Gå til innhold

Honnør-/uførekort


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Et står ikke uførprosent på honnørkortenen. 

Dere må være klar over at dersom man har jobbet i stat eller kommune FØR man blir ufør så kan man få 10 %, 20, 30 og opp til 49 % uføretrygd fra pensjonskassen man automatisk er medlem av. Da får man kompensert lønnstapet man ville hatt som 100 % ufør med 66 % av lønnen. 

Derfor kan man være ufør men med lavere % enn om man er ufør fra Nav. Er man 50 % eller mer får man tilleggspensjon fra pensjonskassen. Denne typen Pensjonskasse uføretrygd gir ikke rett til Honnørkort fra Nav. 

Anonymkode: 252a2...ea0

Tusen takk for et konkret og nøytralt svar. Synes det har vært mye synsinger av andre som har vært lite hyggelige...

Har tilleggspensjon fra pensjonskassen, men denne går selvfølgelig ned/bort dersom jeg er i stand til å jobbe mere enn 50%. Vil også påpeke at det er mulig å få gradert uføretrygd < 50% fra NAV også, men dette gjelder kun særtilfeller. Se svaret jeg sendte til AB over...

Anonymkode: 2fb71...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 3. februar 2016 at 12.27, AnonymBruker skrev:

 

 

Jeg er 100 % ufør. Fikk honnørkortet automatisk i posten da jeg fikk innvilget uføre. Tror det var sammen med vedtaket.

Anonymkode: 1f700...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3. februar 2016 at 13.23, AnonymBruker skrev:

Hvilke fordeler får man med et slikt honnørkort ?

Anonymkode: 8381e...4a9

Det koster halv pris å reise kollektivt. I tillegg kan kan man få hønnørrabatt på enkelte kinoer, teatere, museer o.l. Det er det jeg vet om, men kanskje det er mer,

Anonymkode: 1f700...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt så hissige folk skulle være i denne tråden da :-O

Må bare beklage og påpeke igjen at det faktisk er du som tar feil. Men er da ikke noe å krangle om akkurat det, synes jeg. Til info ( i tilfelle andre lurer):

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Uforetrygd#chapter-3

Les siste avsnitt om "Hvem kan få uføretrygd";

"Mottar du arbeidsavklaringspenger på søknadstidspunktet er det tilstrekkelig at inntektsevnen din er varig nedsatt med minst 40 prosent. Skyldes uførheten en godkjent yrkesskade eller yrkessykdom, er det tilstrekkelig at inntektsevnen din er varig nedsatt med minst 30 prosent."

Ikke KUN ved yrkesskade at uføregrad kan være < 50%.

Anonymkode: 2fb71...137

Inngangsbilletten for arbeidsavklaringspenger er også 50%. Det er jo der det starter.

Anonymkode: 305fc...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for et konkret og nøytralt svar. Synes det har vært mye synsinger av andre som har vært lite hyggelige...

Har tilleggspensjon fra pensjonskassen, men denne går selvfølgelig ned/bort dersom jeg er i stand til å jobbe mere enn 50%. Vil også påpeke at det er mulig å få gradert uføretrygd < 50% fra NAV også, men dette gjelder kun særtilfeller. Se svaret jeg sendte til AB over...

Anonymkode: 2fb71...137

Dette med pensjonskassen har jeg jo alt kommentert. Men du siler jo effektivt ut her....

Sjeldent vært så vanskelig for noen å få informasjon her inne.,,,

Anonymkode: 305fc...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honnørkortet utstedes kun til personer med uføregrad på minst 50 prosent. Uføregraden fremgår ikke av dette.

Etter overgangen fra uførepensjon til uføretrygd, med tilhørende lovendringer, vil det være tilstrekkelig at inntektsevnen er varig nedsatt med minst 40 prosent under den forutsetning av at du mottar arbeidsavklaringspenger på søknadstidspunktet. I tilfeller hvor arbeidsuførheten skyldes en godkjent yrkesskade og/eller yrkessykdom, vil det være tilstrekkelig at inntektsevnen er varig nedsatt med minst 30 prosent. Honnørkort gis dermed, som nevnt over, ikke i disse tilfellene.

Hilsen tidligere saksbehandler på uføreområdet

Anonymkode: 47420...d67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Honnørkortet utstedes kun til personer med uføregrad på minst 50 prosent. Uføregraden fremgår ikke av dette.

Etter overgangen fra uførepensjon til uføretrygd, med tilhørende lovendringer, vil det være tilstrekkelig at inntektsevnen er varig nedsatt med minst 40 prosent under den forutsetning av at du mottar arbeidsavklaringspenger på søknadstidspunktet. I tilfeller hvor arbeidsuførheten skyldes en godkjent yrkesskade og/eller yrkessykdom, vil det være tilstrekkelig at inntektsevnen er varig nedsatt med minst 30 prosent. Honnørkort gis dermed, som nevnt over, ikke i disse tilfellene.

