Gå til innhold

Veldig lav lønn... Eller?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

133kr timen tilsvarer ca 260K i året (før skatt). Til sammenligning er det like mye jeg hadde som startlønn i min første jobb, uten utdannelse over grunnskole, for ti år siden. 

Du MÅ ta tak i dette. Dette er rent slavearbeid og sjefen din er fullt klar over at han utnytter deg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sørg for at du har en plan for hvor mye du vil si deg fornøyd med før du snakker med ham, ellers kan du fort ende opp med å si ja til noe i møtet som du angrer på kort tid etter.

Anonymkode: df8a1...ab3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sørg for at du har en plan for hvor mye du vil si deg fornøyd med før du snakker med ham, ellers kan du fort ende opp med å si ja til noe i møtet som du angrer på kort tid etter.

Anonymkode: df8a1...ab3

Dette er viktig! Snakk med venner eller familie om dette (gjerne noen som er litt voksne og har vært i arbeidslivet lenge) og legg en plan på hvordan du skal gå frem og hvordan du ønsker utfallet skal bli.

Hvor mye lønn ønsker du? Hva er normal lønn for din stilling? Er du villig til å finne ny jobb om dette ikke går veien du ønsker? 

Gjør research og forbred deg godt. Ikke bare bus inn på sjefens kontor kl 08:01 på mandag og slå neven i bordet. Da både vil og kan sjefen ta innersvingen på deg, for han er åpenbart god på dette (eller du skikkelig dårlig, antageligvis en kombinasjon). 

Min personlige mening er at du burde slutte i jobben du har nå og studere. Da vil du få formell kompetanse og et mye større arbeidsmarked og forhandlingsgrunnlag hos kommende arbeidsgivere. Jeg forstår ikke hvordan du ønsker å fortsette å jobbe for en arbeidsgiver sommed viten og vilje utnytter deg. Når han sier du er  "uerstattelig", så har han nok i bakhodet at svært få andre vil gjøre jobben du gjør tilnærmet gratis.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

133 kroner timen hadde jeg ikke jobbet for.
Men om du aldri har bedt om lønnsøkning kan du skylde deg selv.

Selv, etter at jeg hadde jobbet der jeg jobber nå etter 6 mnd gikk jeg og fortalte sjefen at jeg skulle ha 10% lønnsøkning.
Det fikk jeg, fordi jeg fortjener det.

Hvis du ikke klarer å forlange det du fortjener, så fortjener du det heller ikke.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er lav lønn. Jeg bor i Oslo og tjener 162 kr/t før tillegg, og det er lav lønn det også. 

Anonymkode: 47bb6...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er veldig dårlig. Jeg hadde omtrent det da jeg begynte i min jobb for 9 år siden. Nå har jeg 210,- timen (ikke at det er superlønn det heller, men). 

Anonymkode: 6b68f...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et forslag.

1. Finn deg en annen jobb hvor lønnen er hvertfall det dobbelte i året.

2. Fortell sjefen din det, hvis du er så uvurderlig for bedriften som han påstår så vil han prøve å tangere. 

3. Skift jobb uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte jeg bare skulle forhøre meg litt med dere om hva som blir det riktige i forhold til lønnen min. Jeg setter masse pris på seriøse innspill!

Jeg har hatt samme jobb i snart 6 år, og har ikke gått opp i lønn. Jeg er 26 år.
Jobben min er et privat firma som jeg vet tjener godt, og vi er to fulltidsansatte, + noen på deltid. Vi har ingen tariffavtale.
Slik det er nå så tjener jeg 133 i timen, og får utbetalt rundt 14.500 kr i måneden. Jobben min er i Oslo og det er fryktelig dyrt å leie i området, og slik det er nå så er det såvidt jeg har råd til mat etter alle regninger er betalt. Jeg er ikke en person som sløser med penger på fest, fyll og tull, langt derifra. Dager jeg føler meg litt crazy så kjøper jeg meg en bøtte med Ben & Jerry's iskrem... Det er på det nivået der.

Men for å kunne komme meg fremover i livet så trenger jeg penger. Slik det er nå har jeg såvidt råd til å ta meg noen dager fri fra jobb nå og da, og kan se langt etter en simpel ferie, og tør overhode ikke å tenke på å kjøpe meg min egen bolig. Jeg har mye økonomisk press på skuldrene mine, og min familie mener jeg bør skifte jobb. Problemet er at jeg har drømmejobben, den er helt unik og finnes omtrent ingenting makent i hele Norge, og jeg vil få det til å fungere. 

Jeg har ingen utdannelse innenfor temaet, men jeg har en stilling som gjør at jeg er litt "potet/alt-mulig-mann" og gjør blant annet mye daglige leder-oppgaver hver dag. Ofte jobber jeg hjemmenifra etter normal jobbtid og på fridager også. (Jeg skriver opp timer) Jeg vet at sjefen er veldig fornøyd med meg og at jeg gjør en god jobb, og at jeg på mange måter er "uerstattelig". Hans ord.

Jeg er dessverre en av dem som syns det er veldig ubehagelig å spørre om mer penger, men det er jo det jeg blir nødt til... Men jeg ønsker gjerne litt input på dette? 

Anonymkode: 5cd6d...2c2

Siden du jobber i en bedrift uten lønnsavtale må du rett og slett forhandle lønna di selv. Forbered deg godt på hva du skal si, avtal et møte med sjefen. (Ikke bare stikk innom kontoret. Sjefen må ha tid til å snakke med deg) 

Jeg ville ha forsøkt å forhandle meg frem til en timelønn som tilsvarer 3-4 % økning for hvert år du har jobbet. 

