Gå til innhold

Revurderer rasevalget, hvilken rase passer meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Haaploes
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må innrømme at jeg føler at du bør tenke gjennom hva du egentlig vil ha en gang eller tre til, for jeg klarer ikke helt å se en sammenheng med kriteriene du legger frem her.

Du sier du vil ha en stor hund, samtidig skal den være mentalt sterk  nok til at du kan bære den med deg i sekken hvis det trengs. Jeg vet ikke, men jeg har knapt sett noen bære en schäfer. Du sier pelsstell ikke er så viktig, men ikke hver dag, men så sier du plutselig at du ikke vil ha en fluffy hund.

Du føler små hunder er pinglete, og da mener du tydeligvis alt fra middels store og nedover. Samtidig ønsker du å bruke hundene på langturer i naturen. Da bør du ikke undervurdere en del av de mellomstore hundene, de som klarer seg selv ute, men samtidig er såpass lette og håndterlige at du kan løfte dem over et gjerde hvis du trenger det, eller bære dem til bil/hus/folk om de blir skadet. Finsk lapphund er nevnt i tråden, jeg har selv svensk, men hvis du vil unngå lang pels ville jeg kanskje tatt en kikk på lapsk vallhund. Jeg bruker min svenske til lydighet, agility og spor på hobbynivå, han er med på fjellet, samtidig som han stort sett sover så lenge han er inne.

Anonymkode: 1e009...8d4

Viktig poeng! Skjer det noe med hunden bør den være lett nok til at du klarer å bære den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei godtfolk!

For 8 år siden fikk jeg meg en spansk Galgo. Fra før av hadde jeg "mange" greyhoundvenner, men ble litt tilfeldig at det var Galgo jeg fikk. Uansett, det var en mynde. Vi hadde 6 kjekke år. Giggi (som hun het) var litt usikker og pysete, men vi gikk mye tur (dagsturer) og var ganske aktive. Klarte aldri å lære noe smart, selv om vi prøvde oss på alt fra spor til agility.

Etter at hun ble syk og avlivet to år siden har jeg ikke hatt hund, men har "lånt" en greyhound og har satt meg på venteliste til et greyhoundkull til sommeren. Men i det siste har jeg begynt å tenke på om kanskje ikke en mynde er rasen for meg. Jeg har blitt mer aktiv innen friluftsliv, og føler jeg trenger en allsidig hund, kasnkje noe mer allsidig enn en mynde. Dessuten trenger jeg en veldig trygg hund, en med ståpåvilje, en som vil klatre opp et fjell eller bli bært i sekk, om den må.
I det siste har jeg kikket på vorsteh hundene. Men jeg jakter ikke og har egentlig ikke lyst å begynne heller. Polarhundene er også kjekke å ha på tur, men jeg har lyst å ha en hund jeg kan slippe løs uten at den dreper sau.... Jeg bor også i leilighet men har tilgang på turområder, så det er ønskelig med en hund som gjør litt lite av seg inne (slik jeg har erfart at mynder gjør). Pelsstell kan jeg klare meg med, men kanskje ikke hver dag. I tillegg til turgåing så er jo agility eller andre kjekke aktiviteter veldig greit å drive med =)

Har dere noen tips til meg? Vet at mynde til eventuelt fuglehund vil være et stort steg å gå, men jeg er redd at en mynde ikke kommer til å være like egnet til friluftsliv slik jeg trodde....

Anonymkode: 648ba...59d

Kan du inne redde en sånn stakkars spansk mynde som risikeres å tortureres ihjel den 1 februar hvert år. 

Jeg leste i avisa i dag at i dag blir 50 000 sånne hunder drept på grusomt vis :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Er ikke de veldig, ehm, bamsete? Blir agility lett med en leonberger? Masse pelsstell?

Anonymkode: 648ba...59d

Litt usikker på agility, men de er hvertfall med på alle slags turer i all slags vær, så du kan jo prøve å Google litt om rasen :)

Anonymkode: 4ffc1...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle âme

Kva med dei norske hunderasene?

Norsk elghund, norsk lundehund, norsk buhund, dunker, haldenstøver eller hygenhund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du erfaring med riesenschnauser? fortell gjerne mer! Et kjapt Google søk og noen rasebeskrivelser gav meg et veldig godt inntrykk!

