Gå til innhold

Innkalling til drøftelsesmøte!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppsigelsen din fremstår ikke ulovlig, og du vil neppe oppnå noe med ett nytt møte, selv om jeg forstår ditt behov for å prøve. Dokumentasjon skulle du hatt med på møte denne uken, her skulle du også hatt med tillitsvalgt. Det var det som var din reelle sjanse til å fremvise hvordan du ønsket å endre adferd, og hvorfor ting var blitt som det er. Samtidig så lurer jeg på om du egentlig har forstått dette med gyldig og ikke gyldig fravær, når du sier du skal ha med attest fra kjøreskolen din, kjøretimer er ikke gyldig grunn til fravær. Håper du lykkes på skole videre, og har lært til neste gang du skal prøve deg i arbeidslivet. 

Anonymkode: 4d7ee...0fc

Enig. Slik som TS skisserer i tråden, kan jeg ikke se en eneste grunn til at dette skulle vært en ulovlig oppsigelse.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt med tillitsvalget og rådigvier fra LO, og jeg har også dokumentert (Muntlig) i det drøftelsesmøte som var på onsdag. Jeg gjordet så godt jeg kunne. Og møte var positivt hele veien. Men det gikk ikke. Nå skjønner jeg at jeg ikke har noe sjanse på de da. Men tenker siden dem har sagt meg fort opp, og da jeg fikk den skriftlige advarselen, så sa han som ga meg den ikke at det var alvorlig og next er sparken. Han sa jo ikke det. Grunnen  som gjordet at jeg var mye forsinket er som jeg har nevnte. Dem jeg jobbet sammen med synes at det er helt unødvendig og fikk sjokk da jeg fortalte dem det. Jeg synes at jeg fortjener en ny sjanse og det gjør alle jeg jobbet  sammen med, jeg er ung, lærling, jeg har jobbet, var flink og å sparke meg ut etter 5 måneder av læretiden min, det skader meg ganske mye og har veldig store konsekvenser for meg.Jeg har heller ikke hatt noe prøvetid, i min situasjon som lærling, så har jeg ikke prøvetid.Men jeg er ikke sikker om jeg skal ta noe sjanse på det møte §17-3. I fremtiden så tenker jeg da å søke nye bedrifter. Hvis jeg ikke får noe lærlingsplass, så tenker jeg å starte generell studie kompetanse til neste år og fortsette å utdanne meg videre, jeg har allerede en plan for det. Det er også en skole som utdanner folk mot fagbrevet ifaget mitt, sånn at man går på skolen og lærer også opp til fagprøven, i istedenfor å ta læretiden i bedrift da, jeg har også litt erfaring fra praksisen, siden jeg har jobba i 8 måneder. Jeg er en person som virklige står på og gir ikke opp så fort. 

 

Anonymkode: 95cd7...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt med tillitsvalget og rådigvier fra LO, og jeg har også dokumentert (Muntlig) i det drøftelsesmøte som var på onsdag. Jeg gjordet så godt jeg kunne. Og møte var positivt hele veien. Men det gikk ikke. Nå skjønner jeg at jeg ikke har noe sjanse på de da. Men tenker siden dem har sagt meg fort opp, og da jeg fikk den skriftlige advarselen, så sa han som ga meg den ikke at det var alvorlig og next er sparken. Han sa jo ikke det. Grunnen  som gjordet at jeg var mye forsinket er som jeg har nevnte. Dem jeg jobbet sammen med synes at det er helt unødvendig og fikk sjokk da jeg fortalte dem det. Jeg synes at jeg fortjener en ny sjanse og det gjør alle jeg jobbet  sammen med, jeg er ung, lærling, jeg har jobbet, var flink og å sparke meg ut etter 5 måneder av læretiden min, det skader meg ganske mye og har veldig store konsekvenser for meg.Jeg har heller ikke hatt noe prøvetid, i min situasjon som lærling, så har jeg ikke prøvetid.Men jeg er ikke sikker om jeg skal ta noe sjanse på det møte §17-3. I fremtiden så tenker jeg da å søke nye bedrifter. Hvis jeg ikke får noe lærlingsplass, så tenker jeg å starte generell studie kompetanse til neste år og fortsette å utdanne meg videre, jeg har allerede en plan for det. Det er også en skole som utdanner folk mot fagbrevet ifaget mitt, sånn at man går på skolen og lærer også opp til fagprøven, i istedenfor å ta læretiden i bedrift da, jeg har også litt erfaring fra praksisen, siden jeg har jobba i 8 måneder. Jeg er en person som virklige står på og gir ikke opp så fort. 

