Gå til innhold

Honnør-/uførekort


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har forsøkt å søke opp, men finner ikke svar og spør derfor her inne:

Får man utstedt honnør-/uførekort automatisk når man får innvilget varig ufør? Står evt uføregraden oppgitt i % på kortet? Hva med dere som er gradert uføre - har dere også fått et slikt kort (selv om uføregraden f.eks. er kun 40%)?

Anonymkode: 2fb71...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man må være 50% (eller mer) varig ufør for å få dette kortet.

Anonymkode: 11383...d9b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har forsøkt å søke opp, men finner ikke svar og spør derfor her inne

Hvordan har du søkt da?

Jeg googlet først Honnørkort, og svaret du søker stod da i det aller første treffet (seniorportalen.no).

Deretter googlet jeg Honnørkort NAV, og det aller første treffet var da informasjon på NAVs nettside, et konkret og 100 % pålitelig svar.

Anonymkode: 32336...f6b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man må være 50% (eller mer) varig ufør for å få dette kortet.

Anonymkode: 11383...d9b

Tusen takk for svar! Var dette jeg trodde selv også...

På den annen side trodde jeg at man måtte være 50% eller mer varig ufør for å få innvilget uføretrygd i utgangspunktet. Så har man altså enkelte som kvaliffiserer for gradert uføre og f.eks. jobber 60% og er 40% ufør. Hører så mye forskjellig om dette. Noen sier alle får et uførebevis samtidig med innvilgelse av ufør uavhengig av prosent.

Lurer derfor på: VET du dette sikkert eller tror du dette (i likhet med meg selv) på bakgrunn av oppgitt informasjon på nett rundt uføregrad generelt. Der står det jo også at for å få innvilget ufør må man være minst 50% ufør. Dette er jo regelen, men forstår nå at det finnes unntak. Noen som selv har innvilget ufør mindre enn 50%, evt kjenner noen, som vet sikkert hvordan dette fungerer? Og til alle som er mellom 50-100% uføre; står uføregraden opplyst på honnør-/uførekortet deres?

Anonymkode: 2fb71...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Var dette jeg trodde selv også...

På den annen side trodde jeg at man måtte være 50% eller mer varig ufør for å få innvilget uføretrygd i utgangspunktet. Så har man altså enkelte som kvaliffiserer for gradert uføre og f.eks. jobber 60% og er 40% ufør. Hører så mye forskjellig om dette. Noen sier alle får et uførebevis samtidig med innvilgelse av ufør uavhengig av prosent.

Lurer derfor på: VET du dette sikkert eller tror du dette (i likhet med meg selv) på bakgrunn av oppgitt informasjon på nett rundt uføregrad generelt. Der står det jo også at for å få innvilget ufør må man være minst 50% ufør. Dette er jo regelen, men forstår nå at det finnes unntak. Noen som selv har innvilget ufør mindre enn 50%, evt kjenner noen, som vet sikkert hvordan dette fungerer? Og til alle som er mellom 50-100% uføre; står uføregraden opplyst på honnør-/uførekortet deres?

Anonymkode: 2fb71...137

Klipp og lim fra Nav 

"Hvis du har en uføregrad på 50 prosent eller mer, har du rett på honnørkort. Du mister ikke retten til honnørkortet hvis du har inntekt ved siden av uføretrygden."

 

Så nei du har ikke krav på det

Anonymkode: 33283...525

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk honnørkortet tilsendt i posten sammen med papirene som fortalte meg at jeg var innvilget uføre. I forhold til gradering, er jeg ikke sikker - da jeg selv er 100% ufør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Jeg fikk honnørkortet tilsendt i posten sammen med papirene som fortalte meg at jeg var innvilget uføre. I forhold til gradering, er jeg ikke sikker - da jeg selv er 100% ufør.

Står det 100% ufør på kortet ditt eller står det ingenting om uføregraden?

Anonymkode: 2fb71...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Står det 100% ufør på kortet ditt eller står det ingenting om uføregraden?

Anonymkode: 2fb71...137

Det står selvfølgelig ikke noe om uføregraden på et honnøkort! Det ville jo vært å blottlegge innehaveren. Dessuten; har du noengang sett graderte priser for de med honnørkort? Enten har man krav på honnørpris eller ikke. 

Anonymkode: 5bb1b...229

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har du søkt da?

Jeg googlet først Honnørkort, og svaret du søker stod da i det aller første treffet (seniorportalen.no).

Deretter googlet jeg Honnørkort NAV, og det aller første treffet var da informasjon på NAVs nettside, et konkret og 100 % pålitelig svar.

