Gå til innhold

Har ikke far til barnet mitt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ultralyd bør kunne avdekke ca når befruktning fant sted. Da kan du vel klare å luke unna noen? Øvrige bør definitivt informeres. Når de ikke har brukt kondom har de også et ansvar og det skulle bare mangle at de ikke tar dette ansvaret. Håper du har testet deg generelt. For å ha ubeskyttet ons er risky. Det er også et stort hopp i hiv smitte i Norge så nordmenn må slutte å tro at det er så lite sannsynlig lenger...

Anonymkode: 3e97a...b92

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For barnets skyld, som mange har nevnt, er det selvsagt det riktige å finne ut hvem faren er.

Et annet moment, som ikke er nevnt ennå, er at dersom far er ukjent, så er det staten som står for barnebidrag. Dette utgjør faktisk ganske mye penger gjennom barnets levetid, og det er gal bruk av skattepenger at dette skal betales av staten dersom man har mulighet til å finne ut hvem far er. Den som forsøker seg på «far ukjent» blir visstnok utsatt for ganske tøffe «forhør» fra NAV, for om mulig å finne fars identitet. 

Anonymkode: bd000...329

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far kan være bærer av arvelige sykdommer, det er en grunn til at man spør om f.eks hjertesykdommer i familien.  Dette har både økonomiske og medisinske dimensjoner.  Brukte dere ikke kondom så har far også et ansvar, uansett. Du bør absolutt gjøre det du kan for å finne ut av det. 

Anonymkode: 0038b...638

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet har ingen rett på å vite hvem faren er. Bli alenemor du TS. Det virker som det enkleste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Insanomanical skrev:

Barnet har ingen rett på å vite hvem faren er. Bli alenemor du TS. Det virker som det enkleste.

Enkleste?

 

For det første er ikke livet enkelt.

For det andre er det ikke enkelt å ikke kjenne sitt opphav.

Utrolig korttenkt råd.

Heldigvis har TS fått mange gode råd her. 

Lykke til, TS. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ultralyd bør kunne avdekke ca når befruktning fant sted. Da kan du vel klare å luke unna noen? Øvrige bør definitivt informeres. Når de ikke har brukt kondom har de også et ansvar og det skulle bare mangle at de ikke tar dette ansvaret. Håper du har testet deg generelt. For å ha ubeskyttet ons er risky. Det er også et stort hopp i hiv smitte i Norge så nordmenn må slutte å tro at det er så lite sannsynlig lenger...

Anonymkode: 3e97a...b92

Hun hadde seks menn på tre uker, hvor presis kan den ultralyden være?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, mini-mio skrev:

Hun hadde seks menn på tre uker, hvor presis kan den ultralyden være?

De er ganske så presise. Man klarer å skille variabler på 3 uker! 3 dager hadde vært noe annet...

Anonymkode: 3e97a...b92

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Insanomanical skrev:

Barnet har ingen rett på å vite hvem faren er. Bli alenemor du TS. Det virker som det enkleste.

Hadde ikke jeg visst hvem faren min var og funnet ut at grunnen til at det forble slik var en sånn kommentar tror jeg nok ikke at faren min hadde vært den eneste jeg hadde forsøkt å finne...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er faktorer som gjør at du føler det ville være utrygt å sende barnet alene på samvær til noen av disse (rus, vold f.eks) så ville jeg ikke sagt noe til den/de det gjalt og oppgitt far ukjent hvis det viste seg å ikke være noen av de andre.

Men utover det så finnes det få unnskyldninger for å ikke la et barn kjenne sitt opphav.

Anonymkode: 92505...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TEnker på kvinner som reiser til danmark f.eks.

 

Hva tror dere?

Anonymkode: 56674...223

Det er en vesentlig forskjell her. Når man drar til Danmark så er det noen som frivillig har sagt at de ikke vil ha kontakt med barnet. Du hadde sex med noen her hjemme og selvfølgelig har de og barnet rett på å vite hvem man er. Det er hyggelig at du har så mange mannspersoner som vil hjelpe deg, men det er din forbanna plikt å ta hensyn til ungen din og fortelle de du har hatt sex med at du er gravid.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cheshirecat

Selvfølgelig skal du finne ut hvem barnefar er. De trenger vel ikke vite om hverandre..? Du får si til hver enkelt av dem at du hadde gått ut av et kjæresteforhold og er derfor usikker på hvem far er. Snakk med lege og dette kan gjøres diskré. Mye kjipere å gå gjennom dette flere år ned i rekka når barnet begynner å spørre.. Og ja: barnepenger, samvær med far, arvelige sykdommer, potensielle søsken osv- såklart du skal avdekke hvem far er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med cheshirecat, som vanlig. Det eneste moralsk riktige er å finne ut hvem far er. Om du så velger å tenke egoistisk, kan jeg love deg at dette blir vanskelig for deg senere. 

- Barnet ditt vil lure på hvem far er. For deres eget beste burde du ha et svar.

- Opphav er ikke irrelevant eller gammeldags. Det er relevant for hele din medisinske historie. Ikke bare dine egenskaper og dine gener, men hva du er arvelig disponert for. Barnet ditt vil mangle 50% av informasjonen på alle legeskjema for resten av sitt liv.

