Gå til innhold

Sammenheng mellom ME og personlighetsforstyrrelser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fryktelig lite forstand på akkurat ME, så bær over med meg om det kommer skjevt ut, jeg har ingen agenda for å såre noen.

 

Jeg har en bindevevssykdom, men vi leter etter den riktige diagnosen, men det ser ut som om Lupus blir min diagnose.

Jeg er forferdelig utmattet og lever livet fra sofaen og sengen på 4.året. En tur i dusjen og sengeleie resten av dagen. Jeg har aldri trodd at jeg har ME, og har aldri sjekket hvilke symptomer som følger med i tillegg til utmattelse. Tanken har egentlig aldri slått meg.

På en av mine besøk hos fastlegen fikk jeg sagt at jeg lurer på om jeg har ME! Det lå nok mest fortvilelse i det utbruddet, men da sa fastlegen at du får aldri diagnosen på ME når du har fått en diagnose på bindevevssykdom.

Før jeg fikk diagnosen på bindevevssykdom hadde jeg diagnosen fibromyalgi, men den er tatt bort nå. 

Det var bare mitt lille innspill i forhold til utredning og flere diagnoser, og at det er viktig med full utredning for pasienter med ME og fibromyalgi. Lupus er noe helt annet enn fibromyalgi selv om fibromyalgi er grusomt nok for dem det gjelder.

Derfor er det viktig å bytte fastlege om fastlegen ikke er interessert i eliminere farlige sykdommer. <i mitt tilfelle måtte jeg bytte fastlege to ganger før jeg ble tatt på alvor. 

 

Anonymkode: 775c1...403

Hvilken spesialist diagnostiserer bindevevssykdom/lupus?

Min utredning for ME tok ca 1 år, og jeg forstod det slik at følgende var "obligatorisk prosedyre" for å bli vurdert av en ME-spesialist/nevrolog i siste ledd av prosessen. 

Jeg husker kanskje ikke alle undersøkelsene etter alle disse årene, men kan nevne:
- MR
- Røntgen av ryggsøyle, bekken, osv
- Ultralyd av mage
- Time hos reumatiker for å utelukke fibromyalgi
- Massevis av spesielle blodprøver som måtte tas på sykehuset, noen på tom mage og før kl 07, osv
- Spinalpunksjon
- EEG
- Psykologtime (hvis aldri hatt psykiske plager eller kontakt med psykolog)

De konkluderte med utmattelse, men ikke ME (grunnet flere psykiske diagnoser), og deretter har jeg vært forlatt til meg selv. 

Anonymkode: 3c8c5...6c1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken spesialist diagnostiserer bindevevssykdom/lupus?

Min utredning for ME tok ca 1 år, og jeg forstod det slik at følgende var "obligatorisk prosedyre" for å bli vurdert av en ME-spesialist/nevrolog i siste ledd av prosessen. 

Jeg husker kanskje ikke alle undersøkelsene etter alle disse årene, men kan nevne:
- MR
- Røntgen av ryggsøyle, bekken, osv
- Ultralyd av mage
- Time hos reumatiker for å utelukke fibromyalgi
- Massevis av spesielle blodprøver som måtte tas på sykehuset, noen på tom mage og før kl 07, osv
- Spinalpunksjon
- EEG
- Psykologtime (hvis aldri hatt psykiske plager eller kontakt med psykolog)

De konkluderte med utmattelse, men ikke ME (grunnet flere psykiske diagnoser), og deretter har jeg vært forlatt til meg selv. 

Anonymkode: 3c8c5...6c1

Å som jeg skjønner hvordan du har det! Får helt vondt av deg.

Jeg fikk diagnosen på fibromyalgi av en eldre revmatolog, tror det var i 2008 og det var før utmattelsen slo ut i full fyr. Det skjedde i løpet av noen få uker om våren. Men jeg følte at diagnosen ikke passet med mine problemer.

Så jeg brukte flere år på å mase på en time hos revmatolog, noe to fastleger syntes var unødvendig og egentlig noe tull.

I april 2014 fikk jeg endelig time hos revmatolog og så har det bare gått slag i slag.

Har du tenkt på å skifte fastlege?

