Gå til innhold

venneløs og ingen babyshower.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke at jeg har så stort ønske for det, men de på jobb som jeg ikke har omgang med ellers snakker hele tiden på at det er blitt så vanlig med babyshower og at mine venner kommer til å lage det for meg. Men problemet er at jeg har ingen venner, så får det ikke om jeg vil eller ikke. Babyshower i seg selv er ikke så viktig, men tanken på det gjør meg sår og trist. Jeg har aldri veninnekvelder eller noe slik, ingen andre enn min mann å snakke om forventninger og bekymringer ang babyen, ingen å snakke med etterpå heller, eller som får tankene mine på andre ting. Jeg er ganske så ensom, og da blir jeg så trist når jeg ser bekjente på facebook ha babyshower med masse venner..:cry3:

Anonymkode: 13990...8a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme her.. Søsteren min vil arrangere, men det er jo ingen å invitere.. Mange bekjente, men få venner. Prøver å tenke at jeg er heldig likevel! :)

Anonymkode: b08f7...590

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn i termingrupper på facebook så kan du kanskje finne noen andre som også skal ha barn samtidig som deg og som kanskje vil treffes både før og etter de små fødes. 
Det hjelper deg kanskje ikke med tanke på babyshower, men kan jo kanskje gi deg en venn eller to i samme situasjon i alle fall. ;)

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller ingen babyshower da mitt barn ble født uten at det var noe savn for min del. Det er noen år siden jeg hadde en nyfødt nå, men vi flyttet til et nytt sted under graviditeten, og vi kjente ingen på det nye stedet. Forstår derfor godt hvordan du har det. 

 

Jeg tror det viktigste du kan gjøre er å finne ut hvilke aktiviteter som finnes i området nær deg som du og babyen kan delta på sammen slik at du kan få utvidet omgangskretsen din. Bare husk at om du ikke er naturlig utadvendt, slik som jeg ikke er, så må man gjerne ta seg selv litt i nakken og være bestemt på å hilse på alle du møter ved nye arrangement. Det kan være tøft, men det er den eneste måten å få gjort noe på. 

 

Søk på Google etter kommunenavnet ditt + ordene babysang (dette finnes gjerne både på helsestasjon og i kirka) , babymassasje, babysvømming etc. 

 

Lykke til!

Anonymkode: 45fb4...896

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klem til deg, TS.  Kan ikke bidra med noe konstruktivt, jeg har 1/2 venninne (dvs veldig fraværende) og ingen barn.  Men jeg skjønner det er sårt.  Hvis du tenker litt lenger frem;  Jeg har inntrykk av at å få barn bidrar til at den sosiale sirkelen blir større.  Aktiviteter som barselgrupper, trillegrupper, babysang, babysvømming etc gjør at nybakte foreldre får mange nye muligheter til å bli kjent med folk.  Med neste barn blir det ganske sikkert annerledes.  Da er det større sjanse for at du har noen venner i tillegg til mannen å dele graviditeten med.  Og feire den lille.  Går dere på fødselsforberedende kurs?  Kanskje dere kan begynne å knytte noen bånd der?

Ønsker deg alt godt.  Og masse lykke til med småen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jessica

Klem ts 💛 Det er mange følelser en må gjennom når vi er gravide.  Spør meg gjerne om det er noe du lurer på. Vært gravid noen ganger selv 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet holder du til da, ts?

PS! Kanskje bare en fattig trøst, men mange føler at det er enklere å bli kjent med nye mennesker etter at de har fått barn. 

Anonymkode: 26374...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Babyshower" Enda et amerikansk overforbruksfenomen som vi "må" ha her i Norge også. Akkurat som latterlig dyre bryllup, som folk egentlig ikke har råd til,   "Valentines Day" og "Halloween" har jo og sneket seg inn med årene.

Tror virkelig folk at de lever i en Hollywoodfilm?

Selvfølgelig er det stor stas med baby, familie og virkelige venner kommer jo helt sikkert på besøk, med gaver til både mor og barn, som skikken er (var?) i Norge.

Hvorfor skal alle legge "listen" etter de med minst vett og mest gjeld på kredittkortet?

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ingen venner her jeg bor, og får dermed ingen babyshower. Syns ikke det gjør noe. Kan forstå at du er ensom, men kanskje ikke fokusere så mye på babyshower da? Det er fortsatt ikke vanlig i absolutt alle vennegjenger, så det er ikke noe rart å ikke ha det. 

