Gå til innhold

Hvor stor rolle hadde kristendommen på skolen på 90-tallet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Glemte at vi måtte lære fader vår utenat som lekse! 

O-fag var en blanding av samfunnsfag og naturfag, ja. Så man hadde litt begge deler. Det var litt sånn at de tingene som ikke fikk plass i noe annet fag passa inn i o-fag! Dette var på slutten av åttitallet og begynnelsen av nittitallet, det ble vel delt under en eller annen reform! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skolen var nok mer kristerektor s0-tallet enn i dag. Selv om KRL-faget også inneholdt andre religioner, så tok aetikkdelen utgangspunkt i kristendommen. Husker en gang bestemoren min var på besøk og jeg spurte om hjelp til leksene, hvor jeg skulle finne moralen i en Jesus-historie. "Driver de fortsatt med det tullet?!?" var reaksjonen hennes. :fnise:

Vi hadde også en rektor som fungerte mer som misjonær enn rektor. Han var ganske gammel og det virket ikke helt som han skjønte/ville godta at skolen hadde blitt religiøst nøtral. Men han var forhåpentligvis et unntak.

Anonymkode: 5b4b1...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(HATER mobilversjonen av KG)

Det skulle stå:

Mer kristendom på 90-tallet

Anonymkode: 5b4b1...476

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er O-fag? Jeg har aldri hatt noe som heter det. 

Anonymkode: e9641...7a6

På 90-tallet het det faget NSM - Natur, samfunn og miljø.

 

Anonymkode: 58a12...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde uktentlig besøk av presten i den kommunale barnehagen, så indoktrineringa starta tidlig.

Hadde fritak fra kristendomsundervisninga (hadde ett fag som het livssyn tror jeg, sammen med 4-5 andre). Når KRL startet opphørte fritaket, og det var inn i kristenverden. Det morsomme med det faget var at man alltid starter med kristendom på starten av året, har andre religioner på våren, og når lærerne oppdager at man ikke har tid til å komme gjennom hele pensumet, så stryker de ateisme/filosofi/human etikk biten på slutten.

Hvert eneste år :ohmy:. Så klassen min lærte seg de 10 bud på rams, men fikk aldri forklart forskjellen mellom en agnostiker og en ateist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uhumskheter

Kan ikke huske jeg syns kristendom var noe særlig problematisk eller forvirrende. Vår lærer var kristen eks misjonær og hand gjorde det klart at dette trodde han på, ikke alle tror på det og det var greit.

Gikk til julegudstjeneste til jul, og gikk rundt juletre og lagde nisser og jesusbarn av doruller. Syns bare det var trivelig jeg, og syns kristendomsboka var spennende selv om jeg ikke trodde på det som sto i den.

KRL på ungdomsskolen, helt greit, lærte om alle religionene hadde prosjekter om alle religionene og så når vi var iferd med å skulle konfirmeres så hadde vi besøk av presten som forklarte den kriste konfirmasjonen, og så hadde vi den humanetiske lederen som kom å snakket om humanetisk konfirmasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynte på barneskolen i 97. Jeg husker godt at historien om Adam og Eva ble presentert som sannhet, og jeg husker jeg ble dritsur fordi det var en elendig, og ikke minst diskriminerende, historie. Vi måtte og lese mye i bibelen. Jeg synes damer i bibelen ble presentert på en så dårlig måte at jeg sluttet å være kristen og tro på gud da jeg var 6 år. 

Jeg ble aldri fortalt av familie om evolusjon, det var kun et syn som ble presentert for meg og det var det kristelige. Det er en ekkel tanke at det er/var en så stor aksept å hjernevaske små unger. 

Anonymkode: 084c0...00e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på Steinerskolen og begynte i 97, og det er nok litt variasjon mto. hvordan det var på de ulike Steinerskolene. Det jeg husker, som jeg aldri tenkte på da var at morgenverset vårt, som vi startet hver dag, nevner Gud en del. Fikk aldri inntrykket av at noen av lærerne som lærte oss verset egentlig ville bruke det til noe misjonsoppdrag da, det er nok en gammel skikk som henger igjen fra mer religiøse tider. Litt synd egentlig, for selve morgenverset i seg selv er veldig fint og har et fint budskap, men jeg er i mot slike åpenbart religiøse rutiner.