- Det vil komme opp før eller siden. Hvem enn faren er vil han antakelig en dag finne seg en kone og stifte familie. Om dette kommer som en overraskelse om ti år, kan du ødelegge et samliv og splitte en familie - for tro meg, den slags info faller sjelden i god jord. Om han vet det fra starten av, kan hans nye partner vite hva hun går inn i. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går mot strømmen og sier at jeg hadde ikke kontaktet noen av de potensielle fedrene. Du kjenner dem ikke, vet ikke hvordan de er... Har du lyst til å bli bundet til en mann resten av livet, en som kanskje og vil forlange samvær med barnet, opp til 50/50 deling? Og du er 22 år, dette er sannsynligvis ikke det siste barnet du får,hvordan vil det bli for deg om barnet skal være hos deg halvparten av tiden som dine andre barn? 

 

Nei, hold det for deg selv og skap et liv for deg og barnet på dine premisser. Mange barn som lever fint uten en far.

Anonymkode: b3208...ccd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Belsebub skrev:

Hadde ikke jeg visst hvem faren min var og funnet ut at grunnen til at det forble slik var en sånn kommentar tror jeg nok ikke at faren min hadde vært den eneste jeg hadde forsøkt å finne...

Det er bra for deg på mange måter at det ikke er sånn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg mener absolutt du burde finne ut av hvem som er faren. Jeg er adoptert og har fantastiske foreldre. Likevel ville jeg vite hvem min biologiske mor var. Hun ville heldigvis treffe meg og vi har et greit forhold og ses innimellom. Det var desverre ingen opplysninger om hvem som er biologisk far. Jeg syns det er vanskelig å spørre henne om det, men skal det etterhvert. De fleste har et ønske om å vite hvem foreldrene deres er. I forskjellig grad. Jeg forstår at det føles kjipt å gjøre dette nå, men det blir enda verre å gjøre noe med det når barnet vil vite det. For alle som er involvert. Også det med arvelige sykdommer og lignende som kan redde barnet hvis man vet det. Du kan jo tenke på hvordan du ville følt det hvis noen kom om 10-20 år og sa du hadde et barn. Tenk på alt i livet til barnet du hadde gått glipp av.

Anonymkode: 67697...da7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går mot strømmen og sier at jeg hadde ikke kontaktet noen av de potensielle fedrene. Du kjenner dem ikke, vet ikke hvordan de er... Har du lyst til å bli bundet til en mann resten av livet, en som kanskje og vil forlange samvær med barnet, opp til 50/50 deling? Og du er 22 år, dette er sannsynligvis ikke det siste barnet du får,hvordan vil det bli for deg om barnet skal være hos deg halvparten av tiden som dine andre barn? 

 

Nei, hold det for deg selv og skap et liv for deg og barnet på dine premisser. Mange barn som lever fint uten en far.

Anonymkode: b3208...ccd

Selvsentrert til de grader.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er forpliktet ved lov å oppgi navnet på alle som kan være far til barnet. Det skal du gjøre. Det er ikke som om du har noen andre valg her.

Anonymkode: 1efeb...250

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
55 minutter siden, Castielz skrev:

Kondomer svikter, sterilisering har aldersgrense.
Sistnevnte var det første jeg gjorde når jeg ble gammel nok.

Og, det er hun som blir gravid, det er hun som kan ta abort, det er hun som bestemmer.
Ergo mener jeg all støtte til alenemødre uten oppgitt far burde oppføres så raskt som mulig.
Alt for lett å pule på seg en unge for så å snylte på staten i disse dager.

 

Er kommet opp i en litt ekkel situasjon. Er 22 år gammel, og 18 uker gravid.
Etter et stygt brudd med eksen har jeg hatt litt ''opprørske'' tilstander, og har ligget med ikke mindre enn 6 gutter ila en 3-ukers-periode. Jeg aner ikke hvem faren er.. Hadde p-stav så tenkte egentlig ikke noe over det - jeg vet det er uansvarlig.. Ønsker ikke kommentarer på dette.

Jeg lurer nå på om jeg bør informere alle de 6 guttene om graviditeten, eller om jeg skal bare bære frem barnet og bli alenemor.. Må si at sistnevnte frister soleklart mest, da ingen av guttene er noen jeg ønsker permanent i livet mitt - snarere tvert i mot. Enkelte kjenner jeg knapt. Til alle som har spurt til nå (til og med foreldre), har jeg svart at jeg ikke vil si hvem faren er. Ingen av disse guttene er noen som ønsker seg barn (tror jeg), de er enten under utdanning, akkurat mistet jobben, lærlinger, osv. 

Jeg har alt på plass. Har veldig god økonomi, fast jobb, eier bolig og bil uten alt for mye lån. Klarer meg veldig godt på egen hånd. Har også mine foreldre ganske nærme, mtp. støtte og senere evt. barnepass. Har også mange gode kompiser, min beste venn er en gutt, og jeg har 2 brødre som er henrykt over nyheten (disse er 18 og 20 år) så det vil ikke mangle på mannspersoner i barnets liv, snarere tvert om :fnise:

Jeg mener alvor når jeg skriver at faren kan være hvem som helst av disse 6. Alle har vært ons på fylla...

Lurer nå på om jeg skal bare tie stilt og ikke si noe, både for faren og for min del, eller om jeg skal si det og ta alle de kampene.... Det er jo mange barn som ikke har fedre som klarer seg helt fint? TEnker på kvinner som reiser til danmark f.eks.

Hva tror dere?

Anonymkode: 56674...223

Og som kondom kan svikte, kan p-stav svikte. Det er ikke noen sin feil. Det er ikke alt i livet du kan klandre kvinner for, selv om du synes å tro det.

Anonymkode: 2ec52...412

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...