Gå til innhold

Mastertråd 2016


Musefjes

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, laika skrev:

Takk! Det har jeg først i oppgaven, altså en egen side med forkortelser og engelsk - norsk, problemet kommer til enkeltord fra artikler etc som ikke nødvendigvis går igjen så ofte. Men å bruke det konsistent var et lurt tips! Det har jeg ikke vært så observant på nei.

Du kan også bruke fotnoter til å forklare ordet, slik at du ikke trenger å gjøre det direkte i teksten. Da blir det bedre flyt, samtidig som du ikke trenger å ha lange forklaringer for et ord du bruker feks 1 gang :) Vet godt hvor hardt det er med master, vært gjennom det selv. Jeg skrev min på engelsk, men brukte mye norske artikler. Hadde dermed motsatt problem av deg :P Haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, laika skrev:

 

Skriver dere på norsk eller engelsk?
Jeg skriver på norsk, men jeg sliter med at det er svært mange ord og uttrykk (fagspråket) som ikke kan oversettes til norsk uten å miste mening, og vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre med det.. Føler det blir så teit å forklare hvert eneste engelske ord, vil ikke akkurat fordumme leseren heller. 

Jeg skriver på engelsk. Skjønner godtproblemstillingen din da, jeg kunne aldri skrevet på norsk da jeg har lært alt jeg skriver om på engelsk og aner ikke hvordan jeg skulle fornorsket alt. Du kan jo kanskje spørre veileder om han/hun har noen gode oversettelser eller et tips til hvordan du skal bruke de engelske ordene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med et lass begreper og definisjoner!

Jeg skriver om et tverrfaglig tema og bruker litteratur fra mange forskjellige fagfelt, hvor de samme begrepene brukes med  nyanseforskjeller. Jeg driver hele tiden og forklarer hva jeg mener med ord jeg bruker, og det er ganske frustrerende og gjør at det er lett å stoppe opp i skrivingen. Jeg har masse gørrkjedelige og usexy definisjoner i innledningskapitlet som ikke burde stå der, men som jeg bare ikke vet hvor jeg ellers kan gjøre av. Ah, det var godt å klage litt over det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Faith- skrev:

Jeg skal levere 30poengs master i starten av juni.Har bare 30 sider så langt. De fleste som har skrevet om samme fagfelt som meg har skrevet 100 - 150 sider. Men der er jo så hersens mye programmering. Tipper jeg har 2000-3000 linjer kode og de vises jo ikke i det hele tatt på antall sider.. 

Programmering? Hva tar du master i? Og, er det vanlig med 100-150 sider på en 30-poengs master? Tenkte at det burde være mindre enn en på 60 poeng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ferdig med min masteroppgave. Veldig godt. Den er på 30 studiepoeng; er 50 sider innafor?

Anonymkode: ecad7...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, laika skrev:

Skriver dere på norsk eller engelsk?
Jeg skriver på norsk, men jeg sliter med at det er svært mange ord og uttrykk (fagspråket) som ikke kan oversettes til norsk uten å miste mening, og vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre med det.. Føler det blir så teit å forklare hvert eneste engelske ord, vil ikke akkurat fordumme leseren heller. 

Skriver på engelsk. Har samme problem: når jeg skal snakke på norsk om faget mitt blir halvparten av ordene på engelsk uansett. Så gjorde det enkelt. Pluss at man lærer jo mye. Men som andre sier, du kan gjerne forklare ord med fotnoter, eller definere dem ved å bruk kursiv første gang du bruker dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Derpia skrev:

Programmering? Hva tar du master i? Og, er det vanlig med 100-150 sider på en 30-poengs master? Tenkte at det burde være mindre enn en på 60 poeng. 

Jeg går sivilingeniør hvor masteren min består av mye programmering. Jeg skal sammenligne to ulike metoder for kollisjonsungåelse for selvstyrte droner og må derfor implementere begge metodene (hvor ene delvis utvikles av meg mens jeg holder på), pluss alt rundt som matematisk modell for dronen, banefølging, få det fremstilt på en bra måte visuelt, osv. Det er ekstremt mye jobb, og jeg har ikke brukt mange dagene tilsammen på skriving enda. Så de 30 sidene mine, det er ikke mange dagers arbeid akkurat, 80-90% av tiden til nå har jeg programmert. Men jeg håper å bli ferdig med programmeringen innen 2 uker, slik at jeg har 4-5 uker til slutt til å skrive som en gal :P hehe. Jeg har også reagert på lengden på masterene til de andre. Jeg har jo lest en del masteroppgaver (alle 30 poeng) det siste året, og ingen har vært under 110 sider. Nå blir det jo naturlig nok litt figurerer og slikt når man skriver om et slikt tema, men vil jo ikke tro bildene utgjør veldig mange sider tilsammen. Tror jeg skal spørre veilederen min når jeg treffer han neste gang, om jeg kun trenger rundt 60 sider, så hadde jo det vært en stor lettelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting: Har dere eller skal dere levere førsteutkast til veilederen for tilbakemelding?

