Gå til innhold

Mindre sosial intelligent kjæreste, what to do??


Jenta92er

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Jenta92er skrev:

Hei! Takk for svar. Jeg er ikke noe god på oppbygging av tekster dessverre. Men, jeg liker faktisk ikke å hevde meg over noen, jeg blir veldig lei meg når andre føler det slikt. Vil bare gjerne at han er mer på bølgelengde med meg når vi snakker sammen.

Du har dine svakheter. Han har sine svakheter. Om hans svakheter er det sosiale, det muntlige, så er sannelig dine svakheter den skriftlige delen av språket. Har du spurt ham hva han tenker om din måte å kommunisere på skriftlig? Tror ikke du bør heve deg noe særlig over ham selv om du føler det er vanskelig å snakke med ham. 

Anonymkode: fa0b5...4e7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du gi et eksempel på hva han ikke forstår? Jeg sliter litt med å forstå om han ikke et sosial nok for deg eller om han faktisk har et problem.

Anonymkode: c0ba2...05c

Okei for eksempel. Hvis jeg skal prøve å fortelle han hva jeg føler så kan jeg slutte setningen med, "du må prøve å skjønne hvor jeg kommer fra" som betyr hvor disse følelsene kommer fra eller ordene. Da ville han svart. "Ja du kommer fra byen" (han er selv fra en bygd). Så blir jeg bart litt oppgitt over at han virkelig tar alt jeg sier så bokstavelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slitsomt å være sammen med noen som er mindre smarte. Hadde en eks som ble sur om jeg brukte fremmedord, og som ikke hadde snøring på verken politikk, historie eller geografi. Eneste grunnen til at jeg holdt ut var at han var over middels i senga. 

Forstår godt at du blir flau/irritert over han. Når man stadig må forklare ord og uttrykk man selv ser på som en selvfølge å bruke i dagliglivet, kan man bli oppgitt. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, frk91 skrev:

Det er slitsomt å være sammen med noen som er mindre smarte. Hadde en eks som ble sur om jeg brukte fremmedord, og som ikke hadde snøring på verken politikk, historie eller geografi. Eneste grunnen til at jeg holdt ut var at han var over middels i senga. 

Forstår godt at du blir flau/irritert over han. Når man stadig må forklare ord og uttrykk man selv ser på som en selvfølge å bruke i dagliglivet, kan man bli oppgitt. 

 

Åh, takk for forståelse! Haha, huff nei er ikke så lett. Eneste jeg vil er han skal utvikle seg, for han er verdens beste kjæreste sånn ellers. Men nå har det gått 2 år, lite tegn til utvikling. Hvor tolmodig skal enn være? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jenta92er skrev:

Åh, takk for forståelse! Haha, huff nei er ikke så lett. Eneste jeg vil er han skal utvikle seg, for han er verdens beste kjæreste sånn ellers. Men nå har det gått 2 år, lite tegn til utvikling. Hvor tolmodig skal enn være? :P

Jeg har dessverre ingen tips. Jeg gikk lei av å forklare når jeg spøkte(ironi/sarkasme), og at jeg alltid måtte "dumme ned" språket mitt for at han ikke skulle føle seg mindre smart. Det var sikkert ikke flott for eksen min heller, som alltid følte seg dum og måtte få forklart hver minste ting. Vi begge fortjente bedre :)

Jeg liker å diskutere politikk, prate om historiske begivenheter og er storforbruker av ironi og sarkasme. Det var så befriende når jeg endelig møtte min nåværende kjæreste, at han alltid forsto meg. Å kunne diskutere dagens nyheter, politikk etc var også noe helt nytt. Endelig har jeg møtt en som er på mitt nivå! 

Det du må tenke på er hvor viktig dette er for deg, du sier jo at han er verdens beste kjæreste ellers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jenta92er skrev:

Okei for eksempel. Hvis jeg skal prøve å fortelle han hva jeg føler så kan jeg slutte setningen med, "du må prøve å skjønne hvor jeg kommer fra" som betyr hvor disse følelsene kommer fra eller ordene. Da ville han svart. "Ja du kommer fra byen" (han er selv fra en bygd). Så blir jeg bart litt oppgitt over at han virkelig tar alt jeg sier så bokstavelig :P

Jeg synes ikke han var så dum i dette tilfellet, for dette uttrykket er ikke mye brukt på norsk. Ingen jeg kjenner bruker det. Det er derimot et vanlig uttrykk på amerikansk. Så at han tok deg bokstavelig her synes jeg ikke var rart.

Anonymkode: c6f7d...33f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eksen min var slik som du beskriver TS. Jeg fant ut at det måtte være en form for autisme. Jeg anbefalte han å bli utredet, for han falt veldig godt inn i alt som ble forklart om aspergers. Han syntes jeg var teit som kunne tenke noe slikt om han.
Han tok absolutt alt bokstavelig, hadde ingen empati, ingen sympati, viste ikke følelser, hadde ingen ansiktsmimikk eller denslags. Alt dette skjulte han jo veldig godt, helt til du ble litt bedre kjent med han.