 

Anonymkode: 95cd7...a3a

Men det å få en skriftlig advarsel er ganske alvorlig i utgangspunktet, og neste steg da er jo et eventuelt møte og sparken. Sjefen trenger ikke å si i fra om at det er alvorlig. Jeg har jobbet siden jeg var 14(28 nå) og har aldri mottatt et advarsel, verken muntlig eller skriftlig. Men om jeg hdde fått det så hadde jeg skjerpet meg ASAP. Men du har forhåpentøigvis lært til neste gang, og jeg håper virkelig for din skyld at det blir en neste gang. Det er vanskelig å få lærlingplass i disse dager, og sikkert enda vanskeligere om man har fått sparken fra den første.

Skjønner at det hr vært mye på privaten som har gjort det vanskelig for deg, men du burde ha tatt det opp med sjef og veileder fra starten av så kanskje dere hadde funnet en løsning for deg i fellesskap som ikke innebar sparken. Forseintkomming og det å "glemme" å si i fra at man ikke kommer en dag er ikke akseptabelt og en uvane du bør legge fra deg med en gang. Det at man er ung og aldri har hatt jobb før er ikke en unnskyldning, det burde du også forstå. Ønsker deg masse lykke til videre, enten det blir skole eller jobbing :)

Anonymkode: 68763...6dc

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det å få en skriftlig advarsel er ganske alvorlig i utgangspunktet, og neste steg da er jo et eventuelt møte og sparken. Sjefen trenger ikke å si i fra om at det er alvorlig. Jeg har jobbet siden jeg var 14(28 nå) og har aldri mottatt et advarsel, verken muntlig eller skriftlig. Men om jeg hdde fått det så hadde jeg skjerpet meg ASAP. Men du har forhåpentøigvis lært til neste gang, og jeg håper virkelig for din skyld at det blir en neste gang. Det er vanskelig å få lærlingplass i disse dager, og sikkert enda vanskeligere om man har fått sparken fra den første.

Skjønner at det hr vært mye på privaten som har gjort det vanskelig for deg, men du burde ha tatt det opp med sjef og veileder fra starten av så kanskje dere hadde funnet en løsning for deg i fellesskap som ikke innebar sparken. Forseintkomming og det å "glemme" å si i fra at man ikke kommer en dag er ikke akseptabelt og en uvane du bør legge fra deg med en gang. Det at man er ung og aldri har hatt jobb før er ikke en unnskyldning, det burde du også forstå. Ønsker deg masse lykke til videre, enten det blir skole eller jobbing :)

Anonymkode: 68763...6dc

Tusen takk for svaret :)

Om jeg får et nytt intervju, og blir da stilt det spørsmålet om hvorfor jeg har fått sparken, hva kan jeg svare? 

Blir glad om noen kommer med noe tips:)

Anonymkode: 95cd7...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.2.2016 at 1.47, AnonymBruker skrev:

Norm og obligatorisk er ikke det samme, som sagt før gir de fleste advarsler fordi det gir et sterkere juridisk grunnlag ved oppsigelse. En norm er ikke lovverk eller obligatorisk, stor forskjell, som sjef bør du virkelig vite forskjellen.

 

linken din virker forresten ikke.

Anonymkode: 4d7ee...0fc

Er rett at en norm er en ikke juridisk regel 

Og jeg vet forskjell på de tingene

Velger i samråd med styret å ta den lengste veien for å stå sterkere om det skulle oppstå en tvist

Skal se på linken når jeg sitter ved en pc 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!

Jeg kom altså 24 ganger forsinket i løpet av 6 måneder(Starten av læretiden da). Jeg meldte inn hver eneste dag jeg kom forsinket. Meldte inn ved sms og ringte til å med. Og jeg har det  dokumentert på mobilen. Og kom ikke på jobb i 9 dager i løpet av 6 måneder. Alle dagene var dokumentert, både med syke melding og egenmelding.  Kanskje to dager som ikke er dokumentert da.  Er det noe vits at jeg går opp til en forhandlings møte med bedriften i henhold til  §17-3  elller er det best at jeg slipper å bruke krefter og tid på det, og fokusere helst på å få en ny jobb?

 

  

Anonymkode: 95cd7...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her!

