Gå til innhold

Revurderer rasevalget, hvilken rase passer meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med en hovawart? De er ihvertfall store nok.

Anonymkode: 72959...6c5

Temperament har de også... 

Overhørte på en utstilling at det var første gang noen hadde opplevd å være i nærheten av dem uten å bli spist opp". 

Og de som har rasen som jeg har snakket med må aktivisere dem mye.  Det er snakk om å legge spor hver morgen, en haug med annen mental stimulering, og de må bruke kroppen skikkelig hver dag. 

For all del, store er de. Men noen kosehund og ren turkamerat er de ikke. Dette forteller ikke oppdrettere. Jeg har fulgt både oppdrettere og valpekjøperne deres på FB, så jeg har fått med meg hvor mye arbeid det er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen vits i å foreslå brukshunder i denne tråden, det har ts ikke kapasitet til. Når fuglehund og vorsteh krever for mye vil en hver annen brukshund gjøre det også, bare på en litt annen måte.

Ville brukt Canis' sin rasevelger for den gjør det mulig å snevre inn søket ganske mye og kommer med relevante forslag. Edit. Gikk inn på rasevelgeren og fikk opp dette resultatet da jeg fylte inn søkekriteriene jeg mener stemmer med dine ts. Holder en knapp på rhodesian ridgeback. Greyhound kom også med ser jeg.

Akita
American Akita
Amerikansk bulldog
Anatolsk gjeterhund
Appenzeller sennenhund
Cane corso
Collie korthåret
Faraohund
Greyhound
Grosser schweizer sennenhund
Rhodesian ridgeback

Endret av palamina
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2/2/2016 at 2.26, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som om en staffordshire bull terrier hadde vært midt i blinken for deg, les deg opp og se om det er noe du kan tenke deg :) 

 

Verdens beste og nydeligste hunderase, men jeg er selvfølgelig partisk ;) 

Anonymkode: f7327...ae2

Jeg er ikke  TS med helt enig med deg! De er skjønne,  ekstremt atletiske , kosete og lojale.  Jeg simpelthen  elsker staffordshire Bull terriers,  og  pitbulls jeg 

Anonymkode: c0417...d57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, palamina skrev:

Det er ingen vits i å foreslå brukshunder i denne tråden, det har ts ikke kapasitet til. Når fuglehund og vorsteh krever for mye vil en hver annen brukshund gjøre det også, bare på en litt annen måte.

Ville brukt Canis' sin rasevelger for den gjør det mulig å snevre inn søket ganske mye og kommer med relevante forslag. Edit. Gikk inn på rasevelgeren og fikk opp dette resultatet da jeg fylte inn søkekriteriene jeg mener stemmer med dine ts. Holder en knapp på rhodesian ridgeback. Greyhound kom også med ser jeg.

Akita
American Akita
Amerikansk bulldog
Anatolsk gjeterhund
Appenzeller sennenhund
Cane corso
Collie korthåret
Faraohund
Greyhound
Grosser schweizer sennenhund
Rhodesian ridgeback

Nå er jeg ikke TS, men jeg vil tro flere brukshunder ikke er like krevende som mange fuglehunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php

3 timer siden, Fiberhusk skrev:

Forsøkt å spørre om det selv, men de var ikke store nok. Og for mye pels :ph34r:

Store, men aktive hunder, da?

 

Berner sennen, appenzeller sennenhund, black and tan coonhond, kongepuddel, entlebucher sennenhund, bracco italiano, collie langhåra/korthåra, drentsche patrijshond, grosser shcweiser sennenhund, grosser munsterlander m.m

Det finnast jo sååååå mange! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, OppNedPåAlt skrev:

Nå er jeg ikke TS, men jeg vil tro flere brukshunder ikke er like krevende som mange fuglehunder.