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig? 

Jeg synes ikke synd på deg, dette høres helt vilt ut.

Snakk med fagforening og spørr om tariff, for tarifflønn er det MINSTE du skal forlange.

Ville også undersøkt muligheter for bonus ved overskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke rart du er uerstattelig. Hvem andre ville ha jobbet for den lønna liksom. Sier du opp skal sjefen lete lenge etter en ny som kan gjøre alt du gjør for den lønna.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns nok det var litt stusselig,  ja. Og ikke opprykk i løpet av 6 år er da uvanlig!

Du må nok kvinne(?) deg opp og ta dette opp med sjefen. Mange går dessverre glipp av fortjent lønn fordi de ikke tør dette.

Lykke til. ☺

Endret av Jerry Lee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du ikke fagorganisert deg? Det er den største gåten her. 

Anonymkode: ff493...b72

Det blir ikke mer lønn av å fagorganisere seg. Man kanskje få noen gode råd til forhandlingene, men det er ikke slik at organiserte har rett på mer lønn enn andre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser det her skjønner jeg hvorfor kvinner tjener mindre enn menn..

Den sjefen din...rart han ikke er flau over seg selv. Så vidt jeg forstår gikk firmaet med bra overskudd og sjefen din anser deg som uerstattelig. Og så gi deg 130,- timen i seks år! Jaja.. Det var det jeg tjente i en sommerjobb jeg hadde for 20 år siden. 

Av ren nysgjerrighet. Hva slags firma er dette? Selger de varer eller tjenester. 

Anonymkode: a2efc...f2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS igjen her,

Takk for alle innspill. Jeg er overbevist, og må ta tak i dette med sjefen min. Han er en svært hyggelig mann, og arbeidsplassen er helt unik både med arbeidsoppgaver og kollegaer, men jeg må bare stå opp for meg selv og formidle det at jeg driver ikke med veldedighetsarbeid heller... :) 

Anonymkode: 5cd6d...2c2

Veldig viktig å beholde god kommunikasjon med sjefen. Du bør legge kortene på bordet, og formidle at du trenger høyere lønn for å få ting til å fungere. Nevn gjerne også at du er på utkikk etter en ny jobb, og spør om sjefen kunne tenke seg å være referanseperson. Ikke vær redd for å søke på andre jobber. Det høres ut som du har god ansiennitet og kompetanse. Ikke vær redd for å vise at du mener alvor m.h.t å bytte jobb, men hold på jobben du har, mens du søker etter alternativer. Det kan jo hende sjefen forstår alvoret og gir deg et solid opprykk. Hvis han ikke gjør dette, må du fremdeles gjøre ham til lags, for å få gode referanser i overgangsperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Money skrev:

Er det mulig? 

(...)

Ville også undersøkt muligheter for bonus ved overskudd.

Dette er konstruktivt. Tror dette er mer vanlig i privat sektor, mens i offentlig sektor er det vanligere (les stuerent) å fagorganisere seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hva du tjener netto i måneden er helt uinteressant for sjefen din og for oss. For det vi og han vet kan du ha namstrekk og bidragstrekk som gjør at du bare har 14.500 utbetalt. Det er derfor også totalt tåpelig å si "jeg synes jeg bør ha minst 20.000 utbetalt".

Kr 133/time tilsvarer ca 260.000 i brutto lønn pr år. Når du nå skal forhandle bør du opp minst 45 kr pr time som en start. Da vil brutto årslønnen nærme seg 350.000. Få med at du fremover, uten forhandling skal ha minst lønnsvekst i hht KPI hvert år. 

Organiser deg og få tariffavtale. Fagorganisasjonenes tariffavtaler besørger i hvertfall automatisk justering som veier opp for prisstigningen hvert år.

Medarbeidersamtale og lønnsavtale bør du kreve å ha hvert år. Det har heller ingen hensikt å fortsette å jobbe et sted der du ikke kan leve av lønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høres ut som slik jeg har hatt det i mange år. Jeg har også en helt unik jobb som mange ville gitt en arm og et ben for. Har også fungert som "potet" og i den forstand hatt en veldig variert og spennende jobb hvor det stadig skjer noe nytt. Sjefen har vært veldig grei og fleksibel og også gitt meg mulighet til å jobbe hjemme, komme litt sent i blant, fått ta ferie når det passer meg etc etc etc. M.a.o har jeg hatt mange goder andre ikke har, bortsett fra en fet lønn. Det har heldigvis bedret seg noe med årene, men selv etter mange år på samme arbeidsplass har jeg en heller beskjeden lønn. 

Men så jobber jeg også i en bransje som er notorisk underbetalt (film/tv), så så lenge ikke alle andre mine kolleger tjener stort bedre og jeg har så jeg klarer meg så prioriterer jeg å ha en fet jobb enn en fet lønning. 

 

Anonymkode: cfb6f...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4/23/2016 at 16.35, AnonymBruker skrev:

Husk at ben & jerrys is er sykt mye dyrere enn vanlig is med omtrent samme smak da. Siden du sliter sånn økonomisk er det kanskje lurt å velge et billigere alternativ? 

Anonymkode: c0731...c93

Unnskyld meg, men TS får 133 kroner timen? Tror nok økonomien er dårlig uavhengig av en Ben & Jerry's is en sjelden gang. Selv om det selvsagt kan være noe å spare på om det er mer enn en sjelden gang.

Endret av Fireball
Skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...