Anonymkode: 775c1...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg satt på venterommet hos tannlegen en dag så kom jeg over en artikkel i et psykologisk tidsskrift som beskrev at noen amerikanskje forskere hadde funnet sammenheng mellom personlighetsforstyrrelser og ME. Dette er jo ikke helt stuerent å skrive om i norske medier da de får et helt hylekorps etter seg, foreninger, enkeltpersoner med mer. Men kan det altså tyde på at det ligger en sterk psykologisk component og murrer i bunnen av ME?

Anonymkode: b6f23...f59

 

Er slitenhet og trøtthet et personlighetstrekk? Tviler på det. Hva slags personlighetsfortyrrelse skulle ME indikere? Det eneste jeg kommer på er avhengig pf, men alle syke blir mer avhengige av sine nærmeste. Det betyr ikke at man har pf av den grunn. 

 

At det kan være noe psykologisk bak, er jeg derimot åpen for. Men at det er personlighetsforstyrrelse, er jeg skeptisk til, siden de består av klart definerte trekk ((det er bare å søke opp ulike pf og lese om dem)

 

Anonymkode: 062bf...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres igrunn litt logisk ut. Alle de jeg kjenner med den nye folkesykdommen ME har igrunn aldri vært helt i vater psykisk. Så jeg tror det ligger noe i det.

Anonymkode: bbbb7...282

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Er slitenhet og trøtthet et personlighetstrekk? Tviler på det. Hva slags personlighetsfortyrrelse skulle ME indikere? Det eneste jeg kommer på er avhengig pf, men alle syke blir mer avhengige av sine nærmeste. Det betyr ikke at man har pf av den grunn. 

 

At det kan være noe psykologisk bak, er jeg derimot åpen for. Men at det er personlighetsforstyrrelse, er jeg skeptisk til, siden de består av klart definerte trekk ((det er bare å søke opp ulike pf og lese om dem)

 

Anonymkode: 062bf...2f1

TS nevnte tvangspreget personlighetsforstyrrelse. En personlighetsforstyrrelse som bakgrunn blir for dumt, mener jeg. Alle som får en god diagnose må jo gjennom timer hos psykolog, og dette er definitivt noe som ville blitt lagt merke til under en time hos psykolog.

Anonymkode: e1e4e...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har både ME, ADD og depresjon. Men jeg har ingen personlighetsforstyrrelser. Så det er nok ikke sort/hvitt, TS :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS nevnte tvangspreget personlighetsforstyrrelse. En personlighetsforstyrrelse som bakgrunn blir for dumt, mener jeg. Alle som får en god diagnose må jo gjennom timer hos psykolog, og dette er definitivt noe som ville blitt lagt merke til under en time hos psykolog.

Anonymkode: e1e4e...c21

En med tvangspreget pf er gjerne rigid og sta og vil gjøre ting på sin måte, koste hva det koste vil. Vedkommende kan ha vanskeligheter med å tilpasse seg nye situasjoner og å samarbeide, men trives gjerne i rutinepreget arbeide. Ser ikke helt sammenhengen her mellom ME og dette. Ts kan kanskje forklare. 

Anonymkode: 062bf...2f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

ME er ikke en utelukkelsesdiagnose. ME er en egen sykdom med en tilhørende sykdomsbeskrivelse. CFS (kronisk utmattelsesyndrom) derimot, er en utelukkelsesdiagnose der det eneste kriteritet er uforklart fatigue over 6 måneder. CFS kan derfor være hva som helst. "Smarte" psykologer som ikke vil at ME skal være en egen sykdom, klarte på 90 tallet å slå sammen ME og CFS i en diagnose: CFS/ME, og har dermed lykkes i å forvirre leger og myndigheter med at sykdommen ME og tilstanden CFS er det samme.

I USA var det på 80-tallet et epidemisk utbrudd av noe som man da oppfattet som en mulig ny sykdom, men som man i ettertid ser hadde samme sykdomsbeskrivelse som er beskrevet i epidemiske utbrudd andre steder i verden og som passer til diagnosebeskrivelsen for ME. Desverre valgte myndighetene den gangen å behandle utbruddet som en mulig ny sykdom, og for forskningsformål ble det nødvendig å utelukke andre sykdommer som kunne forklare symptombildet, og tilstanden måtte ha vart i minst 6 måneder med nyoppståtte symptomer før sykdommen brøt ut.