Ellers var kristendommen veldig lite synlig. I desember hadde vi adventskalender og i matpausen leste vi i perioden der fra juleevangeliet, men det ble alltid present som eventyr, og ikke som noe som faktisk har skjedd. I religionsfag lærte vi om alle de store verdensreligionene, filosofi og diverse livssyn. Kan ikke huske vi dro noe i kirka.

Endret av Librarian
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på barneskolen før reform 97 og vi hadde som mange andre har nevnt Kristendom som fag. Vi var vel 25 elever i klassen, 6 stk hadde Livssyn i stedenfor Kristendom. Kan ikke huske om vi hadde noe om andre religioner. Vi hadde også julegudstjenester etc i kirken. Kirken ligger 30 meter fra skolen, så det var ikke noen utflukt sånn sett.

Vi sang salmer, lærte Fader Vår og Trosbekjennelsen utenat. Vi måtte fremføre de utenat foran klasse. HVer vår gang. 

Så den dag i dag kan jeg fortsatt Fader Vår, deler av Trosbekjennelsen (hvis det er det den heter den derre "Jeg tror på Jesus Kristus, Guds enbårne sønn, død... begravet...stod opp igjen tredjedag..." Sånn etter husken. Det var 3 vers hvervall. Jesusverset var lengst). Og jeg kan en del salmer enda også.

Vi sang selvfølgelig Du som mette liten fugl før maten. Men det oppfattet jeg aldri som noe kristent eller noe som hadde noe med Gud å gjøre. 

For min del har jeg ikke tatt skade av dette. Jeg er ikke kristen den dag i dag, men jeg har heller ikke noe i mot at andre er det, sånn som det virker som en god del andre er. Jeg er medlem av statskirken (det heter kanskje ikke det lenger). 

Kan nevne at lærinnen vår var av den gamle skolen og ble pensjonert et par år etter jeg gikk ut av barneskolen, så kan hende hun var litt mer konservativ en andre lærer på samme tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mynona skrev:

Kan nevne at lærinnen vår var av den gamle skolen og ble pensjonert et par år etter jeg gikk ut av barneskolen, så kan hende hun var litt mer konservativ en andre lærer på samme tid. 

Samme her. :jepp: Vi kalte henne frøken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde KRL, lærte kun om kristendom på barneskolen og alle andre religioner på ungdomsskolen. 

Anonymkode: b1c8e...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.4.2016 at 22.40, AnonymBruker skrev:

Da jeg gikk på ungdomskolen ble vi tvunget til å gå i kirken til jul. Da jeg sa "Men jeg er jødisk" bare sånn på tull, så trodde læreren meg og da han skjønte at det var tull så sa han "Pisser du meg opp etter ryggen???"

Han ble drit sur... og jeg måtte gå i kirken. 

PÅ vgs ble vi invitert på julekonsert i kirken fordi det var et musikkgymnas i nærheten som hadde den, og det var helt frivillig. Men timene ble da altså avlyst fordi hele skolen skulle kunne gå i kirken. 

Anonymkode: e9641...7a6

Nå ble jeg sykt nysgjerrig! Jeg tror muligens vi er fra samme sted.. For på vgs måtte jeg også gå i kirken(er kristen) for å høre på et kristent musikkgymnas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.4.2016 den 0.02):

Hva er O-fag? Jeg har aldri hatt noe som heter det. 

Anonymkode: e9641...7a6

Orienterings fag. Der lærte en om alt læreren mente var relevant for allmen opplysning. Et slags samfunsfag, historie, biologi og naturfag i ett fag.

AnonymBruker skrev (På 28.4.2016 den 12.28):

Begynte på barneskolen i 97. Jeg husker godt at historien om Adam og Eva ble presentert som sannhet, og jeg husker jeg ble dritsur fordi det var en elendig, og ikke minst diskriminerende, historie. Vi måtte og lese mye i bibelen. Jeg synes damer i bibelen ble presentert på en så dårlig måte at jeg sluttet å være kristen og tro på gud da jeg var 6 år. 

Jeg ble aldri fortalt av familie om evolusjon, det var kun et syn som ble presentert for meg og det var det kristelige. Det er en ekkel tanke at det er/var en så stor aksept å hjernevaske små unger. 

