Gå til innhold

ADHD og parforhold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 29. april 2016 at 15.15, AnonymBruker skrev:

Det du mener nå, er at det finnes forskjellige mennesker med add? 

Det er jeg klar over, jeg snakker ikke stygt om noen med add pga mine opplevelser. Men, dårlig impulskontroll er vel noe som ofte går igjen i add/adhd, om jeg ikke har skjønt det rett? Min var utro på et blunk pga sterke følelser som var i sving. Sånt kan man jo ikke bare skyve under et teppe og jeg er ikke den rette personen å være sammen med, hvis sånne impulser er der fordi man føler ting sterkere.

Anonymkode: ec895...822

Utroskap og ADHD har ingen sammenheng. Hvis man føler sterkt for et menneske så føler man så sterkt at man IKKE er utro. Så du har vært sammen med en egoist, og de finnes det mange av med eller uten diagnoser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den Friday, April 29, 2016 at 14.59, a l'orange skrev:

Takk for svar :) Jepp, forståelig nå. Vil absolutt si du har gjort lurt i å fortelle hva som er greia. Litt enklere å takle veldige følelser dersom man vet hvor de kommer fra. Ellers er det lett å mistenke "annen galskap" ;)

Er enig med denne personen;

Har litt samme erfaringen. På godt og vondt. Man må liksom være forberedt på alt, men er man det så tror jeg det kan gå bra, jeg :)

Det er mye fordommer mot mennesker med adhd og ADD,  og jeg tviler ikke på at noen av oss kan ha vanskeligheter med å  være trofaste, slik som enkelte uten diagnosen.  Det kommer gjerne noen tileggsvansker i et forhold med noen som er preget av dette. Men å dra sammenligning mellom impulskontroll og trofasthet gjør meg irritert. Har man møtt en med en diagnose, har man møtt en meg en diagnose.

Denne tråden endte opp med å handle om masse fordommer og bullshit som ikke har noe med adhd/add å gjøre. 

Anonymkode: 5cbb1...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, a l'orange skrev:

Oioioi! Jeg har da aldri dradd sammenheng mellom impulskontroll og trofasthet/moral, - og i alle fall ikke med vilje!

Jeg ser det kan se sånn ut, og jeg beklager det. Det jeg mente med "godt og vondt" var den enorme følelsesgreia og voldsom tankevirksomhet. Men når det gjelder de jeg kjenner som har ADHD/ADD så har jeg faktisk overveiende god erfaring når det kommer til deres moral. Faktisk egentlig bedre erfaring enn hos andre jeg kjenner, når jeg tenker meg om.

(Disclaimer; Akkurat det siste trenger heller ikke gjelde alle)

Jeg kjenner til samme problematikken/koblingen som du snakker om, når det gjelder Aspergers syndrom og løgn/empati. Jeg tror det finnes mange myter og misforståelser her, og jeg er sterkt lei meg for å ha bidratt til det i innlegget mitt.

Unnskyld!

Nå var ikke mitt svar bare beregnet på deg altså, og etter svaret du ga nå virker det som du ikke har et snevert syn på adhd/add som bare dritt. Og selvfølgelig er det ikke bare lett for mange å leve med diagnosen, eller med noen som har diagnosen. Men prater man om utfordringene så kan man klare å finne løsninger sammen på det. For min del er hvertfall de sterke følelsene noe som fører til at jeg ikke tror jeg noen gang vil være utro. Det har også gjort at jeg har sterk empati. 

Anonymkode: 5cbb1...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 29. april 2016 at 14.46, a l'orange skrev:

Dere med ADHD/ADD, som føler så mye og så sterkt. Dersom dere får lov til det, og dere ikke møter noe trøbbel med at dere gjør det, er det da sånn at dere fortsetter videre i samme sporet, dabber følelsene av etterhvert, eller forsvinner de helt? :)

mvh nysgjerrig

Jeg kan bli veldig fort lei, med mindre personen er "den rette" og er flink til å holde interessen oppe. Det er jo ikke alltid så lett, da jeg er ganske komplisert. :P Men kommunikasjon er viktig. 

Den 29. april 2016 at 15.15, AnonymBruker skrev:

Det du mener nå, er at det finnes forskjellige mennesker med add? 

Det er jeg klar over, jeg snakker ikke stygt om noen med add pga mine opplevelser. Men, dårlig impulskontroll er vel noe som ofte går igjen i add/adhd, om jeg ikke har skjønt det rett? Min var utro på et blunk pga sterke følelser som var i sving. Sånt kan man jo ikke bare skyve under et teppe og jeg er ikke den rette personen å være sammen med, hvis sånne impulser er der fordi man føler ting sterkere.

Anonymkode: ec895...822

Jeg kunne aldri vært utro - nettopp fordi jeg vet hvordan det hadde føltes selv om noen var utro bak min rygg. Hvis man har lyst på andre, får man slå opp. Da er han ikke den rette for deg.

