Gå til innhold

bekymringsmelding BFT fra NAV


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min venninne er under tiltak fra NAV, hun går skole og får tiltakspenger og har mann og et barn på 8 år.

Samboeren henne har hatt fast jobb i et firma, men ble permittert fra jobben i vinter og har vært i fast arbeid i 5 år. Han får dagpenger. Nå har de søkt hos NAV om å få dekket strømutgifter, fordi pengene ikke strekker til til alle regingene, men NAV mener de skal klare alt selv og skrev i vedtaket jeg fikk lese at de skal sende inn bekymringsmelding til Barnevernet fordi de er bekymret for den økonomiske situasjonen til familien.. Må si jeg blir satt ut, trodde NAV skulle være der for nettopp slike tilfeller i en overgangssituasjon. Og man kan jo ikke bestemme selv om man skal bli permittert? I tillegg er det jo de som pålegger henne å være under tiltak for videre økonomisk hjelp..

Er systemet virkelig så trangsynt??

 

Anonymkode: c2e72...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette synes jeg virker veldig merkelig. Har familien i utgangspunktet nok penger til å klare seg, men har sløst bort pengene? Ellers har jeg aldri hørt om lignende praksis. Jeg kjenner flere sosialklienter med barn, ingen av de har opplevd noe lignende. NAV kan selvfølgelig sende bekymringsmeldinger, men da pleier de å ha god grunn. 

Anonymkode: c1143...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hun er under tiltak fra NAV og at han er permittert, har nok lite med bekymringsmeldingen å gjøre. Enten har de nok penger på papiret til å skulle klare seg og har misligholdt sin økonomi, eller så har de en konsulent på NAV som har gått for langt. Det er ikke vanlig at NAV sender bekymringsmelding bare fordi folk har dårlig økonomi. 

Anonymkode: cc535...e2f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har endel andre regninger, blant annet til kreditkort selskaper. Regningene har blitt betalt i tide og dokumentert til nav, og ingenting har gått til inaksso. Men nav sier de ikke skal betale disse regningene, og heller la de gå til inkasso.

I tillegg har de ansvargruppemøter på skolen der skolen mener de er flinke foreldre og har god oppdragelse på gutten. Der er også BFT med og bistår sammen med BUP.

De ble søkt om strømregning fordi de mottok stengevarsel og strømmen ble stengt. Tidligere regninger til strøm har nav betalt, så at de skulle komme en regning å 9000 og en på 6000 kr skjønte de lite av. Siste regningen de leverte i januar dekket nav,

Anonymkode: c2e72...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får de sende klage på saksbehandler. Dårlig økonomi har ikke noe med dårlig omsorgsevne å gjøre. Da vil de få mye å gjøre på vestlandet for tiden, der ledigheten er stor. Tips....ta opp samtale

Anonymkode: 8b891...341

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal jo prioritere husleie, strøm og livsopphold. De kan ikke betale ned på egen forbruksgjeld og så gå til NAV og be om ekstra penger. Det er jo helt uhørt..Hvis alle hadde forsøkt seg på det hadde statskassen snart vært tom. Omsorg for barn inkluderer at man har økonomisk kontroll nok til at de har strøm i huset. 

Det er ikke uvanlig i en slik situasjon at barnevernet blir kontaktet, men det er vanligvis ikke et problem:

http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/143974623-bekymringsmelding-pga-økonomi/

Anonymkode: cc535...e2f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo en kjent sak at man kan få BV "på nakken" hvis man søker sosialhjelp.

Anonymkode: 7f2a1...e1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå slik at de med mye gjeld og dårlig økonomi ofte også roter med andre deler av livet. Det er selvsagt ikke en regel som gjelder alle, men jeg kan forstå bekymringen og heller ett varsel for mye enn for lite. Det eneste som skjer er at BV kommer på besøk og ser at alt er ok.

Anonymkode: 1b574...58f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig anbefaler nav at alle muligheter skal være prøvd før man søker om økonomisk støtte, og da lån av penger av familie eller andre. Forstå det de som kan.. Og de pengene må jo betales tilbake. Latterlig spør du meg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo en kjent sak at man kan få BV "på nakken" hvis man søker sosialhjelp.

Anonymkode: 7f2a1...e1f

Det er en kjent sak at det er bare tull. Da hadde de hatt det travelt hvis de skulle gå innom hvert eneste menneske som mottar sosialhjelp. Det er ganske mange i våre dager.

Anonymkode: ba27b...690

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at de har hatt løpende vedtak på strøm og ikke hatt så mye å rutte med, har da gjort som nav sa og lånt penger som de prioriterer å betale tilbake for å unngå inkasso. De har ellers alt på stell og har til og med god samarbeid med systemet rundt seg.. Så at nav starter slik er jo høyst merkelig. Det står klart skrevet i vedtaket at nav skal være behjelpelig økonomisk og kan ved unntak hjelpe folk for å overvinne eller tilpasse seg en vanskelig livssituasjon.

 

TS

Anonymkode: c2e72...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

De ble søkt om strømregning fordi de mottok stengevarsel og strømmen ble stengt. Tidligere regninger til strøm har nav betalt, så at de skulle komme en regning å 9000 og en på 6000 kr skjønte de lite av. Siste regningen de leverte i januar dekket nav,

Anonymkode: c2e72...7c5

Er det virkelig noen der ute som er så dumme at de nedprioriterer den regningen og lar faktisk strømmen bli stengt? Godt at NAV tar ansvar, og sender en bekymringsmelding! 