Anonymkode: 084c0...00e

Hjernevaske unger til å vise nestekjærlighet, ikke å stjele eller lyve. Og å hjelpe de som er mer vanskligstilte?

Du må ha hatt en tøff barndom!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Jeg begynte på skolen i 1999. Jeg var 5 år gammel og det første vi lærte om kristendommen var Adam og Eva og etter det Noahs ark jeg trodde helt til 4 klasse at disse historiene var sanne vi lærte selvfølgelig om Jesu fødsel i desember etter at vi hadde begynt på skolen også lærte vi om Jesu korsfestelse oppstandelse og himmelfart i påsken. Vi så på Hanna Barbara tegnefilmene om 2 arkeologer og en nomade i Midtøsten som reiser i tid tilbake til forskjellige hendelser i bibelen.

Endret av Sommer2464
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte på skolen i 94, og jeg husker at kristendommen ble presentert oss med et innenfraperspektiv, vi sang også bordbønn før lunsj og gikk i kirken et par ganger i året. Jeg har tatt religionsstudier som voksen og synes det er merkelig å tenke på at vi hadde kristne religionslærere som fortalte de bibelske historiene som om de var sanne. Synes likevel det er fint å ha hatt denne opplevelsen, for dette er nok noe man ikke vil få oppleve igjen i offentlig skole i våre dager 😅

Anonymkode: f74b5...39f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg begynte på skolen i 91. Jeg kommer også fra en kristen familie, sang i gospelkor og gikk på søndagsskole (lurer på om det var før jeg starta på skolen, eller tidlig barneskole) Gikk også på kristen 6 års skole når jeg tenker meg om (vi begynte skolen da vi var 7) Men kristendommen vi lærte kom fra statskirka og jeg kan ikke huske noe snakk om helvete, satan eller de negative tingene folk snakker om kristendom. Ikke noe homohat eller noe sånt. Fokus på nestekjærlighet og tilgivelse og de positive sidene. Så jeg ser egentlig ikke problemet. Vi lærte også om andre religioner, men ikke like mye. 

Anonymkode: 4adb7...3d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

debatant skrev (På 5.5.2016 den 11.55):

 

Hj

AnonymBruker skrev (På 16.1.2022 den 12.22):

Jeg begynte på skolen i 91. Jeg kommer også fra en kristen familie, sang i gospelkor og gikk på søndagsskole (lurer på om det var før jeg starta på skolen, eller tidlig barneskole) Gikk også på kristen 6 års skole når jeg tenker meg om (vi begynte skolen da vi var 7) Men kristendommen vi lærte kom fra statskirka og jeg kan ikke huske noe snakk om helvete, satan eller de negative tingene folk snakker om kristendom. Ikke noe homohat eller noe sånt. Fokus på nestekjærlighet og tilgivelse og de positive sidene. Så jeg ser egentlig ikke problemet. Vi lærte også om andre religioner, men ikke like mye. 

Anonymkode: 4adb7...3d0

ernevaske unger til å vise nestekjærlighet, ikke å stjele eller lyve. Og å hjelpe de som er mer vanskligstilte?

Du må ha hatt en tøff barndom!

Å fortelle om skapelsen er ikke det samme som nestekjærlighet.

 

debatant skrev (På 5.5.2016 den 11.55):

Orienterings fag. Der lærte en om alt læreren mente var relevant for allmen opplysning. Et slags samfunsfag, historie, biologi og naturfag i ett fag.

Hjernevaske unger til å vise nestekjærlighet, ikke å stjele eller lyve. Og å hjelpe de som er mer vanskligstilte?

Du må ha hatt en tøff barndom!

Skapelsen er ikke det samme som nestekjærlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg begynte på skolen i 1991 på Groruddalen, og det var mye kristendom. Vi var mye i kirken ved juletider, og juleverksted. Jeg synes det var en fin tid. Ga oss veldig mye. Jeg kunne ønske kristendommen, og tradisjonene i Norge kommet mer tilbake. Vi har blitt gudsløse i dette landet at det er nitrist.  Gud har en plass i den menneskelige utviklingen synes nå jeg.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...