Gå til innhold

Kalle gutt for Troms


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, Sasandra skrev:

Herregud så sarkastiske og spydige folk skulle være da. Går an å svare ordentlig. Jeg syns det er en fin idé, men personlig ville jeg funnet et utenlandsk stedsnavn som høres mer ut som et navn, som f.eks. Lión. Men om du syns at Troms ville blitt et fint navn, så kan du gå for det :) syns nå jeg! 

"Barnet kommer til å bli mobbet" hva er det for en slags innstilling? Er det sånne holdninger dere har til ting dere ikke liker mens barna dere ser på og observerer dere? Ja da er det ikke rart at dere lager dere den forutsetningen, om at barnet vil bli mobbet, kun basert på et navn dere selv ikke ville valgt til deres eget barn! Lær barn å akseptere hverandre, også det å være ulike. Barna vil synes at Troms er et rart navn om de har voksne rundt seg som gir uttrykk for det. Om voksne stiller inn som voksne til alle, og viser aksept, så vil også barna være mer aksepterende. Hvorfor er det vanskelig å skjønne at barn gjenspeiler de menneskene de har rundt seg som veiledere? 

For et absurd innlegg. Barn mobber de som er annerledes. Hvis man har et latterlig navn blir man mobba. Så enkelt og brutalt er det. Så kan du sitte og vugge og synge HARE KRISHNA så mye du bare orker. 

Anonymkode: 2bcc0...53f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For et absurd innlegg. Barn mobber de som er annerledes. Hvis man har et latterlig navn blir man mobba. Så enkelt og brutalt er det. Så kan du sitte og vugge og synge HARE KRISHNA så mye du bare orker. 

Men nå har mange helt forskjellig oppfatning av hva som er et latterlig navn.
Selv om du velger et navn du synes er greit vil det likevel dukke opp andre som synes det er rart.

Eksempler.   Vokalisten i Hellbillies heter Aslag (en variant av Aslak?).
I dagens aviser figurerer en som heter Gad Kjell (mulig det ikke var Kjell, men i alle fall Gad).

Vi trenger rare navn.
Alle kan ikke hete det samme.

Anonymkode: db1cd...0c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For et absurd innlegg. Barn mobber de som er annerledes. Hvis man har et latterlig navn blir man mobba. Så enkelt og brutalt er det. Så kan du sitte og vugge og synge HARE KRISHNA så mye du bare orker. 

Anonymkode: 2bcc0...53f

Det er vel heller du som er absurd som tydeligvis mener at det er offer som må passe seg, og ikke foreldre som må oppdra barna sine til å ikke mobbe. Hvorfor ikke lære barna å akseptere? Ja, erting kan oppstå, men det kan man ta tak i og kan like gjerne skje med en unge som heter Per som med Troms. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.2.2016 at 12.46, AnonymBruker skrev:

Søsknene Troms, Telemark og Vestfold.....nei......bare nei....

Anonymkode: 0f8cd...a0c

 

Jeg hadde syns det hadde vært morsomt. Hvorfor kalle barna sine for "Anne", "Inger" og "Kari", når en kan kalle de for "Troms", "Telemark" og "Vestfold" :D Det vil piffe opp dagen til noen i alle fall!

Anonymkode: eb9e2...673

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først tenkte jeg på fylket Troms, og da var det helt bak mål. Men etter å ha smakt litt på det, ville det kanskje fungere som guttenavn også. Men hadde det da blitt Tråms (som Tove) eller Troms. Funker det med Throms? Da ligner det ikke lenger på fylket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mine tvillinger skal hete McDonald's og Fjordkraft :) eller kanskje Telenor og Cola 

Anonymkode: 0f8cd...a0c

Fjordkraft... For et staut navn. Kommer til å bli en staut kar han Fjordkraft ;)

Anonymkode: eb9e2...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velg et navn som du tror barnet ditt har lyst til å bære. For det første tviler jeg på at sønnen din kommer til å like at hver gang noen sier navnet hans så tenker han på hvor foreldra unnfanget ham. Dette mener jeg også om navnene Paris, Dakota osv osv. Det er greit å kalle opp barnet sitt etter et sted, men da bør det være etternavn og ikke stedet der du og far knullet og ble gravide. Dette er ganske kjipe assosiasjoner for en tenåringsgutt og barnet vil risikere å bli mobbet. Er det etternavn, eller til nød mellomnavn, kan det gå greit. Personlig foretrekker jeg navn som er navn. Jeg digger spesielle navn, men det må fortsatt være et navn og ikke et sted, en frukt eller noe annet ræl som kun skal gi foreldra status.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker det!

Også får foreldre (både nåværende og fremtidige) lære barn å respektere og akseptere ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Kontormus skrev:

 Funker det med Throms? Da ligner det ikke lenger på fylket :)

Da synes jeg det ser ut som Toroms med skrivefeil. Nei, jeg går nok for Troms. Kult å se at det er flere som liker det. :)

Anonymkode: 084cd...c6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå røper jeg vel at jeg er over 40, men:

Minner meg om Stompa, der de andre guttene på internatskolen ble kalt for Bodø, Nøtterø og Bergen. Samtidig er det litt Beckhams over ideen; sønnen Brooklyn ble unnfanget i Brooklyn. Men jeg hadde nok godt for et navn som likner og Troms som kalle navn.

