Gå til innhold

Keisersnitt uten medisinsk indikasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bør det innføres egenandel på keisersnitt uten en medisinsk indikasjon? Hvorfor er det i dag gratis? Det koster samfunnet mye penger at folk som strengt tatt ikke trenger keisersnitt velger å ta det. 

Anonymkode: 37ea6...73a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ikke slik at man får det innvilget bare fordi man er litt redd for å føde vaginalt. Dette er iallefall mitt inntrykk.

Men kan du gi eksempler på innvilget keisersnitt uten medisinsk indikasjon? I hvilke tilfeller, mener du, det utføres keisersnitt uten at det er medisinsk behov for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som får innvilget keisersnitt uten medisinsk indikasjon i Norge i dag. 

Jeg mener imidlertid at det burde være det, og da kunne egenandel vært en fin løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angst er en medisinsk diagnose, og er problemene sterke nok kan det true den gravides psykiske helse. Noen tenker rett og slett på å ta livet sitt fremfor å gjennomføre fødsel. Disse kvinnene skal staten hjelpe, ikke kreve penger av.

Finnes det ingen begrunnelse for å ville ha operasjonen er det vel ikke en anliggende for det offentlige helsevesenet egentlig, men en mulighet for et privat marked.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samfunnet lagt opp til bedre behandling av fødselsangst og fødende vært innstilt på å gjøre jobben selv, så hadde det ikke vært unødvendige snitt. Så kunne de som "ikke vil ødelegge musen sin" betalt hele gildet selv.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vaginal fødsel koster ganske det også, ca 35 000. Keisersnitt er noen tusen mer, men ikke veldig mye. Jeg synes kvinner bør informeres godt og så ha et valg om de vil ta keisersnitt eller føde vaginalt. Begge deler er forbundet med skaderisiko, kanskje vaginal fødsel hakket mer om man er uheldig.

Anonymkode: 5dd57...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En vaginal fødsel koster ganske det også, ca 35 000. Keisersnitt er noen tusen mer, men ikke veldig mye. Jeg synes kvinner bør informeres godt og så ha et valg om de vil ta keisersnitt eller føde vaginalt. Begge deler er forbundet med skaderisiko, kanskje vaginal fødsel hakket mer om man er uheldig.

Anonymkode: 5dd57...b35

Dette er HELLLLT feil.  Et keisersnitt koster omtrent 30.000kr mer en en helt vanlig, ukomplisert vaginal fødsel.  Med keisersnitt må du ha kirurg, anestesi og med hjelpere, alt som koster. Med vanlig fødsel er det ofte kun 1-2 jordmødre og en hovedlege som skal ta imot babyen.  I  tillegg er du på sykehuset i nesten 1 uke, med behov for oppfølging og sårbehandling/medisin.  

Anonymkode: 1b9ff...c3e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble fortalt under sist fødsel at jeg kom til å få ks med neste barn også. Nå venter jeg nr 2 og trodde saken var klar. At jeg skulle få KS. Det ble ikke så lett. Har vært i flere samtaler på sykehuset for fødselsangst (traumer etter første). Synes de har et supert opplegg for behandling av dette. Føler jeg blir hørt og forstått. Har nå forberedt meg på vanlig fødsel etter mye om og men. Sykehuset har hjulpet mye med å være behjelpelig med fødselsplan osv. Hvis jeg hadde nektet vanlig fødsel fremdeles måtte saken ha gått videre til en nemnd av 3 leger som tar avgjørelsen for KS eller ikke og det må være tungtveiende grunner for å få et ja fra disse. Så jeg mener tilbudet for å behandle fødselsangst er veldig godt!

Anonymkode: 54191...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begge deler er forbundet med skaderisiko, kanskje vaginal fødsel hakket mer om man er uheldig.

Anonymkode: 5dd57...b35

 

Hva i all verden baserer du det på? Du står kanskje ikke i fare for å revne ved keisersnitt, men det er en rekke andre farer forbundet ved en så stor operasjon. For ikke å snakke om at risikoen for å dø er veldig mange ganger større ved keisersnitt enn ved en vaginal fødsel. 

Anonymkode: 2f946...921

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er HELLLLT feil.  Et keisersnitt koster omtrent 30.000kr mer en en helt vanlig, ukomplisert vaginal fødsel.  Med keisersnitt må du ha kirurg, anestesi og med hjelpere, alt som koster. Med vanlig fødsel er det ofte kun 1-2 jordmødre og en hovedlege som skal ta imot babyen.  I  tillegg er du på sykehuset i nesten 1 uke, med behov for oppfølging og sårbehandling/medisin.  