Anonymkode: 648ba...59d

Ja, jeg har litt erfaring med den rasen. De har størrelsen, pelsen, arbeidslyst, mot, styrke og utholdenhet som du etterlyser. I rasebeskrivelsene står det gjerne at de er skeptisk til fremmede. Ikke helt enig. De fleste er meget sosiale og kosete. Du kan lære de det meste, men de er litt egenrådige, så man må være tålmodig. Spesielt hannhundene kan skape problemer for uerfarne/uegnete eiere. De fleste oppdrettere er derfor selektive med hvem de selger til. Det er en del toåringer som blir avlivet eller omplassert siden de blir for krevende. En riesen som går i kampmodus kan også gjøre stor skade og være vanskelig å stoppe. Og du bør også ha en viss styrke som kvinne for å holde igjen i båndet. Riesen blir sent voksen. Noen aldri. Og de har masse humor, og kan finne på mye sprell som gir deg en god latter. Det er en myte at de må ha så mye fysisk aktivitet. Mental stimulering er viktigere. Og de må ha respekt for sjefen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen
Den 2.2.2016 at 8.54, AnonymBruker skrev:

Hei godtfolk!

For 8 år siden fikk jeg meg en spansk Galgo. Fra før av hadde jeg "mange" greyhoundvenner, men ble litt tilfeldig at det var Galgo jeg fikk. Uansett, det var en mynde. Vi hadde 6 kjekke år. Giggi (som hun het) var litt usikker og pysete, men vi gikk mye tur (dagsturer) og var ganske aktive. Klarte aldri å lære noe smart, selv om vi prøvde oss på alt fra spor til agility.

Etter at hun ble syk og avlivet to år siden har jeg ikke hatt hund, men har "lånt" en greyhound og har satt meg på venteliste til et greyhoundkull til sommeren. Men i det siste har jeg begynt å tenke på om kanskje ikke en mynde er rasen for meg. Jeg har blitt mer aktiv innen friluftsliv, og føler jeg trenger en allsidig hund, kasnkje noe mer allsidig enn en mynde. Dessuten trenger jeg en veldig trygg hund, en med ståpåvilje, en som vil klatre opp et fjell eller bli bært i sekk, om den må.
I det siste har jeg kikket på vorsteh hundene. Men jeg jakter ikke og har egentlig ikke lyst å begynne heller. Polarhundene er også kjekke å ha på tur, men jeg har lyst å ha en hund jeg kan slippe løs uten at den dreper sau.... Jeg bor også i leilighet men har tilgang på turområder, så det er ønskelig med en hund som gjør litt lite av seg inne (slik jeg har erfart at mynder gjør). Pelsstell kan jeg klare meg med, men kanskje ikke hver dag. I tillegg til turgåing så er jo agility eller andre kjekke aktiviteter veldig greit å drive med =)

Har dere noen tips til meg? Vet at mynde til eventuelt fuglehund vil være et stort steg å gå, men jeg er redd at en mynde ikke kommer til å være like egnet til friluftsliv slik jeg trodde....

Anonymkode: 648ba...59d

Mynde er jo ikke noe særlig å ha på veldig lange turer i mark og fjell og skog nei.

Jeg er veldig glad i lange turer, og har planlagt en tur over hardangervidda iløpet av et års tid. Men da blir det problematisk for har en bulldog, canecorso blanding og han er både lat og værsjuk. Men det er godt nå når jeg ligger med influensa, for han bare leker litt i en krok, og koser hele dagen på sofaen. Dette kan han gjøre flere dager på rad før jeg faktisk må tvinge han ut på tur til slutt hvis det er storm her oppe i nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aucaman
Den 2.2.2016 at 14.43, AnonymBruker skrev:

 

Du sier du vil ha en stor hund, samtidig skal den være mentalt sterk  nok til at du kan bære den med deg i sekken hvis det trengs. Jeg vet ikke, men jeg har knapt sett noen bære en schäfer. 

Finsk lapphund er nevnt i tråden, jeg har selv svensk, men hvis du vil unngå lang pels ville jeg kanskje tatt en kikk på lapsk vallhund. Jeg bruker min svenske til lydighet, agility og spor på hobbynivå, han er med på fjellet, samtidig som han stort sett sover så lenge han er inne.

Anonymkode: 1e009...8d4

Jeg bærer schäfer daglig, og kan meddele at det er noe jeg godt kunne unngått å gjøre over hardangervidda. Ille nok inn gårsdplassen, for å si de sånn.