Ellers støtter jeg å melde deg inn på termingrupper etc. Når barnet kommer vil du også bli mer kjent med andre foreldre, du er ikke dømt til å være ensom for alltid. 

Dette var ganske dårlig trøst fra meg, poenget var egentlig bare at du ikke er alene om å mangle venner der du er! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Zouk skrev:

Klem til deg, TS.  Kan ikke bidra med noe konstruktivt, jeg har 1/2 venninne (dvs veldig fraværende) og ingen barn.  Men jeg skjønner det er sårt.  Hvis du tenker litt lenger frem;  Jeg har inntrykk av at å få barn bidrar til at den sosiale sirkelen blir større.  Aktiviteter som barselgrupper, trillegrupper, babysang, babysvømming etc gjør at nybakte foreldre får mange nye muligheter til å bli kjent med folk.  Med neste barn blir det ganske sikkert annerledes.  Da er det større sjanse for at du har noen venner i tillegg til mannen å dele graviditeten med.  Og feire den lille.  Går dere på fødselsforberedende kurs?  Kanskje dere kan begynne å knytte noen bånd der?

Ønsker deg alt godt.  Og masse lykke til med småen.

Dette kan jeg bekrefte - så sant man er flink til å bruke de mulighetene man får gjennom barna. Har endel venninner, men hadde ingen babyshower (2 år siden, Bergen), og det hadde ikke min svigerinne heller (1 år siden, Oslo). Så det er ikke SÅ utbredt. Jeg ville ikke hatt uansett fordi jeg ikke tør å ta for gitt st alt går bra og heller ville hatt besøk etterpå. Men ble aldri spurt så slapp å si det :-)

Jeg traff noen i barselgruppe, noen på babysang, men de jeg er blitt venner med, er de som bor nærmest - vi har en interesse i at barna skal leke med andre jevnaldrende, og da overkommer vi vanlige vennskapsbarrierer eller at vi i starten ikke har så mye til felles. Og blir det flere kommer jeg til å bli venner med noen på altformamma.bo eller mammanett.no. Og senere blir det sport, spill og skole som man kan engasjere seg i og få et nettverk gjennom.

Lykke til med fødsel, kos deg med den lille.

Anonymkode: 26ea8...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Resignert skrev:

"Babyshower" Enda et amerikansk overforbruksfenomen som vi "må" ha her i Norge også. Akkurat som latterlig dyre bryllup, som folk egentlig ikke har råd til,   "Valentines Day" og "Halloween" har jo og sneket seg inn med årene.

Tror virkelig folk at de lever i en Hollywoodfilm?

Selvfølgelig er det stor stas med baby, familie og virkelige venner kommer jo helt sikkert på besøk, med gaver til både mor og barn, som skikken er (var?) i Norge.

Hvorfor skal alle legge "listen" etter de med minst vett og mest gjeld på kredittkortet?

 

En shower kan være et fint alternativ til at folk renner ned dørene i barselperioden, samtidig får man snakket babyprat og annen prat før mor er sliten og tiden ikke lenger strekker til. Syns faktisk en hyggelig babyshower er en av de få fine tradisjonene som vi gjerne kan ha også her i Norge :)

Og kjære TS, jeg forstår at det er sårt. Jeg har jo litt venninner, men jeg tror ikke de kommer til å arrangere noen babyshower for meg, jeg tror de tror at jeg ikke er typen til å ville ha det (selv om jeg virkelig hadde satt pris på det). Ellers er jeg også litt i den situasjonen at jeg ikke har så mange bekjente som er i samme situasjon som meg nå, så det meste jeg trenger å snakke med noen om må mannen ta imot. Jeg håper vi klarer å knytte litt nye bekjentskaper når knøttet kommer til verden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen babyshower her heller, men er da ikke trist av den grunn. Har da venner, de bare bor et stykke unna, og har sitt å drive med... Har ikke forventet noe babyshower heller. Det er jo en rar tradisjon. Greiest å gi gaver når barnet er født og alt har gått bra tenker jeg... Ting kan tross alt skje...