Hilsen tidligere saksbehandler på uføreområdet

Anonymkode: 47420...d67

Tusen takk for et både utdypende og oppklarende svar.

Nettopp fordi enkelte får innvilget <50% uføregrad var jeg usikker på om også disse fikk honnør-/uførekort. Folk flest ville jo uansett trodd dette kun gjaldt ved >50% uføregrad siden dette er "minstekravet" som opplyses overalt. Slik du forklarer det forstår jeg da at kun de som får uføregrad >50% får utstedte dette kortet i utgangspunktet. Til dere som skal angripe meg for at jeg resonnerer rundt svaret; det er ikke ment å kverulere, men mere som refleksjon rundt hva jeg tenker og hvorfor jeg har stilt spørsmålet i utgangspunktet. Svært få (om noen) ser ut til å ha forstått hvorfor jeg stilte spørsmål ved dette i det hele tatt i utgangspunktet. For meg har det likevel vært greit å finne ut av praksisen i dette.

Anonymkode: 2fb71...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for et både utdypende og oppklarende svar.

Nettopp fordi enkelte får innvilget <50% uføregrad var jeg usikker på om også disse fikk honnør-/uførekort. Folk flest ville jo uansett trodd dette kun gjaldt ved >50% uføregrad siden dette er "minstekravet" som opplyses overalt. Slik du forklarer det forstår jeg da at kun de som får uføregrad >50% får utstedte dette kortet i utgangspunktet. Til dere som skal angripe meg for at jeg resonnerer rundt svaret; det er ikke ment å kverulere, men mere som refleksjon rundt hva jeg tenker og hvorfor jeg har stilt spørsmålet i utgangspunktet. Svært få (om noen) ser ut til å ha forstått hvorfor jeg stilte spørsmål ved dette i det hele tatt i utgangspunktet. For meg har det likevel vært greit å finne ut av praksisen i dette.

Anonymkode: 2fb71...137

Hvorfor har du stillt spørsmålet i utgangspungtet?

Hvis du googler honnørkort og ser på bilder får du forresten opp hvordan det ser ut. På baksiden står det bare paktisk innformasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, The Silence skrev:

Hvorfor har du stillt spørsmålet i utgangspungtet?

Hvis du googler honnørkort og ser på bilder får du forresten opp hvordan det ser ut. På baksiden står det bare paktisk innformasjon.

Fordi jeg var usikker på dette:

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for et både utdypende og oppklarende svar.

Nettopp fordi enkelte får innvilget <50% uføregrad var jeg usikker på om også disse fikk honnør-/uførekort. Folk flest ville jo uansett trodd dette kun gjaldt ved >50% uføregrad siden dette er "minstekravet" som opplyses overalt. Slik du forklarer det forstår jeg da at kun de som får uføregrad >50% får utstedte dette kortet i utgangspunktet. Til dere som skal angripe meg for at jeg resonnerer rundt svaret; det er ikke ment å kverulere, men mere som refleksjon rundt hva jeg tenker og hvorfor jeg har stilt spørsmålet i utgangspunktet. Svært få (om noen) ser ut til å ha forstått hvorfor jeg stilte spørsmål ved dette i det hele tatt i utgangspunktet. For meg har det likevel vært greit å finne ut av praksisen i dette.

Anonymkode: 2fb71...137

 

Anonymkode: 2fb71...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre sider med gjentagende spørsmål om noe du fikk svar på allerede i det (de) første svaret (-ene). 

Anonymkode: 5bb1b...229

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tre sider med gjentagende spørsmål om noe du fikk svar på allerede i det (de) første svaret (-ene). 

Anonymkode: 5bb1b...229

Nei, i grunn ikke.

Men takk skal du uansett ha for hyggelig og oppløftende tilbakemelding. Godt det er lov å stille spørsmål på et diskusjonstema.

Anonymkode: 2fb71...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nei, i grunn ikke.

Men takk skal du uansett ha for hyggelig og oppløftende tilbakemelding. Godt det er lov å stille spørsmål på et diskusjonstema.

Anonymkode: 2fb71...137

Mente diskusjonsforum :-)

Anonymkode: 2fb71...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, i grunn ikke.

Men takk skal du uansett ha for hyggelig og oppløftende tilbakemelding. Godt det er lov å stille spørsmål på et diskusjonstema.

Anonymkode: 2fb71...137

Jo du fikk svar.Men det var veldig vanskelig for deg å ta innover deg svaret.

Anonymkode: 33283...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...