Gå til innhold

6 åring kan ikke sykle


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 Jeg var i alle fall litt eldre enn seks år da jeg lærte å sykle.

 Det har vel ikke noe hastverk, med å lære dette?

 Ting som dette kommer vel av seg selv, uansett...

Anonymkode: 0f155...15d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en gutt som må pushes og "lures" til å gjøre ting som han syns er skummelt. Han klarte ikke å henge med de andre når han hadde støttehjul, noe som igjen gjorde at han ble lei seg.. Det funka ikke å ta vekk støttehjulene og holde bak.. Det vi gjorde var å ta støttehjulene høyere opp, slik at de var der, og de hadde egentlig ingen funksjon, men det visste ikke han..Vi gav han i oppgave å ikke ha støttehjulene nedi bakken, for å se om han klarte det, som en lek, og det syns han var gøy.. Og når vi så at han klarte å ikke ha de nedi, så gikk det av seg selv, med masse ros og godord.

Etter 1-2uker med å sykle slik, så klarte han å sykle på lillebror sin lille sykkel som ikke hadde støttehjul. :) Vi sa nemlig at lillebroren måtte få hans støttehjul, og hadde tenkt å være strenge med han, men så syklet han uten av seg selv..

 

Anonymkode: 52015...899

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20. mars 2016 at 23.44, AnonymBruker skrev:

har en 6 åring som ikke klarer å sykle to hjul.

har dere noe tips hvordan lære henne det? Hun blir redd og nekter.

jeg skylder på meg selv at jeg ikke har vært på henne om dette tidligere.men vil gjerne at hun skal kunne før skolestart. Pluss hun har fått nye venner i nabolaget vi flyttet og ble veldig lei meg da hennes to venner syklet og hun kom inn til meg gråtende at de lo av hene fordi hun hadde støttehjul.

 

Anonymkode: 3bb58...b04

Jeg lærte meg ikke å sykkle før jeg var 7,men støttehjul hoppet vi glatt over fra dag en.Så ta av støttehjula og push på. 

Anonymkode: 35d8b...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Med barn som skal lære å sykle er min erfaring 2 punkter:

1: Klare å komme seg opp på sykkelen og få startet

2: Klare å stoppe og komme seg av sykkelen

Klarer barnet disse to, går som regel syklingen av seg selv!

Mitt tips er å trene på dette inntil et gjerde, så kan både av og påstigning øves på (selve teknikken, for mener ikke at barnet skal styre inn i et gjerde når det skal stoppe :fnise:), at barnet gjør dette helt alene med gjerdet som støttehjelp. Når de mestrer det selv, lærer de seg raskt teknikken uten gjerde også! Og skulle det ta litt tid, er det ofte et gjerde i nærheten å støtte seg på😊 Selve syklingen føles også mye tryggere (og mye bedre for foreldrenes sinn og hjerte) dersom barnet øver på eks en kunstgress fotballbane, hardt nok til at det er lett å sykle, men skånsomt mht evt fall! 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.3.2016 at 18.46, Myrthel skrev:

Det å holde bak, og plutselig slippe kan gjøre vondt verre. Barnet stoler på at du holder, og plutselig gjør du ikke det. De snur seg, vingler og faller.....

Jeg anbefaler å finne en veldig slakk bakke med gress. La barnet sitte på sykkelen og trille ned - uten å bruke pedalene. Har de bena på pedalene, vil de begynne å vingle med en gang. Når hun har holdt på med det lenge (og føler kontroll), kan hun prøve å ha bena på pedalene. Siste skritt er å tråkke, når sykkelen nesten stopper. DA har hun lært å sykle. Men la henne altså finne balansen FØR hun har bena på pedalene.

 

Slak nedoverbakke-teknikken er super, lærte selv å sykle på den måten, samt sønnen min. Da finner man lettere balansen og kontrollen enn hvis man har en som holder på setet som ikke holder stødig eller slipper for raskt.

Anonymkode: ee5f9...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.3.2016 at 18.56, Mammabamma skrev:

Jeg sier som flere her: Balansesykkel.

Her fikk de først balansesykkel og når de behersket den fikk de tohjuling uten støttehjul og da syklet de avgårde rimelig kjapt.

Men finnes balansesykkel for så store barn?

