Gå til innhold

Folk som leser bøker er dømmende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg merker at veldig mange jenter(og forsåvidt noen gutter) er veldig dømmende ovenfor folk som ikke liker å lese bøker. Nå er jeg usikker på hvilken kategori jeg hører til, da jeg leser bøker, men det kan fint gå ett helt år eller mer mellom hver bok.

Det jeg mener er at i samtaler med nye folk så kommer ofte/noen ganger spørsmålet "leser du bøker?" opp. Jeg merker at hvis jeg svarer "nei, egentlig ikke" så har de en helt annen holdning mot meg enn hvis jeg sier "ja, jeg leser litt". - Altså jeg føler at de ser ned på de som ikke leser - ser på de som mindre intellektuelle etc. Nå teller ikke fagstoff/bøker i denne sammenhengen. Så hvis du har lest 10 bøker innen teoretisk fysikk det siste året, teller ikke det mtp "å lese bøker".

Jeg føler at det er blitt veldig kult å hakke ned på folk som ikke leser bøker de siste årene, så spørsmålet mitt er egentlig: Hvorfor ser dere ned på folk som ikke leser så ofte? 

 

Jeg er forsåvidt mann og 24 år hvis det har noe å si.

Anonymkode: 8fbc6...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fordi de er mindre intelligente

Anonymkode: d972b...542

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver et dømmende innlegg om at andre som dømmer er dømmende? :ler::klaske:

Anonymkode: 43814...042

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke ned på dem, men jeg liker å lese, liker å diskutere litteratur, og setter pris på å kunne dele leseropplevelser med andre. Det gjør vel kanskje at jeg møter andre som liker å lese med en viss entusiasme, særlig menn, fordi det ikke er så vanlig. Nå er det en rekke fordeler med å lese mye (utvikling av ordforråd, forståelse av perspektiver man ikke har kontakt med i dagliglivet osv.), særlig i oppveksten og som rollemodell for barna når man blir forelder, men det er jo opp til en selv. Vil gjerne ha en partner som leser en gang i blant, men hva alle andre bekjente driver med bryr jeg meg ikke om, og ser heller ikke ned på dem om de velger å ikke lese. 

Årsakene til at noen ser ned på ikke-lesere handler nok om verdier, syn på lesing som noe man "skal" gjøre. Samtidig mistenker jeg at den mangelen på entusiasme jeg beskriver over, fort kan oppfattes som noe negativt om man tester begge deler. Altså at man opplever å få bedre respons på å være en leser enn å ikke være det, og derfor opplever manglende positiv respons som noe negativt, fordi man får det når man sier "leser litt". 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Du skriver et dømmende innlegg om at andre som dømmer er dømmende? :ler::klaske:

Anonymkode: 43814...042

 

Les hva forumet heter.

Anonymkode: 8fbc6...a5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les hva forumet heter.

Anonymkode: 8fbc6...a5d

Du må vel se ironien i tittelen din? "Folk som er x er så generaliserende". Jeg er ganske sikker på at jeg hørte dette i en sitcom en gang, og da som en punchline.

Anonymkode: f24af...945

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Det jeg mener er at i samtaler med nye folk så kommer ofte/noen ganger spørsmålet "leser du bøker?" opp. 

Anonymkode: 8fbc6...a5d

Dette sier vel mest om menneskene du omgir deg med. "Leser du bøker?" er et unaturlig spørsmål. Det er vel litt samme type mennesker som setter opp "lesing" på CVen blant interesser.

Er man intellektuelt nysgjerrig er det naturlig at man leser. Skjønnlitteratur, faglitteratur, artikler, aviser. Det er ikke noe man må avertere eller spesifikt spørre om. 

Antakelig er vennene dine av den kvasi-intellektuelle typen som er opptatt av å fremstå kultiverte. 

Anonymkode: f24af...945

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske grundig dokumentert at det å lese bøker har en sammenheng med intelligens, så dermed er det sannsynlig at de som sjeldent leser bøker er mindre intelligente. 

For å gå litt grundigere inn på dilemmaet ditt, så er det en grunn til at folk spør om du leser bøker. De som spør er gjerne selv glad i bøker, og spør i et forsøk på å finne et felles samtaleemne. Når du sier "nei, egentlig ikke", så sier du egentlig "jeg deler ikke din interesse for bøker". Når du derimot sier "ja, jeg leser litt" så sier du "ja, jeg deler din interesse for bøker". 

Dersom manglende boklesing skyldes studier, så er det bare å si "nei, jeg studerer teoretisk fysikk for tiden, så da blir det dessverre lite tid til andre bøker". Dermed sier du egentlig "Nei, min smarthet forhindrer meg i å dele din interesse, men jeg utelukker ikke at jeg kan komme til å dele den i fremtiden, og her er forøvrig en mulighet til å vri samtalen over på noe annet". Slik fremstår du som intelligent uten å lese masse bøker, og samtidig gir du motparten mulighet til å fortsette samtalen.

 

Siden du er en ung mann kan dette også være viktig når ei dame vurderer om du er kjærestemateriale, og for å være helt ærlig: Menn som ikke liker å lese er stort sett gørrkjedelige. Dersom du egentlig liker å lese bøker bør du komme med en forklaring for hvorfor du ikke gjør det om du ønsker å komme positivt ut.

Anonymkode: 1c1ee...cb3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver et dømmende innlegg om at andre som dømmer er dømmende? :ler::klaske:

Anonymkode: 43814...042

:skratte:

Anonymkode: b14c2...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg merker at veldig mange jenter(og forsåvidt noen gutter) er veldig dømmende ovenfor folk som ikke liker å lese bøker. Nå er jeg usikker på hvilken kategori jeg hører til, da jeg leser bøker, men det kan fint gå ett helt år eller mer mellom hver bok.