Tom Steinar (ikke m bindestrek..), Trond Sigurd el l, og så bare kalt ham Troms. Mange har det slik. Og noen har ingen sammenheng overhodet; Toppen Bech egentlig heter Ellen og Minken Fosheim heter Birthe. Evt Teoms som mellomnavn og det dere kaller ham daglig. 

Mobbing for navn tror jeg er utgått på dato slik den norske navneloven ble; med innvandring og migrasjon er det ikke uvanlig å hete noe uvanlig. Barn tenker ikke på Troms først og fremst som et fylke, de tenker på det som kompisen. 

 

Anonymkode: 4e91f...ec6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS Folk vil anta fyren kommer fra Troms etter hvert som han blir stor. Han kan bli lei av å måtte svare "Nei, jeg er ikke fra Troms, nei"

Anonymkode: 4e91f...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Sasandra skrev:

Det er vel heller du som er absurd som tydeligvis mener at det er offer som må passe seg, og ikke foreldre som må oppdra barna sine til å ikke mobbe. Hvorfor ikke lære barna å akseptere? Ja, erting kan oppstå, men det kan man ta tak i og kan like gjerne skje med en unge som heter Per som med Troms. 

...og i mellomtiden, mens vi lærer alle foreldre å oppdra barna sine til ikke å mobbe, så får den lille gutten gjennomgå.

Barn mobber. Og ja, det finnes alle mulige grunner for å sette i gang med mobbing. En del unger rett og slett leter etter grunner til å mobbe, ofte fordi de ikke har det særlig bra selv. 

Men hvorfor skal foreldrene bidra ved å mate mobberne med ekstra grunner til å mobbe? Som jeg sa i den andre tråden: et navn er en del av en persons identitet. Det er ungen som skal leve med det, ikke foreldrene.

Jeg er fortsatt ikke imot sjeldne eller spesielle navn, men hvorfor skal man på død og liv velge noe som det hefter noe ved? Vi lever ikke i USA der stedsnavn er relativt vanlig (og ergo ikke noen grunn til mobbing). Vi lever i Norge, der det ikke er vanlig i det hele tatt, og der vi har et skolevesen som ikke på noen måte har fått god nok bukt med mobbing.

Jeg er helt enig i at det er foreldrenes ansvar å lære ungene sine å ikke mobbe. Det er bare det at sånn funker ikke verden. Det ansvaret blir ofte ikke fulgt opp. Det siste tallet jeg leste var et anslag på at rundt 40 000 barn mobbes hver dag. Men for all del - gi ungen et navn det bare er for mobberne å henge seg på og stå på prinsipp-barikadene og rop om foreldreansvar. Det er ungen som blir offeret, ikke du. Men da er det vel kanskje ikke så farlig?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Flair skrev:

...og i mellomtiden, mens vi lærer alle foreldre å oppdra barna sine til ikke å mobbe, så får den lille gutten gjennomgå.

Barn mobber. Og ja, det finnes alle mulige grunner for å sette i gang med mobbing. En del unger rett og slett leter etter grunner til å mobbe, ofte fordi de ikke har det særlig bra selv. 

Men hvorfor skal foreldrene bidra ved å mate mobberne med ekstra grunner til å mobbe? Som jeg sa i den andre tråden: et navn er en del av en persons identitet. Det er ungen som skal leve med det, ikke foreldrene.

Jeg er fortsatt ikke imot sjeldne eller spesielle navn, men hvorfor skal man på død og liv velge noe som det hefter noe ved? Vi lever ikke i USA der stedsnavn er relativt vanlig (og ergo ikke noen grunn til mobbing). Vi lever i Norge, der det ikke er vanlig i det hele tatt, og der vi har et skolevesen som ikke på noen måte har fått god nok bukt med mobbing.

Jeg er helt enig i at det er foreldrenes ansvar å lære ungene sine å ikke mobbe. Det er bare det at sånn funker ikke verden. Det ansvaret blir ofte ikke fulgt opp. Det siste tallet jeg leste var et anslag på at rundt 40 000 barn mobbes hver dag. Men for all del - gi ungen et navn det bare er for mobberne å henge seg på og stå på prinsipp-barikadene og rop om foreldreansvar. Det er ungen som blir offeret, ikke du. Men da er det vel kanskje ikke så farlig?

 

 

Nå er det faktisk ikke så uvanlig at noen mennesker har sjeldne og "rare" navn, så jeg tror at om barn er ute etter å mobbe noen for noe så blir det ikke navnet. Jeg skjønner hva du sikter til, sånn det burde være og sånn realiteten er henger ikke sammen på dette området. Men skal man gå ut ifra at barnet kan bli mobbet for ditt eller datt så må jo alle være like. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om du får tvillinger neste gang, så kan du jo kalle de Sogn og Fjordane! :D

Anonymkode: a5566...29c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kallenavn Troms er nok bedre. Jeg kjenner ei som har døpt barna sine dobbeltnavn,Gutten heter Texas-Leander, og jenta heter Casablanca-Mariell. De barna kommer til å hate moren sin når de blir litt større. 

 

Anonymkode: 64259...d5f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...