Det måtte i såfall være bruksraser med linjer som har gått parallelt i retning utstilling, som schäfer. Men hovawart som ble anbefalt i innlegget jeg siterte ville ikke jeg anbefalt i hvert fall.

Endret av palamina
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, palamina skrev:

Det måtte i såfall være bruksraser med linjer som har gått parallelt i retning utstilling, som schäfer. Men hovawart som ble anbefalt i innlegget jeg siterte ville ikke jeg anbefalt i hvert fall.

Var vel det jeg tenkte på. Enig angående Hovawart! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Et interessant spørsmål er hvorvidt man bør se etter den ideelle eller den mest ideelle hunderasen. Det er jo litt som å være på jakt etter den store kjærligheten: drasser man med seg en sjekkliste på date forsvinner litt av romantikken.

Neida, jeg sier ikke at man ikke skal sette seg inn i raser, eller at man ikke skal ta hensyn til hva hunden er avlet opp til, men kanskje f.eks. mer pelsstell enn man hadde tenkt seg er greit dersom resten av rasen er midt i blinken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.2.2016 at 22.10, AnonymBruker skrev:

La du merke til at det første negative jeg listet opp er at norskavlede er vanskelige å ha med å gjøre? De er staere, vanskeligere å trene selv for en person vant med rasen, de mister fort fokus og trekker mer.  Norskt eksteriør er ikke gunstig. Hundene er for tynne og har for lite muskler. Skal du klatre mye i fjell, blir de mye fortere sliten. Jeg har hatt engelsk setter i 40 år, jeg har hatt nesten 20 hunder (jeg har flere om gangen) og 3 av de har vært norske (fra forskjellige oppdrettere). Så jeg vil si at jeg kan litt om rasen og forskjellene... 

Pelsen på engelske settere som er korrekte trengs ikke å børstes under jakta; jeg børster de en gang i uka etter at de har blitt badet. Men mange norske settere har så tynn pels at de sliter i minusgrader og må kles på. Jeg har en fra Norge nå, og en fra England. Den norske må jeg ha på tjukt dekken om vi skal på skitur i fem minus ellers rister hun av kulde etter en halvtime. Den engelske greier seg helt fint ned til femten minus, da har hun et tynt fleecedekken. Det er helt absurd at hunder i kalde Norge blir avlet frem for å ha tynnere pels enn hunder fra England, hvor det såvidt kryper under null om vinteren. 

Anonymkode: 407b8...405

Vanskelige å ha med å gjøre? Settere er generelt ganske myke og enkle hunder, at de er staere og vanskeligere å ha med å gjøre enn britiske linjer kan godt hende, men i den store sammenheng er de slett ikke vanskelige å ha med å gjøre eller å trene. De har en vimsete atferd, som går på instinktet om å søke etter fugl. En jakthund skal ikke være opptatt av fører som en gjeterhund.
Muskler og beinbygningen til en norsk setter er det ingenting galt med (det er faktisk en fordel å være nett enn kraftig i terrenget), og med tanke på hvilke raser folk tar meg seg i fjellet som holder tritt like bra som en hvilken som helst fuglehund, så må dine 3 ha vært ekstremt urasetypiske. Helt ærlig, tror du at hunder som avles omtrent utelukkende til jakt har en så dårlig fysikk at de raskt blir slitne av fjellturer? Hvordan skal de fungere på jakt da i mange timer i strekk, dag etter dag?

Å kle på hunden et dekken er som regel ikke et problem for de fleste mennesker, og hunder som løper holder bedre på varmen enn om de er i mindre aktivitet. Min setter fungerte fint i minusgrader den så lenge vi var i aktivitet, og jeg har jakthund med mindre pels enn den jevne norske setter nå, og den bruker ikke dekken på jakt i fem minus altså. Jakthunder burde helst være zero maintenance hva gjelder pelsstell, så å børste og bade en gang i uka ville vært uaktuelt for meg i alle fall. Det tar et halvt sekund å slenge på et dekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...