Gå til innhold

Revurderer rasevalget, hvilken rase passer meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

For 8 år siden fikk jeg meg en spansk Galgo. Fra før av hadde jeg "mange" greyhoundvenner, men ble litt tilfeldig at det var Galgo jeg fikk. Uansett, det var en mynde. Vi hadde 6 kjekke år. Giggi (som hun het) var litt usikker og pysete, men vi gikk mye tur (dagsturer) og var ganske aktive. Klarte aldri å lære noe smart, selv om vi prøvde oss på alt fra spor til agility.

Etter at hun ble syk og avlivet to år siden har jeg ikke hatt hund, men har "lånt" en greyhound og har satt meg på venteliste til et greyhoundkull til sommeren. Men i det siste har jeg begynt å tenke på om kanskje ikke en mynde er rasen for meg. Jeg har blitt mer aktiv innen friluftsliv, og føler jeg trenger en allsidig hund, kasnkje noe mer allsidig enn en mynde. Dessuten trenger jeg en veldig trygg hund, en med ståpåvilje, en som vil klatre opp et fjell eller bli bært i sekk, om den må.
I det siste har jeg kikket på vorsteh hundene. Men jeg jakter ikke og har egentlig ikke lyst å begynne heller. Polarhundene er også kjekke å ha på tur, men jeg har lyst å ha en hund jeg kan slippe løs uten at den dreper sau.... Jeg bor også i leilighet men har tilgang på turområder, så det er ønskelig med en hund som gjør litt lite av seg inne (slik jeg har erfart at mynder gjør). Pelsstell kan jeg klare meg med, men kanskje ikke hver dag. I tillegg til turgåing så er jo agility eller andre kjekke aktiviteter veldig greit å drive med =)

Har dere noen tips til meg? Vet at mynde til eventuelt fuglehund vil være et stort steg å gå, men jeg er redd at en mynde ikke kommer til å være like egnet til friluftsliv slik jeg trodde....

Anonymkode: 648ba...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du vurderer en jakthund som Vorsteher så bør du belage deg på masse turer, flere og lange hver dag. De trenger mye aktivitet hvis ikke blir de rastløse. Eksen min hadde nettopp den type rase, og den krevde mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mynde, jakthund og polarhund er temmelig ulike, ja. Det eneste de har til felles er vel at de krever en del aktivisering og har mye jaktinstinkt.

En hund som kan bli med deg på lange turer, som er litt allsidig og som ikke har altfor mye jaktinstinkt er jo noe som dekker et stort spenn av raser. Har du sett på gruppe 1-hunder? Belgere, schäfer, gjeterhunder? De krever ganske mye mental aktivisering, men er ypperlige til ulike typer hundesport + lange turer. De har som regel heller ikke utbredt jaktinstinkt, ikke i samme format som de andre rasene du kjenner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finsk lapphund? Sterk og glad i aktivitet. Likner en malamute bare mindre. Ikke samme som finsk spets altså :) eller norsk elghund kanskje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, skruf skrev:

Hvis du vurderer en jakthund som Vorsteher så bør du belage deg på masse turer, flere og lange hver dag. De trenger mye aktivitet hvis ikke blir de rastløse. Eksen min hadde nettopp den type rase, og den krevde mye. 

Ja, er vel kanskje det inntrykket jeg også har fått egentlig.

 

21 minutter siden, Tabris skrev:

Mynde, jakthund og polarhund er temmelig ulike, ja. Det eneste de har til felles er vel at de krever en del aktivisering og har mye jaktinstinkt.

En hund som kan bli med deg på lange turer, som er litt allsidig og som ikke har altfor mye jaktinstinkt er jo noe som dekker et stort spenn av raser. Har du sett på gruppe 1-hunder? Belgere, schäfer, gjeterhunder? De krever ganske mye mental aktivisering, men er ypperlige til ulike typer hundesport + lange turer. De har som regel heller ikke utbredt jaktinstinkt, ikke i samme format som de andre rasene du kjenner.

 

Mitt inntrykk av mentaliteten på gode fuglehunder er så mye jevnere enn disse gjeterhundene. Jeg har truffet på så utrolig mange schafere og BCer som ikke hadde passet meg i det hele tatt.

