Gå til innhold

Fant ut om spilleavhenighet, jeg trenger råd!


loveistheanswer

Anbefalte innlegg

Hei.

 

For to dager siden fant jeg ut av typen hadde hemmeligheter. Han har spilt poker på nettet, og tapt massevis av penger. For det første har han holdt dette skjult, løyet til meg og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Dette er ikke første gangen det skjer, var vel for snart to år siden at han innrømte at han hadde spilleavhengighet og hadde spilt bort penger.Da var det snakk om 25.000 i tapte penger og det resulterte for han i mer gjeld.. Men denne gangen er det 75.000 i minus!!! Det er sååå mye penger, og på bare 3 mnd! Og det verste er at han sa til meg: hadde jeg ikke funnet ut dette, ville han aldri sagt noe. 

Tilliten er ganske langt borte nå, men jeg ønsker å få dette til å fungere. Det verste er at vi har et avstandforhold per nå, og jeg vet ikke hvordan jeg skal kunne takle det. Er det for drøyt å be om å få sjekke kontoutskrifter, nettbank osv når jeg ønsker. Hvordan skal jeg kunne stole på han i forhold til penger igjen?

Vi har vært sammen i 4 år forresten.

 

Hva ville dere gjort?

- K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var litt spillegal på poker selv for noen år siden. For meg opptok det mye tid og jeg ble litt amper i humøret av det, særlig når jeg hadde tapt penger. For min del var ikke det økonomiske så ille, jeg både vant og tapte så gikk ikke mye i minus. Ble konfrontert av samboeren noen ganger i løpet av det året det holdt på, skjerpet meg begge gangene og etter andre gangen sluttet jeg helt og vi har det fint den dag i dag. 

I ditt tilfellet er det jo nokså mye penger typen har rotet vekk og det ser ut til å ha eskalert noe veldig. Jeg vil si dette er nokså ille, dette er noe som potensielt kan ødelegge deres fremtidsutsikter hva økonomi angår. Er vel ingen som har lyst til å være sammen med noen som ødelegger fremtidsutsikter med tanke på hus, barn og alt det der. Noe som faktisk kan bli en realitet. 

Jeg ville stilt et ultimatum i en saklig konfrontasjon. Jeg ville mest sannsynligvis krevd at alle kredittkort ble fjernet og at typen sperrer seg for mulighet til å ta på seg kreditt igjen. Du kan gjøre dette en plass, men husker ikke hvor. Jeg ville også krevd innsyn med jevne mellomrom på de kontoene han hadde igjen. Dette er egentlig bare et poeng om du er villig til å gi han en sjanse og tror på at han kan gjøre seg fortjent til din tillit igjen. Kan jo snakke om han eventuelt burde oppsøke hjelp. 

 

Lykke til :)

Endret av debattanten
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
2 timer siden, loveistheanswer skrev:

Hei.

 

For to dager siden fant jeg ut av typen hadde hemmeligheter. Han har spilt poker på nettet, og tapt massevis av penger. For det første har han holdt dette skjult, løyet til meg og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Dette er ikke første gangen det skjer, var vel for snart to år siden at han innrømte at han hadde spilleavhengighet og hadde spilt bort penger.Da var det snakk om 25.000 i tapte penger og det resulterte for han i mer gjeld.. Men denne gangen er det 75.000 i minus!!! Det er sååå mye penger, og på bare 3 mnd! Og det verste er at han sa til meg: hadde jeg ikke funnet ut dette, ville han aldri sagt noe. 

Tilliten er ganske langt borte nå, men jeg ønsker å få dette til å fungere. Det verste er at vi har et avstandforhold per nå, og jeg vet ikke hvordan jeg skal kunne takle det. Er det for drøyt å be om å få sjekke kontoutskrifter, nettbank osv når jeg ønsker. Hvordan skal jeg kunne stole på han i forhold til penger igjen?

Vi har vært sammen i 4 år forresten.

 

Hva ville dere gjort?