Anonymkode: f492d...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Nullfilter skrev:

Utroskap og ADHD har ingen sammenheng. Hvis man føler sterkt for et menneske så føler man så sterkt at man IKKE er utro. Så du har vært sammen med en egoist, og de finnes det mange av med eller uten diagnoser.

Det er egentlig bare godt og betryggende å høre. Takk for at du sier det :) 

Anonymkode: d9b2f...b43

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd å være sammen med en med add som var utro, og må nok bare innrømme det faktum at jeg trakk frem impulskortet og den konklusjonen selv. Man prøver jo å finne svar, og det er ikke alltid man finner det rette svaret.

Men det er jo fint å vite, hvis jeg skulle møte noen med add igjen, at det ikke trenger å bety noe sånt.

Anonymkode: d9b2f...b43

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29. april 2016 at 20.48, AnonymBruker skrev:

Ja, er enig. Men ingen kan leve uten et lite manus, vi har vel alle litt av den faktoren. Etikk, moral etc. 

Men hvis bare 1 person med add/adhd skjønner at det ikke er så lurt å overkjøre mennesker på den måten jeg beskrev, så har jeg gjort min viktige jobb og muligens reddet nestemann ;) 

Man kan forandre seg! Det har jeg troa på :) 

Anonymkode: ec895...822

Hæ? Denne skjønte jeg ikke? Har du lært et menneske med ADHD (som førøvrig er en fellesbetegnelse) at det ikke er lurt å overkjøre mennesker? DET ER DET DUMMESTE JEG HAR HØRT!!! Du kunne ikke heller utrykket det som at du har lært en IDIOT å la være å overkjøre mennesker? Eller mener du at alle med ADHD overkjører folk? 

Når du er ferdig med å temme ADHD-folk kan du kanskje begynne å temme muslimer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina
Den 29.4.2016 at 20.32, a l'orange skrev:

Akkurat det der med manus...jeg hadde i grunn digget å ha et manus å forholde meg til, jeg. Gjør "sånn og sånn og sånn". Slippe å måtte finne opp kruttet på ny hele jævla tiden liksom :P Men jeg vet ikke om jeg hadde taklet å henge med dersom det ble veldig mye på en gang.

Folk er virkelig ulike! :fnise:

Edit, det var min mening å snakke om manus, ikke utroskap. Jeg ville ikke ha digget utroskap, kun manuskript-biten. (Inntil en viss grense, da ;) )

En god ting med å ha den jobben jeg har, vi går etter lister. Ha ha. Må begynne med det hjemme igjen. Det fungerer bedre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.5.2016 at 19.41, AnonymBruker skrev:

Jeg har også opplevd å være sammen med en med add som var utro, og må nok bare innrømme det faktum at jeg trakk frem impulskortet og den konklusjonen selv. Man prøver jo å finne svar, og det er ikke alltid man finner det rette svaret.

Men det er jo fint å vite, hvis jeg skulle møte noen med add igjen, at det ikke trenger å bety noe sånt.

Anonymkode: d9b2f...b43

Leter man etter svaret man vil ha finner man det som regel ganske kjapt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 1.5.2016 at 8.46, Nullfilter skrev:

Utroskap og ADHD har ingen sammenheng. Hvis man føler sterkt for et menneske så føler man så sterkt at man IKKE er utro. Så du har vært sammen med en egoist, og de finnes det mange av med eller uten diagnoser.

Dette er faktisk ikke helt riktig. 

De med ADHD føler mer og har oftere ubetinget kjærlighet til sin partner, samtidig er man mer impulsiv og utålmodig. Dette fører til følgende:

En med ADHD har MINDRE sannsynlighet for å være utro i et godt/lidenskaplig forhold, og tilsvarende større sannsynlighet for å være utro i et dårlig forhold. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh lord, dette sporet fort over på hva som er typisk ADHD. Tydeligvis en del her som ikke skjønner at vi er like forskjellige fra hverandre som alle andre i samfunnet. Skavise, jeg kan ikke kjøre bil, eller fullføre videregående, jeg kan heller ikke være i ett forhold, og når jeg først er det så er jeg bare utro. Jeg kommer til å havne i fengsel fordi jeg er så impulsiv at det er enkelt å lure meg med på feks et bankran. 

Ta dere sammen! "correlation does not imply causation"! Jeg har ADHD, av den "ekstreme" sorten ifølge alt jeg har vært borti av behandlere, men jeg er også av den såkalte "velfungerende" sorten. Jeg har bra utdanning og en lederstilling, jeg har lappen til bil, og jeg er forlovet med en fantastisk mann. Jeg har ikke vært utro. Det eneste jeg føler skiller meg fra Kari Normann er at jeg blir fortere sliten når det er mye som skjer, og at jeg kan bable som en ukontrollert foss når medisinen min har slutta å virke. 

