Gå til innhold

Barnebidrag: Far betaler ikke, jeg tjener over 6 G


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts skriver også at hun tjener det samme, så da har hun vel ikke bruk for de 4000?! ;)

Anonymkode: 88792...25b

Hun har ikke bruk for, men ungen har bruk for støtte fra begge to. Og hvor er rettferdigeheen i at faren ikke skal betale noe for sin egen unge?

Anonymkode: e2477...ad8

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts skriver også at hun tjener det samme, så da har hun vel ikke bruk for de 4000?! ;)

Anonymkode: 88792...25b

Er jo penger som skal gå til barnet! TS kan feks spare dem til barnet skal ha bolig. Det har vel ikke noe med om hun ikke klarer seg å gjøre, far må jo bidra med det han skal.

Anonymkode: be221...410

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer virkelig på åssen de skal rasjonalisere vekk den der. Når det kommer til penger er kvinner brutale, mye skal ha mer.

Anonymkode: 3c6d8...8c5

Så du mener det er greit at kvinnen er den eneste som skal forsørge barnet, og mannen bør slippe helt unna?

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ah, dette var jo nydelige nyheter! Så Nav kan kreve inn og eventuelt gå til lønnstrekk etc, eneste forskjellen er at jeg ikke får penger hvis han ikke betaler?

Anonymkode: 749bd...918

Jepp.

Jeg mener også det er slik. Det et som det skrives mener jeg uavhengig. 

Altså du får ikke forskudd når betaling ikke kommer. Men bidrag kan kreves inn på vanlig måte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, xinnia skrev:

Få nav til å fastsette bidrag og kreve det inn- på den måten vil far opparbeide seg en bidragsgjeld..

Betaler ikke far så skal nav gå til lønnstrekk etc-Nav kan også ta pant i eiendeler, men er far selvstendig næringsdrivende så finnes det måter for han til å unngå lønnstrekk, dette vet jeg dessverre litt for mye om.. men uansett så vil han opparbeide seg en gjeld som vil bli overført til barnet nå det fyller 18 år. Da er det ikke du som mor som eventuelt får pengene.

Men så fort far ber om penger fra det offentlige type sykepenger, penger igjen på skatten, pensjon, arv eller får seg normal lønnet arbeid,  så vil det ringe en bjelle og staten går inn for å ta de midlene som dekker opp om bidragsgjelden. 

 

Det er vel ikke alt som du skriver, men en god del er nå slik .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør man når far ikke vil betale bidrag og man ikke har rett på forskuddsbidrag fra Nav på grunn av høy inntekt? Ikke at jeg har spesielt høy inntekt, men jeg tjener over grensen for når Nav vil forskuttere bidraget til meg og deretter kreve inn fra far.

Far og jeg tjener omtrent likt, men han nekter å betale bidrag. I henhold til bidragskalkulatoren på Nav skal han betale omlag 4000 kr i månden. Han har ikke svart på flere henvendelser om bidrag etter at han flyttet ut. Jeg vet at jeg kan be Nav om å fastsette bidraget, men Nav vil ikke innkreve det på mine vegne når de ikke forskutterer bidraget.

Jeg vet at jeg kan bruke advokat, men dette koster penger. Lurer derfor på om noen vet hvilke skritt jeg kan gå til selv, uten at det koster en formue i advokatutgifter. Føler meg forferdelig rettsløs her.

Anonymkode: 749bd...918

Dette er faktafeil De skal kreve inn uavhengig av din inntekt.

 

PS: Ser nå at flere har svart det samme. Var litt kjapp der :)

Endret av MapleSirup
ps
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja du kan få Nav til å fastsette og kreve inn bidrag uavhengig av inntekten. Søk i dag, du kan gjøre alt elektronisk :)

Du må legge ved hvertfall noen lønnsslipper som bekrefter din inntekt, siste selvangivelse og arbeidskontrakt. Dersom du ikke har dette elektronisk kan du ettersende det med posten.

Dersom far ikke har betalt inn bidrag etter forfall på tredje purring kan dem gå inn og ta tvangstrekk via arbeidsgiver. Dette går ikke nødvendigvis automatisk, men du får ringe dem jevnlig dersom du ikke mottar noe. Du ringer da til Nav innkreving, ikke det 'vanlige' Nav. Nummeret finner du på sidene dems og på gulesider.

 

Dersom barnet er over 6 år og det ikke er noe fratrekk pga samvær virker rundt 4000 i måneden realistisk. Her betaler far nå 2900 i måneden, men dette vil gå opp til 3700 til sommeren.

Anonymkode: dd4ed...063

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts skriver også at hun tjener det samme, så da har hun vel ikke bruk for de 4000?! ;)

Anonymkode: 88792...25b

En årslønn på 600.000 er ikke mye om man jobber sentralt i Oslo, og må bo tilsvarende sentralt om man skal rekke både levering og henting i barnehagen. 

God lønn gjør stort sett noe med arbeidsgivers forventning til hvor mye man skal jobbe. 

Skal man ha en treroms innenfor ring 3, finner man ikke det under 3 millioner. Da er ikke årslønn på 600.000 mye. 

 

 

Anonymkode: 749bd...918

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi TS tjener normalt så skal ikke far være far??

Skjønner ikke det der jeg. Å forsørge barnet sitt er en viktig del av å være forelder.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi mor tjener godt så skal ikke barnet få nytte av at far OGSÅ tjener godt? De er jo begge foreldre, dermed skal begge forsørge. Så mor som ivaretar alle barnets behov ellers er grådig fordi far må bidra økonomisk? Utrolig tankegang. 

