Gå til innhold

Revurderer rasevalget, hvilken rase passer meg?

Fremhevede innlegg

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mja, er ikke de litt små igjen?

Hvilken størrelse er du ute etter? Hvis du vil ha større hund enn schäfer, labrador etc så blir eurasiern også for liten ja. Min er 60cm i mankehøyde og ca 30 kg. Men han er større enn naboens schäferhann og trekker som bare juling på ski.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste retrievere vil nok passe til deg, sjekk også ut rottweiler, berner sennen, boxer, riesenschnauser...

Anonymkode: 8e1b3...667

Min erfaring med rasene du nevner (ikke retrievere eller riesenschnauser) er at de er mye syke.

Anonymkode: 648ba...59d

Tja, spørs mye på linjer, iallefall på rottweileren. Sjekker du nøye og vet hva du skal se etter og hvilke linjer du skal unngå, så er det ikke så mye sykdom :)

Anonymkode: 8e1b3...667

Skrevet

Første rase som dukket opp i hodet mitt var Engelsk springer spaniel.  Synes disse jevnt over er veldig kjekke allroundere som kan brukes til alt du nevner.  Riktignok ikke en uvanlig rase som man snur seg etter slik som Galgo.

Skrevet

Eurasier! Trofast turkamerat, kan gå løs (dersom trent lydighet og selvfølgelig under oppsyn), bråker ikke, er rolige inne og fantastisk lynne. De har lang pels, men synes det er mindre pelsstell enn ved andre spisshunder (Akita, Malamute, Husky ect.), kanskje spesielt fordi de røyter i "dotter" og ikke så mye i enkelthår. Jeg har to, og etter mange år med polar spisshund vil jeg påstå Eurasier er en rase som passer perfekt for de fleste uten bestemte oppgaver for hunden (trekk, jakt osv.).

Mine to her :)

Baloo og Brum.jpg

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, Fiberhusk skrev:

Hverken elghund eller finsk lapphund er små hunder. Google de og se selv. 

De er ikke store heller. 

34 minutter siden, Skywise skrev:

Når det gjelder vorsteh (og settere), så avhenger det litt av hvor mye aktivitet du ser for deg. Vorsteh brukes en del som trekkhund, så man må ikke nødvendigvis jakte så lenge man gir dem nok å gjøre. Men, med mindre du er skikkelig hardbarka friluftsinteressert som både sykler, jogger, drar på langturer relativt ol. så tror jeg veldig mange andre raser vil være mer passende til ditt behov.

Du har kanskje rett i det. 

Skrevet
32 minutter siden, Tabris skrev:

Det finnes sykdom og dårlig mentalitet i alle raser. Det handler om å gjøre gode research, sjekke linjer og helse/mentalstatus til foreldrene, søsken og evt andre kull av de du er interessert i. 

Det er sant, men noen raser er nå mer utsatt, nesten uansett hvor godt man gjør research. 

Skrevet
32 minutter siden, palamina skrev:

Hvilken størrelse er du ute etter? Hvis du vil ha større hund enn schäfer, labrador etc så blir eurasiern også for liten ja. Min er 60cm i mankehøyde og ca 30 kg. Men han er større enn naboens schäferhann og trekker som bare juling på ski.

Jeg tenker stor schafer er fin størrelse. 

Skrevet

Siteringen funker ikke.

Men hvis hunden skal være fra 65 i mankehøyde og oppover (stor schæfer) utgår jo alle rasene du har vurdert selv?

• Liker 2
Skrevet

Hva med eurasier? Vi har en stor hann, han bjeffer ikke, jakter ikke og driver med både rally og agility! :) Han er selvsagt ingen bordercollie, men han er aktiv og glad og syns det er herlige med lange turer!

Anonymkode: fb0e3...ef5

Skrevet
2 minutter siden, palamina skrev:

Siteringen funker ikke.

Men hvis hunden skal være fra 65 i mankehøyde og oppover (stor schæfer) utgår jo alle rasene du har vurdert selv?

Nei kanskje ikke så store. Men store. Vorsteh skal jo i alle fall være høyere enn euroasier. Men det jeg ikke liker er egentlig at de er så sinnsykt fluffy. Jeg tar heller på et dekken i 15 minus liksom.

Skrevet

:sjokkert: Tenk å gå bort fra å ha en mynde! Mulig jeg er litt partisk altså, men jeg forstår ikke hvordan man gå vekk fra en mynde når man først har hatt en :hjerte: Ønsker deg masse lykke til, uansett hvilken rase du ender opp med :) 

Skrevet
9 minutter siden, Edain skrev:

:sjokkert: Tenk å gå bort fra å ha en mynde! Mulig jeg er litt partisk altså, men jeg forstår ikke hvordan man gå vekk fra en mynde når man først har hatt en :hjerte: Ønsker deg masse lykke til, uansett hvilken rase du ender opp med :) 

Jeg synes selv det er svært vanskelig, jeg klarer bare ikke å se for meg 3 dagers tur på hardangervidda i september med en mynde. Selv med dekken, så har jeg ikke klart å møte noen som er fleksible/trygge/selvstendige nok til å leve et slikt friluftsliv jeg har tenkt å leve...

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da bør du se i Gruppe 2. De er større enn de fleste i gr. 1. 

