Gå til innhold

Innkalling til drøftelsesmøte!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å være ærlig synes jeg du heller bør satse på et påbyggsår som en annen råder deg til, og heller forklare den uferdige lærlingstiden som at du heller ville gå på skole først. Når det gjelder yrkesfaglige utdanninger på videregående nivå teller fravær svært mye. Det er først og fremst dette de ser på ved ansettelse. Jeg tror ikke du vil ha så mange muligheter om du går rett på og søker etter ny lærlingsplass. 

Anonymkode: 7387d...58c

Det blir vanskelig, men bransjen vårt er stort og jeg vet at jeg kommer til å få en læreplass, jeg skal jobbe hardt for det, selv om jeg har fått sparken. Det er tungt, vanskelig og kipt. Men det er min feil. Jeg har heldigvis venner og familie som støtter meg. Jeg er fra en familie som ikke bare sitter der og skylder på bedriften og hvorfor dette har skjedd. Jeg tar det heller som en viktig leksjon i livet. Dette er det faget jeg brenner for og jeg vet at jeg kommer langt med det.     

Anonymkode: 95cd7...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 8.2.2016 at 23.45, Fru Uperfekt skrev:

Du får ikke sparken

disse møtene er obligatoriske

om ikke du skjerper deg derimot så får du sparken

 

1-2 skriftlige og ett møte er obligatorisk før en kan sparke en annsatt.

Nei. Man kan gi noen sparken i det første drøftelsesmøtet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.2.2016 at 23.23, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt med tillitsvalget og rådigvier fra LO, og jeg har også dokumentert (Muntlig) i det drøftelsesmøte som var på onsdag. Jeg gjordet så godt jeg kunne. Og møte var positivt hele veien. Men det gikk ikke. Nå skjønner jeg at jeg ikke har noe sjanse på de da. Men tenker siden dem har sagt meg fort opp, og da jeg fikk den skriftlige advarselen, så sa han som ga meg den ikke at det var alvorlig og next er sparken. Han sa jo ikke det. Grunnen  som gjordet at jeg var mye forsinket er som jeg har nevnte. Dem jeg jobbet sammen med synes at det er helt unødvendig og fikk sjokk da jeg fortalte dem det. Jeg synes at jeg fortjener en ny sjanse og det gjør alle jeg jobbet  sammen med, jeg er ung, lærling, jeg har jobbet, var flink og å sparke meg ut etter 5 måneder av læretiden min, det skader meg ganske mye og har veldig store konsekvenser for meg.Jeg har heller ikke hatt noe prøvetid, i min situasjon som lærling, så har jeg ikke prøvetid.Men jeg er ikke sikker om jeg skal ta noe sjanse på det møte §17-3. I fremtiden så tenker jeg da å søke nye bedrifter. Hvis jeg ikke får noe lærlingsplass, så tenker jeg å starte generell studie kompetanse til neste år og fortsette å utdanne meg videre, jeg har allerede en plan for det. Det er også en skole som utdanner folk mot fagbrevet ifaget mitt, sånn at man går på skolen og lærer også opp til fagprøven, i istedenfor å ta læretiden i bedrift da, jeg har også litt erfaring fra praksisen, siden jeg har jobba i 8 måneder. Jeg er en person som virklige står på og gir ikke opp så fort. 

 

Anonymkode: 95cd7...a3a

Hva 'de andre' mener og synes er faktisk helt irrelevant for saken. Men hallo, 24 ganger for sent? Dæven! Det skal sannelig godt gjøres! Hvordan i alle dager går det an?

Flere vekkerklokker (evt alarm tidligere) og mer disipin er nok på sin plass. Husk å legg deg i rimelig tid :P

 

Har du ikke hatt noen jobber før lærlingetiden din??

 

Jaja, håper (og tror) du har lært noe av dette :) Du får stå på videre. Du har fremdeles mange år framfor deg i arbeidslivet ;)

Anonymkode: ce1ba...4c2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2/13/2016 at 0.21, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener, men jeg søker jobb videre og vil fortsette læretiden min. Jeg bor i Oslo så det er mange bedrifter her ute. Jeg skal ikke oppgi dem  som referanse på CVen og prøve å unngå spørsmål om dem, hvis jeg blir innkalt til noe intervju. Men om jeg blir spurt om hva jeg har gjort den tiden, så må jeg nevne bedriften og årsaken til at jeg sluttet og en liten hvit løgn.   

Anonymkode: 95cd7...a3a

Nei, du må IKKE dra en "liten hvit løgn".

1. En hvit løgn er ikke hva du tror det er (en hvit løgn er noe man drar fordi sannheten kan såre noen andre).

2. Hvis du dikter opp en grunn til at du sluttet, og ikke har ført opp bedriften som referanse, kan du nesten banne på at de likevel vil ringe til denne bedriften hvis du forteller dem hvor du har jobbet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 24 ganger så mye på 6 måneder da? Alle kan vi komme forsinket engang i ny og ne.......