Anonymkode: b0e0c...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei TS! Dette med sykling har ALT med interesse å gjøre. Hun må rett og slett være villig til å trene på å sykle. Kjenner flere jenter som ikke syklet uten støttehjul før de var fem, mens mine egne sønner syklet uten støttehjul når de var så vidt tre år. Kommer helt an på hva de selv er interesserte i, hvor sykle vennlig det er hos dere og hvor flinke dere er til å tilrettelegge for dem.

Anonymkode: b0e0c...6f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men finnes balansesykkel for så store barn?

Anonymkode: b0e0c...6f4

Balansesykkel er ikke nødvendig. Fjern kjede, krank og pedaler fra en vanlig sykkel, og den kan brukes som en balansesykkel. Da vil også overgangen bli mindre når det er på tide å lære å trø; det er jo samme sykkelen. Det var i hvert fall slik vi gjorde det, og det tok kun 6-7 turer ned en slak bakke før hun var klar for å få på pedalene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri støttehjul, dessverre. Var langt eldre enn 6 år da jeg lærte å sykle. Lærte og lærte...var alltid elendig, og hatet det. Har sikkert ikke syklet på minst 15 år nå, og lever fint med det.  Ikke press og mas, ikke lag det til noe hun skal prestere i. Om et barn sliter mye med det er det gjerne en grunn til det; koordinasjonsproblemer, syn etc. Det viste seg, svært sent, at jeg ikke har dybdesyn for fem flate øre. Selvsagt var det skitskummelt å sykle...! Og jeg kunne jo ikke si fra om det, jeg trodde jo alle så verden slik som meg. Gurimalla, jeg kjenner min forakt for sykling velte opp i meg igjen...du kan dø av å ikke kunne svømme, sykling er ikke så viktig. 

Anonymkode: 5a140...76e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ene min lærte å sykle i barnehagen - men nektet å sykle på sin egen sykkel. Den begynte han så vidt å sykle på da han var ferdig med 1. klasse. Den sykkelen de hadde i barnehagen var mye stødigere enn den vi hadde hjemme. Kanskje det er mulig å få tak i en slik? Den var av samme type som trehjulssyklene.

Anonymkode: dc20c...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Balian de Ibelin

Her ser vi igjen folk som lager en stor sak av ingenting. Det er ingen katastrofe om man ikke kan sykle når man er 6 år.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
Den 19.3.2016 at 23.44, AnonymBruker skrev:

har en 6 åring som ikke klarer å sykle to hjul.

har dere noe tips hvordan lære henne det? Hun blir redd og nekter.

jeg skylder på meg selv at jeg ikke har vært på henne om dette tidligere.men vil gjerne at hun skal kunne før skolestart. Pluss hun har fått nye venner i nabolaget vi flyttet og ble veldig lei meg da hennes to venner syklet og hun kom inn til meg gråtende at de lo av hene fordi hun hadde støttehjul.

 

Anonymkode: 3bb58...b04

Ok. Her er hva du må gjøre:

Støttehjulene skrur du av med en gang. Barn trenger ikke støttehjul for å lære å sykle. Da hindrer du dem i å trene opp balansen. Barnet ditt skulle begynt med sånn sittesykkel uten pedaler og uten støttehjul når det var mye mindre. Og så gått over til sykkel uten støttehjul og uten gir.

Uansett, fjern støttehjulene. Dersom sykkelen har gir, sett giren i en grei midtposisjon og ikke la barnet gire. Sørg for at sykkelen er riktig justert slik at beina når nedi asfalten og barnet føler seg trygt. 

Finn en stor åpen plass, la barnet bruke sykkelen og gi fart med føttene. Etterhvert vil hun selv begynne å trå på pedalene. 

Støttehjul er til hinder for utvikling av sykkelferdigheter. Det tar lengre tid å lære å sykle med støttehjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor MÅ hun lære å sykle nå da? Ta tiden til hjelp, så kanskje hun finner ut selv at hun vil lære seg å sykle senere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Si hu skal få noe skikkelig fint når hu kan sykle 20 meter. å ta bort støttehjula dem er bare i veien. sett på hu en hjelm, kansje en med hake beskytter hvis det er bare asfalt der du bor. hu har ikke vondt av a slå seg litt. men er ikke nødvendig å ta tenna første gangen heller. Forklar att hu skal fokusere dit hu skal å ikke der hu er. det hjelper litt på kontrollen. så er det bare å skyve ifra med god fart å se åssen det går:) funka på meg. funker sikkert på andre.

 

venter spent på oppdatering:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...