Men hvorfor må den være på størrelse med en Schäfer og oppover? Det er jo ikke størrelsen det kommer an på. 

Angående hva en hund er avlet til så er jaktraser i en slags særposisjon. Du kan for eksempel ha en velfungerende bruksrase om du er mye aktiv og stimulerer nok mentalt, men jakthunder MÅ jo jakte. Ellers stikker de av, de blir fjerne når de ser et bytte, og har lav terskel for å varsle om byttet. Litt generalisert,  men de er et større problem å få til å fungere som familiehund enn en brukshund. Det er min erfaring. Har en venninne som kjøpte beagle fordi den var så fin! Hun angret på det etterpå... 

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei kanskje ikke så store. Men store. Vorsteh skal jo i alle fall være høyere enn euroasier. Men det jeg ikke liker er egentlig at de er så sinnsykt fluffy. Jeg tar heller på et dekken i 15 minus liksom.

Ja, de er litt høyere.

Korthåret eller langhåret er smak og behag. Jeg orker ikke raser som røyter hele året og må kles på. Men syns jo mange er pene.
Vurderte rhodesian ridgeback.en stund, men fant ut at i Norge syns jeg pels er alt for kjekt å ha.

Skrevet
6 minutter siden, daemonia skrev:

Da bør du se i Gruppe 2. De er større enn de fleste i gr. 1. 

Men hvorfor må den være på størrelse med en Schäfer og oppover? Det er jo ikke størrelsen det kommer an på. 

Angående hva en hund er avlet til så er jaktraser i en slags særposisjon. Du kan for eksempel ha en velfungerende bruksrase om du er mye aktiv og stimulerer nok mentalt, men jakthunder MÅ jo jakte. Ellers stikker de av, de blir fjerne når de ser et bytte, og har lav terskel for å varsle om byttet. Litt generalisert,  men de er et større problem å få til å fungere som familiehund enn en brukshund. Det er min erfaring. Har en venninne som kjøpte beagle fordi den var så fin! Hun angret på det etterpå... 

Størrelsen er nok en smakssak. Vil ikke ha noe pinglete.

Ja, jeg ser den litt altså.

Kan hende jeg har blitt blendet av de fine glansbildene av vorstehhunder på tur/i telt/i kano/på fjellet/i sofaen, at jeg har glemt at de egentlig skal jakte fugl...

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Schäfer er en utmerket hund . Bare så synd det i dag er så vanskelig å finne et godt eksemplar. Hvis du er vant med såpass sære hunder som mynder, klarer du sikkert også å bli kompis med en Riesenschnauser.

Til friluftsliv er de meget godt egnet. Kanskje den hunden som kan bære tyngst kløv i forhold til kroppsvekten. De er også godt egnet til trekk. Og mot, som du etterlyser, har de i massevis. Og får de seg "en på trynet", en uheldig opplevelse, så blir de ikke så lett et nervevrak slik jeg kjenner Schäferen.

En bonus er at du får en hund som naturlig passer på huset og forvarer familien hvis nødvendig.

Skrevet
10 minutter siden, Mons skrev:

Schäfer er en utmerket hund . Bare så synd det i dag er så vanskelig å finne et godt eksemplar. Hvis du er vant med såpass sære hunder som mynder, klarer du sikkert også å bli kompis med en Riesenschnauser.

Til friluftsliv er de meget godt egnet. Kanskje den hunden som kan bære tyngst kløv i forhold til kroppsvekten. De er også godt egnet til trekk. Og mot, som du etterlyser, har de i massevis. Og får de seg "en på trynet", en uheldig opplevelse, så blir de ikke så lett et nervevrak slik jeg kjenner Schäferen.

En bonus er at du får en hund som naturlig passer på huset og forvarer familien hvis nødvendig.

Har du erfaring med riesenschnauser? fortell gjerne mer! Et kjapt Google søk og noen rasebeskrivelser gav meg et veldig godt inntrykk!

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg føler at du bør tenke gjennom hva du egentlig vil ha en gang eller tre til, for jeg klarer ikke helt å se en sammenheng med kriteriene du legger frem her.

Du sier du vil ha en stor hund, samtidig skal den være mentalt sterk  nok til at du kan bære den med deg i sekken hvis det trengs. Jeg vet ikke, men jeg har knapt sett noen bære en schäfer. Du sier pelsstell ikke er så viktig, men ikke hver dag, men så sier du plutselig at du ikke vil ha en fluffy hund.

Du føler små hunder er pinglete, og da mener du tydeligvis alt fra middels store og nedover. Samtidig ønsker du å bruke hundene på langturer i naturen. Da bør du ikke undervurdere en del av de mellomstore hundene, de som klarer seg selv ute, men samtidig er såpass lette og håndterlige at du kan løfte dem over et gjerde hvis du trenger det, eller bære dem til bil/hus/folk om de blir skadet. Finsk lapphund er nevnt i tråden, jeg har selv svensk, men hvis du vil unngå lang pels ville jeg kanskje tatt en kikk på lapsk vallhund. Jeg bruker min svenske til lydighet, agility og spor på hobbynivå, han er med på fjellet, samtidig som han stort sett sover så lenge han er inne.

Anonymkode: 1e009...8d4

• Liker 8
Skrevet

Vizsla? Rhodesian Ridgeback? Kort pels. Store hunder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...