Gå til innhold

Kalle gutt for Troms


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Den 4. februar 2016 at 11.52, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer litt på å kalle gutten jeg venter for Troms. Vet ikke om det er lov, men jeg synes det er så fint som navn! Han er unnfanget i Troms også. I USA så bruker de navn på stater som navn på mennesker (Dakota, Texas) og bynavn er det også vanlig å ha der borte. Hva synes dere om Troms?

Anonymkode: 084cd...c6b

Kjenner en som har tvillingene Svalbard og Moss, så hvorfor ikke :)

Anonymkode: d6323...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg på død å liv måtte bruke det navnet (å da snakker jeg om at jeg blir truet på livet) så ville jeg heller gått for Trom eller Throm. Å kalle ett barn opp etter ett norsk fylke er bare beond upassende.

Anonymkode: 0f8cd...a0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg på død å liv måtte bruke det navnet (å da snakker jeg om at jeg blir truet på livet) så ville jeg heller gått for Trom eller Throm. Å kalle ett barn opp etter ett norsk fylke er bare beond upassende.

Anonymkode: 0f8cd...a0c

Det er det vel ikke? Hva med alle de som heter Stein eller Steinar? Oppkalt etter en livløs ting fra naturen, er det upassende? Bjørn? Storm? Rein? Bare fordi du syns det er rart så gjør det faktisk ikke navnet til upassende på et barn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke noe imot navnet i seg selv, men synes det er harry og litt ekkelt at det skal forbindes med stedet barnet ble unnfanget.

Der mamma og pappa hadde sex for å lage meg, liksom. 

Anonymkode: 21d88...e25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke noe imot navnet i seg selv, men synes det er harry og litt ekkelt at det skal forbindes med stedet barnet ble unnfanget.

Der mamma og pappa hadde sex for å lage meg, liksom. 

Anonymkode: 21d88...e25

Da er det vel bedre å hete Bjørn, Stein, Ørn, Orm, Hund, Torsk og Rogn.

Anonymkode: d6323...7a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sasandra skrev:

Det er det vel ikke? Hva med alle de som heter Stein eller Steinar? Oppkalt etter en livløs ting fra naturen, er det upassende? Bjørn? Storm? Rein? Bare fordi du syns det er rart så gjør det faktisk ikke navnet til upassende på et barn. 

Stor forskjell.

Anonymkode: 0f8cd...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stor forskjell.

Anonymkode: 0f8cd...a0c

Nei ikke egentlig. Forskjellen er hva vi er vant til. Om flere hadde fylker som navn så hadde ikke Troms blitt rart i det hele tatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sasandra skrev:

Nei ikke egentlig. Forskjellen er hva vi er vant til. Om flere hadde fylker som navn så hadde ikke Troms blitt rart i det hele tatt. 

Det er som å si at det er greit å kalle unger stuebord eller lenestol. Blir sikkert vant til det å.

Stuebord Hansen...pent.

Anonymkode: 0f8cd...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er som å si at det er greit å kalle unger stuebord eller lenestol. Blir sikkert vant til det å.

Stuebord Hansen...pent.

Anonymkode: 0f8cd...a0c

Mange navn handler om konseptet bak navnet. Noen syns det er fint å kalle ungen sin noe som er fra naturen, andre fra himmellegemer og andre finner stadig på nye konsepter som gjerne er inspirert fra utlandet. Å kalle ungen sin etter et fylke er ikke som å kalle ungen sin Stuebord, med mindre noen finner ut at de liker møbler utrolig godt.. det er et vanlig konsept i USA, som gjerne kan bli hentet inn til Norge. Det er uvant for nordmenn med unger med stedsnavn, men om 10 år kan det plutselig være kjempevanlig også her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Gaus, Roms og Brummund, så hvorfor ikke Troms? :fnise:

Anonymkode: db500...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Sasandra skrev:

Mange navn handler om konseptet bak navnet. Noen syns det er fint å kalle ungen sin noe som er fra naturen, andre fra himmellegemer og andre finner stadig på nye konsepter som gjerne er inspirert fra utlandet. Å kalle ungen sin etter et fylke er ikke som å kalle ungen sin Stuebord, med mindre noen finner ut at de liker møbler utrolig godt.. det er et vanlig konsept i USA, som gjerne kan bli hentet inn til Norge. Det er uvant for nordmenn med unger med stedsnavn, men om 10 år kan det plutselig være kjempevanlig også her. 