Svogeren min har aspergers og han har ingen av de tydelige pregene, annet enn at han er ekstremt dypt konsentrert og engasjert i kun en ting av gangen.

Samboeren min har fått diagnose høytfungerende autisme, men jeg ser absolutt ikke hvor dette er tatt i fra, for meg så virker det som om de tok det ut i fra løse luften. Han passer ikke inn i noen som helst form for beskrivelse av autisme. Men han fikk ADD-diagnose i etterkant, så det må ha vert det de ikke fant ut i første omgang, tenker jeg.

Uansett, min personlige erfaring er at det er særdeles vanskelig å leve med en som har så tydelig aspergers. Spesielt om de ikke er klar over det selv og villige til å lære å forstå andre. For meg var det helt umulig, da jeg er et følelsesmenneske og høysensitiv. Gikk overraskende nok rett i dass med meg og eksen! Klarte ikke leve med et følelsesmessig amputert vesen, som aldri klarte å sette seg inn i noe som helst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på hvordan du ble forelsket i han (og dere har vært sammen i 2 år, det er jo veldig lenge i 23-årsalderen)? Mulig vi faller for ulike ting, men jeg faller veldig for menn som kan lære meg ting og som jeg har utfordrende samtaler med.

Ellers tror jeg kanskje ikke det er så mye å gjøre. Kommer neppe til å endre seg med tiden.

Anonymkode: ad9ad...9cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fiberhusk skrev:

Samboeren min har fått diagnose høytfungerende autisme, men jeg ser absolutt ikke hvor dette er tatt i fra, for meg så virker det som om de tok det ut i fra løse luften. Han passer ikke inn i noen som helst form for beskrivelse av autisme. Men han fikk ADD-diagnose i etterkant, så det må ha vert det de ikke fant ut i første omgang, tenker jeg.
 

Asperger er nevrologisk, det sitter i hjernen. Hvordan det uttrykker seg kan variere. Der fins et fåtall autister som er såpass intelligente at de kompenserer for de verste trekkene. De lærer seg sosial adferd på et mer kompleks nivå som krever mer mentale ressurser enn det systemet folk flest bruker for å forstå andre mennesker. Så lenge hjernekapasiteten er der, så kan man kompensere mer og bedre som regel.

Anonymkode: 87b7c...ee1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer også på hvordan du ble forelsket i han (og dere har vært sammen i 2 år, det er jo veldig lenge i 23-årsalderen)? Mulig vi faller for ulike ting, men jeg faller veldig for menn som kan lære meg ting og som jeg har utfordrende samtaler med.

Ellers tror jeg kanskje ikke det er så mye å gjøre. Kommer neppe til å endre seg med tiden.

Anonymkode: ad9ad...9cc

Han var veldig sjarmerende å søt i starten, også delte vi en stor interesse sammen, snowboard. Men jeg har en tildens å falle for litt søte surf skate snow guttene, for det er lettere å være meg selv med de, enn mer modne mandige mannfolk. Men ser jo det aldri funker i lengden, for jeg liker tanken på en dominant mann, som kan lære meg ting og jeg ønsker av og til at jeg skulle føle meg litt dum, slik at jeg kan se litt opp til kjæresten min. Er lei av å være en slags morsrolle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, frk91 skrev:

Det er slitsomt å være sammen med noen som er mindre smarte. Hadde en eks som ble sur om jeg brukte fremmedord, og som ikke hadde snøring på verken politikk, historie eller geografi. Eneste grunnen til at jeg holdt ut var at han var over middels i senga. 

Forstår godt at du blir flau/irritert over han. Når man stadig må forklare ord og uttrykk man selv ser på som en selvfølge å bruke i dagliglivet, kan man bli oppgitt. 

 

Ja, det er nettopp det! Jeg har tenkt litt over det, å jeg tror det har litt med hvordan han har vokst opp. Det første jeg merket når jeg hilste på svigermor, var hvor utrolig barnslig hun snakket til oss, som om vi enda va 10 år. Slik snakker hun dessverre alltid, selv i de mest seriøse samtalene. Jeg ser for meg at hjemme hos de var det ikke noe skille på voksen og barn, så han har ikke hatt en voksenfigur å sett opp til. Hun har vært mer på barnas nivå, og det henger dessverre igjen enda, selv om barna nå er 19 og 23. Han er en skikkelig mammagutt, fått alt servert, hun har gjort alt for dem, ikke latt de vokse opp. Kanskje hun har en frykt for det å være alene, kun med mannen, etter at alle 4 har flyttet ut, så hun klarer ikke å gi slipp, å klarer ikke å godkjenne at barns faktisk vokser opp en dag.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan det ha seg at dere har blitt sammen i det hele tatt, hvis dere såvidt forstår hverandre og du må forklare alt for ham? Jeg prøver ikke være stygg, jeg bare lurer. Det er jo ofte slik man at man klikker godt i starten ved å ha gode samtaler før man blir sammen. Det er min erfaring hvertfall. Eller har dere vært sammen siden tenårene og sklidd fra hverandre etter hvert?