Den syke trangen til å måtte stappe alle i en passende bås er så forbanna destruktiv at det er til å bli kvalm av. 

Og til TS:

Bare vær deg selv :) jeg har selv skremt bort mannfolk med intensiteten min, men til slutt fant jeg en mann som falt for akkurat det trekket. Det gjør jækla vondt når det skjærer seg, for ja, disse følelsene. Jeg har blitt knust i tusen biter og jeg har hata meg selv og den "forbanna ADHDen" så mange ganger. Jeg har flere ganger mista håpet om at jeg vil finne noen som vil elske en som er så skrudd i hodet som det jeg er. MEN når du endelig finner en som elsker deg akkurat for de trekkene du har, så gjør det så ufattelig godt!  Stå på, og ikke vær redd :) 

Anonymkode: bf013...036

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare vær deg selv :) jeg har selv skremt bort mannfolk med intensiteten min, men til slutt fant jeg en mann som falt for akkurat det trekket. Det gjør jækla vondt når det skjærer seg, for ja, disse følelsene. Jeg har blitt knust i tusen biter og jeg har hata meg selv og den "forbanna ADHDen" så mange ganger. Jeg har flere ganger mista håpet om at jeg vil finne noen som vil elske en som er så skrudd i hodet som det jeg er. MEN når du endelig finner en som elsker deg akkurat for de trekkene du har, så gjør det så ufattelig godt!  Stå på, og ikke vær redd :) 

Anonymkode: bf013...036

:hjerte:

Anonymkode: 8e13a...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 5/1/2016 at 13.55, a l'orange skrev:

Min utheving. Man redder ingen ved å spre fordommer, AB. Jeg ser nå at det er det du gjør. Du er høy på din egen normalitet, det hjelper virkelig ingen. Og jeg er veldig lei meg for å ha bidratt til den flyten.

Det er mitt intrykk at særlig mennesker med ADD/ADHD/Aspergers syndrom/Autisme har svært mye å bidra med (høy grad av empati, tankevirksomhet, følelser, innsikt), men at vi - fordi vi er i minoritet og kanskje også lett blir utslitt av våre særheter - ikke alltid blir sett for de gode egenskapene og at vi lett gjør oss/blir misforstått.

Et godt eksempel er visst meg i denne tråden ;)

Nei a l`orange dette innlegget blir bare for dumt. Du ser jo veldig godt at mennesker her inne snakker om sine egne erfaringer på godt og vondt. Så fort du fikk litt dårlig følelse innover så skylder du på en annen, som allerede har snakket i mot sine "fordommer" fra før i denne tråden. Så skriver du noe så stygt som ikke henger sammen med det mennesket sier. Ta deg sammen!

Anonymkode: 54162...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nullfilter skrev:

Hæ? Denne skjønte jeg ikke? Har du lært et menneske med ADHD (som førøvrig er en fellesbetegnelse) at det ikke er lurt å overkjøre mennesker? DET ER DET DUMMESTE JEG HAR HØRT!!! Du kunne ikke heller utrykket det som at du har lært en IDIOT å la være å overkjøre mennesker? Eller mener du at alle med ADHD overkjører folk? 

Når du er ferdig med å temme ADHD-folk kan du kanskje begynne å temme muslimer?

Ja...ikke sant :heks:La oss bli skikkelig sinte alle sammen. Folk som trekker en konklusjon (som egentlig er litt logisk?) må virkelig bli skålt ned og kjeftet på!

Anonymkode: d9b2f...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5/1/2016 at 19.38, AnonymBruker skrev:

Det er egentlig bare godt og betryggende å høre. Takk for at du sier det :) 

Anonymkode: d9b2f...b43

Ikke sant :) Tenkte jeg også

Anonymkode: ec895...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5/1/2016 at 13.55, a l'orange skrev:

Min utheving. Man redder ingen ved å spre fordommer, AB. Jeg ser nå at det er det du gjør. Du er høy på din egen normalitet, det hjelper virkelig ingen. Og jeg er veldig lei meg for å ha bidratt til den flyten.

Det er mitt intrykk at særlig mennesker med ADD/ADHD/Aspergers syndrom/Autisme har svært mye å bidra med (høy grad av empati, tankevirksomhet, følelser, innsikt), men at vi - fordi vi er i minoritet og kanskje også lett blir utslitt av våre særheter - ikke alltid blir sett for de gode egenskapene og at vi lett gjør oss/blir misforstått.

Et godt eksempel er visst meg i denne tråden ;)

Unnskyld meg? Hvem er du som kan sitte bak tastaturet og skrive noe så stygt til noen etter at noen har prøvd å skrive noe konstruktivt, så styrer du "dynamikken" til innlegget i en slik retning? Konstruktivt. Jeg vil helst at du, a l`orange, slutter å lese mine innlegg siden du tydeligvis leser dem etter hva som passer deg best. Takk.

Anonymkode: ec895...822

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...