Gå til innhold

6 åring kan ikke sykle


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

har en 6 åring som ikke klarer å sykle to hjul.

har dere noe tips hvordan lære henne det? Hun blir redd og nekter.

jeg skylder på meg selv at jeg ikke har vært på henne om dette tidligere.men vil gjerne at hun skal kunne før skolestart. Pluss hun har fått nye venner i nabolaget vi flyttet og ble veldig lei meg da hennes to venner syklet og hun kom inn til meg gråtende at de lo av hene fordi hun hadde støttehjul.

 

Anonymkode: 3bb58...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her må du endre fokus litt, det er ingenting å være lei seg for og det bør ikke være et mål å sykle før skolestart. La henne prøve uten støttehjul i slak nedoverbakke. Hvis hun er redd kan du holde bak sete til hun er tryggere så kan hun gradvis prøve å sykle og øve på å ta for med bena i bakken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da jeg var liten pleide pappa å løpe etter meg å holde setet. Så slapp han litt av og til, men løp fortsatt med så han kunne ta tak igjen hvis jeg begynte å vingle. Fungerte veldig godt hvis du har energi til det :)

Anonymkode: 55cc0...4f4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putt henne på et jorde. Gjør mindre vondt å falle slikt. Si at hun får et eller annet hun liker hvis hun faller og skader seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme problemet med vår seksåring. Tenkte i fjor vår at DETTE blir året når hun lærer seg å sykle. Men nei... hun virker ikke til å ha noe balanse, og blir hysterisk når hun setter seg på setet. Vi gjorde "tabben" med at hun hadde støttehjul da hun fikk sin første tohjulssykkel som tre/fireåring. Hun har en ny, større sykkel som er fin og god nå, og vi har satt på en stang slik at vi kan løpe bak og holde sykkelen stabil når hun sykler. Men det er vanskelig å holde den helt vertikal, og hun synes det er skummelt. Det som har hjulpet mest, var at jeg satt bakpå bagasjebrettet når hun syklet i slak nedoverbakke, og kunne sette bena i bakken når sykkelen fikk for lite fart, og begynte å vingle.

Satser på at hun har blitt litt tøffere i år....

Anonymkode: ee3de...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare noe dere må jobbe med hver eneste dag, helst flere ganger.  Hun får det til, men trenger veldig mye støtte slik at hun føler seg trygg.  Enig å la henne prøve en av disse barnesykler uten fotpedaler slik at hun kan ta beina opp av bakken når hun vil for å finne balansen sin. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema har en kjempekjekk stang som du fester under setet! Den brukte vi på gutten vår når vi ga opp støttehjul :)

Anonymkode: cf95d...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Sunday, March 20, 2016 at 23.44, AnonymBruker skrev:

har en 6 åring som ikke klarer å sykle to hjul.

har dere noe tips hvordan lære henne det? Hun blir redd og nekter.

jeg skylder på meg selv at jeg ikke har vært på henne om dette tidligere.men vil gjerne at hun skal kunne før skolestart. Pluss hun har fått nye venner i nabolaget vi flyttet og ble veldig lei meg da hennes to venner syklet og hun kom inn til meg gråtende at de lo av hene fordi hun hadde støttehjul.

 

Anonymkode: 3bb58...b04

Noen barn kan ikke sykle på tohjuling når de er 6 år, andre barn kan ikke svømme når de er 12 år. Barn er ikke programerbare maskiner, men individuelle, små mennesker. Gå ut og sykle med henne, ikke sitt inne på kg og klag. 

Anonymkode: 14dff...7ec

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Jeg var 7-8 år da jeg lærte å sykle. 

Og det er uansett ikke noen katastrofe og ikke kunne syklenå r man er 6 år. Det er ikke noe man må kunne man kan fint komme seg igjennom livet uten og ha lært å sykle.

Endret av Balian de Ibelin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma kan fremdeles ikke sykle, og hun er 79 år. Slapp av, barnet lærer nok å sykle når barnet er klart for det. Selv var jeg syv år, og én dag turde jeg plutselig. 