- K

Hvis han er avhengig må han ha hjelp. Spillavhengige er like ute å kjøre som rusavhengige. Rart ikke folk skjønner det. Som om en ikke forstår ordet AVHENGIGHET. Du må gjerne spørre om å få sjekket både kontoutskrifter og annet. Tror bare ikke det løser problemet når han har innrømmet dette for over to år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Genevieve

Du må ta kontroll over økonomien. Skrem han med Borgestadklinikken, de har vel et program for spilleavhengighet. Her må du være ordentlig streng, tenk å bruke 75000 på spill! 😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Genevieve skrev:

Du må ta kontroll over økonomien. Skrem han med Borgestadklinikken, de har vel et program for spilleavhengighet. Her må du være ordentlig streng, tenk å bruke 75000 på spill! 😱

Enig med deg bortsett fra det med å skremme.

Jeg synes at hun bør stille som krav at han oppsøker hjelp (lege + behandling på en slik klinikk eller hos psykolog), dersom de skal fortsette forholdet.

Anonymkode: 4cfce...228

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Genevieve
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg bortsett fra det med å skremme.

Jeg synes at hun bør stille som krav at han oppsøker hjelp (lege + behandling på en slik klinikk eller hos psykolog), dersom de skal fortsette forholdet.

Anonymkode: 4cfce...228

Det hadde ikke skjedd så mange ganger? Synes du det holder med én gang? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Genevieve skrev:

1) Det hadde ikke skjedd så mange ganger? 2) Synes du det holder med én gang? 

Beklager, men nå forstår jeg ikke hva du mener.

1) Hva hadde ikke skjedd så mange ganger?

2) Holder med en gang med hva?

 

Anonymkode: 4cfce...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Genevieve skrev:

Det hadde ikke skjedd så mange ganger? Synes du det holder med én gang? 

kr 75000,- på 3 måneder (hvis jeg forsto TS rett), har han spilt bort denne gangen. Og han har da ikke spilt kun 1 gang, men spilt i 3 måneder.

Anonymkode: 4cfce...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Genevieve
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men nå forstår jeg ikke hva du mener.

1) Hva hadde ikke skjedd så mange ganger?

2) Holder med en gang med hva?

 

Anonymkode: 4cfce...228

1. At han spiller bort mye penger

2. Å legge seg inn til behandling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Genevieve skrev:

1. At han spiller bort mye penger

2. Å legge seg inn til behandling

Takk for svar!

1) Jeg synes at det har skjedd mange nok ganger, og det er uansett alvorlig når han har spilt bort så store summer.

2) Hvor mange ganger han eventuelt trenger å være innlagt til behandling, vet ikke jeg. Det er mulig at det også finnes god poliklinisk behandling.

Anonymkode: 4cfce...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Genevieve
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

1) Jeg synes at det har skjedd mange nok ganger, og det er uansett alvorlig når han har spilt bort så store summer.

2) Hvor mange ganger han eventuelt trenger å være innlagt til behandling, vet ikke jeg. Det er mulig at det også finnes god poliklinisk behandling.

Anonymkode: 4cfce...228

2. Hvor mange ganger han må spille for å legge seg inn til behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Genevieve
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kr 75000,- på 3 måneder (hvis jeg forsto TS rett), har han spilt bort denne gangen. Og han har da ikke spilt kun 1 gang, men spilt i 3 måneder.

Anonymkode: 4cfce...228

Ok, tenkte han hadde satset 75000 i en smell, det forandrer jo saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Genevieve skrev:

2. Hvor mange ganger han må spille for å legge seg inn til behandling. 

Hvor mange ganger med slike spill man må ha for å få behandlingsplass og eller psykologhjelp? Det vet jeg ikke.

 

 

Anonymkode: 4cfce...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, loveistheanswer skrev:

Hei.