Ellers støtter jeg den over her. Har ikke mye erfaring med lapsk vallhund, men det lille jeg har hørt høres ut som kan være verdt å sjekke ut i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville foreslått engelsk setter, men da MÅ du til England og kjøpe. Avl av settere i Skandinavia er ikke bra. De er vanskeligere å ha med å gjøre, har mye tynnere pels og følger ikke rasestandard i utseende.

Anonymkode: 407b8...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Jeg var sikker på at jeg var inne på "samliv og kjærlighetsrelasjoner" da jeg så tittelen, HUNDEraser ja. Phew.

Anonymkode: 9b347...9c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville foreslått engelsk setter, men da MÅ du til England og kjøpe. Avl av settere i Skandinavia er ikke bra. De er vanskeligere å ha med å gjøre, har mye tynnere pels og følger ikke rasestandard i utseende.

Anonymkode: 407b8...405

Nå måtte jeg le :fnise: Gud forby at en stående fuglehund faktisk har anatomi og pels til å gjøre jobben den skal, i stede for å være "korrekt" med ugunstige eksteriør- trekk og tvinge jeger til å børste og strigle under jakta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, førstedamen skrev:

Mynde er jo ikke noe særlig å ha på veldig lange turer i mark og fjell og skog nei.

Jeg er veldig glad i lange turer, og har planlagt en tur over hardangervidda iløpet av et års tid. Men da blir det problematisk for har en bulldog, canecorso blanding og han er både lat og værsjuk. Men det er godt nå når jeg ligger med influensa, for han bare leker litt i en krok, og koser hele dagen på sofaen. Dette kan han gjøre flere dager på rad før jeg faktisk må tvinge han ut på tur til slutt hvis det er storm her oppe i nord.

Haha så koselig, måtte flire nå. Hundemammahjertet syntes dette var utrolig søtt, store vennlige kjempen? :fnise::rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Skywise skrev:

Nå måtte jeg le :fnise: Gud forby at en stående fuglehund faktisk har anatomi og pels til å gjøre jobben den skal, i stede for å være "korrekt" med ugunstige eksteriør- trekk og tvinge jeger til å børste og strigle under jakta.

La du merke til at det første negative jeg listet opp er at norskavlede er vanskelige å ha med å gjøre? De er staere, vanskeligere å trene selv for en person vant med rasen, de mister fort fokus og trekker mer.  Norskt eksteriør er ikke gunstig. Hundene er for tynne og har for lite muskler. Skal du klatre mye i fjell, blir de mye fortere sliten. Jeg har hatt engelsk setter i 40 år, jeg har hatt nesten 20 hunder (jeg har flere om gangen) og 3 av de har vært norske (fra forskjellige oppdrettere). Så jeg vil si at jeg kan litt om rasen og forskjellene... 

Pelsen på engelske settere som er korrekte trengs ikke å børstes under jakta; jeg børster de en gang i uka etter at de har blitt badet. Men mange norske settere har så tynn pels at de sliter i minusgrader og må kles på. Jeg har en fra Norge nå, og en fra England. Den norske må jeg ha på tjukt dekken om vi skal på skitur i fem minus ellers rister hun av kulde etter en halvtime. Den engelske greier seg helt fint ned til femten minus, da har hun et tynt fleecedekken. Det er helt absurd at hunder i kalde Norge blir avlet frem for å ha tynnere pels enn hunder fra England, hvor det såvidt kryper under null om vinteren. 

Anonymkode: 407b8...405

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for svar dere!  

Jeg skal sjekke ut flere raser. Igår besøkte jeg en erfaren vorsteh eier og innså at fuglehund, det blir for mye for meg. Desverre. 

 

Anonymkode: 648ba...59d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 02/02/2016 at 20.22, Fireproof skrev:

Kva med dei norske hunderasene?

Norsk elghund, norsk lundehund, norsk buhund, dunker, haldenstøver eller hygenhund?

Forsøkt å spørre om det selv, men de var ikke store nok. Og for mye pels :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar dere!  

Jeg skal sjekke ut flere raser. Igår besøkte jeg en erfaren vorsteh eier og innså at fuglehund, det blir for mye for meg. Desverre. 

 

Anonymkode: 648ba...59d

Eneste gode tips for deg er at du burde kjøpe deg den store hundeboka. Der kan du lese om alle rasene, fra ende til annen. Ingen her kan gi deg et godt nok tips. Les opp og lær deg om alle rasene selv. Er veldig gode lister på nettet også, Google er din venn. Så hjelp til selvhjelp er eneste gode forslag til deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en hovawart? De er ihvertfall store nok.

Anonymkode: 72959...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...