17 minutter siden, Fiberhusk skrev:

Finsk lapphund? Sterk og glad i aktivitet. Likner en malamute bare mindre. Ikke samme som finsk spets altså :) eller norsk elghund kanskje. 

Jeg vil gjerne ha en stor hund.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leonberger?

Anonymkode: 4ffc1...167

Er ikke de veldig, ehm, bamsete? Blir agility lett med en leonberger? Masse pelsstell?

Anonymkode: 648ba...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som om en staffordshire bull terrier hadde vært midt i blinken for deg, les deg opp og se om det er noe du kan tenke deg :) 

 

Verdens beste og nydeligste hunderase, men jeg er selvfølgelig partisk ;) 

Anonymkode: f7327...ae2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Har du vurdert en storpuddel?

En staselig hannhund kan du fint holde kortklipt (så blir ikke pelsstellet så omfattende), den vil bli med på lange turer og kollapse rolig og fint sammen med deg i stua etterpå. Jeg vokste opp med en storpuddeltispe som ikke var spesielt stor, men hun dro på ski, bar sitt eget fôr på langtur på fjellet, og storkoste seg med både agility, soppsøking, og som besøkshund etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal velge rase så må du se på hva du kan gi hunden. Skal du drive med jakt? Nei, da er kanskje ikke jaktrasene det lureste. 
Hvis du vil ha en robust hund som takler en del, så er mitt inntrykk at mynder og greyhound ikke nødvendigvis er et godt valg. Det samme med chinese crested og andre raser med lite pels som fryser lett. 

Du sier at gjetere er ustabile, og bruker eksempler som BC og schäfer. BC er jo kjent for å være en arbeidsnarkoman med tilhørende høyt stressnivå, og schäfer er ikke det de en gang var, verken i form av helse eller gemytt. 
Men det finnes belgiske gjeterhunder som er bedre i så måte enn hva schäferen er. 
Hvis det er en type hunder du kan trives med sånn generelt sett så anbefaler jeg deg å sjekke ut rasene i gruppe 1; Bruks-, hyrde, og gjeterhunder. 

https://no.wikipedia.org/wiki/Gjeterhunder

Ta en grovsortering først av alt. Orker du ikke pelsstell og å måtte fjerne masse greier hver gang du har vært ute? Nei, da velger du bort de med lang pels og en type pels hvor skitt og greiner setter seg fast. 
Faller du for en av de mindre vanlige så vær forberedt på at det tar lang tid å finne et aktuelt kull, og vær beredt på at nordiske oppdrettere ikkenødvendigvis er de beste. På den rasen jeg har valgt meg ut til neste gang får jeg ikke en korrekt type hund om jeg skal kjøpe her. Så jeg kommer til å importere fra opphavslandet. 

Uansett hva du velger å gjøre så er det viktig å bruke tid på å sette deg inn i rasen og finne ut om de virkelig passer til deg. 

Lykke til med valget :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador er tør jeg påstå, er nr 1 all-round hund, en super hund som passer til et aktivt liv. 

Anonymkode: 3998e...e88

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vurdere jakthunder når du ikke jakter? Det eneste positive med dem er jo at de fungerer på jakt, men bortsett fra det er de ofte vimsehoder som man ikke kan stole på når de er løse.

Etter ditt bruk kan du kanskje heller vurdere retrievere? Eller når du først er inne på polarhund:  *eurasier* Polarhund light.

Etter å ha hatt både Berner sennen, siberian husky, border collie og Shetland sheepdog konkluderer i hvert fall jeg med at eurasier er hunden for meg. Særlig hvis du ikke skal drive aktivt med lydighet, for terping blir fort kjedelig for spisshundene. Men jeg har altså aldri hatt en mer trofast, ansvarsfull, smart og pålitelig hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste retrievere vil nok passe til deg, sjekk også ut rottweiler, berner sennen, boxer, riesenschnauser...

Anonymkode: 8e1b3...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har fått en del svar, men om du fortsatt er usikker, kan du bruke dette verktøyet for å finne hvilke hunder som passer ditt behov. Nå er jeg ikke så hundeinteressert, men leser ofte at folk velger feil hund, f.eks kun fra utseendet og størrelse, og ikke tenker på andre viktige ting.