 

For to dager siden fant jeg ut av typen hadde hemmeligheter. Han har spilt poker på nettet, og tapt massevis av penger. For det første har han holdt dette skjult, løyet til meg og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Dette er ikke første gangen det skjer, var vel for snart to år siden at han innrømte at han hadde spilleavhengighet og hadde spilt bort penger.Da var det snakk om 25.000 i tapte penger og det resulterte for han i mer gjeld.. Men denne gangen er det 75.000 i minus!!! Det er sååå mye penger, og på bare 3 mnd! Og det verste er at han sa til meg: hadde jeg ikke funnet ut dette, ville han aldri sagt noe. 

Tilliten er ganske langt borte nå, men jeg ønsker å få dette til å fungere. Det verste er at vi har et avstandforhold per nå, og jeg vet ikke hvordan jeg skal kunne takle det. Er det for drøyt å be om å få sjekke kontoutskrifter, nettbank osv når jeg ønsker. Hvordan skal jeg kunne stole på han i forhold til penger igjen?

Vi har vært sammen i 4 år forresten.

 

Hva ville dere gjort?

- K

Hei se her

"Spilleavhengighet er en diagnose. Det betyr at du har rett til behandling – det slo Helsedepartementet fast i 2001. Behandling av pengespillavhengige har god effekt, og hvis du ønsker behandling, skal du ta kontakt med fastlegen din eller NAV."

http://hjelpelinjen.no/behandling/

og her

"Velkommen! Det kreves ikke legehenvisning for å delta i Fjernbasert behandling for spilleavhengige. Kontakt oss direkte ved å fylle ut skjema for påmelding, og vi vil kontakte deg innen tre uker. Les mer om dette under menypunktet "Hvordan komme i gang""

http://www.spillbehandling.no/

 

Anonymkode: 4cfce...228

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

3 timer siden, loveistheanswer skrev:

 

"Hva skjer med pårørende?

Mange pårørende er i en svært vanskelig situasjon, særlig de som lever sammen med spilleren. Plutselig oppdager de kanskje at den partneren de stolte på, har levd et dobbeltliv i flere år.

De føler at noe er galt, siden den spilleavhengige ofte blir fraværende både fysisk og psykisk. Noen mistenker utroskap eller stoffproblemer. De har ofte prøvd å spørre, men blir møtt av bortforklaringer og løgner.

Her finner du historien til en kvinne som måtte takle sjokket ved å finne ut at mannen var spilleavhengig."

http://hjelpelinjen.no/parorende/hva-skjer-med-parorende/


"

Anonymkode: 4cfce...228

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, debattanten skrev:

Jeg var litt spillegal på poker selv for noen år siden. For meg opptok det mye tid og jeg ble litt amper i humøret av det, særlig når jeg hadde tapt penger. For min del var ikke det økonomiske så ille, jeg både vant og tapte så gikk ikke mye i minus. Ble konfrontert av samboeren noen ganger i løpet av det året det holdt på, skjerpet meg begge gangene og etter andre gangen sluttet jeg helt og vi har det fint den dag i dag. 

I ditt tilfellet er det jo nokså mye penger typen har rotet vekk og det ser ut til å ha eskalert noe veldig. Jeg vil si dette er nokså ille, dette er noe som potensielt kan ødelegge deres fremtidsutsikter hva økonomi angår. Er vel ingen som har lyst til å være sammen med noen som ødelegger fremtidsutsikter med tanke på hus, barn og alt det der. Noe som faktisk kan bli en realitet. 

Jeg ville stilt et ultimatum i en saklig konfrontasjon. Jeg ville mest sannsynligvis krevd at alle kredittkort ble fjernet og at typen sperrer seg for mulighet til å ta på seg kreditt igjen. Du kan gjøre dette en plass, men husker ikke hvor. Jeg ville også krevd innsyn med jevne mellomrom på de kontoene han hadde igjen. Dette er egentlig bare et poeng om du er villig til å gi han en sjanse og tror på at han kan gjøre seg fortjent til din tillit igjen. Kan jo snakke om han eventuelt burde oppsøke hjelp. 

 

Lykke til :)

Hei og takk for svar :) veldig greit å få tilbakemelding fra en som faktisk selv har vært i den situasjonen. Setter pris på meningene dine. Det første jeg gjorde var å be om tilsyn i alle kontoene han hadde, fikk han til å sperre pokerkontoene og at nå fikk han ikke spille mer. 