Anonymkode: 58eab...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler med deg ts. Hr ikke noe ønske om babyshower selv, men her har alt av venninner skygget banen fra den dagen jeg fortalte at jeg var gravid. Har ikke forventet at de skulle være interessert i selve graviditeten, det snakker jeg nok med barnefar om, men syns det er litt trist at de ikke vil ha kontakt med meg og bryr seg om meg som de gjorde før. Pleide å snakke med de fleste i gjengen ukentlig før. Nå er jeg i uke 36 og har vel kanskje snakket med noen av de 1, maks 2 ganger.

Blir litt ekstra sårt når jeg ser at ei anna i gjengen, som er mer bekjent enn venninne av meg, får masse oppmerksomhet nettopp pga graviditeten. Og at det jeg anser som mine bestevenninner har arrangert babyshower for henne.

Begynner liksom å lure på om de noen gang har ansett meg som en venninne og om alle vennskapene jeg har hatt bare har vært noe jeg har innbildt meg.

Anonymkode: c0ace...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk heller ingen babyshower. Jeg gikk på trening for gravide med bekkenplager, og der snakket de andre om babyshowerene de fikk - jeg bare smilte og nikket og sa ingenting... Sa til meg selv at de er unge og det er mer vanlig for unge, mens for meg som var 30 er man "vokst fra" det. Når sannheten er at om jeg hadde hatt venner hadde sikkert jeg også fått shower...

Synes egentlig det er veldig trist at jeg ikke hadde babyshower, ikke for festen eller gavene sin del, men fordi manglende shower bare viser meg nok engang at jeg har ingen venner.. Og det er så utrolig trist... :( 

Anonymkode: 498a5...0c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skaffer du deg ikke venner?

Anonymkode: 77f3d...53d

Det er ikke alltid en lett sak.... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sisti skrev:

Jeg har heller ingen venner her jeg bor, og får dermed ingen babyshower. Syns ikke det gjør noe. Kan forstå at du er ensom, men kanskje ikke fokusere så mye på babyshower da? Det er fortsatt ikke vanlig i absolutt alle vennegjenger, så det er ikke noe rart å ikke ha det. 

Ellers støtter jeg å melde deg inn på termingrupper etc. Når barnet kommer vil du også bli mer kjent med andre foreldre, du er ikke dømt til å være ensom for alltid. 

Dette var ganske dårlig trøst fra meg, poenget var egentlig bare at du ikke er alene om å mangle venner der du er! :)

Nå er det sånn at jeg ikke har lyst etter behov for babyshower, det er all snakket rundt det og alle bildene som legges ut som gjør at det blir sårt. Jeg har ikke skrevet at det er det som er savn, men venner. Det er ikke slik at man kan bare skaffe seg venner. Jeg bor veldig øde og ikke veldig mange rundt oss I samme alder. Håper på å snart få flytte mer sentralt, litt lettere å få venner og kanskje møte andre foreldre i forbindelse med barnehage, var bare så frustrert og trist nå i kveld.

Anonymkode: 13990...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det sånn at jeg ikke har lyst etter behov for babyshower, det er all snakket rundt det og alle bildene som legges ut som gjør at det blir sårt. Jeg har ikke skrevet at det er det som er savn, men venner. Det er ikke slik at man kan bare skaffe seg venner. Jeg bor veldig øde og ikke veldig mange rundt oss I samme alder. Håper på å snart få flytte mer sentralt, litt lettere å få venner og kanskje møte andre foreldre i forbindelse med barnehage, var bare så frustrert og trist nå i kveld.

Anonymkode: 13990...8a5

Altså, jeg skjønner at det er litt sårt! Jeg satt litt med de samme følelsene da jeg ikke fikk utdrikningslag - og det er jo mye mer unormalt å ikke ha enn babyshower. Men nå i ettertid gjør det ikke så mye, og bekjentskapskretsen min øker sakte men sikkert. Nå har jo jeg veldig gode venner andre steder i landet da, så det er bare her jeg bor jeg er litt ensom, men det går seg til. Det blir nok bedre for deg når barnet kommer, og forhåpentligvis dere får flyttet. Og det er lov å være lei seg fordi man savner venner, jeg forstår det veldig, veldig godt, og har selv hatt de følelsene i flere år (men det har altså begynt å bedre seg etter vi flyttet). Ensomhet er vondt, men du er neppe ensom for alltid! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ingen venner, så da jeg giftet meg ble det ikke noe utdrikningslag.  det verste med å ikke ha venner er ikke at man såå gjerne skulle hatt utdrikningslag /babyshower osv....det verste er at man føler seg som en taper.  

 

Anonymkode: 502aa...716

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...