Jeg kom altså 24 ganger forsinket i løpet av 6 måneder(Starten av læretiden da). Jeg meldte inn hver eneste dag jeg kom forsinket. Meldte inn ved sms og ringte til å med. Og jeg har det  dokumentert på mobilen. Og kom ikke på jobb i 9 dager i løpet av 6 måneder. Alle dagene var dokumentert, både med syke melding og egenmelding.  Kanskje to dager som ikke er dokumentert da.  Er det noe vits at jeg går opp til en forhandlings møte med bedriften i henhold til  §17-3  elller er det best at jeg slipper å bruke krefter og tid på det, og fokusere helst på å få en ny jobb?

 

  

Anonymkode: 95cd7...a3a

Tror saken din er dødfødt desverre, det der er drøyt! Hvor gammel er du egentlig? Håper du tar tak og skjerper deg rett og slett til du får en ny sjanse! Beklager at jeg er streng!😳

Anonymkode: fb42a...83f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her!

Jeg kom altså 24 ganger forsinket i løpet av 6 måneder(Starten av læretiden da). Jeg meldte inn hver eneste dag jeg kom forsinket. Meldte inn ved sms og ringte til å med. Og jeg har det  dokumentert på mobilen. Og kom ikke på jobb i 9 dager i løpet av 6 måneder. Alle dagene var dokumentert, både med syke melding og egenmelding.  Kanskje to dager som ikke er dokumentert da.  Er det noe vits at jeg går opp til en forhandlings møte med bedriften i henhold til  §17-3  elller er det best at jeg slipper å bruke krefter og tid på det, og fokusere helst på å få en ny jobb?

 

  

Anonymkode: 95cd7...a3a

Jeg tror dette er trolling. Beklager, men dette blir for dumt. 

Ingen skriver slik heller. 

 

Anonymkode: 45ffb...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk skriftlig advarsel rett før jul og fulgte den opp med 6(?!?) forsentkomminger etter jul? Seriøst? Om dette stemmer, fortjener du å miste jobben din. Da har du kanskje lært til neste gang.

Anonymkode: 4663e...3b8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har behov for sterkere veiledning og forklaring på hvordan arbeidslivet er og hva du må forholde deg til. 

Jeg lurer på. Når du kom for sent (hele 24 ganger) hva tenkte du på? Trodde du var sånn arbeidsgiveren måtte regne med? At det var greit å komme forsent bare du sa fra? (Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig). Du har tydeligvis manglet voksne rundt deg i oppveksten somde kunne lære av.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror saken din er dødfødt desverre, det der er drøyt! Hvor gammel er du egentlig? Håper du tar tak og skjerper deg rett og slett til du får en ny sjanse! Beklager at jeg er streng!😳

Anonymkode: fb42a...83f

Jo takk for svar. Jeg skjønner at det er drøyt, jeg ville bare vite om det var vært å ta sjansen på det. Jeg er 20 år gammel. Dette her vil aldri skje igjen i mitt liv, jeg har virkelig lært av det. Jeg tenkte å  få bedriften til å gi meg en ny sjanse på det møte. Ikke gå noe sak mot dem, fordi jeg skjønner at dette her er min feil. Men tror ikke dem gjør nså. Nå velger jeg å søke videre, finne en ny jobb og da vil jeg ikke bruke dem som referanse, siden dette her er så ille.

Anonymkode: 95cd7...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal gå på skole videre, ville jeg senere ikke nevnt noe om at du fikk sparken, heller at du bestemte deg for at å gå på skole var det du ønsket eller lignende, tatt en liten hvit løgn. Og ikke brukt dem som referanse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tvist skrev:

Om du skal gå på skole videre, ville jeg senere ikke nevnt noe om at du fikk sparken, heller at du bestemte deg for at å gå på skole var det du ønsket eller lignende, tatt en liten hvit løgn. Og ikke brukt dem som referanse.

Ts her. 

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener, men jeg søker jobb videre og vil fortsette læretiden min. Jeg bor i Oslo så det er mange bedrifter her ute. Jeg skal ikke oppgi dem  som referanse på CVen og prøve å unngå spørsmål om dem, hvis jeg blir innkalt til noe intervju. Men om jeg blir spurt om hva jeg har gjort den tiden, så må jeg nevne bedriften og årsaken til at jeg sluttet og en liten hvit løgn.   

Anonymkode: 95cd7...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener, men jeg søker jobb videre og vil fortsette læretiden min. Jeg bor i Oslo så det er mange bedrifter her ute. Jeg skal ikke oppgi dem  som referanse på CVen og prøve å unngå spørsmål om dem, hvis jeg blir innkalt til noe intervju. Men om jeg blir spurt om hva jeg har gjort den tiden, så må jeg nevne bedriften og årsaken til at jeg sluttet og en liten hvit løgn.   