Det du sier om amper i humøret er det jeg kjenner igjen han i. Han har vært veldig amper, vi kranglet hele tiden over småting og han ble veldig sint. Spesielt i tilfeller som ikke var noe viktig heller, småting. Så fikk jeg en magefølelse av at noe var galt, så da han var på jobb logget jeg meg inn på pcn hans, og letet etter noe å finne. Problemet var at det jeg fant var at han hadde vunnet 47.000 kr på en uke, og dette hadde han holdt skjult. I tillegg ikke fortalt meg om spillingen, slettet leserloggen på pc osv. Så jeg ga han en sjanse til å forklare, og at han hadde tapt 75.000 kr på spilling igjennom 3 måneder, da fikk jeg sjokk. Tilsammen på ca 2 år har han spilt bort 95.000 kr. Det er vanvittig sykt.    Det er ikke bare pengene som er problemet, jeg føler at tilliten forsvant. Etter første runde da han selv fortalte om spillingen, så nektet jeg han å spille til gjelden var betalt. Husker ikke når han begynte å spørre om å få spille igjen, men da sa jeg at han kunne få spille en sjelden gang i ny og ne, men da måtte han spørre meg om lov først, hvor mye det kostet osv. Så skulle jeg få bestemme. Da var vi jo på en måte 2 om dette, og da kunne jeg liksom kontrollere det så det ikke sklei ut.  

Han spurte noen ganger, det var småbeløp for å bli med i turneringen. Jeg sa ja. Men greia er jo nå at han har spilt mye mer enn det han har spurt om, tilogmed mens han har vært på do, alle plasser når jeg ikke har vært tilstede. Men tilogmed når jeg har vært med han, så har han løyet om hvor mye ting har kostet osv. Jeg burde jo ha skjønt dette. Føler på en måte at dette er min feil og jeg klandrer meg selv.  Burde jeg gjort noe tidligere?    Men jeg er glad jeg fant ut av det, før det kunne gått mye værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Blomsterert skrev:

Hvis han er avhengig må han ha hjelp. Spillavhengige er like ute å kjøre som rusavhengige. Rart ikke folk skjønner det. Som om en ikke forstår ordet AVHENGIGHET. Du må gjerne spørre om å få sjekket både kontoutskrifter og annet. Tror bare ikke det løser problemet når han har innrømmet dette for over to år siden.

Takk for svar :)

Det er jeg enig med deg i. Selv om man fjerner selve hovedproblemet spillingen, så er det jo fortsatt noe å arbeide med. Det er jo en grunn til at han har satt selv i den situasjonen og da må man få hjelp slik at man ikke har behov for å spille.

Men bare det å innrømme er jo et bra tegn, så jeg skal få ordnet noe hjelp til han :)  

Og ved å sjekke kontoutskrifter kanskje en gang i mnd, osv vil hjelpe meg med å holde styr på økonomien hans slik at det ikke blir verre ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Genevieve skrev:

Du må ta kontroll over økonomien. Skrem han med Borgestadklinikken, de har vel et program for spilleavhengighet. Her må du være ordentlig streng, tenk å bruke 75000 på spill! 😱

Jeg får prøve så godt jeg kan å ta over økonomien. Føler meg litt slem med at nå må jeg være kontrollfreak angående penger,men dette gjør jeg jo for å hjelpe han.  Skal sjekke ut Borgestadklinikken, takk for råd :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg bortsett fra det med å skremme.

Jeg synes at hun bør stille som krav at han oppsøker hjelp (lege + behandling på en slik klinikk eller hos psykolog), dersom de skal fortsette forholdet.

Anonymkode: 4cfce...228

Takk for svar :)

Jeg har tenkt akkurat det du skriver, lege, psykolog og eventuelt et behandlingsopplegg med spillingen. Føler ikke at det er nok å bare sperre kontoene for å ikke spille igjen. Problemene vil jo fortsatt være der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...