Anonymkode: 93ef9...bd6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noen som foreslo det å holde sykkelen stødig bak, hold på en stund slik. Deretter slipper du sakte men sikkert taket, og løp bak barnet. Ta tid og jobb med det, del det gjerne opp og spre det over noen dager. Da jenta her ville sykle uten støttehjul tok det en dag å lære henne å sykle et lite stykke. Dagen etter jobbet vi med å styre og å kunne starte selv. Det å styre og starte ordentlig tok et par dager, men hu er så fornøyd nå som hu kan sykle til og fra førskolen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eldste sønnen min kunne ikke sykle da han var 6 år og for å få han trygg måtte jeg sette på støttehjul for han. Jeg hadde hele tiden sagt at støttehjul er bare tull, for da må han jo lære å sykle to ganger. 

Men, han ble bare trygg på sykkelen med støttehjul og så kunne vi ta de av, og så kunne han sykle. 

 

Anonymkode: 7451d...086

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å holde bak, og plutselig slippe kan gjøre vondt verre. Barnet stoler på at du holder, og plutselig gjør du ikke det. De snur seg, vingler og faller.....

Jeg anbefaler å finne en veldig slakk bakke med gress. La barnet sitte på sykkelen og trille ned - uten å bruke pedalene. Har de bena på pedalene, vil de begynne å vingle med en gang. Når hun har holdt på med det lenge (og føler kontroll), kan hun prøve å ha bena på pedalene. Siste skritt er å tråkke, når sykkelen nesten stopper. DA har hun lært å sykle. Men la henne altså finne balansen FØR hun har bena på pedalene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som flere her: Balansesykkel.

Her fikk de først balansesykkel og når de behersket den fikk de tohjuling uten støttehjul og da syklet de avgårde rimelig kjapt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min lille var livredd sykkel lenge, barnet en sommer på besøk hos farfar og farmor en sommer og trodde det ble hjernerystelse. Det eneste som funket var å sette barnet på en vanlig tohjulsykkel, holde tak bak og slippe. Så visste det seg at barnets redsel kom av utryggheten å ikke beherske å sette seg på sykkel, komme i gang og stoppe, så dette måtte vi trene veldig på og gå gjennom alle detaljene. Sette seg på sykkel, tråkke rundt et par ganger, så stoppe. Etterhvert gikk syklingen fint, litt rundt i ring, deretter masse ros, før en ny runde. Etterhvert lengre sirkler og med litt bakke. Husk masse ros og motivasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker jeg selv slet med å slutte med støttehjulene, men etter å ha kjørt ned en slak gressbakke på to hjul et par ganger ble jeg fort trygg nok til å droppe støttehjul!

Anonymkode: ea1bd...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
Den 20.3.2016 at 23.44, AnonymBruker skrev:

har en 6 åring som ikke klarer å sykle to hjul.

har dere noe tips hvordan lære henne det? Hun blir redd og nekter.

jeg skylder på meg selv at jeg ikke har vært på henne om dette tidligere.men vil gjerne at hun skal kunne før skolestart. Pluss hun har fått nye venner i nabolaget vi flyttet og ble veldig lei meg da hennes to venner syklet og hun kom inn til meg gråtende at de lo av hene fordi hun hadde støttehjul.

 

Anonymkode: 3bb58...b04

Vi løp bak sykkelen til barna våre og hjalp dem å holde balansen før vi slapp. 

Man ser greit når støttehjulene er modne for å taes av. Da har du utviklet balanse men fortsatt kan være litt redd for å slippe seg. Da løper du bak. Det ender ofte med knall og fall men man lærer fort å sykle sånn. 

Gjør det til en gøy greie som dere øver på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene datter var 9 og min ene sønn var 4 nr de lærte å sykle.

Barn er forskjellig. La de få tid. Hun finner motivasjon i seg selv når tiden er inne.

Alle har ikke like god koordinasjon og balanse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...