først blir satt ut, så går de som regel etter første visning, og over takst. Vi har bestemt oss at vi ikke kan godta under takst. 

Jeg har vært så lei meg, siden det ikke gikk så bra. Og er spent til neste visning, masse tanker strømmer gjennom hodet. Alle sier at jeg må tenke positivt, det var jo trossalt første visning bare. 

Vi har ikke kjøpt noe enda, siden vi først vil selge og kjøpe senere, så sånn sett har vi ikke noe som presser oss. Men allikevel så kan jeg ikke slappe helt av.

hva tenker dere?

Ts

Anonymkode: 372b4...3bf

Er kvadratmeter prisen på deres bolig omtrent som kvadratmeter pris på andre boliger i deres område?

Størrelsen på boligen betyr også mye. Man må sammenlikne epler med epler, og også kjøpere regner kvm pris og bruker bl.a. det som sammenlikningsgrunnlag.

Standard er også et av de viktige sammenlikningspunktene. Om standarden er høyere eller lavere enn i en tilsvarende bolig med nesten samme prisantydning så påvirker det ofte antallet interessenter.

Hvilken tilbakemelding fikk dere fra megler når dere diskuterte med ham/henne at ingen av budene var opp til prisantydning/takst?

Har megler vært for optimistisk? Har han/hun bommet på markedet i deres område? - eventuelle ande årsaker hun/han har kommet med?

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva som er "galt"? Har megler hintet om noe? Her i en stor norsk by følger jeg med på boligmarkedet noen ganger, ser innom Finn kanskje en gang i uka. Noen boliger ligger ute i ukesvis, månedsvis. Og prisen har noe å si. Noen priser seg ut. Det er ikke alltid at taksten er riktig.

For eksempel, et topp moderne hus nær bymarka. Alt er der, gulv, kjøkken, bad i siste 2015 stil. Glassrekkverk i trappen. Store vinduer. Men huset er ikke spesielt stort, og det har bare tre soverom. det er også totalt åpent mellom rommene. For over 10 millioner ville jeg ha hatt minst et rom til som kunne brukers som kontor og bibliotek, og et syrom/hobbyrom. Det er ikke kjeller hvor en kan ha rom for sportsutstyr, oppbevare utemøbler, ha et trimrom og infrarød badstue. Det er også bare enkel garasje og ikke spesielt stor tomt. Kan jeg betale ti mill + så har jeg mer enn en bil, og jeg trenger plass til utstyr.

Den åpne planløsningen gjør det umulig å ha et separat mediarom for eksempel. Tenåringer vil høres over hele huset hvis de spiller. I dette tilfellet spiller de flotte materialvalgene mindre rolle.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et varmt Oslo-markedet oppdaget jeg også nylig at enkelte bolig, dvs. min, ikke solgte etter første visning og fikk bare skambud. Prisen på hva min bolig ble solgt for og hva prisrekorder for 98% tilsvarende boliger var 20-30 %. De siste prosentene var solforhold, etasje og standard (30 år gammelt kjøkken).

Anonymkode: c4647...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo selvsagt ha vært uheldig med visningen og hvem som dukket opp der. Men jeg ville nå gjort meg opp noen tanker på hvorfor dere kun fikk bud under takst, mens andre hus i området har alle gått over takst. Det at det var 4 budgivere som ingen var villige til å gå opp til takst syns jeg er en indikator på at det nok kanskje ikke bare var uflaks. 

Kan det tenkes at huset deres er overtakstet? Man kan jo ikke bare se på om andre hus i området har gått over eller under takst, men også hva de faktisk gikk for (om andre hus var undertakstet og deres overtakstet så er det gi ikke rart om dems gikk over takst, mens deres under). Så jeg ville tatt utgangspunkt i hva dere tenker er greit å selge for, også sjekke ut husene som går for den summen. Hva får man med de husene kontra hva får man med deres hus? Hvem er kjøpergruppen deres? Antall soverom har jo gjerne mye å si, f.eks. 2 vs. 4 soverom er jo gjerne skille mellom mindre pengesterke unge par, aleneforsørgere og single mot mer pengesterke etablerte par med flere og eldre barn.  Så viktig å ha et inntrykk av hvem ens kjøpegruppe er og hvor pengesterke de er. Huset deres er jo ikke verdt mer enn det markedet er villig til å betale, uansett hva taksten er satt til.

Men det er i det minste verdt å gjøre enkle grep for at huset skal fremstå best mulig. Det finnes nok mange tips om man søker på nett, og dere har kanskje fått noen mer konkrete råd fra megler. Men ting som er viktig er i det minste å fjerne litt ting, slik at huset ikke er overfylt. Sørge for godt lys, spesielt om det ikke er nok dagslys. Har dere noe veldig spesielle fager i noen rom, så kan man jo vudere å male over i en nøytral farge som er lett for mange å like. Finnes sikkert mye andre tips også. Men jeg ville nok engasjert megleren, da han eller hun kan gi råd spesielt rettet til dere. 