Søkeverktøy: https://www.pedigree.no/finn-rett-hund-eller-valp/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min neste tanke var da også retriever. Store hunder med forholdsvis lite jaktinstinkt (spesielt golden og labbe av showvarianten) og som er allsidige med tanke på hundesport. Men skal du ha en stor hund, så vil den nok bli litt tung til å nå særlig langt i agility, men som aktivisering og hobby går det jo helt fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som om en staffordshire bull terrier hadde vært midt i blinken for deg, les deg opp og se om det er noe du kan tenke deg :) 

 

Verdens beste og nydeligste hunderase, men jeg er selvfølgelig partisk ;) 

Anonymkode: f7327...ae2

Har truffet mange av de, med veldig varierende inntrykk. Uansett blir den for liten for meg.

45 minutter siden, Belladonna skrev:

Hva med Norsk Buhund? Det er den beste turkameraten jeg har hatt :)

Hvor lette er de å trene til diverse hundesport?

45 minutter siden, Gosa skrev:

Har du vurdert en storpuddel?

En staselig hannhund kan du fint holde kortklipt (så blir ikke pelsstellet så omfattende), den vil bli med på lange turer og kollapse rolig og fint sammen med deg i stua etterpå. Jeg vokste opp med en storpuddeltispe som ikke var spesielt stor, men hun dro på ski, bar sitt eget fôr på langtur på fjellet, og storkoste seg med både agility, soppsøking, og som besøkshund etterhvert.

Ja, egentlig. MEN! Etter å ha hatt mynde, så tenker jeg at utstilling skal jeg på hver gang det er en i nærheten, og da blir den pelsen et problem... Ellers har jeg et godt inntrykk av de :)

38 minutter siden, daemonia skrev:

Når du skal velge rase så må du se på hva du kan gi hunden. Skal du drive med jakt? Nei, da er kanskje ikke jaktrasene det lureste. 
Hvis du vil ha en robust hund som takler en del, så er mitt inntrykk at mynder og greyhound ikke nødvendigvis er et godt valg. Det samme med chinese crested og andre raser med lite pels som fryser lett. 

Du sier at gjetere er ustabile, og bruker eksempler som BC og schäfer. BC er jo kjent for å være en arbeidsnarkoman med tilhørende høyt stressnivå, og schäfer er ikke det de en gang var, verken i form av helse eller gemytt. 
Men det finnes belgiske gjeterhunder som er bedre i så måte enn hva schäferen er. 
Hvis det er en type hunder du kan trives med sånn generelt sett så anbefaler jeg deg å sjekke ut rasene i gruppe 1; Bruks-, hyrde, og gjeterhunder. 

https://no.wikipedia.org/wiki/Gjeterhunder

Ta en grovsortering først av alt. Orker du ikke pelsstell og å måtte fjerne masse greier hver gang du har vært ute? Nei, da velger du bort de med lang pels og en type pels hvor skitt og greiner setter seg fast. 
Faller du for en av de mindre vanlige så vær forberedt på at det tar lang tid å finne et aktuelt kull, og vær beredt på at nordiske oppdrettere ikkenødvendigvis er de beste. På den rasen jeg har valgt meg ut til neste gang får jeg ikke en korrekt type hund om jeg skal kjøpe her. Så jeg kommer til å importere fra opphavslandet. 

Uansett hva du velger å gjøre så er det viktig å bruke tid på å sette deg inn i rasen og finne ut om de virkelig passer til deg. 

Lykke til med valget :)

Ja, jakthunder bør jo brukes til jakt, men er ikke det litt med alle raser som er avlet til noe?
Nettopp det inntrykket har jeg med mynder, at nå som jeg har begynt å bruke mer av min tid på friluftsliv så er ikke mynden et nødvendigvis så veldig bra valg.

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Labrador er tør jeg påstå, er nr 1 all-round hund, en super hund som passer til et aktivt liv. 