Men sånn som det er nå er det ikke vanlig å kalle ungen sin Snegle eller Holmenkollen. Den stakkars ungen som evt er første mann vil hate navnet sitt. 

Anonymkode: 0f8cd...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men sånn som det er nå er det ikke vanlig å kalle ungen sin Snegle eller Holmenkollen. Den stakkars ungen som evt er første mann vil hate navnet sitt. 

Anonymkode: 0f8cd...a0c

Kanskje barnet vil elske navnet sitt? Ihvertfall så ser jeg ingen grunn til at akkurat Troms skal være så upassende, det er det som er poenget. Heller et fylke enn et møbel liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎05‎.‎02‎.‎2016 at 20.38, Sasandra skrev:

Nå er det faktisk ikke så uvanlig at noen mennesker har sjeldne og "rare" navn, så jeg tror at om barn er ute etter å mobbe noen for noe så blir det ikke navnet. Jeg skjønner hva du sikter til, sånn det burde være og sånn realiteten er henger ikke sammen på dette området. Men skal man gå ut ifra at barnet kan bli mobbet for ditt eller datt så må jo alle være like. 

Sjeldne og uvanlige navn kan være fint :) men det er lov å vise skjelneevne selv når man velger et uvanlig navn. Det finnes mange sjeldne navn som ikke åpenbart inviterer til mobbing.

Nei man skal ikke gå ut fra at barnet kan bli mobbet. Det blir helt feil innstilling. Derimot mener jeg at man ikke bør sette barnet i situasjoner som skaper mobbe-situasjoner. Eksempelvis ville jeg aldri ha kledd min sønn i kjole og sendt ham på skolen, med mindre han eventuelt insisterte på det selv.

I motsetning til f.eks klær så er ikke navnet noe barnet kan velge selv, skifte ut eller kvitte seg med. Det legger et desto større ansvar på foreldrene, selv om man ikke går ut fra at barnet skal bli mobbet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Dreamonaut

Tenk hvis sønnen var homofil. Ville jo være interessant med kjærester: "Ja, nå har jeg vært i Troms." 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Flair skrev:

Sjeldne og uvanlige navn kan være fint :) men det er lov å vise skjelneevne selv når man velger et uvanlig navn. Det finnes mange sjeldne navn som ikke åpenbart inviterer til mobbing.

Nei man skal ikke gå ut fra at barnet kan bli mobbet. Det blir helt feil innstilling. Derimot mener jeg at man ikke bør sette barnet i situasjoner som skaper mobbe-situasjoner. Eksempelvis ville jeg aldri ha kledd min sønn i kjole og sendt ham på skolen, med mindre han eventuelt insisterte på det selv.

I motsetning til f.eks klær så er ikke navnet noe barnet kan velge selv, skifte ut eller kvitte seg med. Det legger et desto større ansvar på foreldrene, selv om man ikke går ut fra at barnet skal bli mobbet.

 

Å ikke velge et navn som vil bli en pest og plage for ungen er jo sikkert noe som alle foreldre passer på når de velger navn til barnet sitt. Men hva som oppleves som så rart er jo individuelt. Og jeg ser ikke på fylkes-navn som et så rart konsept at barnet nødvendigvis blir mobba for det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er som å si at det er greit å kalle unger stuebord eller lenestol. Blir sikkert vant til det å.

Stuebord Hansen...pent.

Anonymkode: 0f8cd...a0c

Vel, folk heter jo allerede Vår, Sol og August og til etternavn Fuglesang og Bekk - så hvorfor ikke.

Anonymkode: d6323...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...