Anonymkode: 1b9ff...c3e

Men kostnadene ved akutte ks (som er langt dyrere enn både vaginal ukomplisert fødsel og planlagt ks) må også inn i regnskapet - under vaginal fødsel. Det vil nok endre tallene noe. 

Hovedpoenget her er ikke kostnader, men medisinsk risiko. Både ved og under fødsel, og i påfølgende svangerskap. Å diskutere egenandeler blir en avsporing, hvis man har det, åpner man for at kvinner kan kjøpe seg et keisersnitt uten å ha fått god nok oppfølging og informasjon. 

Anonymkode: ebd3e...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fødselsangst og prøver nå å få gjennomslag for keisersnitt på grunn av dette. Dersom det å betale en egenandel hadde sikret meg det keisersnittet hadde jeg uten tvil betalt den. Allikevel; jeg syns det er helt galt å skulle kreve en slik egenandel fra kvinner som faktisk har angst.. At noen er redd for at underlivet skal endres er en litt annen sak igjen, men en altoppslukende angst som preger hele graviditeten din burde kunne kvalifisere for å få keisersnitt dersom behandling/samtaler ikke fører noen vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Silfen skrev:

Fødselsangst kan behandles, som alle andre angster.

ja, det kan det absolutt. Men da kreves det at sykehus/kommunene setter av midler til dette. Mange vet ikke at de har fødselsangst før de er gravide og da trenger de gjerne mye oppfølging av helsepersonell for å kunne bearbeide angsten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tipper med de fleste har fødselsangst.  Hjelper ikke at med engang noen ser at du er gravid forteller de deg de meste grusomste fødselshistorier (deres egen).  Så dumt. 

Men, mange er bare rett og slett redd for å føde. Det er et ganske stor påkjenning, men viktig at du får prate med alle du kan for å få hjelp til å takle angsten.  Det er ikke "lettere" å bare ta ks. 

Anonymkode: 1b9ff...c3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lykkerusen skrev:

ja, det kan det absolutt. Men da kreves det at sykehus/kommunene setter av midler til dette. Mange vet ikke at de har fødselsangst før de er gravide og da trenger de gjerne mye oppfølging av helsepersonell for å kunne bearbeide angsten sin.

Ja. Det er også verdt å nevne at de tre vanligste årsakene til fødselsangst er tidligere traumatisk fødselsopplevelse, en historie med seksuelle overgrep, og tidligere psykiske plager. Det er med andre ord ikke en ukomplisert gruppe pasienter vi snakker om her, og angsten kommer ikke fra intet. Ser ofte at det sies at snakkes (nedlatende) om kvinner som er "redde for musa si" og lignende, men det er sjelden det som er tilfellet. Hos de som har virkelig fødselsangst (jeg snakker ikke om å være "litt redd" her, men å ha angst), kan angsten være fullstendig invalidiserende, og disse må få hjelp i det offentlige helsevesenet - til å bearbeide angsten, og eventuelt ved planlagt keisersnitt hvis det anses som nødvendig.

Men litt av problemet med å behandle fødselsangst er at det er vanskelig med gradvis tilvenning og konfrontering av det man er redd for - når fødselen har startet, så er det ingen vei tilbake, og det kan ikke gjøres gradvis. Det er ikke som å komme over flyskrekk, eller angst for edderkopper... 

For the record, så har jeg hatt fødselsangst selv, pga tidligere traumatisk fødselsopplevelse. Fødsel nummer to ble planlagt keisersnitt av fysiske årsaker, men gynekologen sa at jeg uten tvil ville fått planlagt keisersnitt pga angsten uansett, hvis jeg hadde ønsket det. Jeg vet mao nøyaktig hvor ødeleggende fødselsangst kan være. Jeg fikk angst pga en klassisk kommunikasjonssvikt, som kunne vært unngått hvis sykehuset hadde vært mer obs da fødselen gikk til h*** og det ble akutt keisersnitt, men det var de ikke. Jeg trodde barnet mitt var dødt og at det var "min skyld" siden jeg "ikke klarte å presse ham ut" (hadde presset i to timer da han endelig ble født). Selvsagt helt irrasjonelt, men jeg vil aldri glemme det øyeblikket, det at jeg trodde jeg hadde mistet barnet mitt. Jeg fikk veldig god hjelp til å bearbeide fødselstraumene da jeg var gravid med nummer to, selv om jeg skulle ta keisersnitt (men jeg var jo redd for det også!), og har møtt kun sympati fra alle jeg har vært borte i i helsevesenet. Fantastiske mennesker, alt fra fastlege til jordmor til gynekolog. Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten dem. På forum ser jeg ofte at fordommer og uvitenhet (i retning av "redd for musa") herjer, men i helsevesenet føler jeg - heldigvis! - at fødselsangst møtes og anerkjennes på en helt annen måte. 