Anonymkode: 3998e...e88

Ja, stort sett enig. Men guuuu så kjedelig! Beklager, etter en tid med galgo og greyhound så er det veldig kjekt at folk snur seg etter hunden min *flaut*

30 minutter siden, palamina skrev:

Hvorfor vurdere jakthunder når du ikke jakter? Det eneste positive med dem er jo at de fungerer på jakt, men bortsett fra det er de ofte vimsehoder som man ikke kan stole på når de er løse.

Etter ditt bruk kan du kanskje heller vurdere retrievere? Eller når du først er inne på polarhund:  *eurasier* Polarhund light.

Etter å ha hatt både Berner sennen, siberian husky, border collie og Shetland sheepdog konkluderer i hvert fall jeg med at eurasier er hunden for meg. Særlig hvis du ikke skal drive aktivt med lydighet, for terping blir fort kjedelig for spisshundene. Men jeg har altså aldri hatt en mer trofast, ansvarsfull, smart og pålitelig hund.

Mja, er ikke de litt små igjen?

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste retrievere vil nok passe til deg, sjekk også ut rottweiler, berner sennen, boxer, riesenschnauser...

Anonymkode: 8e1b3...667

Min erfaring med rasene du nevner (ikke retrievere eller riesenschnauser) er at de er mye syke.

18 minutter siden, Devilheart skrev:

Du har fått en del svar, men om du fortsatt er usikker, kan du bruke dette verktøyet for å finne hvilke hunder som passer ditt behov. Nå er jeg ikke så hundeinteressert, men leser ofte at folk velger feil hund, f.eks kun fra utseendet og størrelse, og ikke tenker på andre viktige ting.

Søkeverktøy: https://www.pedigree.no/finn-rett-hund-eller-valp/

 

 

2 minutter siden, Tabris skrev:

Min neste tanke var da også retriever. Store hunder med forholdsvis lite jaktinstinkt (spesielt golden og labbe av showvarianten) og som er allsidige med tanke på hundesport. Men skal du ha en stor hund, så vil den nok bli litt tung til å nå særlig langt i agility, men som aktivisering og hobby går det jo helt fint.

Vel, Vizsla og Weimeraner kom opp som en del av forslagene.

Anonymkode: 648ba...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som om en staffordshire bull terrier hadde vært midt i blinken for deg, les deg opp og se om det er noe du kan tenke deg :) 

 

Verdens beste og nydeligste hunderase, men jeg er selvfølgelig partisk ;) 

Anonymkode: f7327...ae2

Har truffet mange av de, med veldig varierende inntrykk. Uansett blir den for liten for meg.

45 minutter siden, Belladonna skrev:

Hva med Norsk Buhund? Det er den beste turkameraten jeg har hatt :)

Hvor lette er de å trene til diverse hundesport?

45 minutter siden, Gosa skrev:

Har du vurdert en storpuddel?

En staselig hannhund kan du fint holde kortklipt (så blir ikke pelsstellet så omfattende), den vil bli med på lange turer og kollapse rolig og fint sammen med deg i stua etterpå. Jeg vokste opp med en storpuddeltispe som ikke var spesielt stor, men hun dro på ski, bar sitt eget fôr på langtur på fjellet, og storkoste seg med både agility, soppsøking, og som besøkshund etterhvert.

Ja, egentlig. MEN! Etter å ha hatt mynde, så tenker jeg at utstilling skal jeg på hver gang det er en i nærheten, og da blir den pelsen et problem... Ellers har jeg et godt inntrykk av de :)

38 minutter siden, daemonia skrev:

Når du skal velge rase så må du se på hva du kan gi hunden. Skal du drive med jakt? Nei, da er kanskje ikke jaktrasene det lureste. 
Hvis du vil ha en robust hund som takler en del, så er mitt inntrykk at mynder og greyhound ikke nødvendigvis er et godt valg. Det samme med chinese crested og andre raser med lite pels som fryser lett. 