Anonymkode: 76b65...35d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike foreldre burde bli nektet samvær. Et barn har sikkert bedre å vokse opp uten far en å måtte tilbringe tid med en slik person. Blir kvalm av foreldre som sluntrer unna ansvar. Det er tøft å være aleneforeldre. Jeg kjenner en alenepappa som gjør alt og mor har sviktet sine barn på alle mulige måter, de hadde hatt det mye bedre uten henne i livet. :(

Foreldre som ikke betaler bidrag driter langt i sine barn. Period. Da kan de leve uten dem. 

Anonymkode: c98d1...a31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts skriver også at hun tjener det samme, så da har hun vel ikke bruk for de 4000?! ;)

Anonymkode: 88792...25b

Hehe, jeg forstår ikke logikken. Om far og mor hadde bodd sammen hadde han måtte betalt minst 4000 i mnd for å forsørge sine barn. Men når han flytter ut, DA skal han slippe, for da har MOR ikke bruk for pengene? Ungene må da forsørges, om foreldrene bor sammen eller ei, og at det går noen lapper, både på synlige og usynlige utgifter, det er sikkert og visst.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer nok til å gjøre at forholdet dere imellom til et h... Og samværet og forhold mellom unger og far blir helt ødelagt. Om du ikke er heeeelt avhengig av bidraget ville jeg heller prøvd å komme til en eller annen løsning m far. Kan han handle klær, betale Bhg/SFO ? Har vært i din situasjon så vet hva jeg snakker om, men det har iallfall reddet forholdet ungene våre har til faren sin, selv om det er såååå surt for min del, så er ungene viktigere. 

Anonymkode: fd48a...073

Du skal stole godt på den andre forelderen før man inngår en avtale om betaling av barnehageplass eller SFO.  Jeg har dessverre vært vitne til at barn har mistet barnehageplassen fordi mor og far krangler om hvem som skal betale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager, beklager! Hadde et dårlig forsøk på ironi ser jeg...

Anonymkode: 88792...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, beklager! Hadde et dårlig forsøk på ironi ser jeg...

Anonymkode: 88792...25b

:fnise: Du får slenge på ironiflagget neste gang ;)

Endret av Synne-Marie
skrivefeil :himle:
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hjelp av NAV til å beregne bidrag og kreve det inn. Min eks mente at siden han ikke hadde noe samvær med barna, så skulle han heller ikke betale for de. Det var han selv som kuttet båndene til barna.

Han opparbeidet seg bidragsgjeld på ett 6-sifret beløp og da nav til slitt gikk inn med trekk i lønn, så måtte han betale ned på gjeld + vanlig bidrag i mnd. Da hadde jeg ca 10 000 i mnd i litt over 1 år. De pengene kom godt med da jeg måtte låne penger fra foreldrene mine så barna fikk mat, klær etc. Jeg klarte da å betale ned min gjeld.

Foreldre som ikke vil betale for egne barn skulle vært straffet. Jeg fatter virkelig ikke at de kan tenke sånn om egne barn. Da får de heller la være å lage barn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 13. februar 2016 at 21.00, AnonymBruker skrev:

Slike foreldre burde bli nektet samvær. Et barn har sikkert bedre å vokse opp uten far en å måtte tilbringe tid med en slik person. Blir kvalm av foreldre som sluntrer unna ansvar. Det er tøft å være aleneforeldre. Jeg kjenner en alenepappa som gjør alt og mor har sviktet sine barn på alle mulige måter, de hadde hatt det mye bedre uten henne i livet. :(

Foreldre som ikke betaler bidrag driter langt i sine barn. Period. Da kan de leve uten dem. 

Anonymkode: c98d1...a31

De kan nok leve uten barna ha, men det er nok ikke like lett for barna skjønner du. De fleste barn vil gjerne være sammen m begge foreldre. Bidrag er ikke alt her i livet!! 

Anonymkode: fd48a...073

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13. februar 2016 at 18.28, AnonymBruker skrev:

Reddet forholdet barna har til faren sin? Hvis det er en så dårlig far at det å forsørge sine egne barn gjør forholdet mellom far og barna dårlig så er det like greit at de ikke har kontakt. Det er mildt sagt et dårlig forbilde for ungene, det gjelder også deg. Å gi opp pga trusler når det gjelder barnas beste lærer ungene dine at man skal la seg overkjøre. 

Anonymkode: bf6ad...4cf

Pleier du å involvere barna dine i alle beslutninger og kamper du kjemper? Det gjør ikke jeg. Og alle oppegående mennesker vet at uoverensstemmelser mellom foreldre skaper konflikter m barna også. Mine barn vet ikke at faren ikke betaler bidrag. Jeg er voksen og klarer Fiat å forsørge både meg og ungene uten å måtte ga bidrag.. Far kjøper klær og det er ungene kjempestolte av, vi er ikke på masse dyre ferier, og ja jeg kjøper gjerne brukte sykler men det går helt fint.. 

Anonymkode: fd48a...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ikke far bidragspliktig enda han tjener mer enn meg. Jeg har hovedomsorg og får 3360 kr i bidrag i mnd fra NAV og det er minstefradrag for 3 barn. Han opparbeider seg ikke gjeld.

 

Kostet meg 1250 kr å få det fastsatt igjennom NAV.  Tar forøvrig lang tid. 4 mnd tror jeg de brukte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ex var så oppsatt på å slippe bidrag at han faktisk rømte landet. Da har ikke NAV mye de skulle ha sagt. Men for de fleste andre stemmer det at far opparbeider seg gjeld selv om mor tjener for bra til å få forskudd.

Anonymkode: 27537...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...