Anonymkode: 07dc7...1f4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

De skal jo prioritere husleie, strøm og livsopphold. De kan ikke betale ned på egen forbruksgjeld og så gå til NAV og be om ekstra penger. Det er jo helt uhørt..Hvis alle hadde forsøkt seg på det hadde statskassen snart vært tom. Omsorg for barn inkluderer at man har økonomisk kontroll nok til at de har strøm i huset.

Det er ikke uvanlig i en slik situasjon at barnevernet blir kontaktet, men det er vanligvis ikke et problem:

http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/143974623-bekymringsmelding-pga-økonomi/

Anonymkode: cc535...e2f

Enig med AB, spesielt med det jeg har hevet ut. 

Anonymkode: 07dc7...1f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har endel andre regninger, blant annet til kreditkort selskaper. Regningene har blitt betalt i tide og dokumentert til nav, og ingenting har gått til inaksso. Men nav sier de ikke skal betale disse regningene, og heller la de gå til inkasso.

I tillegg har de ansvargruppemøter på skolen der skolen mener de er flinke foreldre og har god oppdragelse på gutten. Der er også BFT med og bistår sammen med BUP.

De ble søkt om strømregning fordi de mottok stengevarsel og strømmen ble stengt. Tidligere regninger til strøm har nav betalt, så at de skulle komme en regning å 9000 og en på 6000 kr skjønte de lite av. Siste regningen de leverte i januar dekket nav,

Anonymkode: c2e72...7c5

Det er vel dette som er problemet tenker jeg. At de ikke tok kontakt og fikk løst problemet FØR strømmen ble stengt. Det har gått for langt når den først blir kuttet, da har de ikke tatt ansvar. De skulle fulgt med på stengevarsel, kontaktet nav igjen, kontaktet strømselskapet etc. 

Anonymkode: 217c6...5cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres merkelig ut, mange som opplever og bli arbeidsledig i dagens samfunn-skal alle meldes til bv?

Anonymkode: 227ee...1a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare tull, her er det mye som ikke kommer frem.

Det er ikke noe automatikk i at NAV sender bekymringsmelding til BV fordi man søker sosialstønad. Jeg mistenker at det ligger en del annet til grunn her og at økonomisk rot er en del av dette.
NAV sender bekymringsmelding fordi de mistenker at familien kan trenge litt hjelp og ber BV om å undersøke saken. Du sier at familien allerede har en ansvarsgruppe rundt seg og at BV allerede er koblet på der. Da vil det ikke utgjøre noe forskjell dersom de får en bekymringsmelding fra NAV i tillegg til dette. 

Jeg er for øvrig enige med flere her som skriver at dersom det er slik at familien prioriterer forbruksgjeld fremfor å betale strømregningen sin, da er det faktisk grunn for bekymring. Dette viser utrolig dårlig dømmekraft og økonomisk kompetanse.
NAV dekker aldri gjeld, så man får ikke noe økonomisk hjelp fra NAV dersom man i utgangspunktet har god nok inntekt til å kunne dekke hus, strøm og andre livsnødvendige utgifter. Gjeld er ikke en av disse.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke sikkert at du vet alt selv om dere er venninner.

Anonymkode: 9ada3...1f9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo relativt alvorlig å få strømmen stengt dersom man har barn, så jeg vil tro NAV reagerer på at de har latt det gå såpass langt. I tillegg skriver du at det er en ansvarsgruppe rundt familien. Jeg vet ikke hva grunnen til dette er, men deg kan jo være at familien har et hjelpebehov som dreier seg om litt mer enn penger til et par regninger, og at det kan være lurt å evt få litt veiledning av BV.

Anonymkode: e6704...5e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg begynte å lure på jeg også, aldri hørt at de behandler slik på denne måten. Så fikk jeg lese eposten sendt av min venninne til saksbehandler ang dette og ang at de har bedt om gjeldsrådgivning tidligere, og fikk lese svaret som kom et par timer senere.

Venninna mi hadde/har løpende vedtak hos nav på strøm da de ligger under norm.

Svaret var:

NAV har rutine på å melde bekymring til bv i saker der familien ikke har klart å betale støm og lignende. Dette er rutine, og ikke spesielt for deres sak. når det gjelder strømregning var det fordi de ikke hadde lest av strømmen =3000 kr + 3500 i gjenåpning... hm.. Regningen var faktsik betalt senest i februar ifht siste vettak.

Men ser at de skulle lest av strømmen, siden den ble så dyr.

(ok nok det, men rart siden de har løpende vedtak, og jeg kan faktsik til tider glemme av det jeg også)

Videre: Gjeldsrådgivere i nav jobber med de som har overskudd til å kunne betale ned på gjeld, og slik situasjonen deres er nå, har dere ikke det..

(WHAT?? Trodde folk fikk hjelp fordi de kanskje ikke hadde overskudd og trengte hjelp til budsjett, og fryse renter/ sende brev til kreditorer?)

Venninna mi hadde også en akutt situasjon der hun måtte til lege, og etter kontakt med legevakt fikk hus beskjed om at de måtte til fastlege, fastlege hadde ingen time ledig før sent neste dag, så  hun tok kontakt med en privat lege og fikk en regning på 900 kr. Men nav avslo da altså denne også og mente det var et valg hun selv tok, selv om hun hadde store smerter og fikk skrevet ut paralgin forte etter legebesøk.

 

Anonymkode: c2e72...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.4.2016 at 17.08, ♥Missy♥ skrev:

Samtidig anbefaler nav at alle muligheter skal være prøvd før man søker om økonomisk støtte, og da lån av penger av familie eller andre. Forstå det de som kan.. Og de pengene må jo betales tilbake. Latterlig spør du meg.

Hvorfor det? NAV er fellespotten til hele Norges innbyggere. Det sier seg selv at de vil prøve å unngå at noen har sugerøret sitt nedi der.

Anonymkode: 62687...bdd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...