Endret av Faith-
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mhmm..det var et godt tips, tusen takk!

Anonymkode: 372b4...3bf

Fruktfat kan være kjekt, men dropp kanelbollene.

Anonymkode: 33cbb...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fruktfat kan være kjekt, men dropp kanelbollene.

Anonymkode: 33cbb...e21

Verken frukt eller kanelboller hadde fått meg til å gi mer for en bolig. Det viktigste er at boligen er ren og alt skrot og rot er ryddet vekk slik at jeg kan se potensialet. Bolig med dårlig lys eller for mye møbler gir meg liten lyst til å kjøpe. 

Anonymkode: e347e...0d5

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Verken frukt eller kanelboller hadde fått meg til å gi mer for en bolig. Det viktigste er at boligen er ren og alt skrot og rot er ryddet vekk slik at jeg kan se potensialet. Bolig med dårlig lys eller for mye møbler gir meg liten lyst til å kjøpe. 

Anonymkode: e347e...0d5

Kanelbolleduft ville i ytterste konsekvens ført til at jeg ikke kjøpte huset.

Anonymkode: 33cbb...e21

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sørg for at det er rent og ryddig RUNDT huset. Nytter ikke ned kanelboller og fruktfat om innkjørselen ser ut som Norsk Redneckforening hadde landsmøte der kvelden i forveien.

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når fire budgivere alle holder seg under takst, så er det en sterk indikator på at objektet er overtakstet. Som andre har nevnt må du sammenligne kvaliteter og kvadratmeterpris med tilsvarende boliger, ikke bare om de går over takst.

Eksempel fra mitt eget borettslag; ti år gammelt, svært attraktiv beliggenhet, sentrumsnært, gode kollektivtilbud, kort vei til skole/barnehage/butikk/turområde, solrikt, parkering til hver leilighet. Leiligheter selges som regel på første visning, fra 100 000 til 1,2 mill over takst. De fleste leilighetene har romslige altaner fra 15-30kvm, og utsikt. Så er det en som skal selge en av de få leilighetene som ikke har altan, kun fransk balkong, ingen utsikt og mist sol. Han legger til grunn hva andre leiligheter i borettslaget har gått for, og legger ut sin til samme kvm pris. Den blir selvfølgelig ikke solgt, han forstår ikke hvorfor. Etter seks visninger er den fremdeles ikke solgt, men to andre er solgt på første visning over takst i samme periode. Konklusjon; det er viktig å ts i betraktning hva folk faktisk betaler for og hva som driver opp prisen, ikke bare sammenligne seg uforbeholdent med andre. 

Anonymkode: 1e755...b59

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde første visning og dagen etter startet budrunden. Den varte så å si hele dag. Det var fire stk i budrunden og alle bud lå under takst. Siste budet som kom var med forbehold; alle møbler skulle følge med, alle lamper, tvbenk, klokke på veggen. Det avslo vi. Og megler satte ut ny visning, til helgen. Her går husene fort, når de først blir satt ut, så går de som regel etter første visning, og over takst. Vi har bestemt oss at vi ikke kan godta under takst. 

Jeg har vært så lei meg, siden det ikke gikk så bra. Og er spent til neste visning, masse tanker strømmer gjennom hodet. Alle sier at jeg må tenke positivt, det var jo trossalt første visning bare. 

Vi har ikke kjøpt noe enda, siden vi først vil selge og kjøpe senere, så sånn sett har vi ikke noe som presser oss. Men allikevel så kan jeg ikke slappe helt av.

hva tenker dere?

Ts

Anonymkode: 372b4...3bf

Takst er bare "tenk-på-et-tall", hvis ingen ville betale takst for boligen er nok taksten feil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når du sier at alle bød under takst, mener du da takst eller prisantydning? Og er det stor forskjell mellom takst og prisantydning?

Anonymkode: 78ab2...d37

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du sier at alle bød under takst, mener du da takst eller prisantydning? Og er det stor forskjell mellom takst og prisantydning?

Anonymkode: 78ab2...d37

Jeg mente under taksten. Prisantydning er 100.000 mindre enn verditaksten.

Ts

Anonymkode: 372b4...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste budet lydet 60.000 under taksten med alle møbler inkl.

Ts

Anonymkode: 372b4...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har dere satt prisantydningene lavere enn det dere er villig til å selge for? Prisantydningen bør speile dette dere er villige til å selge boligen for, og det er den budgiverne tar hensyn til. Vet det er relativt vanlig med lokkepriser, men det er veldig irriterende for kjøpere og meglere har fått en god del kritikk for dette. 

Nå skal det sies at at budet med forbehold om at alle møbler må følge med var veldig merkelig, så mener ikke det var et godt bud.

Anonymkode: 78ab2...d37

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...