Det jeg mener er at i samtaler med nye folk så kommer ofte/noen ganger spørsmålet "leser du bøker?" opp. Jeg merker at hvis jeg svarer "nei, egentlig ikke" så har de en helt annen holdning mot meg enn hvis jeg sier "ja, jeg leser litt". - Altså jeg føler at de ser ned på de som ikke leser - ser på de som mindre intellektuelle etc. Nå teller ikke fagstoff/bøker i denne sammenhengen. Så hvis du har lest 10 bøker innen teoretisk fysikk det siste året, teller ikke det mtp "å lese bøker".

Jeg føler at det er blitt veldig kult å hakke ned på folk som ikke leser bøker de siste årene, så spørsmålet mitt er egentlig: Hvorfor ser dere ned på folk som ikke leser så ofte? 

 

Jeg er forsåvidt mann og 24 år hvis det har noe å si.

Anonymkode: 8fbc6...a5d

Jeg tror du føler for mye....

Anonymkode: 7d20b...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må vel se ironien i tittelen din? "Folk som er x er så generaliserende". Jeg er ganske sikker på at jeg hørte dette i en sitcom en gang, og da som en punchline.

Anonymkode: f24af...945

Den er ment til å være generaliserende, derfor er den i dette underforumet. 

Anonymkode: 8fbc6...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

 

Hvordan hakker de, syes du?

Selv om de spør, så betyr ikke det at de er nedlatende hvis svaret er nei. 

De fleste leser vel bøker litt i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser selv en god del. Men dømmer da ikke, de som ikke leser. Men jeg er en del eldre enn deg. Prater heller ikke så mye om at jeg leser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske grundig dokumentert at det å lese bøker har en sammenheng med intelligens, så dermed er det sannsynlig at de som sjeldent leser bøker er mindre intelligente. 

Er det? Nå kan det hende jeg er en outlier, men jeg leser stort sett bare bøker da jeg er på ferie i syden(typisk lesing på stranda). Jeg liker ikke å skryte av intelligens via IQ, men jeg skårer jevnt over 99% prosentil på sertifiserte IQ-tester(Mensa, siden det er den billigste man kan ta) og studerer fysikk. Jeg leser stortsett aldri bøker annet enn da jeg er på sydenferie som sagt, men jeg vil påstå at jeg over snittet intelligent.

Når jeg refererer til lesing mener jeg kun skjønnlitteratur.

Anonymkode: 8fbc6...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det? Nå kan det hende jeg er en outlier, men jeg leser stort sett bare bøker da jeg er på ferie i syden(typisk lesing på stranda). Jeg liker ikke å skryte av intelligens via IQ, men jeg skårer jevnt over 99% prosentil på sertifiserte IQ-tester(Mensa, siden det er den billigste man kan ta) og studerer fysikk. Jeg leser stortsett aldri bøker annet enn da jeg er på sydenferie som sagt, men jeg vil påstå at jeg over snittet intelligent.

Når jeg refererer til lesing mener jeg kun skjønnlitteratur.

Anonymkode: 8fbc6...a5d

Du burde kanskje lese litt mer. Ditt språk er ikke noe å skryte av.

Anonymkode: aedd7...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du burde kanskje lese litt mer. Ditt språk er ikke noe å skryte av.

Anonymkode: aedd7...f2e

Jeg har dysleksi, men takk for tipset..

Anonymkode: 8fbc6...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ofte det samme med folk som liker andre ting: Folk som er ivrige til å følge med på tvsporten, får en litt annen holdning til deg om man sier at man ikke følger med i det hele tatt og hverken ser fotball eller har fått med deg noen skiløp.  Tror det har med at man gjerne vil bruke det som innfallsvinkel til å bli kjent eller finne en fellesnevner og så finner man ingen. 

Jeg merker at jeg ikke er så ivrig etter å snakke med folk som jeg ikke finner noen fellesnevnere med. Er de hverken interessert i natur, musikk, dyr, bøker eller hage, så er det ofte lite igjen å snakke om. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en korrelasjon mellom IQ og hvor belest man er, men det har antakeligvis sosio-økonomiske årsaker også. 

For meg handler det mest om to ting: nysgjerrighet og fokus. Det er jo litt slik at desto mer intelligent man er, jo mindre påståelig og sint er man. For du har nok kunnskap til å vite hva du ikke vet, og hvor mange gråsoner det er. Mennesker som leser mye er opptatt av å tilegne seg informasjon og perspektiv - derfor er de også mer behagelige samtalepartnere. 

Fokus synes jeg er viktig fordi vi nå lever i en verden der folk har stadig mindre evne til å fokusere. Etter at TV kom, tok det over som underholdningsmedium. For min generasjon har det gått ett steg videre ved at folk knapt klarer å følge med på en film. De sitter med Netflix oppe, spiser litt, scroller over instagram. De gjør veldig mange ting halvveis. At noen faktisk aktivt leser sier for meg noe om at de har evnen til å fordype seg og fokusere.

Anonymkode: f24af...945

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dysleksi, men takk for tipset..

Anonymkode: 8fbc6...a5d

Man kan ikke alltid skylde på dysleksi om man har dårlig språk ;)

Anonymkode: aedd7...f2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke alltid skylde på dysleksi om man har dårlig språk ;)

Anonymkode: aedd7...f2e

Nei, men det hjelper ikke på akkurat. Jeg har stortsett alltid slitt med norsk siden jeg flyttet til Norge for rundt 7 år siden. Mye er på grunn av at setningsoppbyggingen og orddeling i Engelsk er ganske annerledes.

Anonymkode: 8fbc6...a5d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...