Anonymkode: 32336...f6b

Joda, har selvfølgelig sjekket dette, men det står også at for å få uføretrygd må man være minimum 50% varig ufør. Det er altså enkelte som ikke bekrefter regelen og går under såkalte særtilfeller. Lurte derfor på hvordan dette fungerte i praksis. Er ikke alltid alt med NAV er helt konkret og 100% pålitelig, dessverre :-/

 

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klipp og lim fra Nav 

"Hvis du har en uføregrad på 50 prosent eller mer, har du rett på honnørkort. Du mister ikke retten til honnørkortet hvis du har inntekt ved siden av uføretrygden."

Så nei du har ikke krav på det

Anonymkode: 33283...525

Nå er ikke min uføregrad avklart enda, men jeg lurer på hvordan 40% versus 50% ufør fungerer i praksis. Det er jo uansett et reelt innteksttap også ved 40% varig ufør. Saken er jo at NAV iutgangspunktet går ut fra et minstekrav om 50% varig uføregrad for å innvilge ufør. Det å ha mindre enn dette er jo særtilfeller og behandles vel deretter.

 

Noen som har honnørkort og vet om uføregrad står opplyst på kortet?

Evt. noen som har uføregrad mindre enn 50% og kan svare på om de har fått et slikt honnør-/uførekort eller ikke?

Anonymkode: 2fb71...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står det 100% ufør på kortet ditt eller står det ingenting om uføregraden?

Anonymkode: 2fb71...137

Oi, jammen bra vi begynte å snakke om dette. Skulle sjekke  kortet mitt nå, og oppdager at det er borte. (Da må jeg fikse det).

Men jeg er 99% sikker på at det ikke står uføregrad på det - enten har du rett på honnør eller så har du det ikke. Har du det ikke, får du ikke kortet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Oi, jammen bra vi begynte å snakke om dette. Skulle sjekke  kortet mitt nå, og oppdager at det er borte. (Da må jeg fikse det).

Men jeg er 99% sikker på at det ikke står uføregrad på det - enten har du rett på honnør eller så har du det ikke. Har du det ikke, får du ikke kortet.

Tusen takk for svar!

Håper du finner kortet ditt raskt :-)

Da er det bare å få avklaring på om de med gradert ufør < 50% her inne har fått honnør-/uførekort eller ikke. Anyone?

Anonymkode: 2fb71...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar!

Håper du finner kortet ditt raskt :-)

Da er det bare å få avklaring på om de med gradert ufør < 50% her inne har fått honnør-/uførekort eller ikke. Anyone?

Anonymkode: 2fb71...137

Du må ha minst 50% uføregrad for å få honnørkort. 

Anonymkode: 5bb1b...229

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har uførekort. Er 65% ufør. Det står selvsagt ikke på kortet.

Anonymkode: aad44...88d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må ha minst 50% uføregrad for å få honnørkort. 

Anonymkode: 5bb1b...229

Ser og forstår at folk sier det, da det oppgis slik på nettsidene til NAV. Samtidig sier NAV dette om å få innvilget varig uføretrygd:

"Hvem kan få uføretrygd?

For å ha rett til å få uføretrygd må du som hovedregel oppfylle disse vilkårene:

  • Du må være mellom 18 og 67 år.
  • Du må ha vært medlem av folketrygden i de siste tre årene før du ble syk.
  • Sykdom og/eller skade må være hovedårsaken til at inntektsevnen din er nedsatt.
  • Hensiktsmessig behandling og arbeidsrettede tiltak må være gjennomført.
  • Inntektsevnen din må være varig nedsatt med minst 50 prosent på grunn av sykdom og/eller skade."

 

Likevel tilføyes det følgende:

"Mottar du arbeidsavklaringspenger på søknadstidspunktet er det tilstrekkelig at inntektsevnen din er varig nedsatt med minst 40 prosent. Skyldes uførheten en godkjent yrkesskade eller yrkessykdom, er det tilstrekkelig at inntektsevnen din er varig nedsatt med minst 30 prosent."

Derfor lurer jeg på om også disse særtilfellene får utstedt honnør-/uførekort? NAV går alltid ut fra minimum 50% ufør som et minstekrav. Likevel har de altså unntaksregler. Jeg forstår godt hva alle her inne tenker om minimum 50% og har selv trodd det var sånn, men etter å ha fått høre litt motstridende info om dette ville jeg gjerne få en sikker avklaring. Hadde vært flott om noen med lavere uføregrad enn 50% kunne fortelle meg deres erfaring med dette.

Anonymkode: 2fb71...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ser og forstår at folk sier det, da det oppgis slik på nettsidene til NAV. Samtidig sier NAV dette om å få innvilget varig uføretrygd:

"Hvem kan få uføretrygd?