Anonymkode: 40857...969

Litt kjærlighet med første blikk. Var veldig forelsket i starten, digger at vi begge var så glad i snowboard og likte mye av de samme tingene. Det er vell mer i senere tid jeg har begynt å legge merke til de forskjellige egenskapene hos ham, å hvilke egenskaper han ikke har, som gjerne jeg savner. Det dummeste man kan gjøre er vell å prøve å endre folk, men jeg ser vell heller ett lite håp om utvikling hos ham. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Jenta92er skrev:

Okei for eksempel. Hvis jeg skal prøve å fortelle han hva jeg føler så kan jeg slutte setningen med, "du må prøve å skjønne hvor jeg kommer fra" som betyr hvor disse følelsene kommer fra eller ordene. Da ville han svart. "Ja du kommer fra byen" (han er selv fra en bygd). Så blir jeg bart litt oppgitt over at han virkelig tar alt jeg sier så bokstavelig :P

Hahaha, det der kalles daddy jokes, og det betyr bare at han er helt på høyden med deg, og vel så det. Jeg tror du skal nyte det så lenge det varer, jeg, TS.

Anonymkode: 600bc...f2c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hahaha, det der kalles daddy jokes, og det betyr bare at han er helt på høyden med deg, og vel så det. Jeg tror du skal nyte det så lenge det varer, jeg, TS.

Anonymkode: 600bc...f2c

Haha ja, skulle så gjerne ønske det var det, men dessverre ikke. Han er helt oppriktig når han sier sånt, å så må jeg forklare han det og hadde han tuller hadde han sagt, men istede sier han bare åja eller blir litt rar etter jeg har forklart han at det ikke var bokstavelig ment. Innser kanskje at han ikke forstod det helt å blir flau? Å da kan han bli stille eller bare sur faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Jenta92er skrev:

Haha ja, skulle så gjerne ønske det var det, men dessverre ikke. Han er helt oppriktig når han sier sånt, å så må jeg forklare han det og hadde han tuller hadde han sagt, men istede sier han bare åja eller blir litt rar etter jeg har forklart han at det ikke var bokstavelig ment. Innser kanskje at han ikke forstod det helt å blir flau? Å da kan han bli stille eller bare sur faktisk.

Og det er ikke mulig at han svarte deg ironisk tilbake, og derfor blir litt forvirret og sur når du snakker til ham som om han var den som ikke tok den, mens det egentlig var du?

 

Anonymkode: 1fae9...b59

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det er ikke mulig at han svarte deg ironisk tilbake, og derfor blir litt forvirret og sur når du snakker til ham som om han var den som ikke tok den, mens det egentlig var du?

 

Anonymkode: 1fae9...b59

Ja, helt sikker. For dette skjer alltid. Han bruker sjeldent ironi og sarkasme. Han bruker hvertfall ikke ironi og slik når vi har seriøse og alvorlige samtaler, passer seg dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Cartman

Han høres jo helt syk ut. Må være paranoid schizofren med narsissistiske trekk, som hyperventilerer daglig. Du må bare dumpe han. Herregud, hvis man ikke forstår ironi, så er man faen ikke frisk. Ironi er jo det som gjør mennesker til mennesker. Hva skiller en Gorilla og et menneske? Ironi selvfølgelig. Dump han og send han til Lier. Om 20-30 år vil han takke deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.2.2016 at 0.05, AnonymBruker skrev:

Herregud, ifølge KG har jo alle aspergers.

Anonymkode: bbe38...bb1

Jepp, og alle exer et psykopater med store personlighetforstyrrelser. 

Anonymkode: 90103...aee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Cartman skrev:

Han høres jo helt syk ut. Må være paranoid schizofren med narsissistiske trekk, som hyperventilerer daglig. Du må bare dumpe han. Herregud, hvis man ikke forstår ironi, så er man faen ikke frisk. Ironi er jo det som gjør mennesker til mennesker. Hva skiller en Gorilla og et menneske? Ironi selvfølgelig. Dump han og send han til Lier. Om 20-30 år vil han takke deg.

+1 helt enig

Anonymkode: 01679...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier for lite til at jeg klarer å mene noe om hvorvidt kjæresten din har et problem, eller om du er problemet. 
Jeg sitter med en misstanke om at dere snakker litt rundt hverandre og muligens har noen begrensninger begge to.

Men en ting er sikkert, den eneste du kan forandre er deg selv. Det er ikke du som skal forandre ham eller oppdra ham på noen måte. 
Kan du ikke akseptere ham og elske ham for en han er så synes jeg ikke du fortjener ham,

Mannen min er både smart og flink sosial, men han kan av og til si og gjøre ting jeg ikke forstår, men jeg synes det er sjarmerende. 
Jeg kan selv av og til glippe litt også, fordi jeg snakker uten å tenke. Og mannen min ler så ha rister og sier. Ingen er så god som du da. 

HI ditt virker rotete, og veldig nedlatende. Du setter deg selv over ham intellektuelt. Bare sier det, for jeg er ikke sikker om du forstår at det er det andre leser.

Anonymkode: 90103...aee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...