Hvor lenge før innleveringen er det vanlig å ha førsteutkastet klart, og hvor "ferdig" bør egentlig et førsteutkast være? 

Jeg har ikke levert noe helt utkast til hele oppgaven, og utsetter det stadig. Jeg klarer liksom ikke slippe oppgaven fra meg med opplagte svakheter som jeg allerede er klar over. Jeg har litt sperrer på å la veilederen eller andre lese uferdig tekst. Noen andre som har det sånn, eller som har levert førsteutkast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^Jeg har ingen slik avtale med veileder.. Har satt meg en egen intern frist for et førsteutkast, men begynner å frykte jeg ikke klarer å komme meg dit engang. Men husk at et førsteutkast er et førsteutkast, og det skal ikke være perfekt. Hvis du utsetter for lenge får du bare dårligere tid hvis det er noen store endringer som må til!

 

Litt sutring: Ennå ikke startet for dagen, bare stirrer og stirrer på dokumentet og har begynt å frykte at oppgaven min blir for tynn. At den ikke har nok faglig tyngde og at alt bare er svada. Hjelper lite å føle på i dag at den er totalt meningsløs og kun til for å fullføre graden, har til og med sluttet å bry meg om karakteren nå :icon_frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg med på denne tråden. Innleveringsfrist 1 juni, og jeg er ikke halvferdig med å skrive om resultatene mine fra intervju engang. Og heller ikke metoden eller aktualiseringen eller innledning. Er vel egentlig bare teorien som er på plass. 
Mai kommer til å bli en forferdelig måned. Eventuelt kan jeg søke om 3 måneders utsettelse, men hvem egentlig som vil innse et slikt nederlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laika skrev:

^Jeg har ingen slik avtale med veileder.. Har satt meg en egen intern frist for et førsteutkast, men begynner å frykte jeg ikke klarer å komme meg dit engang. Men husk at et førsteutkast er et førsteutkast, og det skal ikke være perfekt. Hvis du utsetter for lenge får du bare dårligere tid hvis det er noen store endringer som må til!

 

Litt sutring: Ennå ikke startet for dagen, bare stirrer og stirrer på dokumentet og har begynt å frykte at oppgaven min blir for tynn. At den ikke har nok faglig tyngde og at alt bare er svada. Hjelper lite å føle på i dag at den er totalt meningsløs og kun til for å fullføre graden, har til og med sluttet å bry meg om karakteren nå :icon_frown:

Uff, kjenner følelsen. Har ikke noe annet råd enn å holde ut. Kanskje gå en tur i sola og lufte tankene litt, det tenke jeg å gjøre snart. 

Dagens klage: Jeg driver og jobber med museskritt på dette dustekapitlet mitt. Det er litt komisk, jeg har skrevet nesten femti sider, men kan bare bruke seks av dem. Og jeg har forandra strukturen så mange ganger, og nå er jeg tilbake til utgangspunktet.. Jeg tror jeg har brukt halvannen måned på bare det kapitlet nå. 

Jeg burde sikkert bare levere alt fra meg,som du sier, og få litt innspill. Men hver dag tror jeg at NÅ løsner det, bare en dag til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal levere 40 sider i midten av mai, har ca 35, men bekymrer meg for innholdet... Har hatt lite veildening, fordi veileder og jeg har vært ganske uenige om hvordan vi skal gjøre det. Har liksom tenkt at det er greit nok, og forventet mindre av henne, men nå som jeg har trengt hjelp med litt småting innser jeg at hun er ekstremt dårlig på å svare på det jeg spør om. Hun bruker en uke av gangen på å svare i det heletatt, og hun har fortsatt ikke hjulpet meg med det jeg lurte på. I tillegg er hun nå kjempe kritisk til oppgaven - jeg som følte det gikk bra! Æsj :unsure: Er det dumt å satse på master med minimalt med veiledning? Har alltid stolt mye på meg selv før, og det har gått fint, men jeg har jo ikke skrevet master før. Mistenker henne for å være EKSTREMT streng, jeg har lest andre mastere om liknende tema for å forstå hva som er galt med min (HUN sier det jo ikke), men jeg skjønner det faktisk ikke! 
Blæ, fire måneder med frustrasjon der altså :P:bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Teal skrev:

Skal levere 40 sider i midten av mai, har ca 35, men bekymrer meg for innholdet... Har hatt lite veildening, fordi veileder og jeg har vært ganske uenige om hvordan vi skal gjøre det. Har liksom tenkt at det er greit nok, og forventet mindre av henne, men nå som jeg har trengt hjelp med litt småting innser jeg at hun er ekstremt dårlig på å svare på det jeg spør om. Hun bruker en uke av gangen på å svare i det heletatt, og hun har fortsatt ikke hjulpet meg med det jeg lurte på. I tillegg er hun nå kjempe kritisk til oppgaven - jeg som følte det gikk bra! Æsj :unsure: Er det dumt å satse på master med minimalt med veiledning? Har alltid stolt mye på meg selv før, og det har gått fint, men jeg har jo ikke skrevet master før. Mistenker henne for å være EKSTREMT streng, jeg har lest andre mastere om liknende tema for å forstå hva som er galt med min (HUN sier det jo ikke), men jeg skjønner det faktisk ikke! 
Blæ, fire måneder med frustrasjon der altså :P:bond:

Jeg skjønner ikke hvorfor du er uenig med veileder i forhold til oppgaven. Har selv skrevet  gruppeoppgave med noen medstudenter som også var uenig med vår veileder. Det gikk ikke veldig bra for å si det sånn, selv om mine medstudenter "visste hvordan ting skulle gjøres" . Veiledren  din har jo bedre innsikt i tematikken enn du har, dessuten er hun med på å vurdere karakteren til oppgaven. Jeg ville tatt imot alle råd og kjørt på ut fra veiledningen.  Rådene vil  gjøre  oppgaven lettere for deg å skrive , samtidig som jeg tror du vil få en bedre karakter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Kvalitet skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor du er uenig med veileder i forhold til oppgaven. Har selv skrevet  gruppeoppgave med noen medstudenter som også var uenig med vår veileder. Det gikk ikke veldig bra for å si det sånn, selv om mine medstudenter "visste hvordan ting skulle gjøres" . Veiledren  din har jo bedre innsikt i tematikken enn du har, dessuten er hun med på å vurdere karakteren til oppgaven. Jeg ville tatt imot alle råd og kjørt på ut fra veiledningen.  Rådene vil  gjøre  oppgaven lettere for deg å skrive , samtidig som jeg tror du vil få en bedre karakter. 

 

Problemet er jo at hun ikke gir meg noen råd, hun gir bare vag kritikk. Vanskelig å ta til deg og å gjøre noe med - og litt vanskelig å ta henne seriøst som veileder. Jeg er absolutt åpen for konstruktiv kritikk, jeg har også stilt henne noen ganske konktrete spørsmål - men de svarer hun ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Teal skrev:

Skal levere 40 sider i midten av mai, har ca 35, men bekymrer meg for innholdet... Har hatt lite veildening, fordi veileder og jeg har vært ganske uenige om hvordan vi skal gjøre det. Har liksom tenkt at det er greit nok, og forventet mindre av henne, men nå som jeg har trengt hjelp med litt småting innser jeg at hun er ekstremt dårlig på å svare på det jeg spør om. Hun bruker en uke av gangen på å svare i det heletatt, og hun har fortsatt ikke hjulpet meg med det jeg lurte på. I tillegg er hun nå kjempe kritisk til oppgaven - jeg som følte det gikk bra! Æsj :unsure: Er det dumt å satse på master med minimalt med veiledning? Har alltid stolt mye på meg selv før, og det har gått fint, men jeg har jo ikke skrevet master før. Mistenker henne for å være EKSTREMT streng, jeg har lest andre mastere om liknende tema for å forstå hva som er galt med min (HUN sier det jo ikke), men jeg skjønner det faktisk ikke! 
Blæ, fire måneder med frustrasjon der altså :P:bond:

Min erfaring er at det ikke er alle veiledere som vet hva som er best for deg, eller som klarer å kommunisere på en god måte. Og til syvende og sist må man stort sett følge sin egen magefølelse og gjøre sine egne valg for at det skal bli en bra oppgave. Det å kunne tenke selvstendig rundt oppgaven er jo også viktig! Fortsett å stole på deg selv, synes jeg. Og du kan kanskje få tilbakemelding av andre enn veileder?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaut å si, men jeg jubler over at jeg har fått tre sider med tekst i løpet av helgen. Det er tre sider nærmere målet :fnise: Har tenkt å ha et (særdeles tynt) førsteutkast ferdig til lørdag, så det må bli en intensiv uke. Målet var jo å bli 'ferdig' med teori-kapittelet før kalenderen viser mai. Og ha gjort ferdig intervjuene. Siste er bare så vanskelig når jeg er litt redd for å ta kontakt med fremmede, så mangler et intervjuobjekt, og det stresser meg ganske mye, for jeg får ikke tak i noen i bransjen som har tid. :bond:

Har begynt å bare skrive nå, uten å tenke altfor mye på kildehenvisning, språk eller logikk. Fungerer overraskende bra å bare tømme meg for det jeg sitter inne med, jeg vet jo ganske mye av det jeg skriver men har kvidd meg for å få det ut på papiret. Det må jo ikke bli perfekt fra første setning tross alt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

52 minutter siden, laika skrev:

Flaut å si, men jeg jubler over at jeg har fått tre sider med tekst i løpet av helgen. Det er tre sider nærmere målet :fnise: Har tenkt å ha et (særdeles tynt) førsteutkast ferdig til lørdag, så det må bli en intensiv uke. Målet var jo å bli 'ferdig' med teori-kapittelet før kalenderen viser mai. Og ha gjort ferdig intervjuene. Siste er bare så vanskelig når jeg er litt redd for å ta kontakt med fremmede, så mangler et intervjuobjekt, og det stresser meg ganske mye, for jeg får ikke tak i noen i bransjen som har tid. :bond:

Har begynt å bare skrive nå, uten å tenke altfor mye på kildehenvisning, språk eller logikk. Fungerer overraskende bra å bare tømme meg for det jeg sitter inne med, jeg vet jo ganske mye av det jeg skriver men har kvidd meg for å få det ut på papiret. Det må jo ikke bli perfekt fra første setning tross alt. 

 

Yey! Stå på :)

Jeg har levert kapittel til veileder. Og med en gang jeg hadde sendt det fra meg, følte jeg at det og hele oppgaven var skikkelig, skikkelig dårlig og ugjennomført. Angst! Nå må jeg bare konse på å få laget et ordentlig førsteutkast !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal begynne å skrive master til høsten, noen tips fra dere som er igang? Går det an å starte litt tidligere med teoridelen, når jeg vet hva jeg skal skrive om, tror du? Jeg får en hektisk høst med termin samtidig som jeg begynner på skrivingen, så har lyst til å prøve å skrive litt i sommer..

Anonymkode: 1a4f1...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal begynne å skrive master til høsten, noen tips fra dere som er igang? Går det an å starte litt tidligere med teoridelen, når jeg vet hva jeg skal skrive om, tror du? Jeg får en hektisk høst med termin samtidig som jeg begynner på skrivingen, så har lyst til å prøve å skrive litt i sommer..

Anonymkode: 1a4f1...c81

Jeg synes du skal starte med å lage en prosjektskisse. Lag en tidsplan hvor du skisserer forløpet av det du skal gjøre utover våren. Du kan fint begynne med å skrive teori, i tillegg kan du begynne på metode kapitelet. Få en oversikt over hvem du skal intervjue og hvilken type intervju du skal bruke.

Dersom du har problemstillingen klar allerede nå, er du veldig godt i gang og kan gjøre svært mye arbeid på forhånd. Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

53 minutter siden, Kvalitet skrev:

Jeg synes du skal starte med å lage en prosjektskisse. Lag en tidsplan hvor du skisserer forløpet av det du skal gjøre utover våren. Du kan fint begynne med å skrive teori, i tillegg kan du begynne på metode kapitelet. Få en oversikt over hvem du skal intervjue og hvilken type intervju du skal bruke.

Dersom du har problemstillingen klar allerede nå, er du veldig godt i gang og kan gjøre svært mye arbeid på forhånd. Lykke til :-)

Signerer denne! 

Metodekapittelet tar ikke nødvendigvis mye tid, men da vet du litt hvor du skal begynne og det er gull verdt. 

Ville rådet deg til å lese deg opp og skriv teorikapittelet, men hvis du skal ha dybdeintervjuer råder jeg deg til å ikke låse deg helt, i hvert fall ikke hvis du skal ha teoridrevet case. Da er det ofte slik at resultatene dine peker deg i en litt annen retning, eller i hvert fall plutselig kan kreve annen teori (i tillegg) enn du hadde tenkt. Det er ikke en lineær prosess men sirkulær, men har du et godt grunnlag på forhånd går det mye bedre. Det er her jeg har stanget mye, rett og slett fordi jeg ikke gjorde godt grunnarbeid fra start med å ha klar metode, få unna intervjuer, men samtidig ha tydelig teori på forhånd. Alt har blitt litt kaotisk. 

Et annet tips er å lese gjennom litt eldre masteroppgaver for å få en klar tanke om hvordan du tenker du skal lage disposisjonen og hvordan du har tenkt å løse problemstillingen. Man står litt (men ikke fullt) fritt til oppsettet, og det kan fort gå mye tid på å ommøblere. 

Nå er dette bare mine synspunkter som "etterpåklok", men det er helt forskjellig fra problemstilling til problemstilling vil jeg tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...