For å ha rett til å få uføretrygd må du som hovedregel oppfylle disse vilkårene:

  • Du må være mellom 18 og 67 år.
  • Du må ha vært medlem av folketrygden i de siste tre årene før du ble syk.
  • Sykdom og/eller skade må være hovedårsaken til at inntektsevnen din er nedsatt.
  • Hensiktsmessig behandling og arbeidsrettede tiltak må være gjennomført.
  • Inntektsevnen din må være varig nedsatt med minst 50 prosent på grunn av sykdom og/eller skade."

 

Likevel tilføyes det følgende:

"Mottar du arbeidsavklaringspenger på søknadstidspunktet er det tilstrekkelig at inntektsevnen din er varig nedsatt med minst 40 prosent. Skyldes uførheten en godkjent yrkesskade eller yrkessykdom, er det tilstrekkelig at inntektsevnen din er varig nedsatt med minst 30 prosent."

Derfor lurer jeg på om også disse særtilfellene får utstedt honnør-/uførekort? NAV går alltid ut fra minimum 50% ufør som et minstekrav. Likevel har de altså unntaksregler. Jeg forstår godt hva alle her inne tenker om minimum 50% og har selv trodd det var sånn, men etter å ha fått høre litt motstridende info om dette ville jeg gjerne få en sikker avklaring. Hadde vært flott om noen med lavere uføregrad enn 50% kunne fortelle meg deres erfaring med dette.

Anonymkode: 2fb71...137

Jeg svarte deg jo at du MÅ ha minimum 50% uføregrad for å få honnørkort. Det fins ingen unntak fra denne regelen. 

Anonymkode: 5bb1b...229

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er du så veldig opptatt av dette honnørkortet? Er det honnørkortet som skal avgjøre hvilken uføregrad du skal søke om? Og hvorfor er det så viktig for deg om uføregraden står oppført eller ei?

Anonymkode: 5bb1b...229

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har forsøkt å søke opp, men finner ikke svar og spør derfor her inne:

Får man utstedt honnør-/uførekort automatisk når man får innvilget varig ufør? Står evt uføregraden oppgitt i % på kortet? Hva med dere som er gradert uføre - har dere også fått et slikt kort (selv om uføregraden f.eks. er kun 40%)?

Anonymkode: 2fb71...137

Vent nå bare og se selv. Om du får det automatisk eller ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser og forstår at folk sier det, da det oppgis slik på nettsidene til NAV. Samtidig sier NAV dette om å få innvilget varig uføretrygd:

"Hvem kan få uføretrygd?

For å ha rett til å få uføretrygd må du som hovedregel oppfylle disse vilkårene:

  • Du må være mellom 18 og 67 år.
  • Du må ha vært medlem av folketrygden i de siste tre årene før du ble syk.
  • Sykdom og/eller skade må være hovedårsaken til at inntektsevnen din er nedsatt.
  • Hensiktsmessig behandling og arbeidsrettede tiltak må være gjennomført.
  • Inntektsevnen din må være varig nedsatt med minst 50 prosent på grunn av sykdom og/eller skade."

 

Likevel tilføyes det følgende:

"Mottar du arbeidsavklaringspenger på søknadstidspunktet er det tilstrekkelig at inntektsevnen din er varig nedsatt med minst 40 prosent. Skyldes uførheten en godkjent yrkesskade eller yrkessykdom, er det tilstrekkelig at inntektsevnen din er varig nedsatt med minst 30 prosent."

Derfor lurer jeg på om også disse særtilfellene får utstedt honnør-/uførekort? NAV går alltid ut fra minimum 50% ufør som et minstekrav. Likevel har de altså unntaksregler. Jeg forstår godt hva alle her inne tenker om minimum 50% og har selv trodd det var sånn, men etter å ha fått høre litt motstridende info om dette ville jeg gjerne få en sikker avklaring. Hadde vært flott om noen med lavere uføregrad enn 50% kunne fortelle meg deres erfaring med dette.

Anonymkode: 2fb71...137

Kjenner jeg blir ganske provosert,for det virker som om du har planer om å sørge antall prosent uføregrad ut i fra om du får honnørrettigheter eller ikke.  

Anonymkode: 33283...525

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke fordeler får man med et slikt honnørkort ?

Anonymkode: 8381e...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det står selvfølgelig ikke noe om uføregraden på et honnøkort! Det ville jo vært å blottlegge innehaveren. Dessuten; har du noengang sett graderte priser for de med honnørkort? Enten har man krav på honnørpris eller ikke. 

Anonymkode: 5bb1b...229

Jeg spør ikke etter hvorvidt det er graderte priser. Jeg forsøker bare å finne ut av hvordan dette fungerer for andre med gradert uføre. Nettopp fordi det ikke står noe om uføregraden kan det jo være at enhver som får innvilget ufør får et slikt uføre-/honnørkort. Jeg forsøker ikke å krangle på noe, jeg bare stiller spørsmål i tilfelle noen som selv vet dette sikkert kan svare.

Anonymkode: 2fb71...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...