For the record: Jeg tenker ikke spesielt på deg som brukte uttrykket "redd for musa si" over her da jeg skrev det, det var bare et eksempel. Har lest mange innlegg på nett som har vært mye mer nedlatende enn ditt, så det er ikke myntet på deg. :) 

Anonymkode: ebd3e...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at de som viser slike holdninger fnyser av psykisk sykdom generelt. Hva tror dere det ville kostet om staten skulle betalt for psykologer til alle med fødselsangst tilstrekkelig for at de skulle bli kvitt angsten sin? Dette måtte jo startet lenge før man ble gravid. Er det verdt å bruke tid og ressurser på å behandle en angst for noe man kanskje må gjennom 2 ganger i løpet av livet, før man aldri behøver å oppleve det igjen?

Jeg synes kvinner med fødselsangst skal få hjelp til å få barn på samme måte som de som feks behøver utredning og prøverør etc. Man kan ikke noe for at man har fødselsangst.

Skulle man tatt egenandel for planlagte keisersnitt pga angst måtte man tatt egenandel for alt som har med psykiske lidelser å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, hironakamura skrev:

Jeg har inntrykk av at de som viser slike holdninger fnyser av psykisk sykdom generelt. Hva tror dere det ville kostet om staten skulle betalt for psykologer til alle med fødselsangst tilstrekkelig for at de skulle bli kvitt angsten sin? Dette måtte jo startet lenge før man ble gravid. Er det verdt å bruke tid og ressurser på å behandle en angst for noe man kanskje må gjennom 2 ganger i løpet av livet, før man aldri behøver å oppleve det igjen?

Jeg synes kvinner med fødselsangst skal få hjelp til å få barn på samme måte som de som feks behøver utredning og prøverør etc. Man kan ikke noe for at man har fødselsangst.

Skulle man tatt egenandel for planlagte keisersnitt pga angst måtte man tatt egenandel for alt som har med psykiske lidelser å gjøre. 

Bare til opplysning, i og med at det er egenbetaling som diskutere her, så må prøverørspar ofte ut med 25-30 000 pluss i egenandeler for utredning og behandling. Selv om vi ikke kan noe for at vi ikke kan få barn på egenhånd. 

Det er også egenandel på behandling av psykiske lidelser ellers, som for somatiske, men behandling som krever innleggelse dekkes av staten.

Jeg synes deg er flott at mange får god psykologisk hjelp mot fødselsangst, men tidsfrist på å få dempet angsten er bare noen få måneder om man allerede er gravid. En del vil ikke bli trygge nok før fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

En vaginal fødsel koster ganske det også, ca 35 000. Keisersnitt er noen tusen mer, men ikke veldig mye. Jeg synes kvinner bør informeres godt og så ha et valg om de vil ta keisersnitt eller føde vaginalt. Begge deler er forbundet med skaderisiko, kanskje vaginal fødsel hakket mer om man er uheldig.

Anonymkode: 5dd57...b35

Keisersnitt er forbundet med mye høyere risiko for alvorlige komplikasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Biloba skrev:

Bare til opplysning, i og med at det er egenbetaling som diskutere her, så må prøverørspar ofte ut med 25-30 000 pluss i egenandeler for utredning og behandling. Selv om vi ikke kan noe for at vi ikke kan få barn på egenhånd. 

Det er også egenandel på behandling av psykiske lidelser ellers, som for somatiske, men behandling som krever innleggelse dekkes av staten.

Jeg synes deg er flott at mange får god psykologisk hjelp mot fødselsangst, men tidsfrist på å få dempet angsten er bare noen få måneder om man allerede er gravid. En del vil ikke bli trygge nok før fødsel.

Det var jeg IKKE klar over :sjokkert: 

---

Kom på en annen problemstilling: Dersom alle med angst tvinges til å føde vaginalt, men mor får panikkanfall/besvimer/hyperventilerer (ikke vet jeg hva som kan skje om man med angst blir tvunget til å føde), slik at fødselen stopper opp eller det oppstår stor risiko og man må ta hastesnitt - er det da OK å ikke betale egenandel, fordi man presset seg gjennom en traumatisk opplevelse først? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke at de med angst frykter vaginal fødsel mer enn keisersnitt. Jeg er mer redd for å måtte ha keisersnitt. Det er et brutalt inngrep, og assosiert med mye mer komplikasjoner. I tillegg en mer langvarig rekonvalesens. Hva er det som er mer tiltalende med det? 

Anonymkode: d6701...6cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...