Anonymkode: 95cd7...a3a

Hvis du setter opp den gamle sjefen som referanse, kan du ikke juge om at du fikk sparken. Den gamle sjefen forteller sannheten om alt som skjedde til de du søker jobb hos. 

Anonymkode: 9fcce...3d5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo takk for svar. Jeg skjønner at det er drøyt, jeg ville bare vite om det var vært å ta sjansen på det. Jeg er 20 år gammel. Dette her vil aldri skje igjen i mitt liv, jeg har virkelig lært av det. Jeg tenkte å  få bedriften til å gi meg en ny sjanse på det møte. Ikke gå noe sak mot dem, fordi jeg skjønner at dette her er min feil. Men tror ikke dem gjør nså. Nå velger jeg å søke videre, finne en ny jobb og da vil jeg ikke bruke dem som referanse, siden dette her er så ille.

Anonymkode: 95cd7...a3a

Godt å høre! Lykke til😊

Anonymkode: fb42a...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt gjort å surre det til slik for seg sjølv. Eg kjenner ein som heldigvis vil søke meir utdanning neste skuleår. Hade han ikkje gjort det, ville han uansett ikkje få fornya avtale med arbeidsplassen (skule). Han kjem for seint litt for ofte, har alltid "gode" grunnar, men som arbeidsgjevar er det irrelevant at han ikkje fann bilnøklane, at bilen var tom for olje, at vekkerklokka brått slutta å virke, at bilen nekta å starte i kulden.... Alltid nye unnskyldningar, og eg har ikkje eit snev av sympati. Planlegging og prioritering!!

Anonymkode: 50160...473

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt å høre! Lykke til😊

Anonymkode: fb42a...83f

Kan min nye arbeidsgiver finne ut min tidligere arbeidsgiver ved skattekort for eksempel? Eller burde jeg være ærlig om det som har skjedd på intervju?

Anonymkode: 95cd7...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan min nye arbeidsgiver finne ut min tidligere arbeidsgiver ved skattekort for eksempel? Eller burde jeg være ærlig om det som har skjedd på intervju?

Anonymkode: 95cd7...a3a

Slutt med denne desperate trollingen! Finn på noe annet.. Ingen folk er så dumme som du forsøker å fremstå i denne tråden. Tips til neste gang; ikke gjør det så åpenlyst - kanskje du unngår å bli avslørt. 

 

 

Anonymkode: 45ffb...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS - dette ordner seg! :) Det virker som om du allerede planlegger fremover og er motivert til å legge episoden bak deg. Alle kan tabbe seg ut i arbeidslivet, det er måten man tar det på som avgjør om feilsteg vil følge deg videre eller ikke. Du har tenkt gjennom saken ydmykt og lagt fra deg unnskyldningene noe som tyder på at du virkelig har lært av dette. Jeg vet at du får mange svar her som bare peker ut alt det dumme du har gjort og selv om det er mye sant i det folk skriver, så husk at du er ung og har mye tid på å rette opp i ting og finne en ny jobb som du tar på alvor. :-)

Noen konkrete tips for hva du bør gjøre ift. referanse når du skal søke ny jobb det har jeg ikke. Noen steder vil det kanskje lønne seg å heller sette et hull på CV-en og håpe på at ny arbeidsgiver overser dette, eller finne en arbeidsgiver som har forståelse for at du har gjort en tabbe med er innstilt på å gjøre det bedre. Uansett så er kanskje det aller beste å fortsette skolegangen, slik at du har noe nytt på CV-en før neste gang du søker jobb.

Husk også at det oftest er det ferskeste på CV-en som nye arbeidsgivere spør mest om. Det kommer kanskje til å oppleves som en kneik akkurat nå, men det vil ikke følge deg resten av livet. Fokuser på å finne en hvilken som helst jobb først og gi gjernet slik at du får en god referanse. Om noen år er dette glemt.

Anonymkode: d967c...040

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig synes jeg du heller bør satse på et påbyggsår som en annen råder deg til, og heller forklare den uferdige lærlingstiden som at du heller ville gå på skole først. Når det gjelder yrkesfaglige utdanninger på videregående nivå teller fravær svært mye. Det er først og fremst dette de ser på ved ansettelse. Jeg tror ikke du vil ha så mange muligheter om du går rett på og søker etter ny lærlingsplass. 

Anonymkode: 7387d...58c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...