Du sier at gjetere er ustabile, og bruker eksempler som BC og schäfer. BC er jo kjent for å være en arbeidsnarkoman med tilhørende høyt stressnivå, og schäfer er ikke det de en gang var, verken i form av helse eller gemytt. 
Men det finnes belgiske gjeterhunder som er bedre i så måte enn hva schäferen er. 
Hvis det er en type hunder du kan trives med sånn generelt sett så anbefaler jeg deg å sjekke ut rasene i gruppe 1; Bruks-, hyrde, og gjeterhunder. 

https://no.wikipedia.org/wiki/Gjeterhunder

Ta en grovsortering først av alt. Orker du ikke pelsstell og å måtte fjerne masse greier hver gang du har vært ute? Nei, da velger du bort de med lang pels og en type pels hvor skitt og greiner setter seg fast. 
Faller du for en av de mindre vanlige så vær forberedt på at det tar lang tid å finne et aktuelt kull, og vær beredt på at nordiske oppdrettere ikkenødvendigvis er de beste. På den rasen jeg har valgt meg ut til neste gang får jeg ikke en korrekt type hund om jeg skal kjøpe her. Så jeg kommer til å importere fra opphavslandet. 

Uansett hva du velger å gjøre så er det viktig å bruke tid på å sette deg inn i rasen og finne ut om de virkelig passer til deg. 

Lykke til med valget :)

Ja, jakthunder bør jo brukes til jakt, men er ikke det litt med alle raser som er avlet til noe?
Nettopp det inntrykket har jeg med mynder, at nå som jeg har begynt å bruke mer av min tid på friluftsliv så er ikke mynden et nødvendigvis så veldig bra valg.

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Labrador er tør jeg påstå, er nr 1 all-round hund, en super hund som passer til et aktivt liv. 

Anonymkode: 3998e...e88

Ja, stort sett enig. Men guuuu så kjedelig! Beklager, etter en tid med galgo og greyhound så er det veldig kjekt at folk snur seg etter hunden min *flaut*

30 minutter siden, palamina skrev:

Hvorfor vurdere jakthunder når du ikke jakter? Det eneste positive med dem er jo at de fungerer på jakt, men bortsett fra det er de ofte vimsehoder som man ikke kan stole på når de er løse.

Etter ditt bruk kan du kanskje heller vurdere retrievere? Eller når du først er inne på polarhund:  *eurasier* Polarhund light.

Etter å ha hatt både Berner sennen, siberian husky, border collie og Shetland sheepdog konkluderer i hvert fall jeg med at eurasier er hunden for meg. Særlig hvis du ikke skal drive aktivt med lydighet, for terping blir fort kjedelig for spisshundene. Men jeg har altså aldri hatt en mer trofast, ansvarsfull, smart og pålitelig hund.

Mja, er ikke de litt små igjen?

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste retrievere vil nok passe til deg, sjekk også ut rottweiler, berner sennen, boxer, riesenschnauser...

Anonymkode: 8e1b3...667

Min erfaring med rasene du nevner (ikke retrievere eller riesenschnauser) er at de er mye syke.

18 minutter siden, Devilheart skrev:

Du har fått en del svar, men om du fortsatt er usikker, kan du bruke dette verktøyet for å finne hvilke hunder som passer ditt behov. Nå er jeg ikke så hundeinteressert, men leser ofte at folk velger feil hund, f.eks kun fra utseendet og størrelse, og ikke tenker på andre viktige ting.

Søkeverktøy: https://www.pedigree.no/finn-rett-hund-eller-valp/

 

 

2 minutter siden, Tabris skrev:

Min neste tanke var da også retriever. Store hunder med forholdsvis lite jaktinstinkt (spesielt golden og labbe av showvarianten) og som er allsidige med tanke på hundesport. Men skal du ha en stor hund, så vil den nok bli litt tung til å nå særlig langt i agility, men som aktivisering og hobby går det jo helt fint.

Vel, Vizsla og Weimeraner kom opp som en del av forslagene.

Anonymkode: 648ba...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder vorsteh (og settere), så avhenger det litt av hvor mye aktivitet du ser for deg. Vorsteh brukes en del som trekkhund, så man må ikke nødvendigvis jakte så lenge man gir dem nok å gjøre. Men, med mindre du er skikkelig hardbarka friluftsinteressert som både sykler, jogger, drar på langturer relativt ol. så tror jeg veldig mange andre raser vil være mer passende til ditt behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes sykdom og dårlig mentalitet i alle raser. Det handler om å gjøre gode research, sjekke linjer og helse/mentalstatus til foreldrene, søsken og evt andre kull av de du er interessert i. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...