Anonymkode: d49e6...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er 24 ganger så mye på 6 måneder da? Alle kan vi komme forsinket engang i ny og ne.......

Anonymkode: d49e6...fe0

Ja, det er utrolig mye. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er 24 ganger så mye på 6 måneder da? Alle kan vi komme forsinket engang i ny og ne.......

Anonymkode: d49e6...fe0

I ny og ne, ja.

Men se på tallene da.

6mnd: det er 26 uker, maksimalt (182-52) = 130 arbeidsdager. 24 dager av dette er 18,5% av dagene. Altså, mer enn hver 5 dag har TS kommet for sent. Og dette er da utenom dagene han har hatt/tatt permisjon, julehelligdager etc


Så ja, det er altfor ofte!

Anonymkode: ce1ba...4c2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.2.2016 at 23.38, AnonymBruker skrev:
Den 15.2.2016 at 18.08, sol87 skrev:

Nei, du må IKKE dra en "liten hvit løgn".

1. En hvit løgn er ikke hva du tror det er (en hvit løgn er noe man drar fordi sannheten kan såre noen andre).

2. Hvis du dikter opp en grunn til at du sluttet, og ikke har ført opp bedriften som referanse, kan du nesten banne på at de likevel vil ringe til denne bedriften hvis du forteller dem hvor du har jobbet. 

Ts her !

Fører bedriften på CVen og oppgir referanse. Referansen blir en kollega  eller to, jeg jobbet med, det meste av tiden. Og han som hadde ansvaret for meg har jo da vært i bransjen i 20  år. Lærlingsansvarlig kan jeg ordne også. 

 

Anonymkode: 95cd7...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Anonymkode: 95cd7...a3a

Ok, siteringen fungerer ikke!

Ja, det kan du gjøre. Men du kan altså risikere at arbeidsgiver likevel ringer din gamle sjef. Jeg sier ikke dette for å ta fra deg motet, men fordi det kan bli en realitet. Uansett er du ung, og det ordner seg nok til slutt. Nå har du jo lært litt om arbeidslivet på den kjipe måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
Den Monday, February 08, 2016 at 16.51, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er lærling og jobber for en bedrift, jeg har startet læretiden i den bedriften for 5 måneder siden, jeg hadde et par problemer med forsent-kommingen og fraværet. Jeg fikk en skriftlig advarsel. Jeg tok ikke advarselen så seriøst. Men karte å senke ned fraværet. Det er ikke så ille. Men idag så fikk jeg en innkaling til  drøftelsesmøte i henhold til arbeidsmiljøloven  par 15-1.  Og temaet for møte er mitt videre ansettelsesforhold i bedriften, med bakgrunn i det dem mener er mangefull oppfølging i min arbeidsavtale fra min side. Siden jeg fikk denne benkjeden og jeg legger nede, klarer ikke spise eller sove og er i sjokk.  Kommer jeg til å miste jobben?  

Det føles som et hul jeg har gravd for meg selv 

Kjære leser! Hjelp meg om du har noe tips pleass  

Takk på forhånd 

Anonymkode: 95cd7...a3a

Det er umulig for meg å ikke syns synd på deg,for du er jo veldig fortvilet nå.

Men. Det du har gjort er ikke akseptabelt i det hele tatt. Selvfølgelig skulle du tatt advarselen alvorlig,og du burde egentlig fått såpass "sjokk"av den også,sånn at du tok deg sammen. I tillegg bagatelliserer du med at det ikke "er så så ille. Elendig arbeidsmoral.

Du burde bli oppsagt,for jeg tror det er eneste måte du vil lære på. Slipper du unna igjen,så kan du komme til å gå tilbake i gammelt mønster med fravær og å komme for sent. Så måtte du eventuellt forklare på neste arbeidsplass at du virkelig har lært.

Sorry,men en tar skriftlige advarsler alvorlig,og en bagatelliserer ikke i situasjonen du er i nå! En kommer jo selvsagt tidsnok på jobb,og en har ikke fravær uten sykdom. Og etter bare fem måneder?!

Nei,du fortjener min medlidenhet,men ingen aksept og forståelse. Sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er 24 ganger så mye på 6 måneder da? Alle kan vi komme forsinket engang i ny og ne.......

Anonymkode: d49e6...fe0

Skjerp deg. For en arbeidsmoral! Tafatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er 24 ganger så mye på 6 måneder da? Alle kan vi komme forsinket engang i ny og ne.......