Det er altså ingen grunn til at man ikke kan ha andre sykdommer samtidig med ME. Det hele bygger på en  videreføring av de kriteriene som opprinnelig var ment kun for forskningsformål, da man måtte studere mennesker som ikke kunne ha andre sykdommer som påvirket symtpombildet ved det man trodde var en ny sykdom. På grunn av at denne misforståelsen ikke ble oppklart, har det blitt etablert praksis at alle sykdommer og tilstander som kan forklare det ene symtpomet kronisk utmattelse må uelukkes før man kan stille diagnosen CFS/ME - som ikke er en diagnose. ME er derimot en diagnose ifølge WHO (G.93.3) klassifisert under nevrologiske lidelser (andre hjernesykdommer), men det er egentlig ingen bevis for at ME er en nevorligisk sykdom, og WHO gir ingen sykdomsbeskrivelse eller kriterier til diagnosen. Diagnosen har derfor blitt "kuppet" av psykosomatikken som har slått sammen CFS med ME.

ME pasienter kan i likhet med alle andre mennesker også ha psykiske plager, men det er ingenting som tyder på at de er psykisk syke i større grad enn befolkningen forøvrig eller andre mennesker med kroniske sykdommer. At sykdomsmekaniskmene ikke er forklart ved ME, er nok årsaken til at mange ønsker å tillegge pasientenes lideleser en psykisk forklaring. Det er helt typisk, og vi har sett det igjennom hele medisinhistorien at sykdommer man ikke har forstått i samtiden har fått en psykisk forklaring inntil forskningen har kommet med resultater. Magesår, MS, AIDS og parkinsons er noen eksempler på sykdommer man tidligere trodde var psykisk betinget.

Endret av straamann
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ME er helt klart en psykisk sykdom  som følger av dårlig livsstil og langvarig depresjon. Det var ingen som led av det før vi fikk velferdsstaten. Det er ingen i "arbeidssomme" kulturer som lider av det. Folk som sitter på rumpa, spiser usunt, ser for mye på TV osv over lang tid får denne sykdommen.

Anonymkode: c838b...e5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

ME er helt klart en psykisk sykdom  som følger av dårlig livsstil og langvarig depresjon. Det var ingen som led av det før vi fikk velferdsstaten. Det er ingen i "arbeidssomme" kulturer som lider av det. Folk som sitter på rumpa, spiser usunt, ser for mye på TV osv over lang tid får denne sykdommen.

Anonymkode: c838b...e5f

Blir vel mer riktig å si at ME er uvanlig i solrike land, og at d-vitamin derfor kan spille en viktig rolle i utvikling av sykdommen.

Anonymkode: 107c2...9a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ME er helt klart en psykisk sykdom  som følger av dårlig livsstil og langvarig depresjon. Det var ingen som led av det før vi fikk velferdsstaten. Det er ingen i "arbeidssomme" kulturer som lider av det. Folk som sitter på rumpa, spiser usunt, ser for mye på TV osv over lang tid får denne sykdommen.

Anonymkode: c838b...e5f

Argumentasjonen din holder ikke mål. De aller fleste med psykiske sykdommer og usunn livsstil utvikler ikke ME. Og det er mange som lider av ME som før sykdommen var svært velfungerende. Hvis du tror at ME = latskap, så har du ikke kunnskaper om hvor invalidiserende denne sykdommen er.

 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir vel mer riktig å si at ME er uvanlig i solrike land, og at d-vitamin derfor kan spille en viktig rolle i utvikling av sykdommen.

Anonymkode: 107c2...9a3

ME finnes over hele verden, både Japan, USA (som til dels er svært solrik), Nigeria og mange andre land. Problemet er at sykdommen forskes svært lite på og det kartlegges ikke hvor mange som faktiske er rammet. Særlig ikke i utviklingsland.

I Norge er det mange som har lave nivåer av D-vitamin, men det er ikke flere som utvikler ME her enn f.eks i California som er svært solrikt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ME er helt klart en psykisk sykdom  som følger av dårlig livsstil og langvarig depresjon. Det var ingen som led av det før vi fikk velferdsstaten. Det er ingen i "arbeidssomme" kulturer som lider av det. Folk som sitter på rumpa, spiser usunt, ser for mye på TV osv over lang tid får denne sykdommen.