Anonymkode: d49e6...fe0

JA! Det at du må spørre om det er mye, sier alt om deg. En gang i ny og ne er forståelig, men det er en gang i året, ikke det engang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Blomsterert skrev:

Skjerp deg. For en arbeidsmoral! Tafatt.

Hva vet du om hvilken arbeidsmoral jeg har? Jeg vil tørre og påstå at jeg på 6 måneder har flere overtidstimer enn det du har iløpet av ett helt år, så ike kom til meg og snakk om arbeidsmoral, det vil vi tidsnok finne ut av hvem som har.

Anonymkode: d49e6...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Sooool skrev:

JA! Det at du må spørre om det er mye, sier alt om deg. En gang i ny og ne er forståelig, men det er en gang i året, ikke det engang.

Hva sier det om meg? Det må da være lov og stille ett spærsmål? Du vet ingenting om meg, vil være så freidig og påstå at målt i ren arbeidstid og hva man får så når du meg ikke til anklene engang.

Til neste gang så kan du huske på at folk har lov til og stille ett spørsmål om hva andre synes uten og bli skyteskiver.

Anonymkode: d49e6...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva sier det om meg? Det må da være lov og stille ett spærsmål? Du vet ingenting om meg, vil være så freidig og påstå at målt i ren arbeidstid og hva man får så når du meg ikke til anklene engang.

Til neste gang så kan du huske på at folk har lov til og stille ett spørsmål om hva andre synes uten og bli skyteskiver.

Anonymkode: d49e6...fe0

Det må få lov til å svare på det dumme spørsmålet. Det å tro at 24 ganger forsent på seks måneder ikke er ille sier sitt. Hjelper ikke at du legger flere timer inn i etterkant av arbeidet endret det at ting kan bli forskyvet når du er forsinket. Du har null respekt for andres tid når du ikke skjerper deg etter en advarsel. Det at legger inn flere timer etterpå sier meg ingenting annet enn at du kunne vært en fantastisk arbeider, men du gidder ikke bry deg om det. Det er bare trist.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er du dessverre ikke alene om. Som mange år i lederjobb har jeg opplevd dette alt for ofte fra lærlinger/unge folk.

Problemet med at folk kommer for seint på jobb er at planer og evt oppdrag som skal gjennomføres ikke lar seg gjennomføre som planlagt siden man ikke møter opp til rett tid. Dette medfører stor irritasjon hos leder og evt de andre som det går utover og ikke minst kollegaer som kanskje må gjøre jobben for deg eller gjøre jobben uten deg. Det å ikke komme på jobb til rett tid handler om mangel på respekt for arbeidsplassen din og dine kollegaer. Det vil heller ikke være så positivt for deg videre i din jobbkarriere. Hvis du får evt tilbud hos en annen bedrift for å fullføre lærlingetiden din vil de garantert spørre om hvorfor du avbrøt den der du nå har vært. Og er du så dum å ta en hvit løgn om hvorfor du sluttet der, er bransjen så liten at de vil helt sikkert på et senere tidspunkt få høre fra dine eks-kollegaer at du fikk sparken. Og hvordan tror du det da vil gå med deg i den nye lærlingejobben???

Spill med åpne kort om du blir spurt om det, viser i hvertfall at du har tatt saken alvorlig overfor en potensiell ny arbeidsgiver.

Du burde nok definitivt tatt advarselen fra sjefen din alvorlig når du fikk de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 16.2.2016 at 20.35, AnonymBruker skrev:

Er 24 ganger så mye på 6 måneder da? Alle kan vi komme forsinket engang i ny og ne.......

Anonymkode: d49e6...fe0

Det er cirka dobbelt så mange ganger som jeg har hatt på 25 år i arbeidslivet. Så ja, det er mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎16‎.‎02‎.‎2016 at 20.35, AnonymBruker skrev:

Er 24 ganger så mye på 6 måneder da? Alle kan vi komme forsinket engang i ny og ne.......

Anonymkode: d49e6...fe0

 En gang eller to eller tre for seint-komminger kan vel skje med alle og enhver.

 Men en gang cirka hver eneste uke, sier vel sitt om denne personen....

Anonymkode: b0944...a5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være en spøk? 24 ganger for seint på 6 mnd? 😳 jeg har alltid hatt flere jobber og har jobbet 200-230 timer noen mnd, men jeg har ALDRI kommet for seint. Jeg har knallgode attester fra arbeidsgiverne mine. 

Vet du hvor irriterende det er med folk som tar jobben useriøst? Nå vet jeg ikke hvilken type arbeid du har hatt, men i mange yrker, går det dessverre ofte utover (de) andre (ansatte) at folk tutler og går når det passer dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest

Synd jeg ikke såg denne tråden før nå. Hadde jeg gjort det, så ville jeg bedt deg om å be lederne om du kunne få si opp jobben frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...