Anonymkode: c838b...e5f

Det er en myte, og det er tragisk både for pasienter og pårørende at den opprettholdes. I tillegg er det med å undergrave interessen for å forske på sykdommen og finne medisinske løsninger. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.2.2016 den 9.08, AnonymBruker skrev:

 

Er slitenhet og trøtthet et personlighetstrekk? Tviler på det. Hva slags personlighetsfortyrrelse skulle ME indikere? Det eneste jeg kommer på er avhengig pf, men alle syke blir mer avhengige av sine nærmeste. Det betyr ikke at man har pf av den grunn. 

 

At det kan være noe psykologisk bak, er jeg derimot åpen for. Men at det er personlighetsforstyrrelse, er jeg skeptisk til, siden de består av klart definerte trekk ((det er bare å søke opp ulike pf og lese om dem)

 

Anonymkode: 062bf...2f1

I denne tråden sto det utrolig mye rart og her er en av de tingene, det står ingen plasser i Ts sitt innlegg at ME ER en personlighetsforstyrrelse. Artikkelen handlet om at ME og personlighetsforstyrrelser er diagnoser som ofte opptrer sammen. Jeg kan skrive under på at det stemmer, jeg jobber med ME pasienter, og veldig mange(flere enn halvparten) av de oppfyller kriteriene for en eller flere personlighetsforstyrrelser og har der av diagnosen(e). Det er ikke jeg som har diagnostisert verken ME eller personlighetsforstyrrelsen på de. En personlighetsforstyrrelse er når ens personlighet på en eller annen måte heller mot en retning som gjør at det er til hinder for seg selv(og andre), dette sees i sosialt samspill med andre mennesker. Jeg oppfatter at flere som svarer i denne tråden har piggene ute, hvorfor? Dette er jo en forskningsartikkel, det er jo ingen som sier at DU har personlighetsforstyrrelser når du har ME. Artikkelen sier noe om at forekomsten av personlighetsforstyrrelser er høy blandt mennesker som er diagnostisert med ME(altså høyere enn om du ikke har ME) Hva med det er det egentlig å være uenig i? 

Anonymkode: 0090a...600

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

ME er helt klart en psykisk sykdom  som følger av dårlig livsstil og langvarig depresjon. Det var ingen som led av det før vi fikk velferdsstaten. Det er ingen i "arbeidssomme" kulturer som lider av det. Folk som sitter på rumpa, spiser usunt, ser for mye på TV osv over lang tid får denne sykdommen.

Anonymkode: c838b...e5f

Det er ikke ulovlig å uttale seg om ting man ikke har greie på i det hele tatt, men er det ikke litt flaut å vise i all offentlighet hvor uvitende og påståelig man er?

Anonymkode: 83b58...313

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

I denne tråden sto det utrolig mye rart og her er en av de tingene, det står ingen plasser i Ts sitt innlegg at ME ER en personlighetsforstyrrelse. Artikkelen handlet om at ME og personlighetsforstyrrelser er diagnoser som ofte opptrer sammen. Jeg kan skrive under på at det stemmer, jeg jobber med ME pasienter, og veldig mange(flere enn halvparten) av de oppfyller kriteriene for en eller flere personlighetsforstyrrelser og har der av diagnosen(e). Det er ikke jeg som har diagnostisert verken ME eller personlighetsforstyrrelsen på de. En personlighetsforstyrrelse er når ens personlighet på en eller annen måte heller mot en retning som gjør at det er til hinder for seg selv(og andre), dette sees i sosialt samspill med andre mennesker. Jeg oppfatter at flere som svarer i denne tråden har piggene ute, hvorfor? Dette er jo en forskningsartikkel, det er jo ingen som sier at DU har personlighetsforstyrrelser når du har ME. Artikkelen sier noe om at forekomsten av personlighetsforstyrrelser er høy blandt mennesker som er diagnostisert med ME(altså høyere enn om du ikke har ME) Hva med det er det egentlig å være uenig i? 

Anonymkode: 0090a...600

Det uroer meg at du jobber med ME-pasienter slik du skriver.

Nå er det en gang slik at på grunn av dårlig kunnskap blant legene, er det mange som blir feildiagnostiert med ME. Pasienter som ikke har ME får diagnosen og motsatt. En annen ting er at symptombildet ved ME er såpass omfattende, at det som for pasientene er adekvate mestringsstrategier kan bli oppfattet som uhensiktsmessig adferd av helsepersonell som ikke kjenner sykdomsbeskrivelsen godt nok. Det kan føre til at man tolker ME som en personlighetsforstyrrelse. De samme symptomene og adferdstrekkene kan romme vidt forskjellige realiteter alt etter hvilken sammenheng de opptrer i.

Som helspersonell skal man også være nøye på å skille mellom observasjon og tolkning. Tolkning er noe som skjer inni vårt hode og kan føre til fundamentale feil som f.eks kognitiv dissonans dersom vi står stilt ovenfor et fenomen vi ikke forstår. 

Endret av straamann
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.2.2016 den 20.20, AnonymBruker skrev:

Da jeg satt på venterommet hos tannlegen en dag så kom jeg over en artikkel i et psykologisk tidsskrift som beskrev at noen amerikanskje forskere hadde funnet sammenheng mellom personlighetsforstyrrelser og ME. Dette er jo ikke helt stuerent å skrive om i norske medier da de får et helt hylekorps etter seg, foreninger, enkeltpersoner med mer. Men kan det altså tyde på at det ligger en sterk psykologisk component og murrer i bunnen av ME?

Anonymkode: b6f23...f59

Det er derfor man bl.a går igjennom en utreding hos psykriater som del av utredning for ME.


Velkommen etter. Har ikke sett noe hylekor for denne praksisen.

Anonymkode: c21c6...b7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎08‎.‎02‎.‎2016 den 20.49, AnonymBruker skrev:

Neida, det er jeg klar over.

Men hvis du googler Chronic Fatigue Syndrome + personality disorder får du 194 000 resultater i Google på under ett sekund. Så det er kanskje noe i det. Eller?

Anonymkode: b6f23...f59

Og når jeg googler Chronic Fatigue Syndrome + cake får jeg 415 000 treff på under et sekund. Det betyr enten at man får CFS av å spise (eller bake?) kaker, eller at kakespising (eller -baking?) er kuren mot det.

Var det ikke sånn google funka, sa du?

Anonymkode: 83b58...313

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, straamann skrev:

Det uroer meg at du jobber med ME-pasienter slik du skriver.

Nå er det en gang slik at på grunn av dårlig kunnskap blant legene, er det mange som blir feildiagnostiert med ME. Pasienter som ikke har ME får diagnosen og motsatt. En annen ting er at symptombildet ved ME er såpass omfattende, at det som for pasientene er adekvate mestringsstrategier kan bli oppfattet som uhensiktsmessig adferd av helsepersonell som ikke kjenner sykdomsbeskrivelsen godt nok. Det kan føre til at man tolker ME som en personlighetsforstyrrelse. De samme symptomene og adferdstrekkene kan romme vidt forskjellige realiteter alt etter hvilken sammenheng de opptrer i.

Som helspersonell skal man også være nøye på å skille mellom observasjon og tolkning. Tolkning er noe som skjer inni vårt hode og kan føre til fundamentale feil som f.eks kognitiv dissonans dersom vi står stilt ovenfor et fenomen vi ikke forstår.

Kan du beskrive hva det er jeg skriver som uroer deg..? Jeg er ikke uenig i det du skriver om diagnostiseringen av ME og personlighetsforstyrrelser. Jeg er imidlertid tro til de diagnoser som er satt(og er jeg i tvil så kan man ved enkelte tilfeller få tatt en second opinion). At mestringsstrategier i livet kan tolkes som personlighetsforstyrrelser er sikkert ikke feil det heller. Det er ikke først og fremst diagnosene jeg tar utgangspunktet i når pasientene kommer for behandling hos meg, jeg gjør det jeg kan for å hjelpe personen med de behandlingsalternativ jeg og pasient i samspill blir enig om. Men alt dette endrer jo ikke det faktum at mange ME pasienter også har personlighetsforstyrrelser!(vertfall der jeg jobber) Både ME og personlighetsforstyrrelser er omdiskuterte diagnoser i min fagkrets. Jeg oppfatter ditt innlegg som bastant med fraser som"nå er det en gang slik.." kan jeg spørre hvorfor?:) 

Anonymkode: 0090a...600

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...